Pas op voor lollige bankiers

4 Connecties

Onderwerpen

Financiële sector travestie

Personen

Gerrit Zalm

Organisaties

ABN AMRO
9 Reacties

De hoerenmadam-conference van Gerrit Zalm kreeg wereldwijd aandacht, maar volgens Eric Smit is het voor ABN Amro en andere banken nog te vroeg om lollig te gaan doen.

Het nieuwjaarsoptreden van Gerrit Zalm als drag queen zorgde vorige week voor wereldnieuws. Verkleed als Dame Edna Everage presenteerde de topman van ABN Amro zich als zijn hoerige zus Priscilla die de aanwezige werknemers van ABN Amro de fijne kneepjes van het prostitutievak bijbracht. Bankiers konden nog een hoop van haar klantgerichtheid leren, zo bleek. Toen het filmpje op woensdag 15 januari naar buiten kwam, werd het binnen een uur een hit. Persbureau Bloomberg pikte het later op, de Financial Times zette het vrijdag op de voorpagina en blogs van CNBC en de New York Times schreven erover. De iets meer dan twaalf minuten durende act van Zalm zat vol met dubbelzinnige grappen van het kaliber: 'Wij omarmen de klant, zoeken verbinding en zien hem graag komen.' Madam Priscilla had het over haar front office en haar back office, ze herkende nog wat klantjes in de zaal, en women zaten in haar bedrijf wel on top. De aanwezige ABN Amro-werknemers konden er hard om lachen.

'Bijzonder en uniek'

Het was Zalm zelf die opperde om het filmpje van zijn optreden op internet te plaatsen. Hij en zijn Raad van Bestuur hadden 25 journalisten op een persborrel het optreden laten zien en om een oordeel gevraagd, zo liet de vrolijk gestemde ABN Amro-oppervoorlichter Hans van Zon aan Communicatie Online weten. 'We hadden al wel duidelijk het gevoel: dit optreden is zo bijzonder en uniek, hier moeten we iets mee. We hebben het risico bewust genomen vanuit de gedachte: dit is een hele sterke boodschap. Het filmpje geeft duidelijk aan dat er bij de bank iets is veranderd', aldus Van Zon. De bankiers van ABN Amro vinden klaarblijkelijk van zichzelf dat ze goed bezig zijn. Dat is oppassen geblazen want bankiers vinden dat doorgaans al snel van zichzelf, zo heeft het bonusrijke verleden talloze malen uitgewezen. En ook nu straalt dat enorme talent voor zelfappreciatie door. Aangemoedigd door het positieve oordeel van een 25-tal collega's besloot Zalm zelf dat zijn performance de wereld in getuurd kon worden. Het bleef niet onopgemerkt. Oké, in plaats van een permanent door testosteron gegijzelde ploert van een CEO heeft ABN Amro nu een topman die zich in vrouwenkleren aan het personeel en de wereld durft te vertonen. Op zich is dat nieuwswaardig en best geestig. Je weet dat de generatie Rijkman Groenink, Wilco Jiskoot en ook Jan Kalff zich de ogen uit de kop schaamt en om de verwarring compleet te maken had ik het heel grappig gevonden als we voor deze ene keer ook nog het oordeel van relnicht Gordon erbij cadeau hadden gekregen.

Hoerenstreken

Het optreden van Zalm ademde de geest uit dat de ABN Amro-bankiers zich nu wél serieus om de belangen van hun klanten bekommeren. Ze hebben afscheid genomen van tijd dat ze de clientèle op grote schaal verneukten ten faveure van hun eigen inkomsten, ze kunnen nu zelfs om zichzelf lachen. Dat is mooi. Maar betekent die vrolijke travestie dat er ook fundamenteel iets is veranderd zoals Zalm en Van Zon lijken te stellen? Wie het nieuws een beetje volgt, weet dat bankschandalen - ook bij ABN Amro - nog regelmatig de kop op steken. Ook bij Follow the Money krijgen we met steeds grotere regelmaat berichten door dat bankiers nog steeds de ene hoerenstreek na de andere permitteren. Denk met name aan wat zich de laatste jaren bij de afdeling bijzonder beheer afspeelt. Zullen we het over het grandioze arsenaal aan trucs van de vermogensbeheerders hebben of hoe derivaten bij woningcorporaties, overheden en bedrijven naar binnen zijn gefietst? U kunt er op deze website het een en ander over lezen. De eerlijkheid gebiedt mij echter te zeggen dat het slechts het topje van de ijsberg is. Dit is niets nieuws voor Zalm. In zijn tijd bij woekerinstelling DSB presenteerde hij zich ook als de verlosser van het ondeugdelijke verdienmodel. Maar ondertussen stegen onder zijn bewind als CFO de - toch al exorbitante - provisies op koopsompolissen nog hoger.
'Priscilla Zalm, het klopt dat de klanten van ABN Amro, net als de uwen, leeg worden gezogen, alleen gaan die van u uiteindelijk met een glimlach naar huis'
Laat u niets wijsmaken. De asymmetrie tussen de uiterst geraffineerde aanbieders van bancaire producten aan de ene kant en de slecht geïnformeerde individuele consument of minder professionele ondernemers en beleggers aan de andere kant, is de kern van het bedrijfsmodel van iedere willekeurige bank met commerciële ambities. En die heeft ABN Amro, want het bedrijf moet snel weer een notering aan de beurs krijgen en aan de tucht van de naar rendementen hongerende aandeelhouders voldoen. Dus Priscilla Zalm, het klopt dat de klanten van ABN Amro, net als de uwen, leeg worden gezogen, alleen gaan die van u uiteindelijk met een glimlach naar huis. In de uitzending van Tegenlicht van aankomende zondag wordt de Duitse zakenbankier Rainer Voss uitgebreid aan het woord gelaten. De voorheen voor Deutsche Bank werkende Voss ervoer aan den lijve hoe 'Rijnlandse' bankieren steeds meer moest wijken voor het nietsontziende Angelsaksische denken: de bank als regelrechte kapitaalmachine', aldus de aankondiging van Tegenlicht. 'Zijn terugblik, maar ook zijn toekomstvisie op het bankwezen is weinig bemoedigend.' Het is maar een kleine aanwijzing om nog even niet in de verleiding te komen om de zelfspot-act van hoerenmadam Zalm te innig te omarmen.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Eric Smit

Gevolgd door 3074 leden

Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren