
De functie van de Eerste Kamer in ons parlementaire bestel is die van een politiek onafhankelijke beoordelaar van wetsvoorstellen. De senaat is het afgelopen kwartaal echter een politiek lichaam geworden en dreigt zichzelf daardoor overbodig te maken, betoogt senator Kees de Lange
Het huidige kabinet loopt op zijn laatste benen. De onderlinge sfeer tussen de Coalitiepartners en de Gedweeë Drie is om te snijden. Haalt dit kabinet de verkiezingen van 18 maart 2015?
De laatste paar maanden in de Eerste Kamer gaven een totaal ander beeld dan de bijna drieënhalf jaar daarvoor. Hoe is het mogelijk dat er zo’n abrupte overgang tot stand komt van een Eerste Kamer die vooral zijn rol vervulde als redelijk objectieve beoordelaar van wetsvoorstellen, naar een overwegend kritiekloos verlengstuk van partijpolitieke belangen? Werkt de Eerste Kamer hiermee aan zijn eigen overbodigheid? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Rol Eerste Kamer in ons staatsbestel
Volgens de Grondwet kent Nederland een volksvertegenwoordiging die bestaat uit een Eerste en een Tweede Kamer. De Tweede Kamer wordt direct gekozen en heeft het politieke mandaat. De leden hebben er een voltijdse taak aan. De Eerste Kamer wordt in twee stappen gekozen. Na de verkiezingen voor Provinciale Staten kiezen de 566 Statenleden (hopelijk met het goede rode potlood) vervolgens de leden van de Eerste Kamer. Het lidmaatschap van de Eerste Kamer is een deeltijdfunctie waarvoor een tijdsbesteding van een kleine twee dagen per week gerekend wordt. Als lid van een kleine fractie weet ik uit ervaring dat dit gemakkelijk kan oplopen tot het dubbele of meer. Vaak wordt gesteld dat de Tweede Kamer een groter democratisch mandaat zou bezitten dan de Eerste Kamer, vanwege de directe verkiezing van hun volksvertegenwoordigers. Ook zouden door het twee-stap proces waarmee de Eerste Kamer gekozen wordt halverwege politieke spelletjes gespeeld kunnen worden. Bij de Tweede Kamer is het verkiezingsproces weliswaar eenduidig, maar door de coalitievorming die de Nederlandse situatie onvermijdelijk met zich meebrengt, onttrekt de uiteindelijke vorming van een coalitieregering en het regeringsprogramma zich volledig aan het zicht van de kiezer. Bij de verkiezing van de Eerste Kamer is in principe het proces niet helemaal transparant. Niettemin leert de ervaring dat de gekozen statenleden in grote meerderheid voor de Eerste Kamer kiezen voor kandidaten van hun eigen partij. Eventueel gesjoemel blijkt in de praktijk van ondergeschikt belang. Er staat niets in de Grondwet dat de Eerste Kamer een politieke rol ontzegt. De Eerste Kamer mag zich dus zo politiek opstellen als hij zelf wil. Toch is dit onderdeel van de volksvertegenwoordiging doorgaans zeer terughoudend in het spelen van een prominente politieke rol. Er is een traditie gegroeid waar de Eerste Kamer zich vooral bezig houdt met de kwaliteit, consistentie, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van wetgeving die voordien in de Tweede Kamer is aangenomen.Als senaat de Tweede Kamer gaat dupliceren werkt ze aan haar eigen overbodigheidIn die zin spelen Tweede en Eerste Kamer een complementaire rol. Voor de Eerste Kamer is dat verstandig. Op het moment dat de Eerste Kamer probeert de rol van de Tweede Kamer te dupliceren of zelfs over te nemen, wordt automatisch gewerkt aan de eigen overbodigheid. Het koesteren van een verstandige taakverdeling leidt dan ook tot een stabiele volksvertegenwoordiging. Meestal is dit ook wat we in de praktijk zien gebeuren. Wat is er in de huidige kabinetsperiode anders?
Chambre de Réflexion of Chambre de Manipulation?
