Paniek om SBS bij Sanoma

    Bij Sanoma weten ze niet wat ze met hun prijzige overname SBS aan moeten. 'Er gaat werkelijk he-le-maal niets goed'.

    Donderdagavond werd SBS-topvrouw Georgette Schlick op non-actief gesteld. Ze had er net 1,5 jaar bij SBS Broadcasting opzitten. Een teken dat er iets flink verkeerd gaat bij de televisiezender. De partijen namen niettemin volgens goed gebruik 'in goed gezamenlijk overleg' afscheid van elkaar. De precieze reden van het ontslag werd niet in het persbericht vermeld en een opvolger is er ook nog niet. Voorlopig zal Hans Edin, directievoorzitter van dochter Nelonen Media, de leiding van Schlick overnemen. 

     

    Dick Molman van grootaandeelhouder Sanoma, zei het volgende over het vertrek van Schlick: 'We zien graag dat de goede performance van Net5 en Veronica doorgaat en dat SBS6 versneld weer op het oude niveau terugkeert'.
    SBS heeft al tijden te kampen met tegenvallende kijkcijfers waardoor steeds meer adverteerders hun heil bij concurrent RTL zoeken. 
     
    'Lichte paniek'
    De ellende bij SBS blijft echter niet beperkt tot tegenvallende kijkcijfers. Goed ingevoerde bronnen binnen Sanoma zeggen FTM dat de top van de Finse grootaandeelhouder van SBS Broadcasting 'geen idee' heeft wat het met SBS moet beginnen. 'Er gaat werkelijk he-le-maal niets goed'. Binnen Sanoma zou een sfeer van 'lichte paniek' heersen over hun prijzige overname. De Finse uitgever kocht in april 2011 samen met Talpa - het bedrijf van John de Mol - voor 1,255 miljard euro SBS van het Duitse ProSiebenSat1. Sanoma zou daarmee sterker komen te staan op de advertentiemarkt. Een jaar na deze - binnen mediakringen bekritiseerde overname - onthulde het Algemeen Dagblad dat Sanoma het overwoog zich uit SBS 'terug te trekken'.
     
    De prestaties van het televisiebedrijf zouden zwaar tegenvallen en de beide eigenaren zouden 'in de clinch liggen' om de te varen koers. Dat werd toen door Sanoma ontkend, het bedrijf stelde 'veel vertrouwen' te hebben in de toekomst van het bedrijf.
    Eind februari zei topman Molman in NRC Handelsblad dat Sanoma 'te veel heeft betaald voor SBS als de cijfers zo blijven'. Hij benadrukte zich te realiseren dat SBS een investering is voor de 'lange termijn'.
    Televisie als reclamemedium heeft intussen te lijden van de concurrentie van internet. Belangenorganisatie SPOT maakte gisteren bekend dat de bestedingen aan reclamespotjes op televisie vorig jaar met 5,9 procent zijn gedaald.
     
    'Een dramatisch slecht idee'.
    Volgens bronnen binnen Sanoma had het bedrijf ten tijde van de overname 'geen enkel strategisch benul' wat het met SBS moest aanvangen. 'Het denken begon pas toen de overname al rond was'.
     
    Dit is wat Molman in 2011 zei over de kansen die de overname bood: 'In onze optiek is er een unieke synergie te behalen: Sanoma beschikt over veel digitale kennis en specifieke marketingkennis op diverse terreinen zoals vrouwen, food, home deco en automotive. Talpa voegt content toe in de vorm van programma’s die bijdragen aan een optimale programmering. SBS heeft de TV-kanalen die naast de media van Sanoma ingezet kunnen worden.'
     
    De programma's die sindsdien werden ontwikkeld om de content van Sanoma op een of andere wijze via SBS te laten renderen of op andere wijzen synergieën te creëren, zijn volgens bronnen van FTM 'allemaal op een mislukking uitgelopen'. Conclusie voor Sanoma: 'De overname van SBS was een dramatisch slecht idee'.
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 1965 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren