
Frederique de Jong gaat in gesprek met de journalisten van FTM. Lees meer
Presentator Frederique de Jong leest de artikelen van FTM al vanaf het begin en wilde graag dat meer mensen daarvan kennis nemen. Daarom bedacht zij deze podcast waar ze in gesprek gaat met de auteurs over hun onderzoeken. Zo hoor je welke beerputten er in het landschap verscholen liggen en wie de mensen zijn die de deksels lichten.
Podcast | Nederland verbrandt Italiaans afval
Podcast | Hardnekkig Heineken
Podcast | Deze giftige stoffen zitten in ons lichaam
Podcast | Vrijwillige diplomaten maken het bont
Podcast | Follow the Money in Oekraïne
Podcast | Compensatie van uitstoot bedrijven blijkt farce
Podcast | Waar gaan we huizen bouwen?
Podcast | Steenwolfabrikant Rockwool mag meer uitstoten dan anderen
Podcast | Illegale bouw op Bonaire
Podcast | De duistere financiële geschiedenis van Nederland
Podcast | Griselda Molemans over haar onderzoek naar de behandeling van ontheemde Indische Nederlanders
In deze podcast vertelt Griselda Molemans over haar onderzoek naar de opvang van 380.000 mensen uit Indonesië. ‘De gevluchte Indische Nederlanders zijn geofferd voor de financiële belangen van Nederland.’
Volg deze podcast op:
spotify apple google pocketcasts soundcloud overcast rss Alle platformen Luister in app (Android) Luister in app (iOS)Griselda Molemans is onderzoekjournalist, schrijver en documentairemaker. Voor Follow the Money schreef ze een artikel over de opvang en financiële afhandeling van vluchtelingen uit Indonesië. ‘75 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog blijkt er nog altijd een kapitale rekening open te staan. Het betreft het uitgebleven rechtsherstel voor de grote groep oorlogsslachtoffers uit voormalig Nederlands-Indie. In tegenstelling tot het rechtsherstel voor de joodse en Sinti-Roma gemeenschappen is deze slepende 'Indische Kwestie' nooit geregeld. Dat heeft veel te maken met het beleid van de achtereenvolgende Nederlandse regeringen, maar ook met de ondermaatse belangenbehartiging vanuit de Indische gemeenschap zelf.’
In deze podcast vertelt ze over de achtergronden van haar onderzoek, de manier waarop de Nederlandse regering de opvang organiseerde en de wrange financiële gevolgen voor de ontheemde, vaak getraumatiseerde, gezinnen die Indonesië moesten verlaten omdat ze als de vijand werden gezien.
Aanleiding voor de publicatie is het feit dat het op 15 augustus 75 jaar geleden is dat het Japanse leger capituleerde. Daarmee eindigde de Tweede Wereldoorlog, maar begon in voormalig Nederlands-Indië een koloniale oorlog die in 1949 leidde tot de onafhankelijkheid van Indonesië. Die bracht een vluchtelingenstroom naar Nederland op gang. In de periode 1949-1970 vertrokken 380.000 mensen van verschillende etniciteiten naar Nederland.
10 Bijdragen
Erwin de Waard 6
Er kan waarschijnlijk geen recht meer gedaan worden aan het onrecht van de contractpensions en het ongeldig verklaren van hun diploma’s. Maar goud dat het onderpand was voor hun spaargeld en pensioenen is er nog. Alhoewel veel te laat natuurlijk , kan die erfenis nog steeds rechtvaardig afgehandeld worden hoop ik.
Herbert Kuipers 4
Erwin de WaardRemco XX
Herbert KuipersHerbert Kuipers 4
Remco XXmary huwae 2
Mijn vader heeft altijd gestreden voor achterstallig loon en pensioen.
Het is voor mij persoonlijk pijnlijk om te horen hoe de vork echt in de steel zit, ik was er al wel wat van op de hoogte, maar nu is het officieel en tegelijkertijd bevestigde het ook het verhaal van mijn vader.
Hiervoor mijn dank!
Griselda Molemans 2
mary huwaeben wellerdieck 4
Griselda MolemansWat een uitstekend verhaal. Je weer het, maar toch weer onthutsend. Het is nog erger dan je kunt verzinnen…
Uw ervaringen met de Nederlandse instanties zijn, denk ik, een nieuw boek waard!
Vincent Huijbers 9
Na de eerste verontwaardiging na het lezen en beluisteren van dit verhaal realiseer ik me dat er dagelijks groepen worden 'geofferd' door onze regering voor een 'groter belang'. Denk hierbij aan de door aardgaswinning benadeelde Groningers of recenter de ouders in de toeslagenaffaire. Maar ook dat we minder tolerant zijn als er een AZC of daklozenopvang te dicht bij ‘onze achtertuin’ is gepland.
Zonder tekort te willen doen aan aandacht voor de door Griselda beschreven groep mensen leren we misschien te weinig van onze geschiedenis. Hoe is het mogelijk dat een overheid beleid maakt waarvan het zelf al aanvoelt dat het onrechtvaardig en asociaal is? Waarom is de reflex na ontdekking een soort schijngenoegdoening die meer lijkt op wegpoetsen dan oprecht het onrecht willen erkennen. Precedentwerking lijkt daarbij een toverwoord om maar vooral zo min mogelijk verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
Waar komt dit vandaan? Hoe komt het dat het verhaal van Griselda zo botst met wat ik van onze geschiedenis heb geleerd (en die we naar buiten toe etaleren)? Educatie is hierbij denk ik een sleutelwoord. Als we leren wat onze huidige levensstandaard aan menselijkheid heeft gekost maken we misschien in de toekomst een betere afweging bij moeilijke opgaven.
Herbert Kuipers 4
Vincent HuijbersCybelle Apell
Komt er nog een vervolg, inclusief de tegenwerking van het NIOD? TV serie? Netflix?