Bij de vorming van kabinet Rutte II is een fundamentele fout gemaakt. Weliswaar hebben VVD en PvdA een meerderheid in de Tweede Kamer, maar in de Eerste Kamer is dat niet het geval. En dat is precies de belangrijkste oorzaak van de huidige problemen. Weliswaar begonnen de coalitiepartijen met een regeerakkoord, maar door de al snel onderkende noodzaak om bij andere partijen steun te zoeken voor allerlei controversiële wetsvoorstellen is van dit regeerakkoord weinig meer over. Deze gedoogconstructie is democratisch gezien een monstrum. Door het sluiten van geheimzinnige deals in de Tweede Kamer wordt eigenlijk gesuggereerd dat de leden van de Eerste Kamer, waarvan steeds beweerd wordt dat met hen geen overleg is gepleegd, gedwee de partijlijn zullen volgen. Dit is strijdig met de onafhankelijke afwegingen die de Eerste Kamer geacht wordt te maken. Ook zijn er geen ministers van de Gedweeë Drie die voor het regeringsbeleid ter verantwoording kunnen worden geroepen. Deze hele gang van zaken draagt steeds meer bij aan de uitholling van de onafhankelijke rol die de Eerste Kamer geacht wordt te spelen. In de afgelopen maanden hebben we kunnen zien hoe ons democratisch bestel steeds verder werd ondermijnd. Met dank aan VVD, PvdA, D66, CU en SGP, die in de huidige Eerste Kamer een erg gekunstelde meerderheid van 38 van de 75 zetels heeft. 'Chambre de Réflexion’ of toch eerder ‘Chambre de Manipulation’? Die uitholling van de rol van de Eerste Kamer treedt al langer op, eigenlijk vanaf het moment dat het de coalitie duidelijk werd dat men een ernstige blunder begaan had door niet over de krachtsverhoudingen daar na te denken.De reacties hebben het intellectuele niveau van een kleuterDe reacties waren voorspelbaar en op het intellectuele niveau van een kleuter. Zo poneerde Halbe Zijlstra dat de dwarse Eerste Kamer maar beter afgeschaft kon worden om zijn superieure coalitie ruim baan te geven. Dat simpele idee gaat echter voorbij aan een andere ernstige weeffout in het regeerakkoord. Dank zij Wouter Bos, één van de architecten ervan, vond een uitruil van dossiers plaats zodat ofwel de VVD ofwel de PvdA aan het langste eind trok. De VVD gaat hier redelijk intelligent mee om. Als er een dossier aan de orde komt waar men de slag verloren heeft, wordt consequent betoogd dat dat weliswaar niet is wat de VVD voorstond, maar dat de VVD goed voor zijn handtekening is en dat de VVD achterban op andere fronten toch meer dan gecompenseerd wordt. Dit verhaal is tot op de huidige dag voldoende dicht bij de waarheid om de VVD-aanhang niet in de gordijnen te jagen. Bij de PvdA doet men dat anders. Bij een hoofdpijndossier voor de socialisten komt Diederik Samsom in het geweer om het volk uit te leggen dat het hier gaat om een ultieme triomf van de sociaaldemocratie. Helaas straalt hij daarbij uit dat hij het zelf niet gelooft. En zijn slinkende achterban weet in elk geval wel beter. Ziedaar een belangrijke reden voor de electorale rot waar de PvdA steeds heftiger aan is gaan lijden.
Peilingen leiden tot opportunistische politiek
Tja, en dan de peilingen. Opiniepeilingen hebben even weinig wetenschappelijke onderbouwing als de sociaalpsychologie in handen van Diederik Stapel. Peilen is gewoon lucratieve business. De enige reden dat peilingen politieke impact hebben is dat veel kiezers en in het verlengde daarvan politieke partijen er geloof aan hechten en er op reageren. Zo worden trends in de peilingen tot trends in de echte politiek.Partijleiders slaan wekelijks met bibberende knieën hun dagblad openZo slaan partijleiders wekelijks met bibberende knieën hun dagblad open. Er zou veel voor te zeggen zijn deze politieke dagkoersen uit te bannen, maar dat zal wel een vrome wens blijven. In elk geval is het resulterende peilingfetisjisme een belangrijke factor in de opmaat naar de verkiezingen voor Provinciale Staten op 18 maart. Het waren onrustige weken in het Haagse. Al vele maanden lang was er overleg tussen kabinet en Eerste Kamer over welke wetsvoorstellen spoedeisend waren en welke wel enig uitstel konden leiden. Op het allerlaatste moment werd alles anders. De coalitiepartijen zien 18 maart 2015 met angst en beven naderen, en die vrees werd bepalend voor wanneer een wetsvoorstel spoedeisend was. Dat betekende dat voorstellen over de zorg en over pensioenen er nog voor het einde van het jaar doorgejast moesten worden. Hopelijk is de kiezer het dan in maart weer een beetje vergeten. De druk die vanuit de regering op de Eerste Kamer werd uitgeoefend, kan niet anders gezien worden dan als minachting voor dit deel van de volksvertegenwoordiging. Dat het door de tijdsdruk voor kleine partijen totaal onmogelijk was om op een verantwoorde manier zich een mening te vormen over deze voor de burger uiterst belangrijke voorstellen, nam men graag voor lief. Kortzichtig partijbelang prevaleerde over een fatsoenlijke afhandeling, een manier van doen de Eerste Kamer onwaardig.
