© ANP / Bas Czerwinski

Kroegbazen woedend: biertje wordt alwéér duurder

6 Connecties

Onderwerpen

Bavaria Bierbrouwers Grolsch AB Inbev KHN

Organisaties

Heineken
3 Bijdragen

Heineken verhoogt de inkoopprijs van een fust bier vanaf januari eenzijdig met 3,7 procent. Een traditioneel staaltje machtsvertoon van de grootste speler op de biermarkt. En al even traditioneel: de cafébazen in het land zijn er niet over te spreken.

#gigaprijsverhoging! Herman Hell, horeca-ondernemer met meerdere zaken in Rotterdam, laat op Twitter geen onduidelijkheid bestaan over wat hij van de nieuwste prijsverhoging door zijn bierleverancier vindt. 'Maakt u zich niet druk. Is echt bijna niet duurder. Heineken +5%!', schrijft hij sarcastisch bij een foto van de brief die hij van de brouwer ontving.

Hell blijkt niet de enige ondernemer die boos is. 'Wij zijn hier niet blij mee', zegt Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland. 'Het begint net weer een beetje te draaien in de cafés, en nu dit. Heineken zegt zelf dat het om een relatief kleine prijsstijging gaat. Als dat zo is, doe het dan niet. Je kunt als brouwer ook wat sympathie bij ondernemers kweken door juist een keer van die jaarlijkse prijsverhoging af te zien.'

Nu is er doorgaans weinig voor nodig om kroegbazen kwaad te krijgen — gooi er aan de bar een kwartje in en er volgt een klaagzang over het 'wurgcontract' van de bierbrouwer. De vier grote brouwers (Heineken, AB InBev, Grolsch en Bavaria) hebben inderdaad een enorme machtspositie: ze hebben vrijwel de hele Nederlandse pilsmarkt in handen en de meerderheid van de cafés is contractueel gebonden aan één brouwer. Veel ondernemers moeten dus lijdzaam accepteren dat hun bierleverancier jaarlijks de inkoopprijs met enkele procenten verhoogt.

Sjoemelen

Of, nou ja, lijdzaam accepteren: een paar jaar geleden bleken veel ondernemers te sjoemelen door goedkoop fusten merkloos bier in te kopen en die als Heineken of Bavaria te verkopen. Al was dat weer het gevolg van #gigaprijsverhogingen die de grote brouwers in de jaren ervoor hadden opgelegd. Heineken joeg met detectives op de fraudeurs, kroegbazen sleepten de brouwers voor de rechter - samenvattend zou je kunnen zeggen dat de verhoudingen in de sector al jaren niet echt optimaal zijn.

Anders dan in het verleden is de prijsstijging geen platte truc meer om de winst wat op te krikken

De verhoging die Heineken dit jaar doorvoert is overigens geen 5 procent, maar 3,7 procent, aldus vakblad Misset Horeca. Bij AB InBev, van onder meer Jupiler en Hertog Jan, stijgt de prijs in januari met ongeveer 1 procent.

Wat deze verhogingen echt interessant maakt: anders dan in het verleden is de prijsstijging geen platte truc meer van de brouwers om de omzet en winst wat op te krikken. Het succes van de pilsverkoop door Heineken en co staat serieus onder druk. Tappils legt het aan de bar steeds vaker af tegen speciaalbieren, en dan met name de merken van kleine, onafhankelijke, ambachtelijke brouwers. De markt voor craft beer groeide het afgelopen jaar weer met 8 procent — volgens marktkenners stijgt het marktaandeel van deze ambachtelijke brouwers op de biermarkt de komende jaren wereldwijd naar 20 procent. Voor de gevestigde brouwers is dat een megaprobleem, en daarvan zijn ze zich bewust.

Hipsterbier

Pure noodzaak dus, het opnieuw verhogen van de bierprijs — al zegt Heineken dat het ook komt doordat de productiekosten zijn gestegen. In de brief aan de ondernemers rekent Heineken voor dat de verhoging neerkomt op iets minder dan 3 cent per pilsje.

Wie dat gaat betalen? Niet die boze ondernemers. Die profiteren ruimschoots van de opkomst van het duurdere speciaalbier — mét hogere marge — maar zullen ook deze verhoging gewoon in de verkoopprijs verrekenen. Gelijk hebben ze natuurlijk, maar de bierliefhebber die niet voortdurend vijf euro wil neerleggen voor een glas gedistingeerd hipsterbier betaalt de rekening. Neem er dus snel nog een paar, voordat het pils wéér duurder wordt.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Stefan Vermeulen

Gevolgd door 668 leden

Bijt zich voor FTM vast in schimmige dealtjes, foute gedragingen en geldstromen die het daglicht niet kunnen verdragen.