
Van schimmige stichtingen tot anonieme suikerooms: Follow the Money houdt de financiering van onze politieke partijen nauwlettend in de gaten. Lees meer
In de politiek draait het om meer dan idealen, belangen, inhoud en poppetjes. Zonder geld is er geen politieke partij, zo simpel is het. Maar wie betaalt, bepaalt. Waar komt het geld dat partijen te besteden hebben vandaan? Van schimmige stichtingen tot anonieme suikerooms: Follow the Money houdt de financiering van onze politieke partijen nauwlettend in de gaten.
Tweede Kamer kan weinig uitrichten tegen Baudet en zijn bv’s
Toezichthouder partijfinanciën: ‘Geld is te belangrijk geworden in de politiek’
De dubbele pijn van de PvdA: met de kiezer is ook het geld weggelopen
Expert partijpolitiek Gerrit Voerman: ‘Het gelijke speelveld in de politiek is verdwenen’
De dubbele petten van Barendrechts machtigste politicus
Podcast | Hoe politieke partijen aan hun geld komen
De oorlogskas van lokale partijen is goed gevuld
Geldschieters vinden is voor Volt een koud kunstje
Waarom heft D66 haar eigen invloedrijke lobbyclub op?
Van rijksmonument tot zolderkamer: hier zetelen onze politieke partijen
© Rinus Bot
Politieke invloed kopen in Nederland kan (via de achterdeur)
De politieke macht kunnen controleren is essentieel voor een gezonde democratie. Ook geldstromen naar partijen moeten transparant zijn: met donaties kun je immers politieke invloed kopen. Vandaar dat Follow the Money de financiering van politieke partijen in kaart brengt. Waar halen zij hun geld vandaan? Aan de voorzijde is alles keurig geregeld, maar bij donaties via stichtingen ligt dat anders. Wat daar gebeurt, onttrekt zich aan ieders zicht.
-
Het toezicht op de geldstromen naar politieke partijen is in Nederland slecht geregeld. Formeel moeten partijen alle giften boven de 4500 euro bekendmaken, inclusief de naam van de gulle gever, maar er zijn tal van manieren om die regel te ontwijken.
-
Zo werken partijen vaak met neveninstellingen; partijen zijn niet verplicht te rapporteren hoeveel geld ze van hun neveninstellingen ontvangen. Wel houdt het ministerie van Binnenlandse Zaken bij welke neveninstellingen er zijn. Maar die lijst blijkt onvolledig te zijn. Een aantal bestuurdersverenigingen ontbreken, en ook de lokale fondsenwervingsclubs van de VVD (de ‘Clubs van 100’, die scheutig doneren) schitteren door afwezigheid.
-
Ook kun je een tussenstop gebruiken. Je geeft geld aan een ongelieerde stichting, en die doneert vervolgens aan een partij. Op die manier blijft de gulle gever onbekend en kunnen er anoniem grote bedragen worden gedoneerd.
- De Commissie Toezicht, die evalueert of het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn taak uitvoert, beschikt niet over instrumenten om de herkomst van geldstromen naar politieke partijen te achterhalen.
‘Er is een rookmelder nodig. Het merk van die rookmelder en de plek waar die komt te hangen, bepaalt de bewoner natuurlijk zelf, maar je wilt een rookmelder voor het moment dat het nodig is. Anders brandt je huis af.’
Jan Kleijssen houdt zich namens de Raad van Europa bezig met de strijd tegen fraude, witwassen en corruptie. Hij leidt het Directoraat Information Society and Action against Crime en werkt nauw samen met GRECO, de anti-corruptiewaakhond die onder meer de transparantie inzake de financiering van politieke partijen onderzoekt. Op 18 december 2019 was Kleijssen in de Eerste Kamer om met de senatoren van gedachten te wisselen over integriteitsregels in de Nederlandse politiek. Of beter gezegd: hij kwam pleiten voor een rookmelder.
Een betere locatie was niet denkbaar. Uit onderzoek van FTM uit 2018 bleek dat senatoren tot de invloedrijkste mensen van het land behoren. De 75 senatoren bleken naast hun Kamerlidmaatschap gezamenlijk 439 bijbanen te hebben. Dat waren niet de minste banen; 60 procent bestond uit toezichthoudende en bestuurlijke functies.
Dossier
De financiering van onze politieke partijen
Al sinds 2003 waarschuwt de Europese anti-corruptiewaakhond GRECO dat de financiering van politieke partijen in Nederland risico’s in zich draagt. Met name het veelvuldige gebruik van stichtingen leidt tot schimmigheid over de vraag wie de bronnen van het geld zijn. En dat opent de weg naar het ‘kopen’ van politieke invloed en kan zelfs tot corruptie leiden. In dit dossier leggen we de financiering van alle Nederlandse politieke partijen onder de loep.