Controverse betrof drie wetsvoorstellen
De politieke confrontaties spitsten zich toe op een drietal wetsvoorstellen. Allereerst twee wetten van Edith Schippers over de zorg, waarbij bezwaren tegen de afschaffing van de vrije artsenkeuze steeds meer centraal kwamen te staan. Dat de alsmaar toenemende rol van de zorgverzekeraars een groot probleem is, wordt al jaren door ondergetekende betoogd. Dat nu een meerderheid van de Eerste Kamer die mening evenzeer was toegedaan, lijkt me winst. Dat de 'love baby' van Edith Schippers hiermee vroegtijdig geaborteerd werd, viel de VVD rauw op het dak. De drie PvdA 'dissidenten' werden onder enorme druk gezet en de regering dreigt met een Algemene Maatregel van Bestuur als de Eerste Kamer nog eens de euvele moed zou hebben tegen een lichtelijk aangepast voorstel te stemmen. Voor het gemak werd maar even vergeten dat naast de drie dissidenten er nog 35 tegenstemmers waren. Dat een Eerste Kamer zich deze vorm van chantage zal laten aanleunen, acht ik buitengewoon onwaarschijnlijk. Een groter brevet van onvermogen zou de volksvertegenwoordiging zichzelf nauwelijks kunnen uitreiken. Dan de wet over de aanpassing van het financieel toetsingskader, met gigantische negatieve gevolgen voor de pensioenen van huidige en toekomstige gepensioneerden.Tot voor kort waren VVD en D'66 nog kritisch over pensioenwetNog maar enkele weken geleden waren woordvoerders van VVD en D66 zeer kritisch over het voorstel, en zag men geen enkele reden voor een spoedbehandeling. Van de ene nacht op de andere werd dat anders, vooral omdat de respectievelijke partijtoppen nogal zwaar op de 'onafhankelijk' Senatoren geleund hadden. Het wetsvoorstel werd opeens spoedeisend en werd er op het laatste moment door staatssecretaris Jetta Klijnsma - die overigens overtuigend in de race is voor de titel van 'slechtste bewindspersoon 2014' - doorgeduwd. Hopelijk blijft het volk morren tot halverwege maart 2015. Tenslotte het wetsvoorstel over een nieuwe ronde van inkomensbegrenzing voor bestuurders in de (semi)publieke sector. Op 1 januari 2013 was al een beperkende maatregel wet geworden waarvan de gevolgen tot op heden nog niet duidelijk zijn. Geen bezwaar voor de regering om zonder onderbouwing een nieuwe ronde van salarisbeperking af te dwingen. Maar als de ideologie spreekt, zwijgen de feiten. Het valt wel te begrijpen dat Ronald Plasterk eindelijk aan een succesje toe was, je moet je tenslotte ergens mee profileren. In the U.S.A. is iemand als Bruce Springsteen met ijzersterke teksten in staat om de 'blue collar worker' een groot stuk zelfrespect te geven. De slappe thee die de leiders van de PvdA schenken zal voor de paar nog resterende arbeiders daar slechts een laffe smaak achterlaten. Dit keer was met dit wetsvoorstel - en vooral met de houding van de PvdA - voor de VVD de maat dan toch echt vol, resulterend in een coalitie die gespleten stemde. Oude liefde was veranderd in nieuwe ergernis.
20 Bijdragen
Coralvision
Wacthing the Wheels
Geldt niet voor deze auteur lees ik (cum laude wis-, natuur- en sterrenkunde http://www.parlement.com/id/vinmhiqatxxi/c_a_kees_de_lange ). Dat zijn twee totaal verschillende werelden.
Wel weer grappig overigens dat Jetta Klijnsma genomineerd wordt voor de titel ‘’slechtste bewindspersoon 2014’’ in een stuk dat ons eraan herinnert dat de Eerste Kamer een niet-politieke Chambre de Réflexion zou moeten zijn. Dat geldt dus blijkbaar niet alleen voor wetteksten, waarmee je je al een beetje richting hellend vlak begeeft.
Kernprobleem is m.i. de schuldenberg, die maakt dat we alles 'efficiënter' willen en moeten oplossen, waarbij we oude normen en waarden over boord gooien (weer de makkelijkste weg). Wel grappig dat dit nota bene gestart is onder Balkenende die juist zo zei te hechten aan 'normen en waarden'. Denk aan de benoeming van Donner als hoofd van de Raad van State http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/17/reserves-beatrix-over-donner-beschadigde-benoemingsprocedure-raad-van-state/ en Brinkman als hoofd van de CDA Eerste Kamerfractie nota bene ná alle ongelukken die al het gevolg leken van 'weinig afstand' http://925.nl/archief/2009/02/05/pensioenfondsen/ en http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/20626985/__ABP_koopt_voor_half_miljard_aandelen_Fortis__.html . Chambre de Réflexion ... een groot deel is compleet ongeloofwaardig, kijk ook maar naar andere benoemingen bij de Raad van State, het gaat om de belangen van Bouwend Nederland, de multinationals, grote banken en verzekeraars, normen en waarden, privacy, opgebouwde rechten moeten daarvoor wijken.
pubben
Dat doen ze niet, ze zitten er niet meer voor de burger maar voor de (eigen)belangen van (zorg)verzekeraars, banken en niet te vergeten de I-dictatuur (centralisme) die onder het mom van decentralisatie en eigen kracht over het land uitgerold gaat worden.
Kees de Lange zou IN de I-systemen moeten kijken, dit proces is al jaren bezig en dat is niet iets van de laatste paar maanden. Het komt even aan de oppervlakte in de Eerste Kamer maar achter de schermen wordt gewoon verder gebouwd aan de I-dictatuur.
Dat is zeer ernstig omdat, ik blijf het maar herhalen, Nederland geen Constitutioneel Hof heeft en een gewone rechter geen slecht doordachte wetgeving terug mag sturen naar de Kamer.
Zelfs onze rechtspraak is een rondpomp machine. Schokkend.
Hilterman
pubbenIn feite horen heren als van Boxtel met een directiefunctie bij een verzekeraar en Brinkman die het cement nog aan zijn schoenen heeft zitten als voormalig voorzitter van Bouwend Nederland niet in de eerste kamer thuis.
Ze zijn te veel verbonden met hun andere functie om onafhankelijk te kunnen stemmen in de eerste kamer.
Nederland heeft gekozen voor een eerste kamer die afgeleid is van de gekozen leden van provinciale staten als filter om wetsontwerpen te beoordelen op uitvoerbaarheid en eventuele strijdigheid met de grondwet.
Een constitutioneel hof bestaat uit top juristen veelal voormalige rechters die wets ontwerpen beoordelen op eventuele strijdigheid met de grondwet. Zo gebeurt dat in Duitsland.
Nadeel van het Duitse systeem is de traagheid waarmee ingediende wetsontwerpen beoordeeld worden en de verwijzing naar het EU hof die soms plaats vindt.
Dat gebeurt nu met de positie en de besluiten van de ECB.
Die zijn zeer waarschijnlijk in strijd met de Duitse grondwet omdat de ECB via allerlei wegen rechtstreeks invloed krijgt op Duits belastinggeld zonder voorafgaande goedkeuring van het parlement. Dat staat de grondwet niet toe.
govie1978
pubbenHenk
govie1978pubben
Henkhttp://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/raad-van-state-bestandskoppeling-gaat-te-ver.9445013.lynkx
Hier Marc Chavannes over allerlei misstanden:
http://www.nrc.nl/opklaringen/2014/12/20/overheid-steeds-meer-een-tiran-met-haast/
In Nederland moet de individuele burger zijn recht halen via internationale verdragen. Wie kan dat betalen?
govie1978
pubbenHilterman
Er is al geruime tijd een sluipend gevaar aanwezig dat de parlementaire democratie bedreigt. Dat is de opvatting dat de achterkamertjesakkoorden zonder slag of stoot door de beide kamers zullen gaan.
