Prinselijke advertentie kon niet worden tegengehouden

    De advertentie van Prins Willlem-Alexander in het woon- en lifestylemagazine GG kon medio januari niet meer worden teruggetrokken.

    De acht pagina's tellende advertorial van Prins Willem-Alexander voor zijn vakantievilla in Machangulo in Mozambique medio januari niet meer worden teruggetrokken. Dit laat Michaela Cordes van GG Magazine weten. Cordes was de redacteur die het interview met de Prins maakte. "We produceerden het artikel al in november van het vorig jaar", schrijft Cordes in een email. "De deadline voor de productie was aanvang december. We worden op dit moment in 36 landen gedistribueerd en in vijf talen. We hebben daarom een vel langere voorbereidingstijd nodig dan veel andere bladen".

    Uit de productieschema's van het woon- en lifestyletijdschrift blijkt dat de 'advertising closing date' voor het bewuste nummer op 27 januari lag, 11 dagen nadat Rutte de Kamer per brief informeerde dat het koninklijke echtpaar "op geen enkele manier" meer bemoeienis bij het project in Mozambique zou hebben. Het blad zou volgens dezelfde productieschema's op 10 februari worden gedrukt. Uiteindelijk werd GG Magazine eind februari begin maart uitgeleverd.

     


    Het productieschema van GG Magazine (klik om te vergroten)


    Volgens Cordes was het niettemin technisch niet meer mogelijk om de advertentie terug te trekken.
    Op de vraag of het eventuele terugtrekken van de prinselijke advertentie door premier Rutte ter sprake is gebracht, gaf de woordvoerder van de premier geen commentaar.

     

    9.800 euro per pagina
    Het tijdschrift GG Magazine wordt gepubliceerd door de wereldwijd opererende makelaar Engel & Völkers. De Duitse makelaar is gespecialiseerd in prijzig particulier vastgoed. Niet geheel toevallig is Engel & Völkers ook de makelaar die door Prins Willem-Alexander in de arm is genomen om zijn vakantievilla in Machangulo aan de man te brengen. Het Afrikaanse droomhuis van Alexander en Maxima is overigens niet op de website van Engel & Völkers terug te vinden.

    Aan de hand van de prijstabel van de uitgever van GG Magazine, kan worden afgeleid dat de advertentie - paginaprijs van 9.800 euro, acht pagina's - van de Prins 78.400 euro heeft gekost.

    Cordes van GG Magazine laat weten verder "geen informatie meer over het betreffende artikel" te zullen geven.

    In maart publiceerde het societyweekblad Privé als eerste over de advertentie van de Prins. Onder de kop "Welkom in het huis van Maxima" publiceerde het blad 6 pagina's over de Mozambikaanse villa. Dat nieuws werd toen niet opgepikt.

     

    De prijzen van GG Magazine (klik om te vergroten)

     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 1928 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren