
Sinds het einde van Koude Oorlog heeft Nederland fors gesneden in Defensie. De opeenvolgende kabinetten gebruikten de kaasschaaf om te beknibbelen op budgetten. Tegelijkertijd moest de gemankeerde krijgsmacht wel alles kunnen. Met de grote jongens meedoen, naar Afghanistan. De kaasschaafmethode raakte het bot van de krijgsmacht en Nederland maakt nog steeds geen echte keuzes op basis van visie.
Wat willen we met de krijgsmacht in de toekomst? De regering komt eerst met een budget en daarna volgt ‘visie’, in de praktijk een boekhoudkundige invuloefening. De kaalslag bij de Nederlandse krijgsmacht is inmiddels van vooroorlogse proporties.
Het huishoudboekje van Defensie (2): Alleen extra geld zal de problemen niet oplossen
Het huishoudboekje van Defensie (1): Hoe de tekorten zich vijftien jaar opstapelden
Militairen op missie verdienen onder het minimumloon
Het lot van de nieuwe minister van Defensie lijkt nu al bezegeld
De levensgevaarlijke goed-nieuwsshow van minister Hennis
Onze Landmacht: volop beleid, maar gebrek aan visie
Grote onvrede onder defensiepersoneel: ‘Iedereen doet maar wat’
Strategische armoede III: de Nederlandse marine is een zinkend schip
Nederland speelt Stratego op amateurniveau
Hennis kan geen richting kiezen
© JanJaap Rypkema
Het huishoudboekje van Defensie (1): Hoe de tekorten zich vijftien jaar opstapelden
Na jarenlange bezuinigingen is er weer licht aan het einde van de tunnel bij Defensie: er komt geld bij. Uit onderzoek van Follow the Money naar de jaarrekeningen van de krijgsmacht (2004-2019) blijkt echter dat een gebrek aan geld niet het enige probleem is. Deel 1 van een tweeluik.
- Twee jaar geleden trad toenmalig minister van Defensie Jeanine Hennis af na een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar een mortierongeval in Mali, waarbij twee militairen om het leven kwamen.
- Het ministerie werd in de voorafgaande maanden geplaagd door een stroom aan negatieve berichtgeving over de staat van de krijgsmacht. Door verouderd materieel ontstonden er gevaarlijke situaties op de werkvloer.
- Uit een inventarisatie van de jaarrekeningen van Defensie (2004-2019) door Follow the Money blijkt dat de problematiek vanaf het eerste meetmoment (2004) steevast werd vermeld in de jaarrekeningen. Minister Hennis erfde een ministerie vol lijken in de kast.
- De krijgsmachtonderdelen rapporteren ‘niet te kunnen voldoen’ aan NAVO-normen; door materiële en personele tekorten zijn diverse eenheden niet gereed. De Tweede Kamer heeft de jaarrekeningen en daaropvolgende begrotingen desalniettemin goedgekeurd.
- Hoewel toenmalig minister Hennis het defensiebudget wist te verhogen, is het nog maar de vraag of deze stijgende lijn zal worden voortgezet: de trend is over een langere periode (1990-2019) negatief.
De Tweede Kamer is ontstemd. Op een kille lentedag in 2016 roepen de oppositiepartijen minister van Defensie Jeanine Hennis (VVD) op het matje. De aanleiding: de Algemene Rekenkamer heeft dikke onvoldoendes uitgedeeld aan enkele ministeries, en Defensie is er een van. De jarenlange bezuinigingen en bijbehorende materiële tekorten hebben ervoor gezorgd dat de krijgsmacht niet inzetbaar is wanneer nodig, zo constateert de Rekenkamer. De minister laat zelf ook weten in een schrijven dat het Nederlandse leger niet langer in staat is het eigen land — of dat van een NAVO-bondgenoot — te verdedigen.
‘Er wordt helaas duidelijk hoe dramatisch het beeld is,’ constateert het CDA. De ChristenUnie noemt het rapport ‘vernietigend’, Groep Bontes/Van Klaveren vindt het een ‘beschamende vertoning’ en D66 spreekt zelfs van een ‘historisch dieptepunt’.
Fred Teeven, op dat moment Kamerlid en woordvoerder Defensie namens de VVD, voelt zich genoodzaakt het op te nemen voor partijgenoot minister Hennis. Hij bijt de oppositiepartijen toe dat ze zich de afgelopen jaren niet bepaald hard hebben gemaakt om meer geld voor Defensie vrij te maken.
Kamervoorzitter Khadija Arib maant de kemphanen tot rust: ‘Naarmate de toon van het debat heftiger wordt, is het nog verstandiger om het via de voorzitter te voeren.’ Desondanks is de toon gezet: Defensie is kapotbezuinigd en kan niet eens meer ons eigen land verdedigen.
Democratisch goedgekeurde tekorten
De irritatie van Teeven lijkt op het eerste gezicht partijpolitiek lijfsbehoud. Niet alleen neemt hij het op voor partijgenoot Hennis, ook zit het ministerie waar hij zelf voorheen staatssecretaris was, Veiligheid en Justitie, tijdens dit debat van 24 mei in het strafbankje. Naast Defensie en de Belastingdienst kreeg ook dit ministerie een flinke uitbrander van de Rekenkamer over de financiële huishouding.
Dossier
Dossier: Kaalslag bij Defensie
Sinds het einde van Koude Oorlog heeft Nederland fors gesneden in Defensie. Opeenvolgende kabinetten gebruikten de kaasschaaf om te beknibbelen op budgetten; tegelijkertijd moest de gemankeerde krijgsmacht wel alles kunnen. Wat willen we met de krijgsmacht in de toekomst?
Follow the Money schrijft al sinds 2012 over de kaalslag bij Defensie. Alle artikelen vind je hier:
Dossier
Dossier: Kaalslag bij Defensie
Sinds het einde van Koude Oorlog heeft Nederland fors gesneden in Defensie. Opeenvolgende kabinetten gebruikten de kaasschaaf om te beknibbelen op budgetten; tegelijkertijd moest de gemankeerde krijgsmacht wel alles kunnen. Wat willen we met de krijgsmacht in de toekomst?
Follow the Money schrijft al sinds 2012 over de kaalslag bij Defensie. Wil je een seintje ontvangen als er een nieuw artikel online staat? Volg dan dit dossier.
Maar de snauw van Teeven is ook niet geheel onterecht. De Kamer mag minister Hennis in de maanden na het debat dan meermaals op het matje roepen naar aanleiding van berichten in de media over tekorten, slijtage en de onveilige situaties die daaruit ontstaan, geheel verrassende zijn deze feiten niet. De materiële en personele tekorten waren in de voorgaande jaren steevast bekend gemaakt bij diezelfde Tweede Kamer.
De Tweede Kamer ontvangt immers jaarrekeningen en Kamerbrieven over de financiële huishouding van het ministerie. Daarin worden de tekorten keurig gerapporteerd, zo blijkt uit een inventarisatie van Follow the Money van de laatste 15 jaar (2004-2019). Ook de Algemene Rekenkamer — die de jaarrekeningen controleert — kraakt steevast kritische noten. Desondanks stemde er slechts tweemaal een gevestigde partij tegen de begroting: de PvdA in 2010, en het CDA in 2016.
Dit betekent dat de Tweede Kamer jaar na jaar instemde met steeds grotere tekorten voor de krijgsmacht. En het gaat hier niet over elk wissewasje: alleen de tekorten die ervoor zorgen dat eenheden niet volledig gereed zijn, komen in de jaarverslagen terecht. Zo kon het gebeuren dat de problemen zich jarenlang opstapelden, om uiteindelijk in 2016 in een stroomversnelling te komen.
De bovenstaande tekortkomingen worden gemeld door de onderdelen (Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee) in de jaarrekening van Defensie. Hier wordt melding gemaakt van eenheden die niet (volledig) ‘operationeel gereed’ zijn.
De operationele gereedheid wordt bepaald op basis van de zogeheten ‘inzetbaarheidsdoelstellingen’. Deze doelstellingen drukken uit wat de krijgsmacht (binnen de financiële kaders) moet kunnen om te voldoen aan de Grondwet en de hoofdtaken van Defensie. Hieronder valt ook het voldoen aan verschillende NAVO-normen. Deze normen variëren van gereedheid (bijv. binnen 90 dagen inzetbaar kunnen zijn) tot het kunnen leveren van bepaalde capaciteiten (bijv. mijnenvegen, air-to-air-refueling).
Tekorten worden alleen in de jaarrekeningen genoemd als ze leiden tot het niet halen van de norm; de onderstaande tekorten zijn dus niet compleet. Hetzelfde geldt voor de bezuinigingen. Deze zijn een weergave van de destijds aangekondigde bezuinigingen, maar worden niet altijd doorgevoerd. Zo bleef van de lijst te sluiten kazernes uit 2011 onder minister Hillen uiteindelijk een aanzienlijk deel open.
Tien jaar wachten op een reserve-onderdeel
Neem bijvoorbeeld de Patriot, bekend van de gelijknamige missie in Turkije waar Nederlandse militairen samen met Amerikaanse en Duitse collega’s in 2013 de NAVO-bondgenoot beschermden tegen raketaanvallen vanuit Syrië. In 2004 laat de Luchtmacht weten dat door een tekort aan reserveonderdelen dat jaar twee Patriot-eenheden niet inzetbaar waren. In 2005 wordt het probleem herhaald, met toevoeging van een extra mankement: door een tekort aan reserveonderdelen was ook een radarset niet inzetbaar. In 2011 wordt nogmaals herhaald dat de problemen met de Patriot ‘aanhouden’ en de ‘eenheden niet gereed’ zijn. Datzelfde jaar wordt eveneens besloten de broodnodige update van de Patriots uit te stellen.
Naast de (op dat moment niet-ingezette) Patriots raken er door de inzet in Afghanistan in toenemende mate ook andere reserve-onderdelen op. Door de inzet in zware omstandigheden neemt niet alleen de vraag naar reserveonderdelen toe: ook kampt men in Nederland met een gebrek aan ervaren technisch personeel. Deze zitten immers in Afghanistan. Omdat updates worden uitgesteld, moeten militairen langer werken met verouderd materieel, dat vaker moet worden gerepareerd. Maar omdat de voorraden met reserveonderdelen op beginnen te raken, is dit laatste niet altijd mogelijk.
In 2012, acht jaar na de eerste melding, zijn de reserveonderdelen eindelijk besteld. Daarmee zijn de problemen echter niet voorbij: niet alleen zijn de levertijden lang, ook moet de Luchtmacht rekening houden met Amerikaanse exportregels. Als kers op de taart heeft Defensie een nieuw IT-systeem gekregen, SPEER geheten. Dat is bedoeld om inkoop en bevoorrading efficiënter te maken, maar het ‘invullen van data’ blijkt in de praktijk vooral een ‘tijdrovend en complex proces’, zo staat te lezen in het jaarverslag. Door het ontbreken van de juiste vinkjes of codes kunnen sommige noodzakelijke bestellingen niet worden geplaatst of defecte onderdelen niet worden gerepareerd.
Het invoeren van een nieuw IT-systeem in een organisatie die al kampt met personeelstekorten en een groeiende boodschappenlijst van topprioriteiten blijkt, kortom, geen succes. Na aanhoudende problemen en stijgende kosten besluit minister Hennis in juli 2014 enkele verantwoordelijke topambtenaren te ontslaan. In 2015 gaat de stekker uit het project: het systeem (ERP) wordt niet afgebouwd. Anno 2019 is het echter nog wel in gebruik.
Druppels capaciteit
Ondertussen kampt ook de Landmacht, die ook werkt met het Patriot-systeem, met grote tekorten. De ‘knelpunten in materiële en personele gereedheid zijn hardnekkiger dan voorzien’, zo is te lezen in het jaarverslag van 2012.
Deze ‘knelpunten’ komen neer op een gebrek aan nachtzichtapparatuur, .50 mitrailleurs, reserveonderdelen, verbindingsmiddelen, rijopleidingen, munitie, kneedspringstof en bovenal personeel. Hierdoor ‘blijft de geoefendheid onder de norm’. De landmacht ziet desalniettemin ‘geen beperkingen voor de inzet’ in de ‘Ballistic Missile Defence Task Force (BMDTF) in Turkije vanaf januari 2013.’
‘De krijgsmacht is continu bezig druppels capaciteit uit een steeds droger wordende doek te wringen’
Die inzet in Turkije zorgt — logischerwijs — voor een nog grotere overbelasting van het personeel en materieel. Zo wordt tijdens deze missie de regelgeving aangepast zodat er diensten van 12 uur kunnen worden gedraaid. In deze diensten draaien echter ook instructeurs mee, waardoor de zogenoemde readiness training niet kan worden gedaan. Ook moeten sommige generatoren tijdens de missie 24 uur per dag draaien. Hierdoor lopen ze in twee jaar tijd meer draai-uren dan in de voorafgaande 10 jaar bij elkaar.
Door de overbelasting van het materieel raken reserveonderdelen nog sneller op, waardoor er een wekelijks transport tussen Nederland en Turkije moet plaatsvinden. De Algemene Rekenkamer wijst er in 2014 op dat de Patriot-missie en de bijbehorende hogere inzet ‘alleen mogelijk [zijn] als naderhand een aanzienlijke herstelperiode wordt ingelast.’ Mede vanwege de hoge belasting voor manschappen en materieel wordt de missie in juli 2014 niet verlengd.
De jarenlange problemen met de Patriot zijn exemplarisch: de krijgsmacht is continu bezig druppels capaciteit uit een steeds droger wordende doek te wringen. Er wordt druk geschoven met eenheden en materieel waardoor de voedingsbodem die nodig is om die eenheden te leveren (zoals rijdende voertuigen en opleidingen) steeds verder wegzakt. De Land- en luchtmacht hebben amper de kans gehad om op adem te komen na de inzet in Afghanistan, omdat de Patriot-missie zich alweer aandient.
Alle krijgsmachtonderdelen rapporteren — zij het in verbloemende beleidstaal als ‘achterblijvende geoefendheid’ en ‘annulering om binnen de financiële kaders te blijven’ — jaar na jaar een gebrek aan reserveonderdelen, personeel en munitie. En jaar na jaar waarschuwen zij dat ze verschillende (NAVO-)normen niet kunnen halen. Tussen 2004 en 2019 waarschuwt de Rekenkamer meermaals voor ‘verschillen tussen administratieve en werkelijke voorraden’ van munitie en reserveonderdelen, en is zij kritisch op de bedrijfsvoering.
Toch zijn de begrotingen en jaarrekeningen van Defensie zonder al te veel gemor door de Kamer goedgekeurd. Dit terwijl het kritisch bekijken van de jaarrekeningen de kerntaak van de controlerende Tweede Kamer is. In die jaarrekeningen is immers te lezen wat er daadwerkelijk wordt uitgegeven (en niet wat de regering van plan is uit te geven, zoals op Prinsjesdag bekend wordt gemaakt) en waar de problemen zitten.
Toch is het nog maar de vraag in hoeverre het Tweede Kamerleden kwalijk kan worden genomen dat zij niet tot in detail op de hoogte zijn van de jaarrekeningen. In Nederland heeft een Kamerlid gemiddeld één medewerker en worden portefeuilles van Kamerleden steeds groter. Een woordvoerder defensie kan bijvoorbeeld hiernaast ook financiën, buitenlandse handel, ontwikkelingssamenwerking, infrastructuur en rijkswaterstaat, economische zaken, klimaat, werkgelegenheid en sociale zaken in de portefeuille hebben.
Hoewel de tekorten onder het ministerschap van Hennis de pan uitrezen, waren ze allesbehalve nieuw
Binnen elk beleidsterrein moeten debatten, werkbezoeken, partijbijeenkomsten worden voorbereid en contacten worden gelegd met experts, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Eind juni riepen 35 maatschappelijke organisaties, bedrijven, lobbyisten en wetenschappers daarom de Tweede Kamer op om meer geld te reserveren voor (inhoudelijke) fractieondersteuning. Want, zo is in de petitie te lezen, ‘het is niet meer dan redelijk dat u de mogelijkheid krijgt om informatie goed te kunnen verwerken’.
Kind van de budgetneutrale rekening
Er wordt niet alleen veel van Kamerleden verwacht, ook staat er druk op het ministerie om bezuinigingen snel door te voeren. De Algemene Rekenkamer tracht daarover de verwachtingen te temperen. Immers: ‘Het takenpakket [van Defensie] is niet kleiner geworden’. Nederland blijft volop meedoen met militaire VN-, NAVO en EU-missies. Om te voldoen aan de vraag van onafgebroken militaire inzet, worden eenheden in missiegebied gevuld door mensen en spullen weg te plukken bij de nog oefenende (zogeheten ‘opwerkende’) eenheden. Eventuele extra kosten die daarbij komen kijken, worden ‘budgetneutraal’ opgelost. Dat wil zeggen: als een maatregel geld kost, moet dit na verloop van tijd weer geld opleveren, zodat Defensie onder de streep niet meer geld kwijt is.
Populair kind van deze budgetneutrale rekening zijn investeringen. Door onderhoud, updates of vernieuwing te vertragen, komt er immers direct geld vrij. De negatieve effecten zijn niet direct voelbaar en de directe effecten van bezuinigingen kunnen worden gedempt. Ook kunnen deze bezuinigingen direct worden doorgevoerd: in tegenstelling tot ontslagrondes hoeft het ministerie bij uitstel van investeringen niet niet eerst om tafel met vakbonden en hoeft er geen sociaal plan opgesteld te worden. De methode is, kortom, snel en (financieel gezien) efficiënt. Zeker in periodes van langdurige militaire inzet is het herhaaldelijk uitstellen van investeringen daarom een geliefde budgetmaatregel. Zo ging het drone-project MALE UAV uiteindelijk zeven jaar later van start.
Maar ondertussen moeten militairen dus wel werken met steeds ouder wordend materieel, wat vanwege zijn hoge leeftijd ook vaker moet worden opgelapt met reserveonderdelen (die er niet zijn) door technisch gekwalificeerd personeel (waar een tekort van is). En hoewel deze tekorten onder het ministerschap van Jeanine Hennis de pan uitrezen, waren ze allesbehalve nieuw. Sterker nog, uit de jaarrekeningen blijkt dat de problematiek al tien jaar voor haar aantreden de status quo was.
Buigen of barsten
In tegenstelling tot haar voorgangers bracht minister Hennis wel het verschil tussen papieren en tastbare werkelijkheid naar buiten. Zo nam zij - naar eigen zeggen - de ‘vlucht naar voren’ toen ze signalen opving over de problemen met het IT-systeem van Defensie. Ze liet een onderzoek instellen en ontsloeg enkele verantwoordelijke topambtenaren. Daarnaast maakte ze — na berichtgeving van onder meer de Volkskrant over de jarenlange wetenschap binnen Defensie over de gevaren van werken met Chroom 6 — het dossier publiek toegankelijk middels een website. Toen ze hoorde van de 21-jarige militair Boy van Geffen die na een weerbaarheidstraining overleed, zocht ze direct contact met de ouders en bood publiekelijk excuus aan voor zijn overlijden.
In deze zelfde periode deden ook zittende commandanten een boekje open over de staat van de krijgsmacht. Zo brachten toenmalig Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp, en de commandanten Rob Verkerk (destijds Marine) en Mart de Kruif (destijds Landmacht) meerdere malen via de media de ernst van de situatie ter sprake.
De oppositie en vakbonden maakten gretig gebruik van de naar buiten gebrachte problemen: ‘Er vielen ook een paar flinke lijken uit de kast. Als je dat naar buiten brengt met de bedoeling om zo transparant mogelijk te zijn, krijg je de volle laag’, zei Hennis hierover tegen het Algemeen Dagblad. De ‘hoofdpijndossiers’ stapelden zich op, en de Tweede Kamer vroeg zich herhaaldelijk — in een enkel debat van twee uur zelfs negentig keer — af of de minister nog wel ‘in control’ was.
De afstraffing voor transparantie maakt het ministerie onder Hennis een met een Janusgezicht: zowel ontwapenende transparantie en openheid als pinnig toedekken en afhouden van problematiek passeerde de revue.
Defensie wordt sinds 2014 geplaagd door berichtgeving over tekorten aan reserveonderdelen, munitie en onveilige situaties op de werkvloer. Zo liet toenmalig Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp in 2015 aan RTL Nieuws weten dat de krijgsmacht ‘op het randje balanceert’ en lieten commandanten Rob Verkerk (destijds Marine) en Mart de Kruif (destijds Landmacht) in het Algemeen Dagbladweten dat meer geld naar Defensie ‘absoluut noodzakelijk’ was om de krijgsmacht inzetbaar te houden. Bij zijn vertrek zei commandant De Kruif uiteindelijk dat ruim de helft van zijn voertuigen bij de Landmacht stilstonden.
Als in maart 2016 tijdens een schietbaanoefening in Ossendrecht de 35-jarige sergeant Sander Klap wordt doodgeschoten, komt de discussie in een stroomversnelling. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid stelt een onderzoek in en zal een jaar later, in juni 2017, concluderen dat Defensie commandotroepen jarenlang onder gevaarlijke omstandigheden heeft laten oefenen.
In de tussentijd gaat het nog een keer mis: op 6 juli 2016 ontploft tijdens een oefening met een 60-millimetermortier in Mali een granaat. Twee militairen komen om het leven; een derde raakt zwaargewond. Opnieuw stelt de OVV een onderzoek in. In september 2017 volgt de conclusie dat Defensie ernstig tekort is geschoten in de zorg voor veiligheid van Nederlandse militairen tijdens de VN-missie in Mali.
Uiteindelijk waren het echter niet de geërfde problemen waardoor minister Hennis moest opstappen. Dat lag vooral aan de omgang van haar ministerie met deze problemen. Zo ontdekte RTL Nieuws dat het ministerie sinds 2014 met speciale teams jaagt op personeel dat informatie over interne problematiek naar de pers zou lekken. En na het mortierongeluk in Mali was het ministerie zo druk bezig de vuile was binnenboord te houden, dat het na inzage in het OVV-rapport drie maanden poogde de bevindingen te weerleggen en in allerijl vergat de nabestaanden van de twee overleden militairen te contacteren.
Minister Hennis liet de Kamer voor haar aftreden weten ‘knullig’ te hebben gereageerd.
Anno 2019 is de boodschap vanuit Defensie er een van vooruit kijken. Zo kwam er onder minister Hennis en de huidige minister Ank Bijleveld (CDA) geld bij en is er een periode van herstel ingezet. Ter ondersteuning van dit narratief wordt vooral verwezen naar de nominale uitgaven, oftewel het absolute bedrag in euro’s. Toch bepaalt de economische situatie hoeveel je van die euro’s kunt kopen, en hoeveel deze dus in reële zin waard zijn. Door inflatie kocht je immers met een euro van tien jaar geleden meer, dan met een euro vandaag de dag.
Om dus te zien hoeveel Defensie vandaag de dag kan kopen met het budget ten opzichte van de jaren daarvoor, zullen we moeten kijken naar de reële uitgaven (gecorrigeerd door inflatie). Deze laten duidelijk zien dat herstel wordt ingezet, maar dat deze vooralsnog beperkt blijft tot een herstel ten opzichte van de bezuinigingsronde onder minister Hillen (2011).
En hoewel de noodzaak van herstel evident is, is de hamvraag uiteindelijk watvoor type krijgsmacht er wordt hersteld. Door diverse kraantjes weer open te draaien, kunnen bepaalde losse taken weer uitgevoerd worden. Maar wordt daarmee voldaan aan de combinatie van taken die Nederland nodig heeft? En welke taken zijn dat eigenlijk? Oftewel: is een tekort aan geld het enige probleem?
Daarover komende maandag meer.
52 Bijdragen
Jan Willem de Hoop 12
Politiek draait om keuzes maken, bewuste keuzes en onbewuste keuzes. En geen keuze maken is ook een keuze.
Als je financieel kort, jarenlang, daan hoor je ook je ambities bij te stellen. Of je onstateert dat mogelijk geld niet doelmatig en doeltreffend wordt ingezet.
En achterstallig onderhoud kun je helaas heel lang niet goed opnemen in de boeken. Dat geldt voor defensie, maar ook voor wegen, gebouwen etc. Geldt ook voor bv klimaat - energie vraagstuk Eigenlijk verschuif je problemen naar de toekomst, maar daar worden zittende politici niet op beoordeeld en de politici die hen opvolgen worden er telkens mee gecronfonteerd.
Defensie top had zich ook harder kunnen en moeten opstellen. Of minder ambities of meer geld. Niet blijven zwemmen tussen beiden. Dat ze dit niet doen vind ik eigenlijk ook van weinig respect getuigen richting eigen personeel, dat onndodig extra risico loopt.
Willen wij als land onze NAVO verplichtingen wel of niet nakomen? Lijkt mij als klein land dom om het niet te doen en vorm van zeer lecht kopmanschap. . En je geeft grote landen een makkelijk argument om vroeg of laat de Nederlandse veiligheid ook niet al te serieus te nemen.
Politiek is keuzes maken. En elke keuze heeft zijn eigen consequenties.
Henk Bakker 6
Jan Willem de HoopUiteraard is dezelfde groep (hoge leidinggevende militairen) hetzelfde aan het doen binnen defensie, niet de belangen van de mannen en vrouwen die het gevaarlijke werk moeten uitvoeren dienen maar die van de 'sturende' groep in Den Haag veilig stellen. Hopelijk duurt dit nog heel lang want de oplossing zal enkel komen als er de noodzaak voor is.......
Jan Willem de Hoop 12
Henk BakkerOf het hopelijk lang moet duren weet ik zo niet, is afhankelijk van de inteek.
Als u bedoelt dat het dan nog steeds geen oorlog is heeft u gelijk.
Maar je kan het geld van doorschuiven verhullen ook voor iets nuttigs inzetten.
Bij echte grote problemen zullen we toch partij moeten kiezen voor een van de betrokken wereldmachten. Dan kun je beter wel iets te kiezen hebben. Of maar hopen dat anderen de kastanjes uit het vuur gaan halen voor de Nobele Nederlandse handelsnatie?
j.a. karman 5
Henk BakkerDat is de keuze die bewust gemaakt wordt. Mogelijke keuzes zijn.
- Er niets aan doen (0)
- Er wat aan gaan doen (1)
- geen keuze wel/niet maar doorschuiven ofwel een ander of manjana. (UN)
Een database gebruikt die drie waarden logica niet de digitale boolean.
Piet Snot 1
Jan Willem de HoopNou,in 2012 was het Generaal Bertholee (toenmalig CDS)die de laatste 2 tankbataljons uit het leger smeet, en ook akkoord ging met de andere maatregelen.
(Werd hij later wel voor beloond hoor)
Marla Singer 7
Mijn uitleg waarom dit zo gebeurd is dat men hiermee aanstuurt op het bouwen aan een Europees leger dat wel voldoende budget krijgt om haar taken uit te voeren. Het Europese leger is een onderdeel van Europees beleid om van de EU een federale staat te maken. Een federale staat waar onlangs weer eens bleek dat lak heeft aan democratie en nieuwe leiders in eigen kringen koos.
Alleen al daarom vraag ik mij af of die Europees leger bedoeld is om de defensie van de EU te regelen of de hoofdtaak is om de Europese bevolking in het gareel te houden.
Jan Willem de Hoop 12
Marla SingerRikkie 7
Marla SingerJan Willem de Hoop 12
RikkieJij hebt weer een eigen kijk op buitenland politiek China, die ik wel waardeer en getuigt van gezond dosis argwaan waarmee je altijd naar de macht zou moeten kijken. Maria doet niet anders dan dat ook bij dit ondewerp. Voor alle toekomstscenario's geldt nu eenmaal dat je pas achteraf weet of je zorg wel of niet terechtt is.
Rikkie 7
Jan Willem de HoopJe kunt een leuk boek samenstellen als je alle vermeende samenzweringen zou opschrijven. Misschien doe ik het wel.
MaartenH 10
RikkieRikkie 7
MaartenHMaartenH 10
RikkieMaartenH 10
RikkieRikkie 7
MaartenHMaartenH 10
RikkieRikkie 7
MaartenHEr zijn overigens nagenoeg geen complottheorien die achteraf bleken te kloppen. Ze zijn niet wetenschappelijk, nooit falsifieerbaar en bijna altijd onzin. Mensen hebben nou eenmaal de neiging alle gebeurtenissen te willen verklaren. als er onvoldoende Informatie is, begint het in het wilde weg speculeren.
Leuk en bekend voorbeeld is
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bielefeldcomplot
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Complottheorie
MaartenH 10
RikkieWaar je eigenlijk moet beginnen is het testen op falsifieerbaarheid van de officiële lezing. Als je dan naar b.v. 9/11 kijkt dan blijft er van de officiële lezing weinig overeind. Wat er dan wel precies gebeurd is en wie erachter zaten, dat blijft in redelijke mate gissen.
Complotten die wel naar boven zijn gekomen als historische feiten worden meestal False Flags genoemd. Hieronder een lijst, waarvan het buitengewoon nuttig is om kennis van te nemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/False_flag
MaartenH 10
RikkieVoor het eronder houden van de eigen bevolking hebben we geen Europees leger nodig, kijk maar naar Frankrijks gele hesjes.
Ik ben overigens niet tegen een Europees leger an sich, maar wel op absolute voorwaarde dat de democratie op orde is. Dat is nu zeker niet het geval. Op EU niveau is de democratie een lachertje en op nationale niveaus is de democratie om te huilen. De bevolking heeft binnen het huidige systeem heel weinig in te brengen. Toch wordt het vierjaarlijks stemmen op poppetjes die voor het grootste deel één pot nat zijn ons als het hoogste goed verkocht en gelooft een groot deel van de goegemeente dat ook nog.
Qua eronder houden van de eigen bevolking is het ook goed om naar de VS en de militarisering van het politie apparaat aldaar te kijken. Onze politici zijn er maar wat goed in om het met enige vertraging na te apen wat daar gebeurt.
Als je wel tot echte democratie komt, dan speelt het eronder houden van de eigen bevolking gewoon geen rol meer.
Rikkie 7
MaartenHDat klopt, en als het dan toch geopperd wordt is het een regelrechte complottheorie. Zoals ik al zei, mensen willen alles verklaren en gaan speculeren. Mijn grootste bezwaar er tegen is dat het een eigen leven gaat leiden en mensen het als waarheid gaan zien. Er is geen enkele aanwijzing in die richting dus dan moet je dat niet gaan roepen vind ik.
Uiteraard is Bielefeld satire, maar satire is heel goed bruikbaar om de absurditeit van dingen in te laten zien.
[Verwijderd]
RikkieRikkie 7
[Verwijderd]https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Complottheorie
Hendrik Faber 4
Marla SingerEen EU-leger heeft geen schijn van kans. Als je ziet hoe groot de verschillen tussen landen al zijn mbt houding tegen over Rusland. Dan moet diezelfde club soldaten naar Syrië sturen?
Rikkie 7
Hendrik FaberDit even los van de vraag of een Europees leger wenselijk is. Ik denk het eerlijk gezegd wel. Je zou het misschien wel willen, maar het is by far niet mogelijk.
Niek Jansen 9
Hendrik FaberHendrik Faber 4
Niek JansenWillen we geld blijven verdienen dan zullen we de VS moeten volgen in haar beleid. Anders zet het bedrijven die ook handel met vijanden van de VS gewoon op de blokkeerlijst. Zie Iran.
Wat wel gezond is dat met een EU leger de ontwikkeling van nieuw materiaal hopelijk meer in de EU wordt gedaan. Dus minder afhankelijk van de military industrial complex.
MaartenH 10
Hendrik FaberHendrik Faber 4
MaartenHIk zie graag ook minder (economische) afhankelijkheid van de VS. Junker z'n voorstel om olie in euro's te betalen is ook nooit van de grond gekomen en gaat nu de spanning met Iran oploopt ook wel voor een hele lang tijd de koelkast in.
En het helpt ook niet dat Amerika via Swift zo'n grote invloed kan hebben op Nederlandse ondernemingen. Oh, wij constateren in Swift dat uw rekening ook wordt gebruikt om geld naar Iran over te maken. Dan wordt u afgesloten van het Amerikaanse betalingssysteem.
Zo'n land is niet je vriend. Het is je grote broer die een pestkop is.
