Tot het einde van dit jaar kunnen Nederlanders wisselen van zorgverzekeraar. Het overstapseizoen is dan ook in volle gang. Op allerlei manieren probeert de verzekeraar bestaande klanten te behouden en potentiële klanten te verleiden om de overstap te wagen. Jaarlijks kost deze campagne vele miljoenen euro’s. Hoe belangrijk is die marketingmachine? En wat is precies de maatschappelijke winst?

Het is inmiddels een jaarlijks ritueel geworden: het overstappen (of niet) van zorgverzekeraar. Aan keuze geen gebrek, want ook dit jaar zijn er weer duizenden combinaties mogelijk. Zo is er de internetzorgverzekering waarbij de cliënt alle zaken online regelt en niet meer per post correspondeert, maar ook een pro-life verzekering die past bij de christelijke levenswijze en derhalve geen handelingen vergoedt die het leven beëindigen.

Door alle mogelijkheden is kiezen soms een lastige opgave

Door al die mogelijkheden is kiezen soms een lastige opgave. Volgens de Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) zijn de belangrijkste motieven om over te stappen: de hoogte van de totale premie, de verwachting in het nieuwe jaar een ander zorggebruik te hebben en de premie van de...

Om dit artikel te kunnen lezen moet je lid zijn.

Word lid of Log in