Hoe deze cocktail van wetgevende taken en invloedrijke posities kan uitpakken, bleek toen in 2018 aan het Binnenhof werd gesproken over de mogelijke afschaffing van de dividendbelasting. Toenmalig Eerste Kamerlid Marnix van Rij (CDA) was destijds partner van EY. Dit accountantskantoor mag multinationals tot zijn clientèle rekenen, waaronder Shell. Het was de oliereus die aandrong op de maatregel. Van Rij was het eens met zijn klant. De Volkskrantvroeg zich af of dit geen belangenverstrengeling was.
Van Rij is, zoals FTM met de serie over senatoren aantoonde, bij lange na niet de enige in zo’n positie. Kleijssen is daar bezorgd over. ‘Het gaat om transparantie. De kiezer weet niet waar hij of zij aan toe is en dat doet afbreuk aan het vertrouwen in de politiek. Dat is reden tot grote zorg.’
Sinds 2003 waarschuwt GRECO voor één specifiek probleem: gebrekkig toezicht op geldstromen naar politieke partijen
Kleijssen constateert weinig gevoel van urgentie bij politici wat betreft openheid over geldstromen binnen de Nederlandse politiek; volgens hem is dat onderdeel van het probleem. ‘In de parlementaire assemblee van de Raad van Europa leek het lang goed te gaan, totdat in 2017 een enorm corruptieschandaal boven tafel kwam, waar de voorzitter en diverse commissievoorzitters bij betrokken bleken. Een systeem van toezicht op belangenverstrengeling bestond niet in de parlementaire assemblee. Anders gezegd: we hadden geen rookmelder. En Nederland heeft die nog steeds niet.’
Hoewel Nederland doorgaans goed scoort bij GRECO’s evaluaties – de onderzoekers stellen bijvoorbeeld vast dat Nederlandse bestuurders veel waarde hechten aan integriteit – waarschuwt GRECO al sinds haar eerste onderzoek (2003) voor één specifiek probleem: gebrekkig toezicht op geldstromen naar politieke partijen.
Om te achterhalen hoe Nederlandse politieke partijen aan geld komen, analyseerde FTM de afgelopen maanden 238 jaarrekeningen van politieke partijen, hun jongerenorganisaties en hun wetenschappelijke bureaus. Daarnaast namen we talloze aanvullende documenten door, waaronder de registers van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) waar alle giften aan partijen groter dan 4500 euro moeten worden gemeld. Deze lijsten vallen onder de Wet Financiering Politieke Partijen (Wfpp). Partijen en hun neveninstellingen worden geacht zulke donaties te melden, alsmede de naam en het adres van de gever, het bedrag van de bijdrage en de datum van de gift. Donaties vanaf duizend euro dienen te worden geregistreerd.
Op basis van deze informatie bouwden wij een database met inkomsten, campagne-uitgaven en, donaties. Ook legden we alle partijen een vragenlijst over hun financiering voor. Van alle partijen kregen we antwoord, behalve van Forum voor Democratie en de PVV. Ook op vervolgvragen kregen we alleen van FvD en de PVV geen antwoord.
Zowel partijen als hun jongerenorganisaties hebben leden die contributie betalen.; dat is het grootste bestanddeel van de partij-inkomsten. Een aantal partijen heeft daarnaast een afdrachtregeling, waarbij politici verplicht een deel van hun salaris aan de partijkas afstaan. Voorts ontvangen partijen (en hun neveninstellingen) donaties van sympathisanten. Daarnaast is er sprake van baten afkomstig van neveninstellingen. Dat zijn doorberekende kosten, bijvoorbeeld voor gezamenlijk gebruik van kantoorruimte, of door de partij geleverde diensten.
Follow the Money onderzocht de jaarrekeningen van politieke partijen, daaraan gelieerde organisaties en de lijst met politieke donaties van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. We stuurden alle partijen die met minstens één zetel in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd een uitgebreide vragenlijst om in kaart te brengen hoe de financiering van de partij in elkaar zit. We bouwden een database met inkomsten, uitgaven en ontvangen giften.
We hebben niet alle subsidiestromen meegeteld. De subsidies aan de Eerste en Tweede Kamerfracties hebben we buiten beschouwing gelaten. Dit zijn namelijk inkomsten waarover partijen niet vrijelijk kunnen beschikken: ze zijn specifiek bedoeld voor werkzaamheden van de fractie. Ook de MATRA-subsidie, bedoeld voor buitenlandse projecten van partijen, is niet meegerekend. De reden: niet elke partij vermeldt deze subsidie, en sommige partijen hebben een aparte vereniging voor buitenlandse activiteiten die deze subsidies int.
[Kijk hier voor een uitgebreide toelichting op de methodologie van het onderzoek.]
Nederlandse politieke partijen krijgen op uiteenlopende manieren geld binnen: de voornaamste inkomsten zijn subsidies van het Rijk, contributiegelden, donaties en afdrachten van bestuurders. De Wfpp bepaalt dat partijen elk jaar een financieel verslag over het voorafgaande kalenderjaar naar de minister van Binnenlandse Zaken moeten sturen. In onderstaande grafiek is te zien hoeveel alle partijen samen jaarlijks ontvangen.
Voor dit onderzoek keken we naar de inkomsten tussen 2010 en 2018. Over al die jaren was de PvdA de grootverdiener, met gemiddeld 9,6 miljoen inkomsten per jaar. De SP volgt op enige afstand met 7,5 miljoen. Het CDA (5,9 miljoen) en de VVD (5,8 miljoen) nemen respectievelijk de derde en de vierde plaats in. Die laatste partij draaide met name in verkiezingsjaren een hoge omzet.
Onderaan de lijst bungelen Denk en de PVV. Volgens hun jaarcijfers haalt Denk gemiddeld iets meer dan 300.000 euro per jaar op.
De partij van Geert Wilders is een verhaal apart. De PVV is wat zetels betreft de tweede partij van Nederland, maar mist een paar belangrijke inkomstenstromen. Omdat de vereniging PVV slechts één lid heeft – Geert Wilders zelf – en de subsidiekraan pas open gaat vanaf 1000 leden, krijgt de PVV geen subsidie. Aan contributie ontving de partij tussen 2014 en 2018 volgens haar jaarcijfers jaarlijks slechts 150 euro. Van welk lid deze contributie afkomstig is, wil de partij niet zeggen, al ligt het antwoord voor de hand.
Zetels en leden leveren geld op
De overige partijen in de Tweede Kamer ontvangen wél subsidie. De hoogte daarvan wordt bepaald door de Wfpp: hoe meer zetels een partij heeft, en hoe meer leden de vereniging telt, hoe groter de subsidiestroom. Hoeveel subsidie er per zetel en per lid wordt uitgekeerd, is afhankelijk van de hoeveelheid subsidie die het Rijk ieder jaar beschikbaar stelt. In 2017 was er zo’n 17 miljoen euro te verdelen.
De overige bronnen waaruit de partijen putten verschillen sterk. Van de bijna 10 miljoen euro die de PvdA tussen 2010 en 2018 jaarlijks gemiddeld ontving, kwam bijvoorbeeld ongeveer 1 miljoen per jaar uit afdrachten door politici van de partij. Alleen bij GroenLinks en de SP droegen politici meer af: deze partijen haalden respectievelijk gemiddeld 1,2 en 4,2 miljoen euro per jaar binnen via deze post.
De VVD is qua Kamerzetels al bijna tien jaar de grootste partij van Nederland, en hoewel het aantal leden in de afgelopen twintig jaar halveerde – in 2000 waren er 48.092 mensen lid, op onze laatste peildatum (1 januari 2020) 23.907 – blijven de inkomsten uit contributie sinds 2005 redelijk stabiel: net onder de twee miljoen. Op basis van het zetel- en ledenaantal ontving de VVD tussen 2010 en 2018 2,6 miljoen euro subsidie per jaar (23,6 miljoen in totaal).
Partijen met van oudsher veel leden (het CDA, de PvdA en de SP) kenden, net als de VVD, een flinke terugval in hun ledenaantal. De gemiddelde contributie per lid steeg weliswaar – bijvoorbeeld doordat partijen de tarieven hebben verhoogd – maar niet genoeg om het ledenverlies te compenseren. Als je de contributie-inkomsten met de inflatie verrekent, dalen ze even hard als het aantal leden.
Forum voor Democratie mag zich sinds begin van dit jaar de grootste ledenpartij van het land noemen: 42.794 leden, ruim 1.700 meer dan de PvdA. Dit levert die partij een bedrag op van 1.335.173 euro: gemiddeld 31,2 euro per lid. Denk en 50Plus hebben de minste leden: respectievelijk 3705 en 5104.
Gulle giften en duistere donaties
Voor donaties gelden strikte regels: grote donaties moeten bekend worden gemaakt. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verzamelt de door partijen opgegeven giften boven de wettelijke grens van 4500 euro en publiceert die op een website van de Rijksoverheid. Naast bedrijven en personen vinden we ook stichtingen en neveninstellingen van partijen in het overzicht. Voor neveninstellingen gelden dezelfde regels als voor politieke partijen: zij moeten giften boven de 4500 euro openbaar maken.
Politicoloog André Krouwel onderzoekt al jaren partijfinanciering. Hij vertelt dat er meerdere manieren zijn om een gift te doen zonder geld over te maken: zo kun je kosteloos een evenement voor een partij organiseren, de zaalhuur kwijtschelden, of gratis een billboard plaatsen. ‘Volgens de Wfpp moeten partijen zulke giften in natura ook registreren.’ Maar geen enkele partij-jaarrekening tussen 2010 en 2018 maakte melding van zo’n gift in natura.
Een andere manier om het donatieregister te ontwijken is een gift te verdelen: je kunt die in porties uit naam van verschillende gevers doen. Hans van der Wind, een ondernemer met in 2019 een vermogen van 88 miljoen, laat zien hoe dit moet. Van der Wind schonk in 2017 173.100 euro aan het CDA. Een deel gaf hij zelf (48.000 euro); de rest ging via twee bv’s in zijn beheer: Haques (70.100 euro) en Quaeret (55.000).
Deze giften zijn duidelijk te herleiden naar Van der Wind, maar staan te boek als verschillende donaties. In dit geval waren alle donaties groter dan 4500, en dus openbaar. Maar dezelfde techniek kun je gebruiken om donaties dusdanig te verlagen dat ze niet gemeld hoeven te worden. Vanaf duizend euro moet een gift worden geregistreerd. In theorie zou iemand bijvoorbeeld twaalf keer anoniem 999 euro kunnen overmaken; dan wordt de donateur niet genoteerd.
Desgevraagd erkent het ministerie van BZK dat donateurs zo de registratieplicht kunnen ontlopen. Maar hier iets aan doen zou volgens BZK tot ‘overregulering’ kunnen leiden.
Neveninstellingen en goededoelenstatus
Behalve van bedrijven en personen krijgen partijen ook geld van stichtingen. Dat kunnen neveninstellingen zijn (stichtingen die aan een partij zijn gelieerd), of gewone stichtingen.
Neveninstellingen moeten, net als partijen, alle ontvangen giften boven de 4500 euro openbaar maken. Daarnaast zijn ze verplicht om bijdragen boven de 1000 euro en schulden (leningen) te registreren, inclusief de datum waarop het bedrag is binnengekomen. Het moet voorts duidelijk zijn aan welke partij de neveninstelling is gelieerd.
Langs die weg werd bekend dat de stichting Vrienden van 50Plus 350.000 euro van vastgoedondernemer Chris Thünnessen ontving en de stichting Vrienden van de PVV minstens anderhalve ton van het David Horowitz Freedom Center kreeg overgemaakt. Volgens die organisatie zelf had zij overigens meer geschonken.
FTM vroeg het ministerie om een lijst van alle neveninstellingen en bracht al hun donaties aan partijen in kaart, zowel in geld als in natura. Partijen zijn niet verplicht te rapporteren hoeveel geld ze van hun neveninstellingen ontvangen. Daarom verzamelden we de jaarrekeningen van de neveninstellingen om te kijken waar hun inkomsten naartoe gingen.
Een groot deel van de neveninstellingen heeft een anbi-status (voor goede doelen). Anbi-organisaties hebben een belastingvoordeel (zo hoeven ze geen btw over donaties af te dragen), maar daar staan verplichtingen tegenover. Een daarvan is het publiceren van jaarrekeningen. Alle neveninstellingen met een anbi-status voldoen hieraan, behalve de stichting Vrienden van 50Plus. De jaarrekeningen van neveninstellingen zonder anbi-status vroegen we bij de partijen op. Na enig aandringen ontvingen we alle jaarverslagen, op een paar na.
In de grafiek hieronder is te zien dat met name de VVD, het CDA en 50Plus veel geld krijgen van hun neveninstellingen. De stichting Ondersteuning VVD Tweede Kamerverkiezingen gaf het meeste:bijna 1.2 miljoen euro. Het CDA ontvangt jaarlijks 150.000 euro van de stichting Fonds Wetenschappelijk Instituut. De stichting Vrienden van 50Plus gaf in 2017 een kleine 243.000 euro uit aan campagnekosten.
Stichtingen maken anonieme donaties mogelijk
De VVD kreeg veruit de meeste donaties van stichtingen. De grootste gever is het Godefridus van Hees Fonds, een politiek fonds met een liberale inslag. Het fonds doneerde 227.000 euro aan de VVD en 37.000 euro aan D66. Hierna volgt de Bestuurdersvereniging VVD; die tussen 2014 en 2018 in totaal 220.000 euro schonk. De voornaamste inkomstenbron van deze stichting zijn de lidmaatschapsgelden van VVD-bestuurders, zo valt uit de jaarrekeningen op te maken.
De bestuurdersvereniging van de VVD ontbreekt op de lijst neveninstellingen van het ministerie. Dat is opvallend, aangezien de bestuurdersverenigingen van het CDA, de CU, de PvdA en de SGP er wel op staan. Het ministerie van BZK weet niet waarom de VVD de bestuurdersvereniging niet heeft opgegeven. ‘Het is primair de verantwoordelijkheid van een politieke partij om een neveninstelling aan te melden. Op basis van ontvangen signalen kunnen wij aanvullend navraag doen bij politieke partijen, wat in dit geval ook gedaan is.’ Ze gaan binnenkort ‘met de partij in gesprek’.
Niet alleen ontbreken een aantal bestuurdersverenigingen op de lijst van neveninstellingen bij het ministerie. Ook de lokale fondsenwervingsclubs van de VVD – ook wel Clubs van 100 genoemd – schitteren door afwezigheid. Zo staan de clubs van Drenthe, Rotterdam en Utrecht niet op de lijst, terwijl zij allemaal aan de partij doneerden in de afgelopen jaren.
Op de lijst met neveninstellingen prijkt ook de stichting Huisvestingsvermogen D66. Als we het partijbestuur van D66 om de jaarcijfers van deze club vragen, reageert men verbaasd: de stichting is in 2013 opgeheven. Wat doet een organisatie die al bijna 7 jaar niet meer bestaat op deze lijst? Het ministerie stelt dat er sprake is van een fout, en heeft de stichting van de lijst gehaald.
...een solide manier om de 4500 euro-regel te omzeilen. De voordeur zit potdicht, maar de achterdeur staat wijd open
Stichtingen hoeven, anders dan neveninstellingen, grote donaties niet openbaar te maken. Iemand kan zoveel aan een stichting geven als-ie wil; daarvan hoeft geen mededeling worden gedaan. Als de stichting het geld vervolgens aan ‘haar’ partij doneert, wordt die stichting weliswaar als gever bekend gemaakt, maar blijft de oorspronkelijke donateur buiten de boeken. Dit is een solide manier om de 4500 euro-regel te omzeilen. De voordeur zit potdicht, maar de achterdeur staat wijd open. Krouwel: ‘Er blijven manieren om de wet te omzeilen.’
Overigens betrekt GRECO in de vijf rapporten over Nederland zulke stichtingen niet in haar onderzoek. Hetzelfde geldt voor de Commissie Toezicht Financiën Politieke Partijen (hierna: de Commissie Toezicht), die oordeelt over het toezicht dat de minister houdt op partijfinanciering.
In de top-10 van stichtingen die partijen financieel steunen, staan er zeven die aan de VVD zijn gelieerd. Dat is geen toeval, denkt Krouwel: ‘Macht trekt geld aan. Wij zijn als belastingbetalers formeel de werkgever van de politiek, maar mijn vermoeden is dat sommige politici zo’n dedain hebben jegens het volk omdat wij ze niet betalen. Althans, maar een beetje. Het grote geld komt van elders.’
Toezicht zonder controle
Behalve diensten in natura verlenen, een factuur voor een partij betalen, donaties opknippen om onder de radar te blijven of geld doneren via een tussenstop bij een stichting, zijn er ruimschoots andere opties om de 4500 euro-regel te omzeilen. Zo krijgt een politicus die in het buitenland een speech geeft, minimaal in natura betaald. Krouwel: ‘Vlucht, hotel, verblijf en gage, een diner voor genodigden, een receptie ter ere van de buitenlandse gast: het overschrijdt al snel de 4500 euro.’
Bij ons onderzoek zijn we dergelijke uitstapjes nooit tegengekomen op de jaarrekeningen van partijen. ‘Het is met partijfinanciering net als met ons drugsbeleid. Aan de voordeur is alles netjes geregeld: wie mag er naar binnen, hoe oud moet je zijn, enzovoort. Ondertussen controleert niemand de achterdeur. Zo is het ook in de Nederlandse politiek, wij weten niet wie onze politici betalen.’
‘Alles van waarde is een gift,’ zegt Krouwel. ‘Maar niet in Nederland’
Collega’s die Krouwel verwijten dat hij speculeert, omdat hij niet weet of er langs die weg dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen, krijgen steevast hetzelfde antwoord: ‘Inderdaad, je kunt het niet weten. Dat is precies het probleem.’
Een schoolvoorbeeld van wat Krouwel beschrijft, is de paginagrote advertentie in De Telegraaf die Cor van Zadelhoff, de vastgoedondernemer die volgens Quote een slordige 300 miljoen euro bezit, voor de VVD betaalde in de aanloop naar de verkiezingen van maart 2017. Die donatie is niet in openbare stukken terug te vinden. ‘Alles van waarde is een gift,’ zegt Krouwel. ‘Maar niet in Nederland.’
De controle op partijfinanciering wordt in Nederland uitgeoefend door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, met als eindverantwoordelijke de minister zelf. Krouwel had twee keer zitting in de Commissie Toezicht, die die controle door het ministerie evalueert; de gang van zaken daar stelde hem niet gerust. ‘Het ministerie durft niets. Dat is ook eenvoudig te verklaren: je wilt niet de verdenking op je laden dat je politieke tegenstanders aanspreekt.’
In september 2018 stuurde de Commissie Toezicht haar jaarlijkse brief aan de minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren. De commissie betoonde zich tevreden: ‘Op basis van de ontvangen stukken spreekt de commissie – in lijn met haar oordeel over voorgaande jaren – waardering uit voor de kwaliteit van de verslaglegging. Voor zover de commissie kan nagaan, doen de politieke partijen op transparante wijze verslag van hun activiteiten en van de ontvangen bijdragen en aangegane schulden.’
De woorden ‘voor zover de commissie kan nagaan’ zijn tekenend. Het staat vast dat er via stichtingen geld naar politieke partijen wordt gesluisd. De herkomst van die geldstromen is niet altijd bekend, zo blijkt uit onze rondvraag bij partijen; het ontbreekt de Commissie Toezicht aan instrumenten om daarachter te komen.
Ed Anker, wethouder voor de ChristenUnie in Zwolle en lid van de Commissie Toezicht, zegt nooit onregelmatigheden of onduidelijkheden te zijn tegengekomen in jaarrekeningen van partijen. Ook over de giften in natura, die wij nergens terugzagen in openbare stukken, maakt hij zich niet druk. ‘Er gebeuren hier geen wilde dingen.’ Anker krijgt elk jaar naar eigen zeggen ‘een schoenendoos’ vol relevante documenten mee als huiswerk, waarna er in een of twee vergaderingen wordt besproken of het ministerie wellicht iets over het hoofd heeft gezien. ‘De grote betrokkenheid van vrijwilligers bij partijen en de politieke cultuur van onderling vertrouwen die we hier hebben, verlies je als er op dit vlak strengere wetgeving zou komen.’
Wim Voermans, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit van Leiden, ziet dat anders. ‘Als je via stichtingen het stelsel van de Wfpp kunt omzeilen, is die wet het papier niet waard waarop zij is geschreven. Ook het toezicht op de boeken van politieke partijen en hun vermogen (niet slechts donaties) zou zeker beter kunnen.’
Anker en zijn collega-commissieleden hebben echter een beperkte bevoegdheid. De herkomst van donaties aan een partij achterhalen, kan de commissie bijvoorbeeld niet, en ook mag zij de administratie van stichtingen die aan partijen doneren, niet inzien.
De VVD zegt in een schriftelijke reactie ‘beperkt zicht’ te hebben op de identiteit van donateurs. De PvdA (*), de SGP, het CDA, de ChristenUnie, D66, Forum voor Democratie en Denk – allemaal partijen die geld ontvingen van stichtingen in de periode 2013 tot en met 2017 – zeggen wél precies te weten waar de donaties vandaan komen.
* Aanvulling d.d. 9 mei, 9:50 – Aanvankelijk stond hier: ‘De PvdA reageerde niet, ondanks herhaaldelijk verzoek.’ De partij meende al geantwoord te hebben en antwoordde zojuist: ‘Ja wij weten precies wie onze donateurs zijn’.
38 Bijdragen
Uitgelicht door de redactie
Iwan van Wijk
Roland Horvath 7
Niek Jansen 9
Roland HorvathWilders krijgt financiële steun uit de imperialistische VS en hun grote vriend de Joodse apartheidsstaat Israël.
Roland Horvath 7
Niek JansenWilders uit de VVD in 2005, -4 jaar na 9/11, de VS hadden en hebben stokers nodig- en de PVV begonnen in 2006.
Zelfs de Wikipedia heeft het herhaaldelijk over de ondoorzichtige financiën van de PVV: Citaat:
' ... bekend is wel dat het Amerikaanse David Horowitz Freedom Center in de periode 2015-2017 de grootste donateur van de partij was. ...'
De VS bijvoorbeeld zijn bekend voor het terroriseren, destabiliseren en vernietigen van andere staten.
De financiering van de PVV gaat aardig in de richting van een poging om NL en de EU te terroriseren en te destabiliseren. De PVV is islamofoob en tegen de EU.
Met 9/11 2001 zijn de VS met oorlogen in het Midden Oosten en Noord Afrika begonnen. 9/11 was het zogenaamde morele excuus. Een toneelstuk opgevoerd door de VS zelf. Zogenaamd waren 4 passagiers vliegtuigen gekaapt door 19 terroristen uit 4 islamitische landen uit het MO, 15 uit Saoedi Arabië, 2 uit de Emiraten, 1 uit Egypte en 1 uit Libanon. Ook toevallig, geen één uit een land dat nadien aangevallen is door de VS.
In feite was er geen één vliegtuig gekaapt en waren er geen terroristische kapers, behalve die in het Witte Huis. De VS zijn gewoon aan het opvoeren van leugens en ze zijn er zeer bedreven in.
Zoals de aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941, de VS basis wist nergens van, het Witte Huis was gealarmeerd.
Het incident in de Golf van Tonkin op 2 augustus 1964, dat nooit heeft plaats gehad, het begin van de oorlog tegen Noord Vietnam.
9/11 is ook drie torens doen omvallen met twee vliegtuigen.
Niek Jansen 9
Roland HorvathHet lijkt er op dat ze uit zijn op een derde wereldoorlog, 'in naam van democratie en vrijheid'.
Tragisch is dat ondanks de vijandigheid van de VS in de wereld de EU zijn schoothondje blijft alsof ze de gevaren voor de bedreiging van de wereldvrede door de VS niet (willen) zien.
YANKEE GO HOME!
Erwin de Waard 6
Roland HorvathFerdi Scholten 5
Erwin de WaardBegin eens met het werk van dr. ir. Coen Vermeeren over dit onderwerp te lezen.
Martien van Dongen 4
Ferdi ScholtenWat ik me wel kan voorstellen dat er springstof voor nodig is om deze gebouwen in te laten storten.
Staal is smeedbaar en beton kan heel explosief zijn.
Ferdi Scholten 5
Martien van DongenNiek Jansen 9
https://www.transparency.nl/nieuws/2020/05/nederland-loopt-ver-achter-op-buurlanden-met-implementatie-ubo-register/
Ook uit een ander artikel op TI.NL blijkt dat Nederland nauwelijks iets onderneemt tegen corruptie van Nederlandse bedrijven in het buitenland.
'TI-NL bracht onder meer naar voren dat Nederland in vergelijking met andere landen met een vergelijkbaar exportvolume, weinig blijkt te doen aan vervolging van corruptie door Nederlandse bedrijven en personen in het buitenland. Nederland is in het Exporting Corruption Progress rapport uit 2018 gerangschikt in de op een na laatste categorie ”limited enforcement”. Daarnaast verschijnen er helaas regelmatig berichten in de media dat Nederlandse bedrijven mogelijk betrokken zijn bij corruptie in het buitenland', citaat uit:
https://www.transparency.nl/nieuws/2020/04/is-de-nederlandse-anticorruptiewetgeving-op-orde-of-niet/
En dit gevoegd bij de tegenwerking van Nederland binnen de EU om tot een gezamenlijke bestrijding te komen van de frauduleuze praktijken van brievenbusfirma's, waarin Nederland na de VS op de tweede plaats komt als belastingparadijs voor multinationals, lijkt me het statement van GRECO in het overigens voortreffelijke artikel van Dennis en Jeroen wat al te positief gesteld nl. dat Nederlandse bestuurders veel waarde hechten aan integriteit.
Dennis l'Ami 3
Niek JansenStichtingen die niet aan partijen zijn gelieerd blijven dus buiten schot en worden niet meegenomen in de evaluaties van GRECO. Hierbij wordt overigens niet gekeken naar de uitwassen van politieke beslissingen zoals, dat zegt u terecht, de discutabele positie van Nederland als belastingparadijs.
Niek Jansen 9
Dennis l'AmiGRECO is een in 1999 door de Europese Raad gestichte organisatie om corruptie in EU landen tegen te gaan.
In dit FTM artikel gaat het alleen over evt. corrupte praktijken in de partijfinanciering wat onvoldoende reden voor Greco kan zijn om te besluiten dat Nederlandse bestuurders integriteit hoog in het vaandel hebben staan.
Als je ziet hoe diezelfde Nederlandse bestuurders corruptie faciliteren los van het onderwerp partijfinanciering , zoals TI.NL aantoont in mijn bijdrage boven, is eerder het tegendeel het geval en dan gaat het niet alleen over het gedogen van het systeem van brievenbusfirma's, waardoor naar schatting 4000 miljard Euro's winstbelasting uit producerende landen naar 18.000 spookfirma's in Nederland wordt weggesluisd.
Nee, dan gaat het over corruptie in het algemeen door Nederlandse bedrijven waar Nederlandse bestuurders actief aan deelnemen door lakse of onvoldoende wetgeving of wet toepassing en/of de Nederlandse overheid een oogje dicht knijpt.
Ik vraag me wel af hoe het UBO-register genoemd in het artikel van TI.NL, dat ook bedoeld is om financiële criminaliteit binnen de EU tegen te gaan, zich verhoudt tot GRECO, dat immers hetzelfde doel beoogt.
Dennis l'Ami 3
Niek JansenMarja Bouterse
In dit geval is het niet slim om toe te laten dat er invloed gekocht word door grote donateurs.
Als de leden daar achter komen staat jou integriteit ter discussie en lopen d leden weg en daarmee een groter deel van de inkomsten.
Jan Ooms 10
Marja BouterseDennis l'Ami 3
Jan OomsUitgelicht door de redactie
Iwan van Wijk
Dennis l'Ami 3
Iwan van WijkJan Ooms 10
Waarmee Voermans de gang van zaken in NL mooi samenvat.
'Maar hier iets aan doen zou volgens BZK tot ‘overregulering’ kunnen leiden'
En laat de politiek nu geen enkel probleem hebben om mensen met de laagste-/lage- en middeninkomens en het MKB hier wél mee op te zadelen.
Mijn voorstel: Onmiddelijk overgaan tot dit soort 'overregulering' bij alle soorten donaties aan alle politieke partijen én aan hen gelieerde organisaties.
Want hoe moeilijk kan het zijn om eens per jaar een download van een bankrekening te maken met inkomsten en uitgaven. Voor VVD, met 7 stichtingen, misschien wel 15 min. werk op jaarbasis en voor de rest dus nóg minder.
Overregulering? My ass!!!
Rein van Gisteren 3
Dennis l'Ami 3
Rein van GisterenNiels Herman 1
Martien van Dongen 4
Niels HermanUrgenda is open over haar financiën en daar gaat het over.
Denk is na over al die experts die s'avonds in praatprogramma's zitten op tv tegen een vergoeding.
Niels Herman 1
Martien van DongenMartien van Dongen 4
Niels HermanUrgenda heeft een rechtszaak gewonnen.
Dat kan in een democratie als de overheid zich aan wetten of verdragen heeft verbonden en daarmee in strijd handelt.
Niels Herman 1
Martien van DongenIJdo Dijkstra 1
Niels HermanVia de rechter onze regering dwingen de gemaakte afspraken na te komen? Dat klinkt mij als zowel het juiste proces als iets wat wenselijk is in een democratische rechtstaat. Dat het onderwerp en de uitkomst daarvan u niet aanstaan kunt u Urgenda niet aanrekenen.
Niels Herman 1
IJdo DijkstraEveline Bernard 6
Niels HermanNiels Herman 1
Eveline BernardEveline Bernard 6
Niels HermanDat recht halen geld kost is wel treurig. Veel gewone burgers komen daardoor niet meer tot recht. Daarom: organisaties als Milieudefensie en Greenpeace financieren rechtszaken van groot maatschappelijk belang via crowdfunding.
Niels Herman 1
Eveline BernardDennis l'Ami 3
Martien van DongenMartien van Dongen 4
Dennis l'AmiDat is het echter niet volgens mij.
Er zijn nogal wat columnisten die dicht bij beleidsmakers staan.
Bijvoorbeeld Jort Kelder of Johan Derksen.
De grotere beleidsmakers komen dan ook eerder in je programma.
Jay 122
Jeroen Wijnen 1
Jay 122Martijn Staal 1
De namen van Europese instellingen zijn zo nu en dan verwarrend en deze fout wordt zelfs wel eens door de EU zelf gemaakt, maar toch wel zo handig om het goed te schrijven.
Niek Jansen 9
Echter sindsdien zijn die schenkingen sterk geslonken getuige dit bericht:
https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/geert-wilders-netherlands-campaign-donations.html
Daarin wordt overigens gesproken van een schenking van $120.000 in 2015, wat volgens Amerikaanse normen een fooitje is, welke donatie daarna aanzienlijk verminderd werd..
Elmar Otter 6
Het voordeel is dat over de gift geen schenkbelasting hoeft te worden afgedragen en de gift in de aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar is van het inkomen.