
De coronapandemie zet de wereld op zijn kop. Wie betaalt de rekening? En wie profiteert? Lees meer
Het virus SARS-CoV-2, beter bekend als het coronavirus, dook eind 2019 op in de Chinese provincie Hubei. In een paar weken tijd veroorzaakte het een epidemie, waarna het zich over de rest van de wereld verspreidde. Begin maart 2020 verklaarde de World Health Organisation de ziekte tot een pandemie en gingen landen wereldwijd 'op slot'.
Met het coronavirus is een crisis van historische proporties ontstaan, niet alleen medisch, maar ook economisch. In de vorm van steunfondsen en noodmaatregelpakketen werden bedrijven wereldwijd met vele miljarden op de been gehouden.
Waar met geld gesmeten wordt, liggen misbruik en fraude op de loer. Daarom volgt FTM de ontwikkelingen op de voet. Wie profiteert van de crisis? En welke oplossingen dienen welke belangen?
En alweer maakt de minister een draai over Van Lienden en de mondkapjesdeal
Minister Conny Helder laat mondkapjesdebat in verwarring ontaarden
20 miljoen mondkapjes van Sywert van Lienden gaan definitief de verbrandingsoven in
Corona en belastingtrucs maken van Pfizer het meest winstgevende bedrijf van Nederland
Viruswaarheid van Willem Engel lijkt uitgeraasd, waar blijft het binnengehaalde kapitaal?
Zes brandende kwesties na het rapport van Deloitte over de mondkapjesdeal
Hoe het gerucht over de vermeende corruptie van Jaap van Dissel de wereld werd ingeholpen
Sywert van Lienden maakte veel meer winst op mondkapjes dan hij het ministerie vertelde
Blijvende Q-koorts krijgt nog minder aandacht dan post-covid
Van zwarte lijst naar chief security: de onwaarschijnlijke carrièreswitch van een ict-criticus
Samen met journalisten uit heel Europa controleren we de macht in Brussel. Lees meer
Steeds meer ingrijpende besluiten worden op Europees niveau genomen. Maar zolang burgers niet weten wat er gaande is in Brussel, kunnen politici er verborgen agenda’s op nahouden en hebben lobbyisten vrij spel. Om hier verandering in te brengen lanceert Follow the Money ‘Bureau Brussel’. Drie EU-specialisten controleren in samenwerking met collega’s uit heel Europa structureel de macht.
Europa’s plan voor een groene toekomst is ingefluisterd door het old boys network
Europese Commissie wil parlementen buitenspel zetten om export te beschermen
Europa wil economisch onafhankelijker zijn – tegen welke prijs?
Europarlementariër Lara Wolters over haar anti-wegkijkwet: ‘De lobby op dit onderwerp is extreem’
Leningen aan Oekraïne: keiharde noodzaak, maar op termijn een molensteen
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Nederland beloofde in ruil voor EU-miljarden maatregelen die al waren genomen
Brussel worstelt met het weren van schimmige consultants
Wie betaalt? En wie bepaalt? FTM zoekt uit hoe de politieke worst écht gedraaid wordt. Lees meer
Leven we in een lobbycratie of is lobbyen een wezenlijk element van een gezonde democratie? Zeker is dat de lobbywereld wordt gezien als een zeer invloedrijke factor in ons politiek bestel, maar beschrijvingen van die wereld komen doorgaans niet verder dan het woord ‘schimmig’. Follow the Money wil daar verandering in brengen en duikt de lobbywereld in om te zien hoe de worst écht gedraaid wordt.
Podcast | Vrijwillige diplomaten maken het bont
Nederlandse diplomaten verdacht van fraude, witwassen en afpersing
Boeren blokkeren via het waterschap opnieuw een belasting op vervuiling met mest en landbouwgif
Ondanks bedrijfsschandalen is Heineken-directeur nu voorzitter van anti-corruptiewaakhond
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Dry January? Niet nodig, volgens de alcoholindustrie
EU-parlementslid combineert aandelen Apple met meeschrijven aan techwet (en vindt dat geen probleem)
Cash uit Qatar: hoe kon dit gebeuren in het Europees Parlement?
Strafrechtelijk onderzoek naar hotelstrand richt zich ook op de bestuurders van Bonaire
De gaslobby maakte ons afhankelijk van Rusland en bepaalt nu wéér het beleid
© Matthias Leuhof
‘Het is de pandemie’ en andere Brusselse Covid-kul
De Europese Unie schoof de introductie van nieuwe voorschriften voor goederentreinen en tankstations op de lange baan ‘vanwege corona’. De financiële sector werd door Brussel juist op versoepelingen getrakteerd. Minder voorschriften dus, ook al ‘vanwege corona’. De pandemie blijkt een prima smoezenmachine.
Het coronavirus is een bedreiging voor de volksgezondheid in heel de Europese Unie, maar zijn komst bood Brusselse lobbyisten ook meteen gelegenheid hun oude stokpaardjes van stal te halen.
Zo schreef Follow the Money al in mei over het uitstel van strenger toezicht op medische hulpmiddelen als implantaten. Zogenaamd vanwege de coronacrisis. Maar uit ons onderzoek bleek dat producenten, ministeries en toezichthouders al lang vóór de pandemie aanstuurden op het vooruitschuiven van de invoeringsdatum. Jelena Malinina, gezondheidsexpert bij de Brusselse consumentenorganisatie BEUC, zei daar toen over: ‘Mijn indruk is dat de coronacrisis een goede gelegenheid is om een al veel langer bestaande wens voor uitstel uit te voeren.’
In april signaleerden nieuwssite Politico Europe en Corporate Europe Observatory dat lobbyisten van allerlei bedrijfstakken de pandemie aangrijpen om nieuwe regels uit te stellen. Dat lobbyisten ergens om vragen, betekent nog niet dat ze hun zin krijgen. Maar het argument ‘vanwege corona’ vond de afgelopen maanden wel degelijk weerklank bij EU-ambtenaren.
Follow the Money spitte door de digitale edities van het Publicatieblad van de Europese Unie en vond voorbeelden van wel heel creatief gebruik van de coronasmoes.
Alternatieve brandstoffen stimuleren? 'Tankstation even niet veilig genoeg voor posterplakkers'
Elke automobilist kent ze, de digitale borden met de actuele literprijzen. Benzinerijders kijken automatisch naar het bovenste bedrag, dieselrijders een regel lager. Vaak staat daaronder nog een prijs, voor een liter gas. Maar hoe vergelijk je die bedragen als je niet weet of een benzineauto meer of minder verbruikt dan een auto op aardgas?
De lidstaten van de Unie en het Europarlement gaven de Europese Commissie zes jaar geleden de opdracht om ‘een gemeenschappelijke methode vast te stellen voor het vergelijken van de eenheidsprijzen voor alternatieve brandstoffen’, met name aardgas en waterstof. Het idee was dat een gebrek aan kennis consumenten belette over te stappen op duurzamere alternatieve brandstoffen.
Die gezamenlijke methode werd op 17 mei 2018 bekendgemaakt in een ‘uitvoeringsverordening’ van de Europese Commissie: na consultatie van consumenten was besloten dat het brandstofverbruik per 100 gereden kilometer de eerlijkste vergelijking zou opleveren. Vanaf 7 juni 2020 moest die methode in de hele EU zijn ingevoerd. Maar ja, toen kwam de pandemie.
Op 18 juni besloot de Europese Commissie dat de vergelijkingsmethode nog wel zes maanden op zich mocht laten wachten. De lockdown zou ‘noodzakelijke werkzaamheden’ bij de tankstations in de weg staan. ‘Bovendien vergt het aanbrengen van posters, panelen of beeldschermen fysieke werkzaamheden bij de tankstations, die risico’s voor de veiligheid van de klanten en werknemers kunnen meebrengen in het licht van de verplichting om een veilige afstand te bewaren.’ Daarom hebben lidstaten, schrijft de Commissie, om uitstel gevraagd.
In Utrecht begrijpt tankstationmedewerker Hidde er niets van. Prijzenborden aanpassen moet gewoon kunnen, ook in coronatijd. ‘We hadden hier laatst een schilder voor de zuilen,’ zegt Hidde, die zelf ook achter het kogelvrije glas netjes een mondmasker draagt. ‘Die schilder had een mondkapje op als hij hiernaar binnenkwam. En de meeste tijd stond hij op een ladder, dan heb je sowieso anderhalf meter afstand.’ Prijzenborden staan overigens vaak ergens apart, op een grasveldje in een uithoek van het tankstation.
In haar besluit verwijst de Commissie naar de Europese ministeries van transport. Die zouden hebben bepleit dat de coronamaatregelen de toegang tot tankstations te zeer ‘beperken’.
De notulen van de vergadering van transportministeries maken niet duidelijk welke lidstaten precies klaagden over gebrekkige toegankelijkheid van tankstations en welke wensten dat het vernieuwen van de prijzenborden zou worden uitgesteld. Het verslag vermeldt alleen dat één lidstaat opmerkte dat er niet veel tijd over was tot de deadline, en dat de Commissie ‘het verzoek’ noteerde voor een mogelijk uitstel. Ook wordt vermeld dat de lidstaten eraan werden herinnerd dat de prijsvergelijking al veel eerder was aangekondigd, namelijk in de Richtlijn uit 2014 en in de uitvoeringsverordening van 2018 ‘waar het comité [van transportministeries, red.] mee instemde’.
Een woordvoerder van de Europese Commissie wil er on the record weinig over zeggen, behalve dat de lockdown-maatregelen per lidstaat verschilden en dat ‘in sommige lidstaten’ alleen ‘essentiële werkzaamheden’ waren toegestaan. Het aanbrengen van nieuwe prijsinformatie in tankstations ‘werd niet beschouwd als essentieel’.
Volgens de woordvoerder was ‘een grote meerderheid’ van de lidstaten voorstander van uitstel. Hij verwees naar een bijeenkomst op 27 mei, waarvan de notulen pas donderdag 17 december werden gepubliceerd. Daarin is te lezen dat de Commissie de deadline aanvankelijk wilde verschuiven naar 7 oktober maar dat verschillende lidstaten pleitten voor nog meer tijd.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het ‘lastig is te achterhalen’ welke landen dan om uitstel hebben gevraagd. Nederland niet, in elk geval.
De ingangsdatum werd verplaatst naar 7 december 2020.
Nederland ging daarmee akkoord. Het ministerie van Infrastructuur: ‘Tankstations zijn gewoon veilig te gebruiken, uiteraard met inachtneming van coronaregels en -voorschriften. De reden voor Nederland om in te stemmen met uitstel had geen verband met de veiligheid van tankstations, maar met de extra voorbereidingstijd die het opleverde.’
Het uitstel had dus niets te maken met corona - maar corona kwam wel gelegen.
(foto: Europese Unie/EP)
Transportsector: ‘Harmonisatie? Nu even niet’
De lidstaten van de Unie zijn al jaren bezig hun spoorwegen ‘interoperabel’ te maken. Toch blijft het Europese spoor grotendeels een lappendeken van nationale systemen. Dat is historisch verklaarbaar voor een 19de-eeuwse uitvinding: elk land koos destijds bijvoorbeeld gewoon een eigen spoorbreedte. Dat verander je niet zomaar.
Met allerlei wetten werken de lidstaten langzaam toe naar meer uniformiteit. Neem de ‘sluitseinen’, markeringen op de laatste wagon die het einde van een trein aangeven. In een uitvoeringsverordening van vorig jaar is vastgelegd dat die markering (zie afbeelding) moet bestaan uit ‘twee reflecterende platen die op de transversale as op dezelfde hoogte boven de buffer zijn aangebracht’.
Tegelijk mogen sommige lidstaten – bij wijze van uitzondering – hun traditionele sluitsein (‘met twee permanent oplichtende rode lichten’) blijven gebruiken. Die uitzondering toont maar weer aan hoe moeilijk het is om de regels in Europa te harmoniseren.
Hoe dan ook, de lidstaten moesten uiterlijk op 30 september 2020 bij de Europese Commissie een verslag indienen ‘over hun gebruik van reflecterende platen en eventuele ernstige belemmeringen voor de geplande opheffing van hun nationale voorschriften’.
Die deadline bleek niet haalbaar.
Op 12 juni besloot de Europese Commissie dat de lidstaten voor het schrijven van hun verslag ‘drie maanden extra tijd’ moesten krijgen. De reden: ‘Door de maatregelen na de [uitbraak van de] COVID-19-pandemie konden de activiteiten met betrekking tot de opheffing van de nationale voorschriften inzake het sluitsein van goederentreinen niet volgens plan worden uitgevoerd.’
Nederland en de andere lidstaten stemden unaniem in met het uitstel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat sommige landen eerst meer onderzoeken en testen wilden doen, maar dat die vertraging opliepen door de coronacrisis en lockdowns. 'Nederland heeft hier begrip voor en heeft daarom ingestemd met het uitstel.'
‘Nu zijn investeringen nodig – dan maar een minder transparante financiële sector’
Covid-19 wordt niet alleen gebruikt als excuus om regels uit te stellen, maar ook om regels in te voeren of te veranderen. Dat merkten Europarlementariërs in juni, toen een stapel voorstellen voor wijzigingen van financiële wetgeving over de schutting werd gegooid. Het ging om zogenaamde quick fixes, snelle oplossingen.
De documentendump leidde tot een run op Finance Watch, een non-profitorganisatie die probeert wetgevers te voorzien van neutraal advies, als tegenwicht voor de lobby van de financiële sector. ‘Dagelijks kregen we e-mails van assistenten van Europarlementariërs met de vraag: “We hebben dit quick fix-voorstel ontvangen, wat vinden jullie daarvan?” Maar in de meeste gevallen hadden we geen tijd om die voorstellen te onderzoeken,’ aldus Benoît Lallemand, secretaris-generaal van Finance Watch.
De Europese Commissie presenteerde haar wijzigingsvoorstellen als ‘herstelpakket voor de kapitaalmarkten’. Daarmee zouden bedrijven gemakkelijker aan kapitaal kunnen komen om ze door de economische crisis te loodsen.
Maar volgens Thierry Philipponnat van Finance Watch, hebben de meeste voorstellen ‘niets te maken met Covid of het herstel van de economie post-Covid’. Neem het plan om de prospectusverordening te wijzigen.
‘De meeste voorstellen hebben niets te maken met Covid of met het herstel van de economie post-Covid’
Een prospectus is een wettelijk vereist document bij de uitgifte van aandelen of obligaties, om de investeerder te informeren over de risico’s ervan. Omdat de Europese Unie vrij verkeer van kapitaal kent, zijn er EU-brede regels over wat er in zo’n prospectus moet staan.
De prospectusvoorschriften werden in 2017 nog gewijzigd, met de belofte dat daardoor alles eenvoudiger zou worden. De Commissie wilde zo bijdragen ‘aan de verlichting van de administratieve lasten’.
Maar nu vindt de Commissie dat het nog simpeler moet. De reden: door de crisis is de noodzaak voor economische investeringen zo hoog dat bedrijven sneller kapitaal moeten kunnen ophalen. Daarom wil ze een tijdelijke ‘EU-herstelprospectus’, die minder eisen stelt aan de partij die geld nodig heeft.
De verordening uit 2017 moet daarvoor eerst wel ‘gericht’ worden aangepast om ‘het voor uitgevende instellingen en financiële tussenpersonen mogelijk [te] maken de kosten te verminderen en middelen vrij te maken voor de herstelfase in de onmiddellijke nasleep van de crisis.’
Het is een standaardriedel: administratieve lasten zorgen voor te hoge kosten. Maar de administratieve lasten van de één zijn de bescherming van de ander. ‘Het gevolg van deze laatste wijziging is dat investeerders minder goed geïnformeerd zijn over de risico’s die ze nemen,’ zegt Philipponnat van Finance Watch. ‘En dat moet dan de Europese economie helpen te herstellen van Covid. Wat heeft dat met elkaar te maken?’
Vóór de pandemie was het de bedoeling van Commissievoorzitter Ursula von der Leyen dat de Europese Green Deal het grote pronkstuk van haar termijn zou worden. Een belangrijk onderdeel daarvan was een nieuwe strategie voor de landbouw, getiteld Van Boer tot Bord.
Die strategie zou aanvankelijk in maart worden gepresenteerd, maar dat stelde de Commissie met een maand uit. Niet heel verwonderlijk, gezien de aandacht die de corona-uitbraak toen vereiste.
Maar landbouwlobbyisten pleitten al snel voor nog verder uitstel, zo onthulde Corporate Europe Observatory onlangs. De Europese boerenlobby Copa-Cogeca stuurde Eurocommissaris Stella Kyriakides op 2 april een brief waarin ze ‘namens 22 miljoen boeren en hun familieleden’ vroeg om Van Boer tot Bord verder uit te stellen vanwege ‘de akelige omstandigheden’ waarin de landbouwsector zich bevond. Boeren moesten niet nu, in tijden van corona, met nieuwe regels worden geconfronteerd, aldus de brief. Onder anderen Frans Timmermans, de Eurocommissaris verantwoordelijk voor de Green Deal, en zijn rechterhand Diederik Samsom kregen van Copa-Cogeca een kopie.
Een dag later ontving Eurocommissaris Kyriakides nog meer post: nu een brief van LTO Nederland met ongeveer dezelfde boodschap. Van Boer tot Bord? Niet nu. Voedselzekerheid gaat nu even voor: ‘Duurzame voedselproductie moet eerst worden gegarandeerd door financiële stabiliteit te creëren voor boeren en telers, en ervoor te zorgen dat ze hun producten kunnen verkopen, verhandelen en vervoeren. Dit is dan ook niet het moment om aanvullende regels op te leggen die nog meer financiële instabiliteit veroorzaken, wat grote risico's inhoudt voor de gezondheid en het welzijn van de burgers in heel Europa.’
De boerenlobbyclubs noemden geen specifieke uitsteltermijn. Die kwam er wel toen de fractie van de Europese Volkspartij hun argumenten overnam. De EVP verzocht de Commissie om opschorting tot zeker na de zomer.
Uiteindelijk is deze lobby maar voor een klein deel geslaagd: al op 20 mei onthulde de Commissie haar Van Boer tot Bord-strategie. Overigens zijn daarmee nog geen nieuwe regels ingevoerd: die zal de Commissie apart voorstellen en moeten vervolgens door lidstaten en Europarlement worden goedgekeurd.
‘In lockdown vergt ronselen handtekeningen voor burgerintiatief meer tijd’
Lang niet alle maatregelen die de Europese Unie uitstelt of invoert onder het mom van corona komen ten gunste aan het bedrijfsleven. Ook aan de burger is gedacht.
Sinds 2012 kunnen EU-burgers een onderwerp op de agenda zetten via het zogeheten Europees Burgerinitiatief. Wanneer uit voldoende lidstaten een miljoen handtekeningen is verzameld, moet de Commissie zich erover buigen. Tot nu toe heeft één Burgerinitiatief tot een Commissievoorstel geleid: Right2Water.
De miljoen handtekeningen moeten in een jaar binnen zijn. Dat gaat door corona een stuk moeilijker, erkende de Commissie in mei. ‘Door de nationale afzonderingsmaatregelen en de alomtegenwoordigheid van de pandemie in het algemeen is het voor organisatoren momenteel bijna onmogelijk om campagne te blijven voeren en voldoende steunbetuigingen op papier te verzamelen binnen de gestelde termijn van twaalf maanden.’
Het Europees Parlement en de Raad van de EU gingen akkoord met het Commissievoorstel om handtekeningenverzamelaars meer tijd te geven. Alle initiatieven van voor 11 maart krijgen zes maanden extra. Initiatieven die van start gingen tussen 11 maart en 11 september krijgen de tijd tot 11 september volgend jaar. De Commissie kan extra verlengingen van drie maanden toestaan als de lockdown-maatregelen langer duren.
Een Burgerinitiatief voor een verbod op de coronasmoes heeft zich nog niet aangediend.
59 Bijdragen
Andries Munnik 3
Goed stuk, goede voorbeelden gekozen. Dat er vaak sprake is van een zekere mate van opportunisme bij plotselinge, heftige gebeurtenissen is niet zo verwonderlijk: never let a good crisis go to waste. Hoe ver dit nog opgerekt gaat worden zal de komende tijd blijken. Eerlijk is eerlijk: ook EU-burgers hebben voor veel zaken zoals belasting en een aantal vaste lasten uitstel of afstel gekregen. Het is aan onze volksvertegenwoordiging in Brussel (proest!) om dit alles te controleren en eerlijk te laten verlopen. Wordt het EU parlementsgebouw nog verbouwd dit jaar, of wordt dat ook te gevaarlijk geacht?
Elsje Berkenbosch 2
Op grond van een breedgedragen wetenschappelijk onderzoek is nu een terugtrekkingsverzoek ingediend, waar niet over wordt bericht en de msm. Misschien wordt het tijd om naar de echte cijfers te kijken en dan zal al snel opvallen, dat er met de ziekenhuizen niets anders dan anders aan de hand is. Het is het normale beeld dat ontstaat als de r in de maand is. Dit geeft al jaren grote druk op de zorg door de bezuinigingen. Een feit dat ook niet te negeren is, is dat de sterftecijfers overal ter wereld gelijk zijn aan voorgaande jaren. Bedenk dat de mensen in de ziekenhuizen allemaal getest zijn met de PCR-test die 93% vals positieven oplevert, op grond waarvan een vals beeld ontstaat. Er is geen enkel verband tussen de normale opnamecijfers en de idiote testuitslagen. Gisteren nog 15000. Wie gelooft dit nog? Ze kunnen ons alles wijsmaken. De griep is verdwenen. Ik denk dat het constateren van het misbruik van Corona een stap is in de goede richting FTM. Nu nog het bedrog Corona zelf eens onderzoeken en vooral de totaal niet onderbouwde REGELS, die al het misbruik faciliteren. Het is de hoogste tijd. Doe wat jullie moeten doen en dat is onderzoeksjournalistiek bedrijven en mensen beschermen tegen de overheid. Het begin is er.
Hetty Litjens 6
Elsje BerkenboschElsje Berkenbosch 2
Hetty LitjensPaul Cruts
Elsje BerkenboschElsje Berkenbosch 2
Paul CrutsHetty Litjens 6
Elsje BerkenboschElsje Berkenbosch 2
Hetty LitjensKubra
Elsje BerkenboschTheo van Beuningen 4
Hetty LitjensHetty Litjens 6
Theo van BeuningenHet is zwaar gestoord om ouderen en andere kwetsbaren, ook de zorgverleners, door dit onverantwoord gedrag van zeer besmettelijke jongeren in gevaar te brengen. Ze brengen hun eigen toekomst in gevaar.
Deze hele ophef van de viruswaanzinnigen komt uit ultrarechtse hoek. Navigare necesse est, vivere non est necesse. Toen de economie daadwerkelijk instortte in 2008 hoorde je uit deze hoek geen commentaar. Nog steeds niet, maar weerloze ouderen opzadelen met onethisch gedrag dat vinden ze nu wel noodzakelijk. Het is gewoon ziek.
Brazilië: besmettingen > 7 miljoen, doden 185.687, door falend beleid van een corona-ontkenner als Bolsonaro.
VS: > 17 miljoen besmettingen, doden >300.000, en de aantallen blijven stijgen.
Zonder maatregelen gaat de hele economie kapot.
Theo van Beuningen 4
Hetty LitjensDe economie, en nog heeeeel veel meer, gaat kapot door de 1,5 meter en de daaruit voortvloeiende vrijheidsbeperkingen, imo.
Hoe zien jouw kinderen dat eigenlijk?
Hans van Swoll 5
Elsje BerkenboschPeter Teffer 3
Elsje BerkenboschArthur Venis 3
Peter TefferDus wat wil je nu precies zeggen?
rob groen 1
Elsje BerkenboschWillem de Vroomen 4
Elsje Berkenbosch 2
Willem de VroomenJan Ooms 10
Elsje BerkenboschJa, PUUR TOEVAL!!!
Arthur Venis 3
Jan OomsDat reizen de verspreiding versnelt is zeker waar, maar de oorzaak ligt toch echt ergens anders.
Paul Cruts
Elsje Berkenbosch 2
Paul CrutsArthur Venis 3
Elsje BerkenboschHans van Swoll 5
Toevallig was u in Brussel, maar Corona al excuus-Truus kan ook veel dichter bi huis. Er is waarschijnlijk geen gemeente in Nederland die niet Corona als excuus-Truus gebruikt om maar niet op tijd te hoeven doen wat ze reglementair wèl moeten doen.
En laten wij ook het veelgeprezen Nederlandse bedrijfsleven niet vergeten. Er is geen enkele afspraak die niet nagekomen wordt of Corona wordt als excuus-Truus er met de schaamharen bijgesleept. Een doorzichtige gotspe zonder weerga.
Hans van Swoll 5
Ik verdenk FTM al een tijdje dat het instemmend heult met de opvattingen van de regering. Dat is niets bijzonders want dat doen vrijwel alle media, om maar niet te spreken van de meerderheid van de doodsbenauwd weggedoken bevolking waarvan we hier in het commentaar van @Hetty Litjens een markant voorbeeld lezen. Wel ben ik van mening dat het FTM zou sieren als ze voor dat begripvolle standpunt uitkomt en niet langer pretendeert de luis in de pels te zijn. Immers, er zijn volgens mij toch wel wat zaken waar vragen bij gesteld kunnen worden.
Wat mij bijvoorbeeld intrigeert: hoe heeft het zo kunnen komen dat alle landen op deze planeet gelijktijdig dezelfde Pavlov-reactie hebben laten zien? Uiteraard waren er verschillen in intensiteit, tijdstippen en duur van bepaalde maatregelen, maar de basis is steeds hetzelfde. Vreemd toch? Zoveel culturen, zoveel hoofden, zoveel zinnen, maar in basis is het allemaal veel van hetzelfde. Geen enkel land heeft gezegd: "daar gaat de overheid niet over, zorg voor uw eigen gezondheid". Geen enkel land heeft gezegd: "jammer dan. Laat de natuur, waar wij allemaal van houden, zijn werk doen".
Neen iedereen liep braaf achter de zienswijze van de WHO aan.
Geen enkel vernietigend woord ook van FTM in de klucht over de mondkapjes. Vreemd. Om over na te denken.
Jan Ooms 10
Hans van SwollVreemd. Om over na te denken.
Hans van Swoll 5
Jan OomsWijsheid komt met de jaren. Zo te lezen bent u nog heel jong.
Beste Jan,
a/ is de heersende trend dat het goed is voor iemands meningsvorming als diegene ook kennis neemt van zaken waar hij het niet mee eens is;
b/ snijd ik een onderwerp aan wat met het gedrag te maken heeft van de mensen die bij de gekritiseerde onderneming werken alsmede met het door de onderneming bekritiseerde beeld wat de onderneming in stand wil houden. NIET met hun gemiddelde journalistieke product;
c/ voor dat journalistieke product betaal ik. Ook om repliek te kunnen geven aan mensen zoals u.
Volgens mij heeft u inderdaad heel wat om over na te denken.
Marco Fredriks 4
Hans van Swollrob groen 1
Hans van SwollStefan Vlaminckx 2
Hans van SwollHans van Swoll 5
Stefan VlaminckxJa hè? Enne, is het ook interessant voor lezers om te weten waarom u dat vindt?
Stefan Vlaminckx 2
Hans van SwollEn niet integer? Zou meneer Groen wel weten wat dat woord betekent?
Maar weet u, dan krijg je weer discussie. En net zoals ik mensen met 1 been niet uitdaagt zonder prothese normaal te lopen, wil ik ook meneer Groen niet uitdagen tot een discussie.
Als zorgverlener voor mensen wiens kwaal nooit meer overgaat, heb ik al snel zoiets van, niet overvragen en accepteren wat je niet kan veranderen. Maar als jij deze journalistenclub als niet integer bestempeld, vind ik je eng.
;)
Hans van Swoll 5
Stefan VlaminckxDank
Helaas legt u mij woorden in de mond die ik nimmer gebruikt heb. En hoewel mijnheer Groen misschien niet weet wat met integer bedoeld wordt, denk ik dat wel te weten en daarvan heb ik FTM ook niet beticht.
Waar ik FTM wel van beticht -en ik heb erbij gezegd om begrijpbare redenen - is dat ze zich presenteert als de luis in de pels van overheid en handige jongens, maar dat ze nu op het gebied van de Corona maatregelen muisstil zijn. En het gaat me dan niet om die stukjes met wat zijdelingse kritiek op b-activiteiten, maar om waarom doet de overheid zoals ze doet zonder iemand te raadplegen, zonder alternatieven aan de bevolking voorleggen. Waarom werpt de overheid zich op als beschermer van mijn gezondheid zonder mij te vragen of ik de prijs daarvoor wel wil betalen? En hoe komt het dat mijn volksvertegenwoordigers ook kritiekloos en muisstil zijn?
Ik ben slechts van mening dat ik dacht dat FTM het platform zou zijn om dat eens diepgravend te onderzoeken. Op dat vlak desavoureer ik FTM. Louter op dat vlak.
Peter Teffer 3
Hans van Swoll“stukjes met wat zijdelingse kritiek op b-activiteiten” vindt passen, dan weet ik niet of we u ooit tevreden kunnen stellen. https://www.ftm.nl/dossier/coronacrisis
Hans van Swoll 5
Peter TefferAls FTM deze handelwijze voortzet, zeker niet.
Ik ga ervan uit dat ik alle 128 doorwrochte artikelen gelezen heb. En er staat mij alleen maar bij dat deze artikelen over afgeleiden gaan. Al dan niet gesjoemel met inkoop; al dan niet geklungel met testcapaciteit; al dan niet amateurisme bij samenstellen tests. U kunt niet 1 FTM-artikel noemen dat vraagtekens zet bij het recht van deze regering om lockdowns te organiseren; om onderdanen met behulp van BOA's en belachelijke hoge boetes drastisch te beperken in hun grondwettelijke vrijheden; om tienduizenden onderdanen tot de bedelstaf te veroordelen; om de staatsschuld van de ene op de andere dag met 100 miljard euro te verhogen. Om nog maar te zwijgen van een al dan niet gerechtvaardigde houding ten opzichte van NL-paspoorthouders in de Cariben. En als u dan eens de kans kreeg om iemand aan de hoogste boom te hangen, zoals bij de koning met zijn maffe aanschaf van een speedboot en maffe vakantie of minister Grapperhaus met zijn schandalige bruiloft, gaf u niet thuis. Terwijl de speedbootkwestie wel degelijk elementen van 'money' heeft. Ik denk dat het beste de onbelangrijkheid van die 128 artikelen kan worden bewezen doordat ze geen enkel zuchtje stof hebben doen opwaaien.
- lees verder bij vervolg -
Peter Teffer 3
Hans van SwollEn de tweede vraag kwam aan bod in dit artikel: https://www.ftm.nl/artikelen/democratie-in-lockdown
Beide verschenen in april.
Hans van Swoll 5
Peter TefferLaat ik duidelijk zijn. U bevindt zich in braaf, volgzaam gezelschap want niet de enige die zwijgt c.q. hieraan een fundamentele beschouwing durft te wijden. Ik heb het ergens anders al gememoreerd: er is geen medium, geen volksvertegenwoordiger, die zich hardop afvraagt of dit wel de goede methode is, of we hiermee op de goede weg zijn, wat we uiteindelijk zullen bereiken.
Geen spoor van een berekening dat met ca 10.000 positieven per dag het zeker 4 jaar gaat duren voordat we groepsimmuniteit hebben opgebouwd. Nee, FTM zit er apathisch bij en vindt, op 128 kritische kanttekeningen na, alles best. Net als iedereen om mij heen lijkt het of FTM zich aansluit bij de gevestigde mening. Die gevestigde mening was in maart dat het 3 maanden zou gaan duren, inmiddels zijn we 10 maanden verder en wat is er eigenlijk bereikt? Dat is, lijkt mij, toch iets wat FTM zich zou kunnen afvragen. En dat verbaast mij, zeker van een platform dat zich profileert als de luis in de pels van de samenleving.
Peter Teffer 3
Hans van SwollMarco Fredriks 4
Peter TefferDat virussen niet besmettelijk zijn, omdat een virus een dood ding is. Je praat derhalve over actief en niet actief. Het is een proteïne met RNA strengen. Het kan zich zonder gastcel niet actief houden; is niet levend en kan buiten het lichaam dus niet overleven. Niet alleen het minste geringste zonlicht breekt het af, maar het is simpelweg niet levend en kan al helemaal niet door de huid heendringen, laat staan in een long terecht komen en door de wand heendringen. Het is niet een soort graafmachine.
2. lab-virussen worden gekoppeld aan een celcultuur van foetuscellen (op kweek gehouden foetuscellen), waardoor je een virus actief kunt houden in een kweekcultuur. Dat noem je dan een vaccin. Dat kan ook een neus-vaccin zijn. Nee, ook die zijn niet besmettelijk (van de ene persoon op de andere overdraagbaar). Je kunt het echter wel zo samenstellen dat het een schoonmaakreactie van het lichaamseigen triggert. Feitelijk is lab-virus dus geen goede woordkeuze, maar zou gif een betere keuze zijn.
Graaf eens diep in de medische literatuur, omdat dit al zovele jaren een beknd gegeven is. Een eergave van diverse meningen hieromtrent vind ik veel belangrijker dan wie de mondkapjes levert omdat een juiste uitleg van een virus en de karakteristieken van een virus alle regeltjes zoals Hans ook zegt in een klap onnodig maakt.
Stefan Vlaminckx 2
Peter TefferMensen die aan jullie integriteit twijfelen, of zich beklagen over het feit dat u zich niet uitspreekt over de juistheid van het regeringsbeleid, maar wel de gevolgen hier bespreekt, irriteren mij eerlijk gezegd mateloos.
Moet je andere media eens als makke schapen achter het RIVM en OMT zien aanlopen.
Als van Dissel wordt geïnterviewd lijkt het net of je Erica Terpstra de dalai lama ziet interviewen. Geen enkele kritische vraag. En dat is hier in ieder geval anders op de onderwerpen die jullie behandelen.
rob groen 1
Stefan VlaminckxStefan Vlaminckx 2
rob groenPeter Teffer 3
Hans van SwollEn FTM heeft meerdere artikelen gepubliceerd over mondkapjes.
Theo van Beuningen 4
Peter TefferHans van Swoll 5
Peter TefferNatiestaat en wat u daaronder verstaat: Geen idee. Zou kunnen.
Mondkapjes: Nou brengt u me werkelijk aan het lachen. Weet u nog hoe mordicus mijnheer Rutte tegen was? En hoe die inmiddels 180 graden gedraaid is? En heeft FTM daar 1 woord aan vuil gemaakt?
Afstand houden ben ik voor, dat is remedie-1 tegen besmetting en niet alleen tegen Covid-19. Mondkapjes is een irritante klucht erbij. Voornamelijk van belang in gesloten ruimtes, als ik 9 uur in een vliegtuig naar Curaçao moet zitten of drie uur naar een kerkdienst. Verder hoofdzakelijk irritant en het voordeel weegt, naar mijn mening, niet op tegen de nadelen. Zoals slecht dragen, slechte behandeling, herhaald gebruik. Dan doen ze meer kwaad dan goed.
Rein Sybesma
Verder worden werkzame medicijnen Voor Corona verboden (waarom en wie stuurt dat aan), en worden negatieve argumenten voor een vaccin (te weinig onderzoekstijd, wegmoffelen van gevolgen etc) uit het nieuws gehouden.
Verder vernam ik dit weekend in de pers de volgende desinformatiestap: vanaf nu elke winter Corona (AD, Stentor).
Zou het niet mogelijk zijn een soort tijdlijn Corona te maken, waarin vanaf elke dag begin 2020 ‘nieuwsfeiten’ worden benoemd, en daaraan gekoppeld wordt gezocht naar overheidsdocumenten, RIVM-rapporten, EU-documenten etc. Wat zou er boven water komen als er gezocht wordt naar het WEF, in het kader van Corona?
Anton Weenink 2
Ander voorbeeld, op een zomerse dag in 2019 besloot het KIFID ineens dat consumenten niet langer een klachtprocedure tegen banken of verzekeraars konden aanbrengen, wanneer over hetzelfde (klacht)onderwerp eerder een collectieve rechtszaak was gevoerd. Ter verduidelijking, collectieve rechtszaken leiden slechts tot declaratoire vonnissen. Wanneer een declaratoir veroordeelde bank of verzekeraar vervolgens weigert om te schikken (standaard !), zal een gedupeerde nog steeds zelf naar de rechter of het KIFID moeten stappen om zijn schade te verhalen. Door de deur dicht te gooien weet het KIFID mooi het eigen straatje schoon te vegen en te houden van veel klachtprocedures. Dat KIFID besluit was een flagrante schending van de Europese Richtlijn over buitengerechtelijke geschillenbeslechting. De Ministers Dekker en Hoekstra vonden het KIFID besluit echter prima ! En nu ligt er al bijna 1 jaar een klachtprocedure tegen EU lidstaat Nederland stof te vergaren bij de Europese Commissie. U raadt het al COVID !