Porsche hangt de vlag uit

2 Connecties

Relaties

Porsche Automotive
0 Bijdragen

Vanaf vandaag is de Porsche Exclusive Flagship Store officieel de plek waar alle denkbare exclusieve opties besteld worden. Porsche Nederland-directeur Ray Uiterwaal wil hiermee het business model "interessanter" maken.

Middenin de showroom van het Porsche Centrum Amsterdam, de grootste Porsche-dealer van Europa, staat de nieuwe aanwinst; een stand waar klanten voortaan onder de noemer ‘Exclusive’ hun afwijkende wensen in vervulling laten gaan. Onder voetballers is het momenteel bon ton om het rugnummer op de hoofdsteun te laten borduren, maar de mogelijkheden zijn eindeloos; van duotone zijspiegels tot een afwijkende kleur van de koplampsproeiers, een Burmester audiosysteem in plaats van Bose, of – doe eens gek - een gouden laklaag op een nieuwe 911.

 

 



Helemaal losgaan
Naast de stand staat een Porsche Panamera waar een ‘Exclusive’ power kit in is geïnstalleerd die 40 pk extra levert. De prijslijst ernaast vermeldt een meerprijs van €18.956,- Het is slechts een van de mogelijkheden. “We hebben een klant gehad die in de instaplijsten (drempel bij de portieren, red) de naam van zijn vrouw heeft laten aanbrengen, aan de stuurzijde de naam van zichzelf en bij de achterdeuren de naam van zijn twee kinderen,” vertelt Sales & Exclusive Expert Jeroen Sinke in zijn shop-in-shop die is behangen met voorbeeld-lakkleuren en verschillende leer-en houtsoorten om de Porsche een persoonlijk tintje te geven. Iedere Porsche-koper laat volgens hem wel ‘iets’ exclusiefs aan zijn auto aanbrengen, maar de mate van uitbundigheid hangt af per model. “De Cayenne wordt vooral zakelijk gereden en we zien dan dat er minder accessoires worden gekocht. Maar de Panamera en 911 hebben mensen vaker voor ‘erbij’ en die willen ze dan graag personaliseren. Vooral bij de 911 gaan mensen helemaal los.” De bereidheid van de betreffende Porsche-fabriek speelt echter ook een rol. Bijzondere verzoeken worden in de fabriek getoetst op technische haalbaarheid, en vervolgens komt er een go of no-go. “In de 911-fabriek in Stuttgart kan toch meer dan in de fabriek in Leipzig waar de Cayenne en de Panamera worden gemaakt. In Leipzig zijn ze wat behoudender qua verzoeken,” aldus Sinke.   

 


Foto: Veertig exclusieve pk's voor €18.956,-

 

Business model uitbreiden
Porsche duikt met Exclusive in de slipstream van Rolls-Royce die al jaren de befaamde Bespoke-afdeling runt. Begin dit jaar maakte Rolls-Royce bekend dat de exclusieve opties behoorlijk in de lift zitten; 58 procent van de kopers van een Ghost brachten vorig jaar een bezoek aan Bespoke, en meer dan 80 procent van de  Phantom-klanten tastten extra diep in de buidel om een persoonlijk tintje aan hun Rolls te geven. Porsche merkt ook een toenemende vraag naar exclusieve accessoires. “Het is een heel interessante business,” zegt Ray Uiterwaal, directeur Porsche Nederland, tegen FTM na afloop van zijn presentatie in het Porsche Centrum Amsterdam. “In 2009 was het crisis en we zijn toen gaan zoeken naar mogelijkheden om ons business model interessanter te maken. Het aanbieden van exclusieve accessoires is een van de pilaren. We zien dat de verkoop van accessoires in de afgelopen drie jaar met 80 procent is gegroeid,” aldus Uiterwaal die niet verder wil gaan dan dat het om “substantiële bedragen” gaat. Hij schat dat 1 op de 4 Porsche-klanten uitbundig shoppen. Volgens expert Sinke worden er gemiddeld 4 à 5 exclusieve opties aangevraagd voor gemiddeld tweeduizend euro per stuk. Daarnaast worden er nog gemiddeld 18 gewone opties verkocht zoals navigatiesystemen of een automatische versnellingsbak. Ervan uitgaande dat Porsche de opties ruim boven kostprijs verkoopt, is Porsche een versnelling hoger gegaan om de tegenvallende yield weer op te krikken.

 


Foto: De nieuwe Porsche Boxter werd ook gepresenteerd in Amsterdam. ‘We hebben al meer pre-orders binnen dan dat er in de afgelopen twee jaar verkocht zijn,’ aldus Uiterwaal.

 

 


Foto: Candy Dulfer blaast de loftrompet op de nieuwe Boxter.