Over kunst, journalistiek en ondernemerschap

3 Connecties

Onderwerpen

Kunst Ondernemen

Werkvelden

Journalistiek
3 Reacties

Follow the Money organiseerde een vernissage waar het werk van zeven kunstenaars was te zien en we vroegen ons af of journalisten, kunstenaars en ondernemers iets voor elkaar kunnen betekenen.

Het was aangekondigd als een experiment: de vernissage Follow the Money. Met een flinke zweem romantiek legden we de genodigden de volgende vraag voor: 

 
'Kan de kunst de waarheid vertellen, is journalistiek in staat te ontroeren en is de ondernemer bij machte om te scheppen? Mogen kunstenaars confronterende vragen stellen of dienen ze vooral te behagen, te troosten? Moeten journalisten schilderen met licht waar het donker is en zijn ondernemers in moeilijke tijden soms brengers van hoop? Kunnen journalisten, kunstenaars en ondernemers samen boos worden, gezamenlijk de boel ontregelen, elkaar inspireren?'
 
Met dank aan de voordracht van hoogleraar kunst en cultuur Arjo Klamer kreeg de avond een intellectuele aftrap. Presentatrice Frederique de Jong interviewde kunstenaars Aldert Mantje, Hadewych Cels, journalisten Jesse Frederik en ondergetekende en daar bovenop werd een dikke laag levende rock & roll gesmeerd. Het geheel werd kunstig gevisualiseerd door de Mart Veeken en Tristan Ozero van Ink. Ruim vierhonderd flesjes bier en tientallen flessen wijn, een gebroken ruit en enkele bezoeken van de wijkagent later waren de meningen over de mogelijkheid van een symbiose tussen kunst, ondernemerschap en journalistiek nog altijd verdeeld. Journalisten zijn gedreven en kritisch en tegelijkertijd azijnpissers en niet altijd even creatief. Kunstenaars kunnen uit niets schoonheid creëren, maar ontberen het nodige maatschappelijke engagement. En wat hebben ze eigenlijk in één ruimte met ondernemers te zoeken? Journalisten noch kunstenaars snappen iets van het entrepreneurschap, zo luidde de opvattingen van enkelen.
Lollig maar kansloos experiment dus, zou je zeggen. Hoewel, wie de verschillen tussen journalisten en kunstenaars ziet, snapt ook de reden waarom de mix in potentie iets zou moeten opleveren.
 
Journalistieke kraamkamer
Het samenbrengen van werken van de kunstenaars Peter Kempf, Menno Schenk, Rosalie Gorter, Hadewych Cels (tevens investeerder), Toon den Heijer, Peter Schenk zaliger en Aldert Mantje levert in elk geval een boeiend schouwspel op. Een confrontatie tussen abstracte en figuratieve schilderkunst. Ze hangen thans op de plek die binnenkort dienst gaat doen als journalistieke incubator. Jawel, want dat was eigenlijk hét nieuws van de avond; de voormalige borduurfabriek waar Follow the Money sinds 2010 is gevestigd zal een broedplaats voor journalistiek ondernemerschap worden en is een initiatief van Follow the Money en…De Nieuwe Pers (DNP)
 
Het principe van een incubator bestaat al vele jaren en groeide met name in de hoogtijdagen van het internet uit tot een beproefde methode om startende bedrijfjes met behulp van een waaier aan diensten en niet te vergeten: geld, in hoog tempo klaar te stomen voor een beursgang of een overname. Anders dan in de hoogtijdagen van de internet-hype zijn de kansen op zakelijk succes voor journalistieke bedrijven op dit moment nogal gering (ik druk me voorzichtig uit). In de hele Westerse wereld worstelen gevestigde nieuwsorganisaties met hun businessmodellen en de nieuwe hebben nog niet het antwoord op de vraag hoe prijzige journalistiek renderend aan de man kan worden gebracht. Ik was enkele weken geleden aanwezig bij de 'expertmeeting' Journalistiek als water uit de kraan, dat door de NTR werd georganiseerd. Ik hoorde daar de Amerikaanse journalist/docent journalistiek Marc Cooper zich verbaasd uitspreken over de geringe mate van paniek die hij bij de aanwezige vertegenwoordigers van gevestigde media ontwaarde. Dat zat er maar een beetje gezapig bij, alsof de bedreigingen waarmee de bestaande journalistiek wordt geconfronteerd niet existentieel zijn. Afijn, er zijn gelukkig ook hoopgevende (betaalde) initiatieven als de Correspondent en het al succesvol opererende Mediapart uit Frankrijk, maar het zijn nog druppels op een gloeiende plaat.
 
Te koop
De urgentie om op journalistiek gebied iets te ondernemen lijkt dan ook groter dan ooit. Van de zijlijn roepen dat het allemaal mis dreigt te gaan, heeft geen nut. Doet iets! 
De mouwen opstropen en iets ondernemen in de journalistiek vergt intrinsieke motivatie, veel creativiteit, scheepsladingen fantasie en doorzettingsvermogen en misschien ook wel een romantische inslag. Personen die enkele van deze eigenschappen bezitten gedijen mijns inziens beter wanneer ze door gelijkgestemden worden omgeven, geïnspireerd en opgejut. Onder één dak zal de dynamiek toenemen, zullen er kruisbestuivingen plaats vinden. De kans dat er iets ontstaat dat succesvol zal zijn, neemt toe. Vandaar het initiatief om een incubator voor uitsluitend journalistieke bedrijven op te zetten. Noem het een atelier voor ondernemers in de journalistiek.
 
En wat betreft de symbiose tussen kunst, journalistiek en ondernemerschap leek me dit me wel een aardig begin: de kunstwerken die in ons atelier/galerie hangen, zijn te koop (ziehier de prijslijst van de werken).
 
Hieronder een zeer korte impressie van de 'vernissage' (met dank aan The Post Online).
 
 
 
Tot slot dit kleine filmpje waarin mede-oprichter van Follow the Money - Mark Koster, thans The Post Online - op geheel eigen wijze ons experiment lichtvoetig benadert. 
 
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Eric Smit

Gevolgd door 2948 leden

Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

Volg Eric Smit
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren