De Fyra-enquêtecommissie legt een fundamenteel probleem bloot, constateren de auteurs van het boek 'De Ontsporing' Marcel van Silfhout & Andries van den Berg. Als slotakkoord na hun 13-delige serie over het Fyra-debacle hekelen zij de 'hybride zwabberkoers tussen privatisering en vasthouden aan een haast monopolistisch verzelfstandigd staatsbedrijf, die totaal is vastgelopen en tot niets dan spoorellende heeft geleid'.
Op de Haagse schaal van Richter moet de schok van het Fyra-eindrapport knalhard zijn aangekomen. Van een reeks bewindslieden tot de ministeries en de Tweede Kamer, gans politiek Den Haag kreeg onder uit de zak van de parlementaire enquêtecommissie. Categorie knock-out. Dat staatssecretaris Wilma Mansveld onder vuur zou liggen, hing in de lucht. Maar dat de kritiek en zelfreflectie zo ongenadig helder zouden zijn, ook over het functioneren van het parlement zelve, nee, dat was eerlijk gezegd niet echt verwacht.
Commissievoorzitter Van Toorenburg in gesprek met Marcel van Silfhout na afloop van het debat
Bomvol schavot
Het journaille op en om het Binnenhof zal net als wij, auteurs van het Fyra-fiascoboek De Ontsporing, hebben gedacht dat vooral de NS op het schavot zou worden gezet en politiek Den Haag ‘de hand boven het hoofd,’ zou worden gehouden – dat gebeurde namelijk tijdens de vier wekende durende openbare verhoren kort voor de zomer. Politici zoals voormalige ministers werden veel minder kritisch bejegend dan de NS-topmannen.
De tijdgeest van liberalisering, erkent ook van Toorenburg, speelde een grote rol
Maar nu ligt de bal dus ineens ook in eigen doel. De enquêtecommissie stelt dat vooral ‘Den Haag’ verantwoordelijk is voor het derailleren van het hele hogesnelheidsdossier, een debacle dat al twintig jaar geleden verkeerd van start ging onder een te ideologisch gesternte. De tijdgeest van liberalisering, erkent ook commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg, speelde een grote rol.
Onjuist, onvolledig, ontijdig
Opeenvolgende bewindslieden hebben de Kamer twee decennia lang ‘onjuist, onvolledig, ontijdig’ en in een enkel geval helemaal niet ingelicht. Oud verkeersminister Camiel Eurlings zou de Kamer zelfs hebben 'misleid'. En diezelfde Kamer 'blaft wel, maar bijt niet'. In al die HSL- en Fyra-jaren niet, aldus het snoeiharde oordeel van de onderzoekscommissie. Aan het slot van de persconferentie vatte oude rot in het vak Cees Boonman de overdonderde reactie onder collega’s treffend samen in één verzuchting: dat het aldus nogal fundamenteel mis met de cultuur is ‘hier op deze vierkante kilometer in Den Haag.’
Hybride zwabberkoers
En dan te bedenken dat er een minstens zo fundamentele aanbeveling door de commissie aan regering en parlement is gericht: een déjà vu voor ons als Ontsporing-auteurs. Hoewel Toorenburg zich niet voor of tegen marktwerking wil uitspreken – en de commissie deze nogal dominant heersende ‘ideologie’ als zodanig in het hele dossier ook niet heeft geanalyseerd – is het ook de commissie duidelijk geworden dat de huidige hybride zwabberkoers tussen privatisering enerzijds en vasthouden aan een haast monopolistisch verzelfstandigd staatsbedrijf totaal is vastgelopen en tot niets dan spoorellende heeft geleid. De ProRail-debatten met Mansveld behoren daar net zo goed toe. De politiek-bestuurlijke aansturing is geen kwestie meer van ‘op de winkel passen’, maar een van voortdurend uitslaande branden blussen.
Ofwel: het wordt hom of kuit nu, precies zoals een oud president-directeur van de NS het ons nog zeer recent zei. Politiek Den Haag moet maar eens echt kiezen. Of verder privatiseren en pure en goed georganiseerde marktwerking op en om het spoor, of hiermee ophouden en ‘gewoon’ weer gaan voor een goed staatsbedrijf. In beide gevallen dient ‘de politiek’ de kaders te stellen in het belang van reizigers en belastingbetalers. In de jaren tachtig leed de maatschappij onder overheidsfalen, nu is er weer sprake van zowel overheids- als marktfalen en is Nederland op alle fronten in dit dossier ‘het spoor bijster’.
Kleine disclaimer
In Utrecht zal een zucht van verlichting zijn geslaakt nu de NS niet meer als enige echte hoofdschuldige wordt weggezet. In politiek Den Haag dreunt de Fyra-ontsporing des te harder na. Dat staatssecretaris Wilma Mansveld de eer meteen aan zichzelf hield en is opgestapt, maakt namelijk dat zij niet meer als bliksemleider kan dienen.
De bal ligt nu keihard bij De Tweede Kamer en de regering, zij staan nu beiden in een soort open schootsveld
De bal ligt nu keihard bij de Tweede Kamer en de regering, zij staan nu beiden in een soort van open schootsveld. Dat kan nog aardig gaan knetteren op het Binnenhof, want de tegenstelling tussen diegenen die door willen met marktwerking en hen die dat niet willen, is niet eenvoudig te overbruggen of slechten.
We hebben enigszins een schot voor de boeg genomen door de enquêtecommissie onder leiding van Madeleine van Toorenburg tijdens de persconferentie te complimenteren met het eindrapport. De complimenten zijn welgemeend, maar met een kleine disclaimer. We hebben onze mening gebaseerd op een snelle, eerste, vluchtige lezing. We zien ook wel degelijk een aantal omissies en bevreemdende bevindingen en aanbevelingen. Komende dagen zullen we de inhoud van het hele rapport rustig bestuderen om tot onze slot-analyse te komen. We zullen dit addendum-achtige artikel toevoegen aan ons boek en de updates van de Fyra-verhoren publiceren in de vorm van een gratis te downloaden e-boek, een journalistiek-maatschappelijke service die mede mogelijk wordt gemaakt door Follow The Money.
Afterparty!
We hopen dat een flink deel van de pakweg veertig bronnen die wij voor, tijdens en na de parlementaire enquête spraken – de hoofdrolspelers dus van deze gitzwarte bladzijdes in de Nederlandse spoorgeschiedenis – aanwezig zullen zijn op onze ‘afterparty’ die we onder de titel ‘
De Fyra Finale’ samen met FNV Spoor en #FTM organiseren in het Utrechtse spoorwegmuseum. Een toepasselijke plek om de Fyra en het voorgaande bij te zetten in de collectie van het museum. Tegelijkertijd nemen we deze kans te baat om vooral vooruit te blikken, de Nederlandse spoortoekomst in.
U bent van harte uitgenodigd, al is de kans groot dat het aantal aanmeldingen de zaalgrootte overstijgt. We geven de hoofdrolspelers de gelegenheid om een laatste publieke bijdrage te leveren in debatvorm. Wellicht helpt dit voorlaatste slotdebat vanuit Utrecht politiek Den Haag en de beoogde nieuwe staatssecretaris Sharon Dijksma om de hele zaak in Nederland weer op het goede spoor te krijgen.
166 Bijdragen
goof
Onze politieke leiders blinken namelijk uit in ,
"hoe kan ik iets in no-time totaal verkloten en wat de burgers het maximale kan kosten." .
Wordt het niet eens tijd voor een echt grote schoonmaak in Den Haag en dat iedere politieker een IQ test moet ondergaan en een CV van hun staat van dienst voordat ze onze miljarden door wat voor putje dan ook te spoelen .
Het gaat niet meer over miskleunen van een paar miljoen maar jaarlijks over vele miljarden en die de Jannen met de korte achternaam kunnen ophoesten.
engel92
goofDrNomad
Dus als je voor helemaal publiek kiest, krijg je een nog meer monopolist die zijn eigen macht voorop stelt, boven het belang van de reiziger. Maar dat zullen de socialisten wel weer onder het tapijt vegen 'wij komen op voor de NS medewerkers'....
Jean
DrNomadjefcooper
JeanHeeft elke club z'n eigen rails ?
Tony Judt laat zien, met cijfers, dat alle privatiseringen alleen de tekorten hebben vergroot.
Sterker nog, er is geen privatisering, waar de overheid garant staat voor de tekorten.
Judt betoogt dat we openbaar vervoer moeten zien als een sociale dienst, waarvan de baten vaak niet te berekenen zijn, zoals het leefbaar houden van afgelegen en kleine gemeenschappen.
Tony Judt, 'Ill Fares the Land', London 2010
Ko Pernicus
JeanNiet ergens een lezenswaardig linkje?
(ik geloof je zo hoor, maar gewoon uit interesse)
Echte concurrentie als in - ik wil van A naar B en kan kiezen uit Smit-Spoorvervoer, of Wanningen-Treinen?? Of alleen concurrentie op het moment van consessie? (als dat laatste - lijkt het me nog altijd een "markt" met weinig dynamiek... En er moet een relatie zijn tussen mate van concurrentie en markt dynamiek (= zei de leek die meer van planeten af weet)
jopie1978
DrNomadAls men meer marktwerking op het spoor zou willen inzake personenevervoer, dan zou men misschien wel de NS kunnen opdelen in 12 regionale bedrijven (1 voor iedere provincie). Op deze wijze heb je bij aanbestedingen voldoende concurrentie om enigzins te beginnen te denken aan marktwerking, of in ieder geval op de langere termijn.
Repelsteeltje
DrNomadMathijs Bouman,
DE OVERHEIDSTREIN RIJDT NOOIT OP TIJD
8 december 2010
via www.mathijsbouman.nl
Drie vlokjes sneeuw en de treinen rijden niet meer. Wissels vriezen vast, locomotieven weigeren dienst. Duizenden reizigers staan stampvoetend op de perrons. Afspraken worden gemist, bijeenkomsten afgelast en kantoortuinen blijven leeg.
Voor de Tweede Kamer is de maat vol. De minister moet met spoed optreden, lieten de parlementariërs aan de media weten. Ikzelf stond vorige week donderdag ook een goed deel van de dag te vernikkelen op tochtige stations. Het congres in Utrecht waar ik werd verwacht, heb ik nooit bereikt. Ik doodde de tijd luisterend naar het radiootje in mijn mobiele telefoon en werd getroost door de verontwaardiging van politici.
De minister is aan zet
We hadden de NS nooit moeten verzelfstandigen, wist het ene boze Kamerlid. De splitsing van ProRail en NS is de oorzaak van alle ellende, vond een ander. We moeten ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat, suggereerde een derde. Over één ding waren ze het allemaal eens: de minister is aan zet. Er moet nu door de politiek worden ingegrepen. De chaos op het spoor heeft lang genoeg geduurd. ‘Ik wil weten waarom de treinen in Zwitserland en Japan wel op tijd rijden’, eiste een VVD’er.
Een prima vraag, waar ik het antwoord ook wel op zou willen weten. Eén ding weet ik al wel: de reden van de punctualiteit in die landen is niet dat de minister zich op dagbasis met de treinen bemoeit. Het Zwitserse spoorwegbedrijf werd in 1999 verzelfstandigd. Net als bij ons bleven de aandelen in overheidshanden. In Japan geldt dat voor een deel van de tientallen spoorwegbedrijven die het land telt ook. De grootste daarvan zijn echter volledig geprivatiseerd. De Shinkansen, de beroemde Japanse hogesnelheidstrein, wordt gerund door de op winst gerichte bedrijven, met een notering aan de beurs van Tokio.
‘Neoliberalen’
Zomaar een idee: misschien rijden de Jap
jefcooper
RepelsteeltjeMoet zijn:
De politie lost nog geen kwart van de overvallen op. In ziekenhuizen sterven jaarlijks ongeveer 1900 mensen door vermijdbare fouten. Leerlingen verlaten hun school zonder startkwalificatie. Voor sociale huurwoningen zijn enorme wachtlijsten. Het is een waanidee om te denken dat de treinen op tijd gaan rijden als DEZE overheid zich er intensief mee gaat bemoeien.
Als het Fyra rapport iets heeft aangetoond is dat het falen van de hele Haagse bende.
Maar heeft dat rapport ook niet het falen van een bedrijf, AnsaldoBreda, aangetoond ?
De VW sjoemelsofware getuigt tenminste nog van intelligentie.
Wie de persconferentie van België over de Fyra feilen heeft gezien, die vraagt zich toch echt af welke idioten AnsaldoBreda leidden.
Verwachtten deze gekken nu echt dat deze rotzooi geaccepteerd zou worden ?
PS
Gerelateerd aan het aantal opnames is het aantal ziekenhuis sterfgevallen verwaarloosbaar.
Ziekenhuizen worden dan ook geleid door professionals, op medisch gebied.
Repelsteeltje
jefcooperOneens Jef. PvdA, VVD, D66 of CDA in de regering, het is allemaal lood om oud ijzer. De ene partij profileert zich als meer liberaal, de andere als meer socialistisch. Maar het zijn stuk voor stuk politieke partijen. Het ultieme doel van een politicus is meer macht. Die kan hij verkrijgen door burgers geld en vrijheden af te nemen en dat gebeurt door ieder kabinet weer.
John Jansens
RepelsteeltjeFout! Moet zijn:"Het zijn állemaal neoliberale carriere-najagers met goede (?) marketing-contacten"
Repelsteeltje
John Jansensjefcooper
RepelsteeltjeIk vrees dat we die pas kunnen krijgen na een bestorming als van de Bastille, en de dreiging van de guillotine.
Ik ben tegen bloedvergieten.
Nu overal in de wereld asiel kan worden gekregen hoeft dat ook niet.
PS
Maar misschien moet dan eerst het onderwijs beter worden.
Toch, psychologische tests kunnen heel goed selecteren op allerlei eigenschappen die voor goede bestuurders nodig zijn.
Daarbij is boerenverstand het belangrijkste, onze meest succesvolle eerste minister begon als kamer stenograaf.
MvdB
jefcooper"Toppers bij banken en verzekeraars willen niet door ‘psychologen van 30’ getest worden: toezichthouder DNB geeft beetje toe"
http://www.z24.nl/ondernemen/bankbestuurders-willen-niet-door-psychologen-van-30-getest-worden-toezichthouder-dnb-geeft-beetje-toe-596172
Leprechaun
MvdBMvdB
LeprechaunGraag met livestream en online stemformulier.
boftm
MvdBmvg aan Bunny
jefcooper
MvdBKan me weinig capabele mensen in hoge functies herinneren.
Hoge functies worden niet bereikt door capaciteiten, maar door wat sociale vaardigheden heet.
Daaronder versta ik manipuleren en ellebogenwerk.
Ik maakte mee dat ik loonsverhogingen over drie jaar met elkaar vermenigvuldigde, maakte een significant verschil met optellen.
De president commissaris, president directeur van een bedrijf met bijna 30.000 medewerkers, was boos: 'te moeilijk voor commissarissen'.
Juan
jefcooperjefcooper
JuanMaar ik had het niet over elite, ik had het over capabel.
Tegenwoordig lijkt dat elkaar uit te sluiten.
Repelsteeltje
jefcooperjefcooper
RepelsteeltjeIk denk dat niets dat is.
Maar het is wel zo dat ik pas een inzicht bijstel bij, voor mij althans, voldoende argumenten, of nieuwe feiten.
Wat betreft 'hoe kan een econoom dat zeggen', dat heb ik ook, bij de meeste economen.
Voor mij is dat natuurlijk gemakkelijk, ik ken de capaciteiten van mijn jaargenoten die toch de eindstreep haalden.
Zo meen ik de goede van de slechte econoom te kunnen onderscheiden, Varoufakis is volgens mij een goede.
DrNomad
RepelsteeltjeRepelsteeltje
DrNomadLeprechaun
RepelsteeltjeiFred
Tot deze conclusie is de kiezer inmiddels al lang gekomen. Feit is dat er gewoon geen kwaliteit is in de politiek (aangevoerd door lege huls Rutte die alles weglacht) om dit soort debakels te voorkomen.
Verder valt me wederom op dat de schrijvers van dit artikel weer élke gelegenheid aangrijpen voor stuitende zelfpromotie. Ik heb dit, behalve bij DWDD, nog niet eerder gezien in de MSM. FtM moet dit eens een keer aanstippen bij deze egotrippers.
jefcooper
iFredJohn Jansens
Tekenend is wel de aanstelling van "het lelijke eendje" van het kabinet als opvolger op deze portefeuille :zij is (wellicht nog ná haar lintjesknippende minister,die natuurlijk -vanwege haar verleden in dit debacle- óók had moeten aftreden!) een toonbeeld van een zichzelf buiten eventuele politieke verantwoordelijkheid manoeuvrerende miss Piggy (en dan bedoel ik niet haar vanouds volumineuze verschijning,maar het intellectuele volume dat richting moet geven aan "beleidsmatige" maatregelen!).
Het lijstje incompetente bewindvoerders in dit kabinet is inmiddels gelijk aan het aantal kabinetsleden,
en de 2e kamer lijkt besloten te hebben dat ten koste van alles de toenemende machtspositie van Wilders en zijn zetelvullende zakkenvullers -welke door henzélf en het door hen "ondersteunde" zootje politieke kreupelen in het kabinet veroorzaakt is !- te dwarsbomen, door het kabinet NIET te laten vallen...
Waarmee ze zichzelf als incompetente zakkenvullers die voor de kiezers geen énkele functie meer vervullen te kijk zetten...toch?
(Iets wat trouwens óók gezegd kan worden van zowat de totále "officiele" nieuwsvoorziening !)
Alléén op internet vindt je nog reeele analyses op sites als FTM...waarvoor dank...toch?
engel92
John JansensLeprechaun
John JansensZetelvullende-zakkenvuller, wat een prachtige woord vondst - kandidaat voor woord van het jaar.
John Jansens
LeprechaunDemotie is van de regen in de drup...toch?
Leprechaun
John JansensHet kan dan alleen maar nog leuker worden, want de onkosten zijn nu toch al gemaakt.
John Jansens
LeprechaunLeprechaun
John JansensLeprechaun
John JansensZij wordt als opvolger van Mansveld genoemd, dus nog even geen demotie voor Melamie Schulz.
Wat voegden de Chinezen ook al weer toe aan de melk (Melanie of was het melamine, ik het niet meer zo precies)
Leprechaun
LeprechaunMvdB
LeprechaunRepelsteeltje
John Jansenskomt vaak met originele invalshoeken, spelt foutloos, blijft altijd
bij de feiten en je gedraagt je als een heer. Je bent een aanwinst
voor deze site.
Ludovikaa
John Jansensjefcooper
LudovikaaRepelsteeltje
jefcooperjefcooper
RepelsteeltjeLeprechaun
jefcooperRepelsteeltje
jefcooperJoost Vsser
jefcooperjefcooper
Joost VsserOp Duitse tv was een documentaire over het verbeteren van de afwatering van de Rijn, n.a.v. de bijna catastrofes van 93 95.
Ons land werd als voorbeeld gesteld, mogelijk gemaakt door Rijkswaterstaat, waar geen politicus aan te pas komt.
Joost Vsser
jefcooperLeprechaun
jefcooperWie heeft of kent er een ranglijstje.
jefcooper
LeprechaunVooral de voorzitster is volgens mij een intelligent, integer en moedig iemand.
Wat ik me alleen afvraag hoe lang zij als kamerlid deze ellende mee heeft aangezien, en wat ze toen deed.
Overigens is je conclusie, dat als er dommen zijn dat er ook iemand slim moet zijn, onjuist.
Als iemand de domste is kan de rest net iets minder dom zijn.
Guusje ter Horst maakt op mij een slimme en integere indruk.
Zij werd daarom het bos ingestuurd.
boftm
jefcooperJohn Jansens
LudovikaaMij doet ze nogal denken aan "de tassendrager van Kok",die tegenwoordig bij ProRail de boel rustig in het honderd laat lopen,en informatie richting Den Haag weigert toe te laten...
Ze werd indertijd naar het binnenhof gehaald (nét,of nét niet afgestudeerd?) omdat er vers bloed nodig was voor Kok's nieuwe neoliberale lijn,en kwam daar zonder enige maatschappelijke ervaring met gemeenplaatsen en ontwijkingsmanoeuvres (zoals miss Piggy met de ratio van Kermit omging?) de nieuwe aanpak van "de student" verkopen, en die werden daar bepááld niet vrolijk van...
Nijver ok,maar intelligent???? Laat staan inspirerend en getalenteerd????
Tsja...:probeer het eerst nog maar eens inhoudelijk voor haar op te nemen (en daar zul je diép voor moeten graven!)...toch?
jefcooper
John JansensDat zij een functie heeft, en Hansje ter Horst thuis zit, zegt helaas veel over de PvdA.
Leprechaun
jefcooper(ons melkmeisje, dat zopas nog rond huppelde/ dartelde in China).
Zij wordt als opvolger van Mansveld genoemd, dus nog even geen demotie voor Melamie Schulz.
Wat voegden de Chinezen ook al weer toe aan de melk (Melanie of was het melamine, ik het niet meer zo precies)
Zetten we Mansveld als staatssecretaris van Economische Zaken en hebben alle politieke posten weer met bekwame en zeer capabele personen bemand en niemand hoeft op wachtgeld.
Ludovikaa
John JansensNaar mijn idee kan ze zich snel inwerken en overzicht bewaren in complexe dossiers hetgeen duidt op intelligentie en geheugen. Verder is ze beminnelijk en tactvol. Ook dat zijn kwaliteiten. In ieder geval ben ik dat niet, en daar krijg ik vaak commentaar op. Vandaar dat ik haar op dat punt bewonder.
boftm
LudovikaaLudovikaa
boftmboftm
LudovikaaYogibeer
LudovikaaLudovikaa
YogibeerJohn Jansens
LudovikaaMaw:we kijken over 5-10 jaar nog wel eens naar haar,en de keuzes die ze gemaakt heeft...(5 jaar WW?)
John Jansens
John Jansenshttp://www.ftm.nl/exclusive/en-weer-glijdt-er-een-nederlandse-bank-naar-de-afgrond/#comment-2336281222
Dijksma: na het behalen van haar VWO-diploma op het Kamerlingh Onnes
College studeerde ze achtereenvolgens rechten aan de Rijksuniversiteit
Groningen en bestuurskunde aan de Universiteit Twente, maar voltooide
beide opleidingen niet.
Nooit een baan gehad overigens.
jefcooper
Stupiditeit, en gebrek aan verantwoordelijkheid nemen.
Het enige is dat het hier om een twintig jaar wanbeleid gaat, van de hele politieke kaste.
Natuurlijk, het EU neoliberale streven maakte het erger, en het EU waanidee dat producenten zichzelf kunnen controleren, maar ging het dan in de RSV tijd beter ?
Molkenboer ontsloeg Henk Bosma, de Fries die zich verzette tegen de RSV waanzin.
De PvdA is nu naarstig op zoek naar een staatssecretaris, de domste der dommen wordt genoemd, terwijl Guusje ter Horst thuis duimen zit te draaien.
Rutte heeft het over 'een goede reactie', in plaats van over de bezem te halen door de Haagse augiasstal.
Het Fyra debakel staat volgens mij ook model voor al de mislukte IT projecten, ook daar geen kennis van zaken, en geen leiding.
De eerste metro schuifelde net door de NZ lijn, die in plaats van 300 miljoen drie miljard heeft gekost.
Cohen wast zijn handen in onschuld, 'niet mijn portefeuille'.
Ik zie niet staan wat beweerd wordt, dat Mansfeld blij was weg te kunnen, voor ze door de Prorail affaire weggestuurd werd.
Ian
Lobbypraktijken NS over het randje
In de 2e kamer is het sentiment jegens NS overwegend positief. Dat vormt een voedingsbodem voor de intensieve lobby van NS. Uit deze enquete is bovendien gebleken dat NS gelobbyd heeft om de instelling van deze parlementaire enquete tegen te houden, hetgeen de commissie ronduit afkeurt.
Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen van 'onze' politici. 11 miljard euro down the drain, en dit kabinet blijft zitten omdat ze volgend jaar 6 maanden EU voorzitter mogen spelen van Führer Schnappsnase Juncker en z'n retejong Timmerfrans.
jefcooper
IanBrussel wil geen anti EU regeringen.
Dus blijft Diederik zitten.
De keerzijde van de medaille voor onze wakkere vertegenwoordigers is dan bedreigingen.
Je kunt niet alles hebben, in de politiek.
Leprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunWas ik Nederlands politicus, ik zou me diep schamen dat de politiek de democratie zo heeft laten afglijden, dat burgers politici gaan bedreigen.
Dat gaat zo sinds 2005.
Democratie is niet met één stem iets doordrukken.
Democratie is compromis en overtuigen.
Leprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunSerajevo 1914 was de vonk in het gereedstaande kruitvat.
Eigenlijk toevallig lees ik George Macaulay Trevelyan, O.M., 'Garibaldi', London, 1933.
Kwam in een boek over Sicilië tegen dat Garibaldi met 1000 vrijwilligers het eiland had veroverd, waar 19.000 man troepen in garnizoen lag.
Oorspronkelijk drie delen, hier een 1000 bl.
Als je dan gedetailleerd leest hoe adel en kerk onderdrukten kun je je voorstellen dat je met behulp van de bevolking 19.000 man verslaat.
En zo kom je ook moorden en moordpogingen tegen.
Leprechaun
jefcooperBedreigingen kunnen een voorbode zijn van heftiger acties en ik blijf dus adviseren / filosoferen dat bedreiging op geen enkele plaats op de wereld thuis zou moeten zijn, maar zeker niet in het huidige Nederland.
jefcooper
LeprechaunOverigens was de Islam in de 14e en 15e eeuw best vredig.
IS zie ik als de Taliban, made by USA.
Leprechaun
jefcooperHelaas herinner ik mij dat er een Nederlandse militaire kapitein aan de zijkant van het perspodium stond toen een Amerikaanse generaal (Zwartekop?) aan journalisten kwam uitleggen hoe succesvol de Irak invasie verliep.
jefcooper
LeprechaunTot eer van Nederland moet worden gezegd dat deze militair er op het laatste moment met de haren was bijgesleept, om de coalition of the willing groter te maken.
Maar ja, het rapport Davids loog er niet om.
Leprechaun
jefcooperDat ik toch niet ongebruikelijke voor mensen die ergens met de haren bijgesleept moeten worden voor de Nederlandse eer of politieke bijval/ steun.
Leprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunHet voorbeeld wat ik graag aanhaal is dat ergens midden 19e eeuw iemand probeerde de Franse koning te vermoorden.
Hij werd veroordeeld tot vierendelen, dat is met vier paarden aan elke ledemaat uit elkaar trekken.
Dat gebeurde in het openbaar in Parijs, toeschouwers reisden zelfs vanuit Londen.
Leprechaun
jefcooperOok dat soort van bedreigen zou niet meer moeten passen in deze tijd, waar dan ook op deze wereld.
GuusjA
Ianhttp://nos.nl/artikel/2065882-verborgen-gebreken-bedreigen-binnenhof.html
UBS AG is een Zwitserse bank met hoofdkantoren in Zürich en Bazel. volgens Wikipedia is de bank de grootste vermogensbeheerder ter wereld. Ze beheerde in 2004 een vermogen van 2.250 miljard Zwitserse franken en heeft al een voorspelling welke steden het slachtoffer gaan worden van de 3e SpinozaGolf. Amsterdam staat zesde in een wereldwijde ranglijst van steden met een overspannen huizenmarkt.
http://nos.nl/artikel/2065881-amsterdam-in-top-wereldwijde-huizenbubbels.html
De Amsterdamse hoogleraar woningmarkt Johan Conijn: Het zou mij zeer verbazen als er de komende jaren een correctie komt in Amsterdam. Historisch gezien zijn de huizen in Amsterdam niet duur, na de daling van de prijzen tijdens de crisis. En er zijn in Nederland ook woningtekorten en Amsterdam en de Randstad zijn zeer in trek. Ik voorzie geen sterke daling."
Blijkbaar denkt Johan Conijn dat hij niet ontslagen gaat worden, omdat hij geen kennis van de 'Logica van de 1'heeft en daarom blij moet zijn met het wereldwijde monetair gefinancierde @basisinkomen.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/4173735/2015/10/29/Online-universiteit-biedt-vluchteling-gratis-driejarige-studie.dhtml
boftm
IanHeb nog steeds dat beeld van Balkenellende op bezoek bij Bush op het netvlies staan. Wat had ikzelf daar last van een plaatsvervangend schaamtegevoel.
Leprechaun
Daar is het spoornetwerk veel gecompliceerder, complexer, het landschap "uitdagender" en het weersomstandigheden extremer en niet te vergeten, want daar draait het allemaal om, daar doe je het voor, het aantal piekreizigers een factor 30 ofzo hoger dan in Nederland.
Als een (hogesnelheids)trein in Japan een paar seconden te vroeg of te laat een spoorstation dreigt binnen te lopen meldt de treinmachinist dat zo snel mogelijk via de intercom. Hij voegt daar zijn welgemeende excuses aan toe.
Is de trein precies op tijd dan hoor je niets via de intercom, maar reken maar dat iedereen zich de trots van de treinmachinist kan indenken en aanvoelen.
jefcooper
LeprechaunLeprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunLeprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunEr was in elk geval één ernstig treinongeluk, veroorzaakt door een machinist die de dienstregeling wilde halen.
Ik herinner me daar verder niet veel van, is me bijgebleven vanwege de oorzaak.
Leprechaun
jefcooperhttp://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1569458/2005/12/27/Directeur-Japanse-spoorwegen-treedt-af-na-treinongeluk.dhtml
Red Mijniet
De vraag "wie ons arm houdt" is afdoende beantwoord. Omdat ie zo mooi van eenvoud is, nogmaals een overzicht van de gecorrigeerde koopkrachtontwikkeling van Jan de Arbeider:
http://dmphotoprovider0.demorgen-cdn.be/photo/hoe-de-lonen-en-de-koopkracht-sinds-1945-evolueerden/Njg0Yy9heC81NzMwNDkzMS82NDJ4OTk5L0ZU/642x999_57304931.jpg?ck=7252067&v=ppAi4yD
Hans Brouwer
Red MijnietRed Mijniet
Hans BrouwerWord wakker !
Leprechaun
Red MijnietLeprechaun
Red MijnietBedankt voor je belangrijke bijdrage.
Red mij even en vertel mij aub of er in jouw grafiek overzicht ook al is verwerkt dat de in aanbouw zijnde Amsterdamse Metro-lijn Noord Zuid, die een factor 10 duurder uitvalt dan begroot. (Van €300 miljoen naar tot dusver €3 miljard - ik schrijf tot "dusver", want deze Metro lijn is nog niet opgeleverd en goed bevonden voor gebruik.)
€ 2,7 miljard delen door 7.2 miljoen geeft € 375,-- koopkrachtverlies voor ieder Nederlander (of zo'n €800 per Nederlands gezin, 2.8% bruto en dat zou toch een aardige piek of daling in de gecorrigeerde koopkrachtontwikkeling van Jan de Arbeider opleveren).
Kan/ wil je de bron kwijt van jouw overzicht.
MVG
Red Mijniet
Leprechaunhttp://www.demorgen.be/opinie/hoe-de-lonen-en-de-koopkracht-sinds-1945-evolueerden-b9512533/
Leprechaun
Red MijnietMVG
Leprechaun
Red MijnietWat anders. Ik heb wel eens gelezen dat de Amerikaanse arbeider sinds 1975 er alleen maar in koopkracht op achteruit is gegaan.
Als arbeider/ consument zijn wij volgers van de Amerikanen dus dat koopkracht verlies staat ons nog te wachten de komende 40 jaar.
jefcooper
LeprechaunZie b.v.
Thomas I. Palley, 'Plenty of Nothing, The downsizing of the American dream and the case for structural Keynesianism', 1998, 2000, Princeton.
Die achteruitgang veroorzaakte ook in belangrijke mate de 2008 crash, om de vraag op peil te houden moest er op krediet worden gekocht, en dat houdt een keer op.
jefcooper
Red MijnietLeprechaun
jefcooperjefcooper
LeprechaunIk citeer:
" Wat ongelijkheid betreft geef ik mee dat tussen 1953 en 2012 het bruto nationaal product in vaste munt met 3,07 percent per jaar steeg, terwijl in dezelfde periode reële brutolonen toenamen met 2 percent en de reële nettolonen met 1,6 percent, of net iets meer dan de helft van de groei van het BNP. "
De conclusie moet zijn dat de factor kapitaal relatief een groter deel van het nationale inkomen bemachtigde.
De term bruto nationaal product staat me niet aan, is exclusief afschrijvingen.
Zal wel weer een Eurostat truc zijn, om ons meer geld voor Brussel af te troggelen.
Leprechaun
jefcooperZou wel interessant zijn te weten of Eurostat trucjes toepast.
jefcooper
LeprechaunDefensiekosten zijn omgedoopt tot inkomen, prostitutie werd inkomen, drugshandel, en weet ik wat nog.
Het mes snijdt aan twee kanten, meer afdracht naar Brussel, en juichverhalen over hoeveel beter het gaat.
Niemand gaat natuurlijk de grafiekjes corrigeren voor de veranderingen.
En geen gezeur over meer geld naar Brussel, het gaat ongemerkt.
Leprechaun
jefcooperReageer je hier op
qt
De berekeningen zijn mij te ingewikkeld, maar zoiets moet er wel aan de hand geweest zijn want anders zou er nu geen 1% bestaan.
mvg van iemand uit de groep van 99%
unqt
mvg
jefcooper
LeprechaunZou wel interessant zijn te weten of Eurostat trucjes toepast.
boftm met draad
jefcooperRed Mijniet
jefcooperHet was Piketty die hiervoor een onderbouwde verklaring voor vond; r > g. In gewoon Nederlands: het rendement op kapitaal is groter dan de economische groei. Nog eenvoudiger: de rijker wordt rijker doordat het geld de weg van de minste weerstand en de hoogste waarde zoekt - de financiële markt (beleggingen, vastgoed, etc)
jefcooper
Red MijnietIn de goede oude tijd was de maat van hoe het economisch ging Nationaal Inkomen, dat is zo ongeveer, het is tientallen jaren geleden dat mij deze finesses werden bijgebracht, de optelsom van de inkomens van alle ingezetenen.
Het verschil is afschrijvingen, en nog wat, ik heb geen zin het op te zoeken.
Het zal duidelijk zijn dat als wij BBP bereiken met geïmporteerde machines dat dat BBP dan voor een deel gebakken lucht is.
Het statistisch voordeel van BBP is dat het lastig kan zijn de afschrijvingen juist vast te stellen, BBP is een relatief eenvoudig begrip.
Het politieke voordeel van BBP is dat het er beter uitziet, dat niemand de tijdreeksen gaat corrigeren voor de definitie verandering, en dat Brussel meer geld krijgt.
De afdracht is een percentage van wat Eurostat heeft vastgesteld.
Vandaar, vrees ik, dat Eurostat de definitie van inkomen tot in het absurde oprekt, zelfs defensie kosten zijn nu inkomen.
boftm
Red Mijnietmvg van iemand uit de groep van 99%
docki
Weer een vorm van Haguespeak.
Kan iemand misschien eens uitleggen wat wegduiken voor het afleggen van verantwoording met 'eer' te maken heeft?
jefcooper
dockiHilterman
dockiMeneer Donner is daar een treffend voorbeeld van. Hij dreigde afgebrand te worden en koos het hazenpad. Dit soort "kopstukken" mogen van hun politieke partij nooit beschadigd raken omdat dan hun toekomst, vice voorzitter van de Raad van State op het spel komt te staan.
Donner was verantwoordelijk voor de dood van elf onschuldige mensen bij de Schipholbrand. Dat belette hem niet later opnieuw alle regels over brandveiligheid voor het detentiecentrum te negeren. De gemeente wenste geen nieuwe vergunning te verlenen. Dat omzeilde Donner handig met een Koninklijk Besluit.
Best handig om een beetje rechten gestudeerd te hebben als minister van justitie.
Yogibeer
In Griekenland, bij de Britse Labour-partij, sinds kort ook in Canada en in Portugal, en al langere tijd onopgemerkt in Italië, zijn, of worden, de neoliberale veren afgeschud. En momenteel horen zelfs sommigen in de neoliberale hoogburcht van Nederland ook het rommelen van een naderend groot onweer in de verte.
jefcooper
YogibeerMaar zo ver is het nog niet, de macht van Brussel is nog zo groot dat in Portugal een pro Brussel minderheidsregering is gevormd.
Farrage vergeleek dat met de Bresjnev doctrine.
Overigens mis ik in de opsomming het veilen van concessies (Brussel), en de fabrikant z'n eigen kwaliteit laten bewaken, ook Brussel.
Yogibeer
jefcooperjefcooper
YogibeerVolgens de berichten daarover hebben de Portugezen daar een andere mening over.
Maar ik denk dat jij van mening bent dat wij in 2005 ook al niet over de EU stemden.
boftm
YogibeerMijn dieseltje kwam gisteren prima door de APK roetmeeting.
Tks again.
Leprechaun
YogibeerHeel Nederland zou dit tegelijk hardop moeten nazeggen en thuis met de handjes op de tafel trommelen (niet rommelen dus want dat lijkt niet op het geluid van onweer), als support voor Yogi die het toch maar weer eens goed voor ons schriftelijk samenvat.
Ik heb weleens beelden gezien van een land dat ook tegengeluid liet horen door allemaal te gelijkertijd naar buiten gaan en met een pollepel op een pan of deksel te slaan.
Idee om zo iets in Nederland te organiseren?
Repelsteeltje
YogibeerVolledig misplaatste focus op staatsschuld? Die in 1985 159,6 miljard was en nu meer dan 474 miljard?
Rekenen is ook al niet je sterkste punt.
Vertel me even van welke beursgenoteerde bedrijven jij de jaarrekeningen hebt gecontroleerd, dan weet ik welke aandelen ik moet shorten.
John Jansens
Repelsteeltjeen de rekeningen + rente en "aflossing" ging voor rekening van de inkomens ónder 50.000 Euro...toch?
Repelsteeltje
John JansensJohn Jansens
Repelsteeltjeverder kijk ik niet op 'n miljard of wat...
Ik meen dat er door Rutte1&2 zo'n 150-170 miljard is bijgekomen:een Wiegeliaanse gewoonte?
Repelsteeltje
John JansensStaatsschuld in 2011 was 403 miljard, het blijkt inderdaad dat je niet op een miljardje meer of minder kijkt ;-)
John Jansens
RepelsteeltjeMisschien moet je tóch mijn suggestie volgen en afwisselen tussen MrJekyll en DrHide ,
dan weet iedereen weer wie we voor ons hebben...toch
Repelsteeltje
John JansensJohn Jansens
RepelsteeltjeJij (dicko/docki/michiel/repelsteeltje) komt met steeds nieuwe "pseudoniemen",maar je valse-nicht teksten verraden je vrijwel meteen...
Hou je aan mijn voorstel voor je : MrJekyll & DrHyde ,dan weet iedereen hier waar hij/zij aan toe is:
"we hebben te maken met een schizofreen die zijn medicijnen niet slikt,omdat hij geen enkel ziektebesef heeft";
gééft niks:er lopen er zat verwilderd over straat:'n kwestie van tijd...toch?
Yogibeer
RepelsteeltjeIk laat de "edit", zoals gewoonlijk, over aan het soort 'meer boosaardige' reageerders, al dan niet in 'shorts'.
Yogibeer
RepelsteeltjeProbeer eerst eens uit te zoeken wat het belangrijke verschil is tussen a) de 'absolute' staatsschuld en b) de 'relatieve' staatsschuld, en dat in samenhang met het bruto binnenlands product, de groei of daling daarvan, en tegelijk met inachtneming van het jaarlijkse tekort of overschot op de begroting van de overheid. Als je dan zover gekomen bent, vergelijk dan vervolgens eens de 'relatieve' Nederlandse staatsschuld over de periode van 1999 tot 2008 met de EU-norm van maximaal 60%, en ben zeer verbaast dat in die periode de relatieve Nederlandse staatsschuld onder de 60% EU-norm bleef, met een dieptepunt van 45% in 2007, en wel onder de destijds PvdA-minister van Financiën Wouter Bos. De neoliberale crisis openbaarde zich daarna, in 2008.
Yogibeer
YogibeerRepelsteeltje
YogibeerJe blijft een kleine man zonder trots.
Yogibeer
RepelsteeltjeLeprechaun
YogibeerMaar ik waarschuw al van te voren, verwacht niet dat jullie het met elkaar eens zullen worden, want dat zou een te hoge verwachting zijn en dat kan tot teleurstelling en rancune jegens elkaar leiden.
John Jansens
Leprechaunhttp://www.ftm.nl/column/politiek-den-haag-is-het-spoor-bijster/#comment-2333628275
;-)
Repelsteeltje
YogibeerJe bent trouwens ook nog een dief, want je steelt andermans tijd met je geleuter ;-)
Yogibeer
RepelsteeltjeRepelsteeltje
YogibeerYogibeer
RepelsteeltjeRepelsteeltje
YogibeerYogibeer
RepelsteeltjeRepelsteeltje
YogibeerYogibeer
RepelsteeltjeRepelsteeltje
YogibeerVerbaasd is overigens niet met een t, zelfbenoemt daalpurisd ;-)
Yogibeer
YogibeerWegwezen dus, Michieltje!
Yogibeer
YogibeerRepelsteeltje
YogibeerRepelsteeltje
RepelsteeltjeLudovikaa
docki
Ludovikaa- aanleg van een tunnel onder het Groene Hart
- aanleg van een tunnel aan de noordrand van Rotterdam
- aanleg van een tunnel onder de Oude Maas
- aanleg van een tunnel onder de Dortsche Kil
- aanleg van een spoorbrug over het Hollandsch Diep
- aankoop/onteigening van tracé
- ontwerp en implementatie ERTMS (treinbeveiliging, vervanger van ATB)
- aanleg spoortracé met specifiek beton, specifieke spoorstaven en specifieke bovenleiding