Onzin, wat een nieuwe regering ook afspreekt met de fractievoorzitters, het parlement heeft het laatste woord.
Daar wringt de schoen op dit moment heel erg.
Ik herhaal mijn bijdrage die ik schreef als antwoord op een bijdrage waarin het huidige politieke systeem ter discussie werd gesteld.
Het huidige politieke systeem is uitstekend.
Jammer genoeg staat het parlement toe dat er steeds meer van haar controle functie wordt afgezaagd.
Te zot voor woorden dat we nu een MP hebben die denkt dat wat hij met twee fractieleiders afspreekt leidt tot een regeerakkoord waarop de volksvertegenwoordiging zich niet meer mag uitspreken. Hoezo afspraak is afspraak?
Te zot voor woorden dat deze MP wanneer een wetsontwerp sneuvelt, heel terecht overigens, het geheime wapen Algemene Maatregel van Bestuur denkt te kunnen misbruiken om zijn zin door te drijven. De zorgwet is niet gesneuveld door de stemmen van drie PvdA tegenstemmers, er is door 38 eerste kamerleden tegen de wet gestemd. Hulde voor de PvdAers die zich niets van de fractiediscipline aantrokken en naar eer en geweten hebben tegengestemd.
De politiek is slappe hap geworden met ministers die staan te janken wanneer een wetsontwerp het niet haalt.
Met fractieleiders die in paniek naar het torentje vluchten om met een bijlage alsnog te proberen die wet er door te rommelen.
Met een minister die daar ook nog aan mee werkt.
Het wetsontwerp deugt niet en is daarmee zeer terecht verworpen.
Dan blijven er twee mogelijkheden voor de minister.
Hard aan het werk om een betere wet te maken of naar de koning.
Zo hoort de democratie te functioneren en niet op de manier die de heren Rutte, Zijlstra, Samsom en Dijsselbloem in gedacht
Apekool
Hiltermanutsjaermets
Apekoolbps
http://www.parlement.com/id/vhnnmt7ih7yi/eerste_kamer
Tab: Samenvatting. Eerste Kamer, De Leden, 2e alinea:
“Verder maken er de laatste jaren opvallend veel oud-bewindslieden en oud-Tweede Kamerleden deel uit van de Eerste Kamer.”
Dat is een bodem voor gekonkel, handjeklap, achterkamertjes- en partijpolitiek.
Dus “Chambre de Manipulation”. En dat was nou net niét de bedoeling van de Eerste Kamer.
bos
tijd voor zeer Lange termijn projekt.............
Gedachten m.b..t. Bestuurlijke Organisatie Nederland (BON)
1. Één laag minder: provincies opheffen.
Taken toedelen aan Landelijke Overheid en gemeentes)
2 De basis: gemeentes verder samenvoegen tot grotere eenheden.
3. imo waterschappen laten bestaan: funktie scheiding t.o.v. de oprukkende water risico's versus oprukkende gemeentes met nieuwbouwplannen
4. laat onverlet, daar waar mogelijk, allerlei adviescommisies op te heffen etc
5 De gemeenteraden kiezen de 1e Kamer(ja, daar ben ik voor ,om wat evenwicht te houden in democratisch bestel)
6. financieele stromen aanpassen aan de nwe BON ,zonder provincies
7. Het nieuwe BON zal - minder kostbaar zijn en - effectiever en efficienter zijn.
- sterk aan de basis voor inspraak,voldoende ruimte voor meerdere politieke partijen.
- sterk aan de basis voor het service'n van burgers en bedrijven.
- door schaalgroote van gemeentes zullen volksvertegenwoordigers zich goed kunnen ontplooien.
Onderliggende factoren voor opheffing Provincies
Inleiding
Al tijden stormt het in mijn hoofd: de bestuurlijke organisatie van NE behoeft aanpassing.
De ontwikkelingen na de WOII ,
De ontwikkeling van EU,
De ontwikkeling van supra nationale organisaties van VN tot Raad van EU etc,etc,teveel om op te noemen,
De technologisch Ontwikkelingen, die elke landsgrens,EU grens doen verpulveren: Internet,telefoon,video etc
De Ontwikkeling van de communicatie tussen alle burgers onderling : Van Alaska tot Siberie v.v.
Wat stellen Overheden nog voor ? Hoe kunnen ze de inwoners van deze wereld nog "bedienen "?
