
Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Lees meer
Uit ons onderzoek blijkt dat de luchtvaart ondersteund wordt met talloze subsidiestromen vanuit gemeenten, provincies, ministeries en de Europese Unie. 'Mainport' Schiphol krijgt talloze fiscale en economische voordeeltjes, waar vooral buitenlandse passagiers van profiteren. De economische meerwaarde hiervan lijkt beperkt.
Ondertussen explodeert de vraag naar vliegreizen, omdat vliegtickets door al die voordeeltjes aan de luchtvaartindustrie spotgoedkoop zijn. Dit heeft gevolgen voor het klimaat: terwijl andere sectoren minder CO2 gaan uitstoten, stijgt de CO2-uitstoot in de luchtvaart. En natuurlijk stijgt ook de uitstoot van fijnstof en zitten omwonenden in de herrie.
Wanneer vertelt Schiphol dat Nederland deze zomer niet op vakantie kan?
Geen plan, toch een besluit: Maastricht Aachen Airport blijft open
Kabinet zet dure traditie voort: de KLM redden zonder achterliggend plan
Gore grond en dubieuze belangen, Limburgse politici vellen oordeel over vliegveld Maastricht
De KLM misleidt haar klanten over CO2-compensatie
Podcast | Het onhoudbare bedrijfsmodel van de KLM
De chaos op Schiphol is een logisch gevolg van het mainportbeleid
De kosten lopen op en staatssteun is geen zekerheid: accountants twijfelen aan de continuïteit van de KLM
Econoom Kees Cools: ‘Het aandeelhouderskapitalisme moet verdwijnen’
Belastingontwijkende KLM-piloten in strijd met voorwaarden staatssteun
Frederique de Jong gaat in gesprek met de journalisten van FTM. Lees meer
Presentator Frederique de Jong leest de artikelen van FTM al vanaf het begin en wilde graag dat meer mensen daarvan kennis nemen. Daarom bedacht zij deze podcast waar ze in gesprek gaat met de auteurs over hun onderzoeken. Zo hoor je welke beerputten er in het landschap verscholen liggen en wie de mensen zijn die de deksels lichten.
Podcast | De economische strijd om de Noordpool
Podcast | De beveiliging van de Noordzee
Podcast | Het onhoudbare bedrijfsmodel van de KLM
Podcast | Zwanger worden als business
Podcast | Jagen op Russische oligarchen deel 2
Podcast | Jagen op Russische oligarchen deel 1
Podcast | Hoe politieke partijen aan hun geld komen
Podcast | De coronamiljarden
Podcast | Begeleid wonen in een horrorhuis
Podcast | Hoe een jongetje uit huis werd geplaatst
Podcast | Een hardnekkig misverstand
Ties Joosten is klaar met zijn boek over KLM: De blauwe fabel. Het komt 25 januari uit. In deze aflevering vertelt hij alvast over het schrijfproces en zijn bronnen. Ook belicht hij het ‘mainportbeleid’: een economische theorie die alleen in Nederland aangehangen wordt en toe lijkt aan vervanging.
Het boek De blauwe fabel is hier te verkrijgen.
4 Bijdragen
Vincent Huijbers 8
Of moeten ze gesteund worden als boegbeelden van ons land? Volgens mij moeten ze veranderen om die voorbeeldfunctie waar te kunnen blijven maken.
KLM
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/schiphol-en-klm-al-15-jaar-op-de-hoogte-van-gezondheidsrisicos-medewerkers
Koningshuis
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5190768/griekenland-koning-willem-alexander-maxima-vakantie
ben wellerdieck 4
Vincent Huijbershttps://www.rivm.nl/nieuws/ultrafijn-stof-rondom-schiphol-heeft-effect-op-gezondheid
Leuk dat de natuur vergunning nu een probleem blijkt te zijn, dat wordt kennelijk serieuzer genomen dan de directe gezonheidsschade …
Winnie de Wit 2
ben wellerdieckVergunningen hadden al lang moeten uitgaan van gezondheidsschade in brede zin, en hadden gebaseerd moeten zijn op WHO-normen. Die zijn bedoeld om een gezonde leefomgeving te krijgen en op peil te houden.
De huidige vergunningen worden echt niet bekeken in het licht van dat wij zelf ook 'natuur' zijn - en dus sterk afhankelijk van hoe er met lucht, aarde en water wordt omgegaan.
Jos Ouwehand 1
Top dat Ties Joosten zich heeft gewijd aan een nieuw overzicht.
Het is echter jammer dat het 'doorvragen' in deze podcast voornamelijk gaat over hoe e.e.a. rond het boek tot stand is gekomen. Voor wie is zulke informatie nuttig? 'Wat ging er door je heen na hoofdstuk zes?' Waarom niet gewoon inhoudelijk met het boek aan de slag i.p.v. 'ons bevraagt ons'?