
Wat gebeurt er met de gegevens die overheden, bedrijven en instellingen over ons opslaan? Wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe veilig zijn onze systemen, en onze data? Lees meer
De analoge en digitale wereld lopen steeds meer in elkaar over, internet en technologie knopen alles aan elkaar: beleid, sociale structuren, economie, surveillance, opsporing, transparantie en zeggenschap.
Ondertussen worden we overspoeld door ransomware, digitale desinformatie en diefstal van intellectueel eigendom. Conflicten worden tegenwoordig ook uitgevochten in cyberspace. Hoe kwetsbaar zijn we precies, en hoe kunnen we ons beter wapenen?
We laten overal digitale sporen achter, vaak zonder dat te weten of er iets tegen te kunnen doen. Al die aan ons onttrokken data worden bewaard en verwerkt, ook door de overheid. Dat gebeurt niet altijd netjes. Zo veegde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in een vernietigend vonnis het Nederlandse anti-fraudesysteem Syri van tafel. Hoe riskant het is om op dataverzamelingen van burgers algoritmes los te laten – datamodellen die vrij autonoom beslissingen nemen – bewijst de Toeslagenaffaire. Die laat ook zien wat het effect is van ‘verkeerde’ registraties die zich als onkruid door overheidssystemen lijken voort te planten, zonder dat iemand ze nog kan stoppen of wijzigen.
En zijn al die gegevens van burgers en klanten wel veilig? Wie kan erbij, wie mag erbij, wat als ze gehackt of gegijzeld worden? Hoe kwetsbaar maakt onze afhankelijkheid van data ons?
Podcast | Bart Schermer: ‘Met de huidige aanpak van cybercrime lossen we de problemen uit 2017 op’
Amper toezicht op inzet van massa-surveillance tools door inlichtingendiensten
Zorgen over surveillancestaat weerhouden regering niet van invoering digitale bewijspas
De politie belazerde computercriminelen – begrijpelijk, maar mag dat wel?
‘Tijd om het gevecht met de tech-reuzen aan te gaan,’ zegt econoom Tommaso Valletti
PvdA-prominent verzwijgt belang in armoede-app bij promopraatjes
Woekerwinsten voor uitgevers van wetenschappelijke tijdschriften, ondanks nieuwe regels
‘Door gebrek aan toezicht gaan overheidsinstanties soms te ver bij het verzamelen van inlichtingen’
De politie vraagt opvallend vaak gegevens op van toeslagenouders, maar kan niet zeggen waarom
KPN vecht voor nieuw monopolie, de toezichthouder helpt mee
De politie vraagt opvallend vaak gegevens op van toeslagenouders, maar kan niet zeggen waarom
De politie verzamelt systematisch persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders uit de landelijke basisregistratie. Maar de gegevens van gedupeerden van de toeslagenaffaire halen ze opvallend veel vaker op dan die van andere mensen. Niemand lijkt te weten waar dit verschil vandaan komt, ook de politie zelf niet. En dat is vanwege de groeiende datahonger van politie en overheid volgens privacy-experts een groot probleem.
- Met een groepje gedupeerden van de toeslagenaffaire probeert Follow the Money te achterhalen welke gegevens de overheid van hen verwerkt: ze lijken namelijk meer dan anderen door de politie in de gaten te worden gehouden.
- Daartoe vroeg Follow the Money, met zes gedupeerden, hun uittreksels op bij de Basisregistratie Personen. Dat is de nationale database van alle Nederlandse ingezetenen.
- Daaruit blijkt dat de politie tussen 2013 en 2022 tientallen tot honderden keren gevoelige gegevens uit deze database opvroeg van deze gedupeerden en hun familieleden. Dat is opvallend veel vaker dan bij mensen die niets met de toeslagenaffaire van doen hebben.
- Follow the Money vroeg de politie waarom de gegevens van deze gedupeerden zo vaak werden opgevraagd, waarvoor die werden gebruikt en of er een verband is met het toeslagenschandaal. De politie kan dat echter niet zeggen, omdat de aanleiding voor dit soort opvragingen niet wordt geregistreerd.
- Privacy-experts maken zich grote zorgen om dit gebrekkige inzicht in het datagebruik door de opsporingsdiensten. Ze wijzen erop dat de immer groeiende datahonger van politie en overheid zich moeilijk laat intomen.
Renate Wolbers is onderweg naar het ziekenhuis in Almelo. Het is april 2018. Op de snelweg wordt ze ingehaald door een motoragent met een knipperend bordje: ‘Politie, volgen’. ‘Niet weer…!’ denkt ze. De agent leidt Wolbers naar de dichtsbijzijndste parkeerplaats, waar meer politie haar opwacht.
Ze schat dat het de tiende of twaalfde keer is in een paar jaar tijd, ze weet wat er komen gaat. Bloednerveus draait ze haar raam naar beneden. Iemand overhandigt haar een uitdraai waar geen eind aan lijkt te komen. Het is een overzicht van openstaande belastingschulden.
Ze legt uit dat die schulden niet terecht zijn en dat ze daarover al jaren meerdere bezwaarprocedures tegen de Belastingdienst voert. Het mag niet baten: er wordt ter plekke beslag op haar auto gelegd. Ook dat is haar vaker gebeurd. Die keren mocht ze hem echter meenemen, omdat ze op weg was naar een medisch onderzoek van haar zoon. Nu heeft ze minder geluk. Als ze op tijd bij het ziekenhuis wil zijn, moet ze maar gaan lopen. Hoe ze daarna thuiskomt is haar probleem, de auto blijft waar-ie is.
‘Je voelt je een crimineel’
Jaren later leert Wolbers dat haar gezin slachtoffer is van de toeslagenaffaire. De schuld die haar achtervolgde, was veroorzaakt door het kinderdagverblijf van haar kinderen: dat had gefraudeerd, en daarvoor moest zij boeten. Wolbers stond, zonder dat te weten, in de Fraude Signalering Voorziening (FSV). Wie op die ‘zwarte lijst’ belandde, werd door de Belastingdienst als fraudeur behandeld.
Ook andere gedupeerden werden met regelmaat door de politie van de weg gehaald of bij een grensovergang uit de rij gepikt
Niet alleen Wolbers lag bij de opsporingsdiensten onder het vergrootglas. Follow the Money sprak met andere gedupeerden: ook zij werden met regelmaat door de politie van de weg gehaald of bij een grensovergang uit de rij gepikt. Sommigen durfden uit angst voor de vele controles jarenlang geen auto op hun naam te hebben – als ze die al konden betalen.
Wolbers durfde, nadat haar wagen in beslag was genomen, een tijdlang zelfs geen auto te rijden: ‘Ik was als de dood dat ik weer aan de kant werd gezet. Ik wist dat ik niets fout had gedaan, maar ik voelde me een crimineel.’
De frequentie waarmee gedupeerden van de weg zijn gehaald, roept vragen op: was er communicatie tussen de Belastingdienst en de politie over deze groep mensen?
Honderden keren opgevraagd
Met een aantal gedupeerden, en met hulp van advocatenkantoor SOLV, heeft Follow the Money geprobeerd te achterhalen of hun persoonsgegevens aan de politie zijn doorgegeven. Namens zes erkende gedupeerden dienden we bij hun gemeente een inzageverzoek in: welke instanties hebben tussen 2013 en eind 2021 hun persoonsgegevens opgevraagd uit de Basisregistratie Personen (BRP)?
Uit de uittreksels die dat opleverde, bleek dat de persoonsgegevens van de zes gedupeerden tientallen en soms honderden keren uit de basisadministratie zijn verstrekt onder de code ‘Politie en Koninklijke Marechaussee (gevoelig) (710152)’. Deze code (‘afnemersindicatie’) is verbonden aan twee autorisatiebesluiten, een voor de politie en een voor de marechaussee. In die besluiten verleent de minister van Binnenlandse Zaken hen ‘een abonnement’ om systematisch gegevens uit de BRP op te vragen en te verwerken, in het kader van de op hen rustende taak: handhaving van de openbare orde en strafvorderlijke opsporing.
De gegevens die onder deze noemer aan de opsporingsdiensten zijn verstrekt, behelzen onder meer de adresgegevens van de gedupeerden, hun burgerservicenummer (BSN), hun verblijfsrechtstatus en hun nationaliteit. Maar ook de persoonsgegevens van hun kinderen, ouders en partners zijn blijkens de BRP-uittreksels regelmatig door de politie en/of marechaussee opgevraagd.
Vijf van de zes gedupeerden benadrukken dat zij geen strafblad hebben. Een van hen, Derya Selvi, werkte zelfs jarenlang als ambtenaar van de burgerlijke stand.
Hieronder het uittreksel van een van de gedupeerden. Rechts staat welke gegevens zijn opgevraagd, bovenaan wie ze heeft opgevraagd en op welke datum. Alles tussen het eind van pagina 1 tot kort voor het eind van het document betreft (uitgesplitste) uitvragingen door de politie.
Het aantal keer dat de opsporingsdiensten de persoonsgegevens van de zes gedupeerden opvroegen, was hoog: voor de ‘minst bevraagde’ gedupeerde was dat 66 maal, en voor de ‘meest bevraagde’ liefst 400 maal.
De persoonsgegevens van Wolbers werden 185 maal opgevraagd, waarbij de gegevens van haar kinderen 11 keer werden meegestuurd en die van haar ouders 12 keer. ‘Ik snap er niets van,’ zegt ze tegen Follow the Money. ‘Ik ben zo’n beetje de braafste burger die er is. Ik check altijd twee of drie keer of mijn belastingaangifte klopt en al het andere wat ik bij de overheid moet aanleveren. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.’
Ter vergelijking vroeg Follow the Money dezelfde uittreksels op namens vijf mensen die niets met de toeslagenaffaire hebben uit te staan. Hun gegevens zijn aanzienlijk minder vaak opgevraagd: bij de minst bevraagde 11 keer, bij de meest bevraagde 24 keer. Bij hen werden de gegevens van eventuele kinderen, ouders en partners in totaal slechts drie keer opgevraagd.
De politie, of de marechaussee?
Follow the Money vroeg de opsporingsdiensten wat de reden achter die opvragingen was. Ook wilde FTM weten aan wie de persoonsgegevens zijn verstrekt: aan de politie, aan de marechaussee, of aan beide. Dat is uit de BRP-uittreksels namelijk niet af te leiden.
Maar omdat beide opsporingsdiensten dezelfde afnemersindicatie gebruiken, kwam daarop geen antwoord. De politie meldde niet te kunnen zeggen ‘welke bevragingen door de politie of de Koninklijke Marechaussee zijn gedaan,’ en ook de marechaussee zei dit niet te kunnen achterhalen.
Volgende vraag: hebben de diensten de persoonsgegevens van een van de zes gedupeerden in huis? De marechaussee antwoordde dat zij ‘de afgelopen 10 jaar’ helemaal niets van hen heeft verwerkt. De politie liet weten inderdaad persoonsgegevens van de zes gedupeerden in haar systemen te hebben aangetroffen.
Dat betreft volgens de politie zogenaamde ‘registraties’ of ‘mutaties’. Dat kan van alles zijn: een aangifte van een gestolen fiets, een melding van geluidsoverlast, of betrokkenheid bij burengerucht. In het overgrote deel van de gevallen komt de datum waarop deze registraties in de politiesystemen zijn opgenomen echter niet overeen met de datum waarop de persoonsgegevens van de betrokkenen volgens de uittreksels uit de BRP zijn verstrekt. Kennelijk vormden die registraties of mutaties niet de aanleiding voor die uitvragingen.
Geen aanleiding, geen doel, geen context
De politie kan niet zeggen waarom er zo opmerkelijk vaak informatie over de zes gedupeerden en hun familieleden uit de BRP is opgevraagd. In de politiesystemen wordt namelijk niet bijgehouden wat de reden is voor zo’n uitvraging. Dat is omdat die ‘niet (geautomatiseerd kan) worden vastgelegd,’ schrijven de privacymedewerkers van de politie. Ook de ‘context waarin of waarvoor’ bevragingen zijn gedaan, wordt niet door de politie bijgehouden, lichten ze toe.
Dat is niet helemaal correct, zegt een woordvoerder van de Landelijke Eenheid van de politie. Zij wijst erop dat de politie op twee manieren informatie kan opvragen uit de BRP: automatisch of ‘gericht’ (handmatig).
Bij geautomatiseerde opvragingen [zie kader] is het niet mogelijk inzicht te krijgen in de onderliggende aanleiding. Dat houdt de politie volgens de Landelijke Eenheid inderdaad niet bij. Maar bij handmatige opvragingen wordt dat wél in de systemen genoteerd, meldt de woordvoerder, inclusief de wettelijke grondslag voor de opvraging en ‘de rol die iemand in een zaak heeft, [zoals] bijvoorbeeld ‘verdachte’’.
Geautomatiseerde bevragingen vinden volgens de politie plaats zonder dat een individuele politiemedewerker daar invloed op heeft. Ze worden gezien als ‘kwaliteitscontroles’, bedoeld om de systemen up-to-date te houden.
De politie schetst twee scenario’s waarin de BRP automatisch wordt uitgevraagd. In het eerste geval is er sprake van een al bestaande registratie in de systemen of applicaties van de politie, bijvoorbeeld een aangifte. Telkens wanneer een politieambtenaar zo’n registratie opent, worden ter controle ‘automatisch van alle personen die [..] aan deze registratie zijn gekoppeld, de actuele gegevens in BRP opgevraagd’. Het maakt daarbij niet uit of de personen in kwestie als betrokkene, melder, getuige, verdachte of benadeelde vermeld staan.
In het tweede geval vindt automatische uitvraging plaats zonder voorafgaande registratie. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij verkeerscontroles, waarbij de persoonsgegevens die de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan een kenteken heeft gekoppeld, automatisch worden geverifieerd in de Basisregistratie Personen.
Alleen wordt ‘richting burgers niet aangegeven’ of het een handmatige dan wel een geautomatiseerde bevraging betrof, meldt de woordvoerder van de Landelijke Eenheid. Net zo min als de redenen voor een handmatige bevraging.
Waarom de gegevens van de gedupeerden zijn opgevraagd, blijft dus in alle gevallen een raadsel.
Negen miljoen Nederlanders
Dat gebrek aan duidelijkheid geldt niet alleen voor de toeslagenouders. Ook bij de groep niet-gedupeerden namens wie Follow the Money inzage vroeg, blijft onduidelijk waarom hun gegevens door de politie of de marechaussee zijn opgevraagd. Hoewel de politie maanden de tijd nam om die vraag te beantwoorden, kwam er uiteindelijk geen inhoudelijk antwoord.
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft zijn zorgen geuit over de vele ‘abonnementen op personen in de BRP’
Dat ook de gegevens van niet-gedupeerden door de politie zijn opgevraagd op grond van de ‘gevoelige’ afnemersindicatie 710152, blijkt geen uitzondering te zijn. Trouw onthulde in juli 2022 dat de politie in de Basisregistratie Personen via deze indicatie meer dan negen miljoen Nederlanders volgt. Daarbij worden automatisch levensgebeurtenissen als ‘verhuizingen, huwelijken en geboortes’ bijgehouden en wordt privacygevoelige informatie opgeslagen, zoals nationaliteit, adres en burgerservicenummer.
In een intern memo van de politie waaruit Trouw putte – waarover ook Follow the Money beschikt – staat dat de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) bij de politie zijn zorgen heeft geuit over de vele ‘abonnementen op personen in de BRP’. De RvIG vroeg of het voor de uitvoering van de politietaak werkelijk noodzakelijk was om al deze personen te blijven volgen – zelfs na hun dood. Daarnaast wees de dienst erop dat het stelselmatig, administratief volgen van al deze mensen in een groot aantal gevallen in strijd is met de Wet Politiegegevens.
Een woordvoerder van de Landelijke Eenheid zegt dat thans ‘alle personen (zoals aangevers, getuigen, verdachten, benadeelden, slachtoffers, etc.) die worden ingevoerd in het politieregistratiesysteem een afnemersindicatie in de personenserver [krijgen]’. Dat zou nodig zijn om de contactgegevens actueel te houden. Volgens haar streeft de politie ernaar hun aantal te verminderen ‘omdat het niet nodig is al deze personen te blijven volgen’.
‘Het inzagerecht wordt niet serieus genomen’
Het gebrek aan inzicht in de verwerkingen door de politie is een groot probleem, stelt Nadia Benaissa van privacy-organisatie Bits of Freedom: ‘Organisaties zoals politie, gemeenten en de Belastingdienst beschikken over enorme hoeveelheden persoonsgegevens, die burgers verplicht moeten afstaan. Dat zorgt voor een grote disbalans in de informatieposities van die instanties en burgers. Het recht op inzage is bedoeld om die balans enigszins te herstellen, door je het recht te geven die organisaties te controleren.’
‘Maar dit recht wordt niet serieus genomen. Dat is immers wat er gebeurt wanneer een instantie niet kan of wil voldoen aan een verzoek om inzage. Dat is een groot probleem, want we weten inmiddels dat het opvragen van persoonsgegevens door dit soort organisaties niet altijd rechtmatig gebeurt.’
Privacy-specialist Floor Terra, werkzaam bij Privacy Company, valt Benaissa bij: ‘Je krijgt hier Kafkaëske situaties van. Je merkt als burger dat er van alles met je gegevens gebeurt, maar je kunt niet achterhalen wat of waarom, omdat niemand je dat vertelt. Dat kan niet! Als je niet weet welke informatie er over je verwerkt wordt, kun je jezelf niet verweren tegen mogelijke onrechtmatige verwerkingen.’
Hij zegt te begrijpen dat agenten niet bij elke automatische check door de systemen een uitgebreide reden kunnen opgeven: ‘Maar je moet wel kunnen controleren of dat rechtmatig gebeurt. Ook voor intern toezicht, om misbruik en willekeur te voorkomen.’
Terra wijst op het gebrek aan een afdwingbare verplichting van de politie om bij te houden welke informatie zij opvraagt via haar systemen en waarom zij dat doet. In de Wet politiegegevens (Wpg) is, op basis van Europese regelgeving, weliswaar een verplichting opgenomen om geautomatiseerde acties te loggen, maar die bepaling is nog niet in werking getreden. Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat implementatie ervan zo complex en kostbaar zou zijn dat die nog tot 2023 op zich kan laten wachten, ‘en in uitzonderlijke gevallen’ zelfs tot 2026.
De woordvoerder van de Landelijke Eenheid van de politie laat weten dat zij, hierop vooruitlopend, onder meer het contact tussen de politiesystemen en de BRP registreert en dat de ‘procesondersteunende applicaties’ van de politie worden gelogd. Volgens Terra is dat onvoldoende. ‘De wet verlangt van de politie dat zij kan aantonen dat gegevens rechtmatig worden verwerkt. Maar in afwachting van de inwerkingtreding van die plicht lijkt de politie daar niet toe in staat, aangezien ze de betrokkenen niet kan vertellen waarom hun gegevens zijn geraadpleegd. Wat mij betreft is dat volkomen onterecht.’
‘Zee van politiedata’
Ben van Hoek heeft zich twaalf jaar lang binnen de korpsleiding over privacy gebogen, waarvan de laatste twee jaar als functionaris gegevensbescherming: de interne toezichthouder op de naleving van privacywetgeving. Hij zag de datahonger bij politie en overheden groeien, vertelt hij Follow the Money.
‘Er is onvoldoende tegendruk op de datahonger van het openbaar bestuur’
Van Hoek benadrukt dat er binnen de politie aandacht is voor privacy en dat er, zelfs tegen bezuinigingsronden in, flink in verbeteringen is geïnvesteerd. Maar hij ziet ook risico’s: ‘In de bestrijding van criminaliteit wordt meer en meer data verzameld en verwerkt. Dat is nodig en de bedoelingen zijn goed, maar vooraf moet altijd de vraag worden gesteld of het allemaal wel mag en of de doelen helder zijn. Dat is niet altijd het geval. Er is daarbij een steeds grotere druk vanuit het openbaar bestuur op het verzamelen van politiegegevens, terwijl er bij het ministerie veel deskundigheid over de Wet politiegegevens is verdwenen. Daardoor is er onvoldoende tegendruk op de datahonger van het openbaar bestuur.’
Het leidt volgens hem tot een zorgelijke situatie: ‘Het resultaat is dat er bijna geen rem meer is om de veelal ongevalideerde zee van politiedata te verwerken, door te geven en te verrijken in allerlei andere overheidssystemen, zoals die van gemeenten. In combinatie met een gebrek aan inzicht hoe die gegevens precies binnen de overheid worden verwerkt, baart mij dat grote zorgen.’
Vergrootglas
Voor de een heeft de onduidelijkheid die zo wordt geschapen, grotere gevolgen dan voor de ander. De gedupeerden van de toeslagenaffaire kunnen bij de huidige stand van zaken moeilijk nagaan waarom en in welke mate zij onder het vergrootglas van de politie liggen, en wat die met hun gegevens doet. En dat is pijnlijk.
Het is immers niet het enige waarop zij geen vat krijgen. In april beschreef Follow the Money hoe de Belastingdienst hen op onrechtmatige wijze inzage onthoudt in de informatie die over hen in de Fraude Signalering Voorziening is gebruikt, en in eventuele vergelijkbare zwarte lijsten van de dienst.
Tot op de dag van vandaag is evenmin duidelijk of – en zo ja: in hoeverre – de informatie uit de FSV door de Belastingdienst binnen de overheid is gedeeld, bijvoorbeeld met de politie.
In antwoord op vragen van Follow the Money schrijft de politie weliswaar dat er in de politiesystemen geen communicatie is gevonden met de Belastingdienst over de zes gedupeerden, dat er geen registraties uit de FSV van de Belastingdienst in die systemen zijn overgenomen en dat er geen verband bestaat ‘tussen registraties in een systeem van de Belastingdienst en de bevragingen die de politie doet’. Maar toch laat ook hier de beantwoording te wensen over.
‘Die systemen tonen dat iemands gegevens worden verwerkt, maar geven geen inzicht in verwerkingen elders’
Dat er geen ‘registraties’ zijn overgenomen, lijkt vooral een semantisch trucje. Er zijn immers wel gegevens overgenomen uit de FSV. Dat bevestigt de woordvoerder van de Landelijke Eenheid, die daarmee de conclusies van de Autoriteit Persoonsgegevens en consultancykantoor PWC onderschrijft: er worden inderdaad gegevens uit de FSV met de politie en het Openbaar Ministerie gedeeld, en vice versa. Maar om welke gegevens het precies gaat, blijft onduidelijk.
Van Hoek zet bovendien kanttekeningen bij de uitspraak dat er over de zes gedupeerden ‘geen communicatie zou zijn gevonden’ in de politiesystemen. Hij wijst erop dat de politie schrijft dat haar onderzoek beperkt was tot twee bronsystemen. Daar zouden volgens de privacymedewerkers alle verwerkingen van persoonsgegevens in staan. Maar dat is niet correct, zegt Van Hoek: ‘Die systemen tonen wel dat er gegevens over iemand worden verwerkt, maar geven geen inzicht in eventuele verwerkingen die in de vele andere systemen en applicaties plaatsvinden. Een burger heeft – op enkele uitzonderingen na – ook het recht om te weten wat daar gebeurt en of de informatie van daaruit met derden is gedeeld. Als je dat niet precies weet, geef je een incompleet beeld.’
Follow the Money heeft de politie overigens expliciet gevraagd onderzoek te doen in meer dan 35 bij naam genoemde applicaties.
‘De angst blijft’
Hoe de politie omspringt met de verzoeken om opheldering levert een nieuwe deuk op in haar vertrouwen in de overheid, zegt Wolbers. ’Of het de politie is, de Belastingdienst of het UWV, ik ga er inmiddels gewoon vanuit dat wat ze zeggen niet klopt. We zijn zo vaak voorgelogen. Ik geloof er niet meer in: nee er is geen zwarte lijst, nee je wordt niet in de gaten gehouden, nee je staat niet in de FSV. Het bleek allemaal niet te kloppen. Dus ik vertrouw de politie ook niet. Ze kunnen van alles roepen, maar we kunnen het niet controleren.’
Dit jaar had ze voor het eerst weer een auto op haar naam staan, maar mede door de onduidelijkheid over de gegevensuitwisseling tussen de politie en de Belastingdienst durfde ze het toch niet aan. Ze rijdt nu alleen nog in de auto van haar partner. ‘Ik was continu bang dat ik aangehouden zou worden. Als ik de politie zag, schoot mijn hartslag omhoog. Ik weet niet of dat ooit nog weggaat.’
54 Bijdragen
Roland Horvath 7
Het is blijkbaar nu ook -in tal van landen- de taak van de politie om de belastingen te innen. Dat leidt niet alleen tot een terreur, een oorlog van de overheid tegen de mensen met minder geld. Zulke praktijken moeten onmiddellijk ophouden. Onder anderen omdat de opgelegde maatregels niet proportioneel zijn.
Nogmaals, dat gebeurt niet alleen in NL. Zoiets gebeurt letterlijk in ieder land dat de taken van de overheidsdiensten niet zorgvuldig genoeg gedefinieerd heeft. En gecontroleerd heeft.
Zoals Plato, 427 BC - 347 BC, Athene, reeds gezegd heeft. Politiek is een oorlog van de rijken tegen de armen en omgekeerd. De miljardairs weten dat ze onterecht miljardair zijn geworden en dat ze alles kunnen verliezen bij een opstand van de armen. Daarom wordt de maatschappij voortdurend beziggehouden met allerlei -nodeloze- zaken om de armen het leven zuur te maken.
j.a. karman 5
Roland HorvathJe zegt dat een rechtstaat met democratische wetgeving niet mag omdat er wel eens wat niet naar wens gaat.
Plato keerde zich tegen machtshebbers en would be machtshebbers. Hij dacht dat bestuurlijke macht enkel door een specialistische groep gedaan kan worden. Het verval naar dictatuur en gemanipuleerde foute democratie gebeurde te vaak.
Gerard van Dijk 6
Ik vind het overigens schokkend en mensonterend hoe mensen die onschuldig zijn toch vervolgd kunnen worden en de politie niet kan onderbouwen waarom. 9 miljoen Nederlanders worden dus vervolgd wat een schokkend aantal is. Het leidt bij mij geen twijfel met de CBDC ofwel het programmeerbare geld dat bij iedere gelduitgave geautomatiseerd vraagtekens bij gezet kunnen en gaan worden.
Maar helaas is dat een besluitvorming waar de democratische overheden ook niet over gaan. De ECB gaat daarover en die hoeft zich aan niemand te verantwoorden. Maar het is n al duidelijk voor opsporing en fraude levert het programmeerbare geld weer een enorme schat aan informatie op.
Het leidt bij mij tot geen enkele twijfel we gaan tii op e naar een totalitaire surveillance staat toe. Alle politici’s weten dat en vinden het best zo. Waarschijnlijk kan het BRP bepaalde mensen uitsluiten. Zodat hun milieu er geen last van ondervind en in hun eigen systemen blijven geloven. De systemen signaleren rook en de mensen die ermee werken zi n dan ook vuur.
Ik zie dit echt niet stoppen. Zijn er nog leden van FTM die er vertrouwen in hebben dat de overheid dit rechttrekt?
Eric Smit 11
Gerard van DijkWe kijken naar wat de oorzaak is van het afsluiten van de app. Dank voor je melding.
Eline Gumbert 4
Eric SmitEric Smit 11
Eline GumbertSebastiaan Brommersma 2
Eric SmitEveline Bernard 6
Eric SmitVincent Huijbers 9
De intentie is anders en lijkt vooral voort te komen uit een doorgeslagen efficiëntie denken. Wat problematisch is is dat we het niet lijken te beseffen. De surveillancestaat overkomt ons.
Eline Gumbert 4
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Eline GumbertHet toeval dat iemands nummerbord op een bepaalde locatie of tijd gescand wordt en aanhouding voor niet daaraan gerelateerde incidenten haalt de menselijke maat uit het systeem.
j.a. karman 5
Eline GumbertMet toeslagen lijkt meer dan de helft van de bevolking daar recht op te hebben. Dat is veel vreemder.
Walter Boer 3
Jan Ooms 10
Walter BoerEn u verwacht hierin een ‘aardverschuiving’?
Welke politieke partij die nu in regering of oppositie zit heeft zich ooit druk gemaakt over dit soort misstanden?
Hoe komen de VVD en soortgelijke ‘handhavingspartijen’ dan toch iedere keer weer als grootste uit de bus?
En dan gaat het ook nog eens om Provinciale Staten verkiezingen, waarin de focus totaal niet op dit soort zaken licht.
Ik ben het helemaal met u eens dat de rot nog dieper zit dan gedacht, vrijwel elk artikel van FTM laat dit zien, maar ik vrees dat de rot niet meer te stoppen is helaas. Er zijn te veel ‘aaseters’ die het allemaal wel prima vinden!
Walter Boer 3
Jan OomsGerard van Dijk 6
Wanneer de samenleving en daarmee ook politici’s waarneemt dat we richting een surveillance staat toegaan. Zou er dan niet wetgeving opgesteld moeten worden om nieuw beleid en wetgeving ook niet daarop getoetst moeten worden?
Zou hier niet een journalistieke opdracht in zitten? Vragen die gesteld zouden kunnen worden aan politieke partijen:
1. waarnemen zij een tendens richting een surveillance staat?
2. Is dit een gewenste ontwikkeling?
3. Welke invloed heeft een surveillance staat op onze democratische waarden?
4. Hoe staat jullie politieke partij hierin? Als samenleving beleven velen dat politici’s die controle wel fijn vinden. Is dat ook zo? En zo niet wat doen jullie om dit te voorkomen?
5. Wanneer politieke partijen aangeven geen strenge controle behoeften te hebben kan er dan misschien naar voorbeelden verwezen worden welke wetgeving is aangenomen die o.a. hebben geleid tot de toeslagen affaire en op welke wijze er inmiddels wetgeving is teruggedraaid en welke informatiesystemen vernietigd zijn om een surveillance staat af te wenden?
Wanneer politieke partijen hier een geloofwaardig antwoorden op hebben dan zou dat voor mij een gevoel geven dat onze politici’s staan voor de democratie en ben ik bereid om weer te gaan stemmen. Nu zie ik daar het nut van in. In mijn beleving staat geen enkele partij voor de democratie die zij vertegenwoordigen.
Jan Ooms 10
Gerard van DijkVoor henzelf is het bijhouden van bijvoorbeeld een geschenkenregister al een veel te grote opgave en als men betrapt wordt zit het altijd anders in elkaar dan het lijkt…
Geen consequenties, geen of slechts een nietszeggende ‘aanscherping’ en zo snel mogelijk weer vergeten.
Regels en handhaving zijn er enkel nog voor het voetvolk!
De surveillance staat is er al, breidt zich ongebreideld uit en gaat echt nooit meer weg vrees ik!
hans van rheenen 7
Lopen burgers steeds vaker te pas en te onpas tegen hekken aan met de opschrift "privacy", nemen autoriteiten zich de vrijheid om als een jonge olifant door de porseleinkast te gaan stampen.
Opvallend, dat ze klaarblijkelijk zèlf niet lijken te weten waarom ze dit eigenlijk doen ... omdat het kan en mag?
Jan Ooms 10
hans van rheenenj.a. karman 5
Jan OomsLia 4
j.a. karmanj.a. karman 5
Liahttps://archeologieonline.nl/nieuws/het-mysterie-van-het-tempelcomplex-gobekli-tepe het is niet de enige.
De vraag is hoe het met de dagelijkse voorziening ging bij de bouw. De eerdere aanname dat iedereen daarvoor nodig is bij jager verzamelaar klopt zo te zien niet. Eerlijk gezegd geloof ik ook niet dat dat zo zou moeten zijn.
Jan Ooms 10
j.a. karmanSebastiaan Brommersma 2
Jan Oomsj.a. karman 5
Jan OomsJan Ooms 10
j.a. karmanj.a. karman 5
Jan OomsBij Taghi was er lang het vermoeden met signalen dat er iets niet klopte met de opglegde isolatie van communicatie.
Niemand durfde anderen te informeren uit privacy redenen. Zou het in media komen dat hij onterecht met de buitenwereld communiceerde, maar er geen bewijs was,dan was dat onwettelijk en discriminerend.
Onlangs de bewering dat de belastindienst niet zou loggen. Dat was na een betrapt fout figuur waarna de media eiste dat er van 12 jaar over alles tot in details logging moest zijn. Als niet aan de extreme eis voldaan wordt volgt de extreme uitspraak dat er in het geheel.geen logging zou bestaan. Geef maar eens de vele schakeringen er tussen aan. Het gebeurt niet meer voor de media ophef.
Jan Ooms 10
j.a. karmanNiet ‘bij voorbaat als onwettig en niet normaal neergezet’, maar wat er gebeurt ís gewoon onwettig.
Maar bij u hebben de media het weer gedaan, etc.
Ik denk dat u zich geweldig thuis zult voelen onder dictators als Poetin en Xi die wel voor u bepalen wat u wel en niet te horen zien/krijgt en ondertussen alles, maar dan ook alles van u weten.
j.a. karman 5
Jan OomsFvD is nu niet bepaald een partij die de rechtstaat op het oog heeft (één om rechts te vermijden) .
Het is wel de hoek die het hardste roept dat van alles onwettelijk zou zijn.
Ik plaats degenen die daarin meegaan als de personen die graag een dictator aan de macht zien.
Ze bezigen helaas wel een geluid om een dictator aan de macht te helpen dat ze tegen dictators zijn.
Kunt u aantonen dat u niet in die fuik beland bent?
Willem Timmer 4
Cor Broeders 4
Willem Timmerj.a. karman 5
Willem TimmerInkomsten via de wergever naar uwv belastingdienst. Alles in te zien via mijnoverheid.
De verklikkers in woIi ofwel de buren konden iedereen aangeven of dat waar was of niet maakte nier veel uit. Je kon met de burgerlijke registratie nog wat aantonen indien de leugen duidelijk was.
Voor overnemen bezit had de bezetter een niet discriminerende voorkeur voor de luxere woningen kastelen villa's.
Willem Timmer 4
j.a. karmanj.a. karman 5
Willem TimmerDe echte boeven verbergen zich prima in de achterliggende chaos van wantrouwen dat gekweekt is.
Fré van Limpt 1
Minstens even ernstig, met onherroepelijke gevolgen op de lange termijn, vind ik de uitspraak van Ben van Hoek:
'Er is daarbij een steeds grotere druk vanuit het openbaar bestuur op het verzamelen van politiegegevens, terwijl er bij het ministerie veel deskundigheid over de Wet politiegegevens is verdwenen.'
Dat is een regelrechte tijdbom onder de bescherming van onze gegevens en niet het laatste voorbeeld van weglekkende kennis door bezuinigingen en marktdenken bij de overheid.
hans van rheenen 7
Geef ons dan een handleiding om dit te kunnen uitvoeren met het gevolg dat we de diensten éven opmerkzaam kunnen maken waarmee zij en in welke omvang ze bezig zijn. Platleggen is daarbij niet de bedoeling.
Met een feedback kunnen we dan berichten of dat überhaupt lukt en wat er zoal gevonden werd. Gefaseerd werken is een oplossing om geen chaos te veroorzaken. Actief, maar niet activistisch.
Sebastiaan Brommersma 2
hans van rheenenDaarnaast kun je bij de politie ook inzage vragen. Dat moet je dan doen obv zowel de AVG als de Wet Politiegegevens. Ben benieuwd wat je naar boven haalt! Succes!
hans van rheenen 7
Sebastiaan BrommersmaMijn verzoek is verzonden t.a.v. de woongemeente, waarbij 5 dagen voor een antwoord inmiddels is bevestigd. Ik ben óók n.a.v. jouw artikel benieuwd òf de "normale" burger zomaar het gewenste inzicht krijgt en wat uiteindelijk de inhoud van het antwoord is.
Mijn gemeente staat juist NIET als bijzonder communicatief te boek en dat gaat oa. bij bouwvergunningen t/m brieven waarin staat "dat we geen tijd hebben om uw aanvraag te bewerken"! Absurd!!
hans van rheenen 7
Sebastiaan BrommersmaDe gewenste gegevens, wie geautoriseerd mijn BPR-gegevens heeft bekeken resp. heeft opgevraagd, kunnen tenminste standaard door de gemeente Zaanstad niet gegeven worden ... er wordt aan gewerkt en zo snel mogelijk contact opgenomen. Leges blijven daarmee nog onduidelijk.
https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mPag=320
Aanvullende tekst van de Rijksoverheid:
Opvragen wie uw persoonsgegevens krijgt
Wilt u precies weten welke organisaties uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) mogen ontvangen? Welke gegevens verstrekt zijn en bijvoorbeeld ook wanneer deze gegevens zijn opgevraagd? Gaat u dan naar uw gemeente. Daar kunt u deze informatie krijgen. U krijgt antwoord binnen 4 weken. Het opvragen van deze informatie is voor u gratis.
Vandaag 1 november de aanvraag BRP uitgeprint van de gemeente ontvangen:
In goede orde met gegevens wat er geregistreerd staat, wie er in màg kijken (dat zijn er overigens méér dan je zou denken) hoe vaak en wanneer er gegevens door wi zijn opgevraagd.
Goed verzorgd en duidelijk georganiseerd. De informatie door mijn gemeente verzorgd was kosteloos.
Cor Broeders 4
Ik ruik een klusje voor een vakantiewerker: het uit faseren van die overledenen. Want dat scheelt processor tijd. En dus een kleiner, goedkoper en overzichtelijker systeem.
Want als je 9 miljoen personen achtervolgt heb je een stevig datacentrum nodig! Blijkbaar zijn wij bijna allemaal crimineel.
En maar klagen dat ze het zo druk hebben! ze houden zichzelf aan het werk.
Die zes gedupeerden kunnen ook in "het systeem " zitten omdat zij de serene rust op het binnenhof hebben verstoord met hun noodkreet om aandacht voor hun problemen.
Jan Ooms 10
Cor BroedersEr staat een voorbeeld in het artikel; in de 4e alinea onder het kopje ‘Vergrootglas’, in het plusje achter ‘geen communicatie’, staat het volgende: ”…ten aanzien van Roger Derikx, die een demonstratie van gedupeerden bijwoonde…”.
En dan moeten we bang zijn voor het gebruik van chinese camera’s…..
dethmer 5
Het gaat er ook niet om of de overheid haar taken naar behoren uitoefent {ik denk heel redelijk} maar om de sentimenten die plotseling onbeheersbaar zijn. Denk maar eens terug aan de gevolgen bij de moord op Pim Fortuyn. Politiek is ook sturing van sentiment.
hans van rheenen 7
Na het lezen in het NRC van vandaag, dat tot 25.000 belastingmedewerkers onze gegevens kunnen inzien, maar niet aangeven waaróm ze de belastingbetaler onderzoeken (zelfs de opgeslagen gegevens kunnen doorverkopen), mijn vraag of dit volgende artikel nog actueel is:
https://bijvoorbaatverdacht.nl/bent-al-verdacht-volgens-syri-checkt-als-volgt/
Sebastiaan Brommersma 2
hans van rheenenhans van rheenen 7
Sebastiaan Brommersma"Overheidspartijen en bedrijven in zo’n samenwerkingsverband zijn verplicht hun gegevens samen te brengen om daarmee data-analyses uit te voeren. Deze moeten helpen bij het bestrijden van allerlei vormen van criminaliteit en overtredingen".
j.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaLia 4
j.a. karmanSebastiaan Brommersma 2
j.a. karmanMocht het toch nog onduidelijk zijn, licht ik het graag verder toe.
hans van rheenen 7
Sebastiaan Brommersmaj.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaDe uitspraak syri heb ik gelezen en zoals ik hem hierboven stel door privacy activisten zelf uitgelegd. De rechter heeft in die zaak niets gedaan aan wat proportioneel of disproportioneel zou zijn bij controles.
Je kan beter schakelen naar de vraag waarom al die ondoorzichtige geldstromen met vele hulpinstanties er zijn. Daat gaat ontzettend veel geld verloren.
Sebastiaan Brommersma 2
j.a. karmanIk verwijs voor de volledigheid even naar overweging 6.7 uit het vonnis van de rb. Maar blijf gerust vragen stellen als het onduidelijk blijft.
“6.7.
De SyRI-wetgeving voldoet niet aan de in artikel 8 lid 2 EVRM gestelde eis dat de inmenging in de uitoefening van het recht op respect voor het privéleven noodzakelijk is in een democratische samenleving, dat wil zeggen noodzakelijk, evenredig (proportioneel) en subsidiair in relatie tot het beoogde doel. De rechtbank zet de inhoud van de SyRI-wetgeving in het licht van de doelen die deze wetgeving dient af tegen de inbreuk op het privéleven die de SyRI-wetgeving maakt. Zij is van oordeel dat de wetgeving niet voldoet aan de ‘fair balance’ (de redelijke verhouding) die op grond van het EVRM moet bestaan tussen het maatschappelijke belang dat de wetgeving dient en de inbreuk op het privéleven die de wetgeving oplevert om te kunnen spreken over een voldoende gerechtvaardigde inbreuk op het privéleven. Daarbij neemt de rechtbank de fundamentele beginselen die ten grondslag liggen aan de bescherming van gegevens op grond van het Unierecht (het Handvest en de AVG) in aanmerking, in het bijzonder de beginselen van transparantie, het doelbindingsbeginsel en het beginsel van dataminimalisatie. Zij oordeelt dat de wetgeving wat betreft de inzet van SyRI onvoldoende inzichtelijk en controleerbaar is. Het is om die reden dat de rechtbank artikel 65 Wet SUWI en hoofdstuk 5a Besluit SUWI bij dit vonnis wegens strijdigheid met artikel 8 lid 2 EVRM onverbindend zal verklaren.“
j.a. karman 5
Sebastiaan BrommersmaHet frauderen werd als een recht volgens de EVRM neergezet. Je verwijzing daarna met 6.7 is prima.
Elke inmenging wordt meteen als disproportioneel neergezet ergo fraudebestrijding mag niet.
Dit is de link. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2020:865
"Volgens de rechtbank voldoet de wetgeving niet aan de ‘fair balance’ die het EVRM vereist om te kunnen spreken over een voldoende gerechtvaardigde inbreuk op het privéleven. De wetgeving is wat betreft de inzet van SyRI onvoldoende inzichtelijk en controleerbaar."
Dus als Syri een eigen woning (kadaster), meerdere luxe auto's (RDW) en geen inkomen (BD) maar wel bijstand en meer ziet (gemeente) dan zou dat onvoldoende inzichtelijk en oncontroleerbaar zijn.
Dat is zeer verwonderlijk, De evrm stel namelijk dat privacy artikel 8 niet absoluut is.
"6.35" en verder heeft het over profilering, dat wordt interessant. Met 6.45 gaat het over deep learning etc. as onbegrijpelijke algoritmes en een sleepnet door de overheid. Dat is een aangenomen mening zonder onderbouwing.
"6.49. De rechtbank stelt vast dat zij de juistheid van het standpunt van de Staat over wat SyRI precies is niet kan toetsen. "
"6.53. Wat betreft het gebruik van risicoprofielen moet onderscheid worden gemaakt tussen de ontwikkeling van risicoprofielen enerzijds en het gebruik daarvan anderzijds. ...
Wel acht de rechtbank inherent aan het instrument SyRI, gegeven de doelen waarvoor gegevens in SyRI worden verwerkt en gezien de definities van de begrippen risicomodel en risico-indicator, dat bij de inzet van SyRI gebruik wordt gemaakt van risicoprofielen op basis van bestaande feitelijke gegevens."
Etc.
Zou FTM werken in lijn van deze uitspraak dan mogen ze niets meer publiceren.
Jouw artikel hierboven met wat steekproeven is een risicoprofilering, daarmee heb je deze uitspraak rond Syri geweld aangedaan.
Yvonne Koster 6
j.a. karman 5
Klopt zo niet. Een gedegen onderzoeken zou niet op meningen moeten afgaan maar op feiten. Het is de lijst bedoel tegen rare geldstromen bij ondernemen en teven een restadministratie. Het achterliggende verhaal is veel verwonderlijker.
"Ter vergelijking vroeg Follow the Money dezelfde uittreksels op namens vijf mensen die niets met de toeslagenaffaire hebben uit te staan."
Hier zit een aanname met mogelijke ernstige bias. Correlatie is geen causatie de eerdere genoemde 6 gevallen kunnen andere kenmerken vertonen waar het selectie gebeuren aan hangt die bij de geachte groep van 5 niet voorkomt.
"Dat zorgt voor een grote disbalans in de informatieposities van die instanties en burgers. Het recht op inzage is bedoeld ... " Er is eveneens een grote onbalans met de media aandacht. Ambtenaren kunnen zich niet echt verdedigen terwijl elke bewering via de media gedaan kan worden zonder echte waarheidsvinding.
"Het gebrek aan inzicht in de verwerkingen door de politie is een groot probleem, stelt Nadia Benaissa van privacy-organisatie ..."
Indien dat zoals beschreven door automatische verwerking/koppeling gebeud juist niet. Waarom zou je een sleepnet eisen? Dat is disproportioneel en niet volgens de GDPR ofwel privacy wetgeving.
"er worden inderdaad gegevens uit de FSV met de politie en het Openbaar Ministerie gedeeld, en vice versa. " Dat is inderdaar net de bedoeling bij onverklaarbaar vermogen en vreemde geldstromen. FSV is (grote en kleine ondernemingen) hierbij een verzamelplaats.