Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Lees meer

Uit ons onderzoek blijkt dat de luchtvaart ondersteund wordt met talloze subsidiestromen vanuit gemeenten, provincies, ministeries en de Europese Unie. 'Mainport' Schiphol krijgt talloze fiscale en economische voordeeltjes, waar vooral buitenlandse passagiers van profiteren. De economische meerwaarde hiervan lijkt beperkt.

Ondertussen explodeert de vraag naar vliegreizen, omdat vliegtickets door al die voordeeltjes aan de luchtvaartindustrie spotgoedkoop zijn. Dit heeft gevolgen voor het klimaat: terwijl andere sectoren minder CO2 gaan uitstoten, stijgt de CO2-uitstoot in de luchtvaart. En natuurlijk stijgt ook de uitstoot van fijnstof en zitten omwonenden in de herrie.

36 artikelen

Podcast | Een hardnekkig misverstand

2 Connecties

Relaties

Luchtvaart

Organisaties

KLM
4 Bijdragen

Ties Joosten is klaar met zijn boek over KLM: De blauwe fabel. Het komt 25 januari uit. In deze aflevering vertelt hij alvast over het schrijfproces en zijn bronnen. Ook belicht hij het ‘mainportbeleid’: een economische theorie die alleen in Nederland aangehangen wordt en toe lijkt aan vervanging.

0:00

Het boek De blauwe fabel is hier te verkrijgen.