
Open brief aan Wiebe Draijer, CEO Rabobank
Al jaren schrijft Michiel Werkman kritische columns over hoe Rabobank, zijn voormalige werkgever, omgaat met mkb-klanten. Vandaag pakt Werkman de koe bij de horens en richt zich direct tot de ceo van Rabo: Beste Wiebe, wáár blijft de volwassen dialoog zonder discutabele marketingcommunicatie? Waar blijven de echte oplossingen?
Beste Wiebe,
Al kennen jij en ik elkaar niet persoonlijk, zoals gebruikelijk onder collega’s en ex-medewerkers permitteer ik me je te tutoyeren. Dat kan, lijkt mij ook, omdat bronnen in jouw omgeving mij informeren dat jij wel weet wie ik ben. In ieder geval geldt dat voor je directe collega’s die de stukken die ik over Rabobank schrijf met argusogen blijken te volgen.
De laatste drie jaar heb ik ronduit kritische columns geschreven over de handel en wandel van Rabobank en over de koers die je bank vaart. Officieel heb ik daar van jullie nooit enige reactie op ontvangen. Uit mijn in 25 jaar opgebouwde netwerk met actieve en vertrokken collega’s ontvang ik wel regelmatig feedback. Een enkele keer is dat tamelijk geprikkeld. Echter, de overgrote meerderheid van hun reacties is samen te vatten als: ‘je formuleert het scherp, maar het is terecht wat je stelt’.
Radiostilte
Mijn columns baseer ik op mijn eigen ervaringen, op uitingen van klanten èn van je eigen medewerkers. Jij zult er vast niet raar van opkijken dat ik weet dat veel Rabomedewerkers mijn stukken lezen. Via oud-collega’s hoor ik ook hoe daar intern bij jou binnen de top van Rabobank Nederland tegenaan gekeken wordt. En al heeft jullie radiostilte mij wat verbaasd, het past wel in het patroon van wegkijken, ontkennen en stilzwijgen.
Naar aanleiding van recente columns werd ik onlangs toch ineens formeel uitgenodigd voor een gesprek met een lokale Rabobank-directeur en een medewerker. Zij wilden graag eens persoonlijk kennismaken en over mijn standpunten van gedachten wisselen. Ik zal hun namen hier nu niet noemen; jij weet vast wel wie zij zijn. Mogelijk heb je zelfs kennis van wat zij en ik met elkaar besproken hebben. Dat is prima want dat gesprek is wederzijds als zinvol ervaren. Het is vanuit je bank zelfs publiekelijk als ‘inspirerend’ getypeerd. Nadat ons gesprek in bredere kring bekend is geraakt wordt er door diverse medewerkers van je bank positief op gereageerd. Zelfs met een oproep om jullie ‘scherp te houden en kritisch te blijven’. Is dat niet prachtig?
Zó kan het dus ook Wiebe. In plaats van ontkennen en stilzwijgen
Zó kan het dus ook Wiebe. In plaats van ontkennen en stilzwijgen. Niet de kritiek pareren met discutabele marketingcommunicatie maar die tegemoet treden met een volwassen dialoog en met het bieden van echte oplossingen. Jij begrijpt toch wel dat enorme schade wordt toegebracht als jij of je collega’s in de media verklaren dat gemaakte fouten hersteld zullen worden, terwijl lokale medewerkers aperte fouten glashard ontkennen? Hun angst, of hun opdracht, om gemaakte fouten niet toe te geven gaat ten koste van klanten.
Jouw klanten, mijn collega-adviseurs en ikzelf hebben talloze voorbeelden waarbij medewerkers van lokale Rabobanken eenmaal ingenomen stellingen niet meer zonder bloedvergieten verlaten. Zelfs als zij overduidelijk fout zitten bij misselling van rentederivaten of bij bijzonder beheer. En wanneer misstanden zoals bijvoorbeeld met jullie nep-advocaten kantoor naar buiten worden gebracht worden ze ontkend, genegeerd of gemarginaliseerd. Al die kwesties maken Rabobank keer op keer ongeloofwaardiger.
Beste Wiebe, niet alleen van buitenaf wordt met steeds meer irritatie en vervreemding naar Rabobank gekeken. Heb jij zelf in de gaten dat veel van je medewerkers zich ook niet meer in de koers van de bank herkennen? Loyale medewerkers die off the record onomwonden te kennen geven dat de Rabobank wel centraal staat maar de klant niet. Doe jij daar iets mee of kunnen die criticasters wat jou betreft als eersten vertrekken omdat ze niet meer in de pas marcheren? Is het niet beter wanneer jij je openstelt voor kritiek van binnen en van buitenaf? Dat je medewerkers toestaat op een voor hun veilige manier fouten toe te geven in plaats van de klanten onnodig te laten bloeden? Volgens mij is dat hard nodig voor betere werkverhoudingen, in het klantbelang en voor herstel van het marktvertrouwen.
Waarachtige communicatie
Beste Wiebe, voordat jij nu weer reageert met ‘hier herken ik mij niet in’ nodig ik je uit om nog heel even door te lezen want die standaard reactie van jou is langzaamaan wel een beetje sleets aan het worden, hè? Ik denk dat het op die manier met Rabobank alleen maar bergafwaarts zal gaan. Tegen alle schade die erdoor wordt veroorzaakt en het negatieve marktsentiment kunnen je ‘aandeel in elkaar’ campagne of het - zelfs grotendeels fake gebleken - feelgood Rabo filmpje over jullie bijzonder beheer uiteindelijk echt niet tegenop.
Neem publiekelijk het initiatief tot een open dialoog met kritische klanten en hun adviseurs
Er is behoefte aan een waarachtige communicatie, erkenning en aanpak van misstanden. Neem een voorbeeld aan de positief ontvangen stap van je lokale directeur. Neem publiekelijk het initiatief tot een open dialoog met kritische klanten en hun adviseurs. Maar doe daar dan ook iets mee! Durf mea culpa te zeggen en biedt echte oplossingen. Sta ervoor in dat jouw publieke toezeggingen ook worden waargemaakt. Op een wijze die recht doet aan de oorspronkelijke uitgangspunten en aan de normen en waarden van de oorspronkelijke coöperatieve Rabobank. Put your money where your mouth is, zoals de Engelsen dat zo mooi kunnen zeggen. Dat is zowel in het belang van je klanten als van de Rabobank. Wat denk je Wiebe, pak je die handschoen op?
Met vriendelijke groet, Michiel Werkman
11 Bijdragen
goof 4
Ik als MKB'er hoor trouwens wel om me heen dat er enigszins een andere wind gaat waaien omdat ze toch ook in de top tot de conclusie gekomen zijn dat er geld verdient moet worden en dat doe je niet door geen hypotheken en kredieten meer te verstrekken.
Wiebe weet echt wel dat ze fout zitten maar als je openlijk een mea culpa uitspreekt dan gaat ze dat heel veel geld kosten en dat is juist hun probleem omdat ze niet een ieder schadeloos kunnen stellen.
Zou idd heel goed voor hun imago zijn als ze de dialoog aan durven te gaan met mensen zoals jou en misschien wat MKBérs maar wat zou dat aan hun huidige situatie veranderen.
Ze willen echt wel schrijf ik vaak hier maar ze kunnen het zich niet permitteren hun ongelijk openlijk te etaleren want dat heeft teveel consequenties voor de banken.
Ik zou voorstellen als Rabobank hoofdbestuur ,
Richt een nieuwe MKB bank op en liefst onder en andere naam want de naam Rabobank is zo besmet bij vele MKBérs dat ze daar nooit meer gaan bankieren gezien de zeer slechte ervaringen.
Leer van de fouten uit het verleden en ga weer normaal doen dwz.
In normale kantoortjes , normale salarissen, afschaffen van alle bonussen en goud gerande arbeidsvoorwaarden, de spreadsheets en jaarcijfers uit het verleden niet als eerste schifting te gebruiken voor nieuwe krediet aanvragen , Geslaagde mensen uit het MKB aannemen die hier aan de knoppen zitten en niet afgestudeerde klootzakjes met een stapel diploma's die in hun leven nog geen rolletje drop verkocht hebben en per direct eruit .
Ja er moet heel veel veranderen om het failliet van de Rabobank nog te vermijden en ik vrees dat ze die tijd niet hebben en de wereldeconomie ook niet bepaalt gaat meewerken voor een wederopstanding .
Maar wel een mooie open brief Michiel en dat ze alles echt wel volgen op de social media kun je donder op zeggen en jij een luis in hun pels
Hilterman 4
De nieuwe koers is "een aandeel in elkaar"
Deze slappe marketingkreet luidt de gewijzigde strategie van de RABO in.
Natuurlijk doet het zeer om als financiele instelling een deel van die mooie jaarresultaten in te moeten ruilen tegen minder florissante cijfers maar wel met een schadeloosstelling voor de gedupeerden.
In plaats van gedupeerden mag je best opgelichte slachtoffers invullen want dat is wat de RABO feitelijk heeft gedaan, haar eigen klanten opgelicht.
Wel netjes met een witte boord en stropdas in een kostuum met krijtstreepjes, dat wel.
goof 4
In 2015 zijn er 10.000 ontslagen gevallen dus mag je vaststellen dat de extra winst geheel te danken is geweest om hun waterhoofd iets te verkleinen ofwel hun overhead te verkleinen.
Beginnen ze toch eindelijk te snappen dat je de uitgaven wel kunt controleren maar dat je de inkomstenstromen niet geheel meer zelf in de hand hebt als voorheen krijg je een probleem.
Voorheen deden ze net als de overheid nu doet , eerst uitgeven en dan maar eens kijken waar ze dat van gaan betalen en hoe hoog de belastingdruk gaat worden voor de gewone man.
Jaren roep ik al dat de overhead veel en veel te hoog is en dat die absurde met goud behangen kantoorkastelen er staan is al genoeg en nu een blok aan het been voor Rabobank en waarschijnlijk ook nog voor de volle mep in hun boeken om het eigen vermogen op te poetsen.
Wat zijn er achteraf gezien een grote fouten gemaakt in de Rabobank top en wat leden ze aan een partij hoogmoedswaanzin daar hoog in die ivoren torens .
John
Hilterman 4
JohnDe menselijke maat heeft de bank al lang geleden verlaten. Juist bij ondernemers die te maken hebben met stevige tegenwind zie je hoe belangrijk de keus van de juiste bank is.
De ABN was voor het samengaan met de AMRO een bank die bij problemen naar oplossingen zocht waar ook de ondernemer mee verder kon. Na de ABNA constructie is dat snel veranderd.
Nederland heeft een bank nodig die niet investeert in indrukwekkende gebouwen maar een bank die door een bedrijfsvoering waarbij sterk op het kostenaspect gelet wordt weer in staat is het aan het MKB ook bescheidener kredieten te verstrekken.
Brabbit 2
Paul Van Straaten 1
goof 4
Paul Van StraatenOf het zal helpen in de top van de bankensector weet ik niet maar ergens moet er een begin zijn om de bankmedewerkers enig moraal bij te brengen en dat de verandering moet komen van binnenuit .
Als bank medewerkers weigeren nog langer mee te werken om foute producten aan hun klanten aan te smeren en anders voor klokkenluider gaan spelen kan er weer vertrouwen komen in de bankensector .
Ps gaarne zien we jou bijdrage aan deze discussie tegemoet Paul !
Peter van der Slikke 1
Wim Middelburg
Peter van der Slikkegoof 4
Wim Middelburg