Al enige tijd denk ik: Opheffen provincies in Nederland.
bps
bosMeer schaalvergroting. Meer belastingen naar de EU. Minder controle. Minder maatwerk.
PeterO
Ik denk dat weinig Nederlanders echt enthousiast waren over de marktwerking in de zorg, de energiemarkt, het openbaar vervoer en op andere gebieden. Zelfs de achterban van de VVD heeft blijkbaar weinig vertrouwen in de zorgverzekeraars. Maar de regering en VVD-fractie draven lekker door. Naar een andere partij overstappen is voor traditionele VVD-kiezers vooralsnog een te grote stap. Jammer, want de VVD van nu is al lang niet meer de nette liberale partij van vroeger, met mensen als Dijkstal en Winsemius. Uiteindelijk kunnen ook VVD en PvdA niet zonder een basis, een achterban. Tegen de tijd dat ze daar achter komen, is het te laat.
Guest
"Op laatste benen ?"...
Aldus Kees de Lange.
Maar wat zegt de gedoodverfde Nieuwe Leider van de PvdA op 29 december?
http://tinyurl.com/lt92p3d
Volgens mij is de héle partijtop van de PvdA in een politieke psychose belandt !!
Volgens mij hebben ze last van illusioire grootheids-wanen !
Zoals (de ooit terecht "kereltje" genoemde) Pechtold zich al de aanstaande STAATSLEIDER waant als aanvoerder van zijn "mannen in pakken"-managers team !
Zoals de Gristelijke leiders bedwelmd door de geur van de macht vóórstemden zonder het besef dat ze al eerder (met het steunen van het gooien van bommen !!) volledig van hun god los waren...
Alleen Slob leek bij Pauw te neigen naar het idee dat wat de regering probeerde te flikken zéér verwerpelijk was.
Ze zouden állemaal een tijdje TBS moeten krijgen...
http://tinyurl.com/nbwyudo Toch...?
Hilterman
GuestNumoQuest®
Dat is wel heel erg eenvoudig. Elke partij in de twwede kamer 'leent' één V/M. Er hoort hierbij wel iets te worden opgemerkt. Zo'n Leen vrouw/man dient ter zake kundig te zijn. Sec, deze weet hoe te acteren in de eerste kamer.
Mandaat
Het mandaat is ook zeer eenvoudig. Het toetsen van een wetsaanvraaag. Of deze op juiste gronden tot tand is gekomen en geen conflict veroorzaakt met grondwet en andere wetten. Is dat niet het geval, dan kan een wet gewoon worden aangenomen en elk politiek spelletje draai je op deze manier gewoon de nek om.
Het is namelijk niet aan de eertse kamer het politieke spel van de tweede kamer over te nemen en voort te zetten. Als dat namelijk het geval is kun je de eerste kamer net zo goe gewoon opheffen.
Het afgelopen politiek kwartaal met de zorgwet van Edith Schippers? Is een flagrante verkrachting van de Nederlandse Democratie. Men heeft in Den Haag blijk gegeven dat regels die hun voor-generatie genoten hebben opgezet, klaarblijkelijk voor Rutte en Cie niet blijken te gelden. En alleen al daarvoor hebben Rutte & Co, zich politiek en Democratisch, volkomen gediskwalificeerd.
DrNomad
Als er dan toch een (kwaadaardige) overheid moet zijn,mben ik sowieso tegen het wegnemen van obstakels. Bovendien, ik zie nog niet gebeuren dat er in de komende 10 jaar een politieke constellatie ontstaat, die aan alle voorwaarden voldoet om de GW te wijzigen. Dus non-discussie.
Ludovikaa
U noemt dat een weeffout. Dat impliceert dat u kennelijk veronderstelt dat de fracties in de Eerste Kamer dan ook gebonden zijn aan het coalitieakkoord.
Maar die consequentie wijst u af, dan wordt de Eerste Kamer stemvee.
In mijn ogen is het het een of het ander. Als de Eerste Kamer toegevoegde waarde heeft, moet het een Chambre de Réflexion zijn. Maar dan is een meerderheid-op-voorhand niet relevant. En is er dus geen sprake van een weeffout.
Ik zou zeggen: kennelijk zijn sommige voorstellen van dit kabinet niet goed genoeg om meteen de Eerste Kamer te overtuigen. Kan gebeuren, geen drama. Gewoon een nieuw voorstel maken dat beter is. Waarom zo'n heisa?