MaartenH 10
Hendrik FaberMaartenH 10
Marla SingerDat Europese samenwerking nuttig en nodig is lijdt voor mij geen twijfel. Dat geldt voor het hele Europese project. Alleen is wat mij betreft absolute voorwaarde dat het belang van de Europese burger voorop staat en dat die Europese burger een bepalende stem heeft. Politiek zitten we wat dat betreft nog in de 19e eeuw en dat is een schande.
Niek Jansen 9
MaartenHWietze van der Meulen 6
Marla SingerEr zijn zoveel spanningen tussen de Europese landen.....
Maar misschien maakt dat optie 2 “het in gareel houden van de Europese bevolking” ook weer minder kansrijk......
Een Europees leger zie ik er zo niet van komen.
Niek Jansen 9
Maar moeten we ons niet eens vragen gaan stellen of we dat wel moeten blijven doen ?
Moeten we niet eens ophouden als Navo- lid een legeronderdeel van de VS te zijn, welke ons betrekt in allerlei verre oorlogen met landen die totaal geen bedreiging voor ons vormen zoals Afghanistan, Irak, Lybië, Syrië. In hoeverre is ons land nog soeverein genoeg om daarover zelf te beslissen?
Onze deelname aan Navo- vijandelijkheden maakt ons ook eerder kwetsbaarder voor vergeldingsacties dan dat het ons land veiliger maakt.
Hoe velen onder ons zouden niet liever een vreedzame relatie met Rusland willen waarmee de voormalige voor alle partijen gunstige economische verhoudingen weer hersteld zouden kunnen worden?! In plaats daarvan worden de spanningen met Rusland door de EU olv de VS steeds verder opgevoerd met sancties en Navo troepenconcentraties langs de Russische grens.
Martin van den Heuvel 1 11
Niek JansenDegenen die de beslissingen nemen, zitten niet op die plek om het belang van Nederland of de nederlanders te dienen, maar om hun eigen belang te dienen. Dat geldt uiteraard ook voor de topfiguren van alle andere landen.
Als je blijft meedoen aan de NAVO, blijf je in the picture komen, zodat belangrijke mensen jou kennen. Dat zou wel eens een heel leuk baantje op kunnen leveren in een organisatie die wereldwijd bezig is, ook al is het NIET de NAVO.
Voorbeeldje: Ruud Lubbers, ex-minister president en hoge commissaris voor de vluchtelingen.
En inderdaad, wij, de burgers, zijn kwetsbaarder geworden voor vergeldingsacties. Maar degenen die de beslissingen nemen, zijn toevalligerwijs helemaal nooit aanwezig op de plekken waar een vergeldingsactie plaatsvindt. Gewoon omdat de kans heel klein is dat een hoge pief toevallig ook op vliegveld Zaventem aanwezig is op het moment dat de bom afgaat.
Er zijn mensen die dit een complottheorie noemen, terwijl je gewoon niet om de keiharde feiten heen kunt. Het maakt niks uit, wie er de baas is. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen en verreweg de meeste mensen aan de top hebben geen sterke benen. Zij zijn zeer vatbaar voor corruptie, handjeklap en vriendjespolitiek. Dat is al zo verschrikkelijk vaak bewezen dat het absurd is om tegen te spreken. En daar komt ook nog eens bij dat je een bepaalde psychische instelling moet hebben om zo ver te komen. Dus om te beginnen moet je enorm ambitieus zijn. De meeste mensen met die psychische instelling, zouden niet op de plekken terecht moeten komen, waar ze terecht ZIJN gekomen. Puur vanwege het feit dat ze niet in staat zijn om hun werk goed te doen, want ze denken alleen maar aan zichzelf.
Niek Jansen 9
Martin van den Heuvel 1U personaliseert het probleem teveel tot de persoonlijke karaktertrekken en ambities van politici, hoewel die wel altijd een rol kunnen spelen. De vraag om al of niet met de Navo mee te blijven doen vereist een politieke discussie over de doelstellingen, verantwoordelijkheden, verwachtingen, veiligheidseisen edm.
Martin van den Heuvel 1 11
Niek JansenDe persoonlijke karaktertrekken en ambities van de meeste politici zijn duidelijk zichtbaar. Maar je moet het wel willen zien. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke. Als de persoonlijke karaktertrekken en ambities een rol KUNNEN spelen, suggereert dat woord dat dit niet altijd het geval is. Ik ga je uit de droom helpen. Die persoonlijke karaktertrekken en zeker de ambities, spelen ALTIJD een (dubieuze) rol. Die rol is wel zo krachtig, dat de meeste beslissingen overduidelijk niet in het algemeen belang zijn, waar politiek over ZOU moeten gaan, maar in het persoonlijk belang van de 1 %, inclusief de politicus.
Rechts/liberaal/Angelsaksisch model betekent: de overheid zorgt alleen voor politie, justitie en leger. En dus kan de regering volstaan met het heffen van een minimum aan belasting. Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat het minimum aan belastingheffing alleen bedoeld is voor degenen met de top inkomens en niet voor het plebs. Die laatsten kunnen ook geen belasting betalen, want zij betalen zich al blauw aan eten, drinken en wonen, terwijl de lonen aan de onderkant extreem laag zijn vanwege de hebzucht van de werkgevers. In Duitsland is pas geleden een minimum loon ingevoerd. Daarvóór moest de fabrieksarbeider op vrijdagmiddag naar de sociale dienst om zijn loon aan te laten vullen tot een aanvaardbaar minimum.
De gevolgen: het hele land wordt overgenomen door de ondernemers. Zaken die je niet echt nodig hebt, worden goedkoop. Maar zaken die IEDEREEN nodig heeft (onderwijs, gezondheidszorg, woning) worden onbetaalbaar. Dat komt omdat je niet kunt concurreren met zaken die iedereen nodig heeft. Wat je daar wél mee kunt doen, is de prijs opzoeken die de meeste winst oplevert. Een prijs die Jan met de Pet niet kan betalen.
Gerrit Zeilemaker 6
En blijft Nederland "volop meedoen met militaire VN-, NAVO en EU-missies". Bovendien moeten we nu ook met marineschepen bij Iran actief worden, waar een oorlog op uitbreken staat. Alles onder het leuze: 'bestrijding van Terrorisme'. Samen met 'bondgenoot' Saoedi-Arabië, geregeerd door een diepreactionaire koninklijke familie, bekend om zijn moordzucht, waarvan bekend is dat ze terreurgroepen financiert en die op dit moment een verschrikkelijke oorlog tegen Jemen voert.
Ons leger daar inzetten is geen oplossing, maar veroorzaakt steeds meer problemen.
Er is dus geen tekort aan geld, maar een teveel aan zwichten voor de druk van de VS en Trump.
Niek Jansen 9
Gerrit ZeilemakerLees hier een interessant artikel over de geschiedenis van de Navo van defensiemacht tegen de USSR tot geostrategische interventiemacht in dienst van de imperialistische belangen van de VS , de wapenindustrie en andere economische belangen.
En een mandaat van de Veiligheidsraad voor de militaire interventies van de Navo en de VS is niet meer nodig. De Navo staat daarmee geheel ten dienste aan de agressieve buitenlandpolitiek van Uncle Sam.
Nu ook weer dreigen we betrokken te worden in de volgende oorlog en dit keer met Iran, welke een gevolg is van het eenzijdig opzeggen door de VS van het met Iran bereikte nucleair akkoord, waar Iran zich wel aan hield. Sinds de uitbreiding van de Navo richting Rusland zijn de spanningen met Poetin alleen maar toegenomen.
Het is hoog tijd dat de EU zich beraad over het meer afstand nemen van de VS incl. de Navo en de oprichting van een eigen zelfstandige EU defensiemacht zou daarin een belangrijke rol kunnen spelen, waar de VS uiteraard mordicus tegen is.
Gerrit Zeilemaker 6
Niek JansenNiek Jansen 9
Gerrit ZeilemakerEn het is ook het enige land dat daadwerkelijk van atoomwapens gebruik heeft gemaakt en er nadien vaak mee heeft gedreigd. De argumenten die u aanhaalt over de gevaren van wapenwedloop en een nucleair conflict voor het geval van een Europese defensiemacht bestaan allang door onze alliantie met de meest oorlogszuchtige nucleaire natie in de wereld, nl. de VS.
Het wordt tijd ook voor onze veiligheid dat wij uit de Navo stappen, welke in de loop van de tijd van een defensiemacht tegen de USSR tijdens de koude oorlog uitgegroeid is tot een agressieve geostrategische interventiemacht die door de VS ingezet wordt voor zijn eigen geopolitieke imperialistische belangen.
Gerrit Zeilemaker 6
Niek JansenNiek Jansen 9
Gerrit ZeilemakerMaartenH 10
Het gekke is dat ik zelf geen enkele moeite heb met te begrijpen dat er een discrepantie is tussen jarenlange bezuinigingen op defensie en de ijver van de politiek om mee te doen aan missies. En dat terwijl ik geen fulltime politicus ben, laat staan ondersteuning geniet.
Oftewel, dit is partijpolitiek op z'n slechts en elk excuus is volledig misplaatst!
p.s. die doden, daarvoor heeft de politiek toch gewoon bloed aan de handen?
f. van Dam 6
MaartenHHet rapport van Defensie is zo opgesteld, dat je eruit kan lezen, dat je kunt volstaan met slechts het uitspreken van pang, pang en pang. En de gedoden vallen met bosjes te gelijk.
Piet Snot 1
f. van DamElmar Otter 6
MaartenHBerend Pijlman 13
Elmar OtterWel is er vorige maand een motie aangenomen om te onderzoeken of de Tweede Kamer zichzelf meer ondersteuning moet gunnen. Nu mag elk lid twee personen aannemen (één in schaal 6 en één in schaal 10). Zonder tegenbericht ga ik ervan uit dat hiervan gebruik wordt gemaakt. Wél stellen sommigen dat meer ondersteuning wellicht niet wenselijk is omdat er dan te veel in de details wordt gedoken en het de bureaucratie zou verhogen. Dat zou een argument kunnen zijn om tegen meer ondersteuning te zijn. Lees: regerende partijen zitten niet te wachten op kritiek op details.
Aan de andere kant is uitbreiding van ondersteuning noodzakelijk om de democratie zuiver te houden. Op dit moment worden teksten van volksvertegenwoordigers soms aangedragen door lobbyisten. Het één sluit het andere overigens niet uit. Ik neem aan dat de coco wetgeving die door ING werd geschreven niet door hen is geschreven vanuit capaciteitsgebrek bij het ministerie.
willem 112 1
Europese Navo leden totaal =290 miljard dollar.
Canada =24 miljard dollar.
Daar tegenover staat China met een totaal van 168 miljard dollar en de Russen met een totaal van 63 miljard dollar.
In die NSB krant uit Amsterdam stond in de jaren 80 van de vorige eeuw
al met grote chocolade letters op de voorpagina.
"de Russen kunnen binnen 24 uur aan de Rijn staan"
Inmiddels zijn we een kleine 40 jaar verder en ik wacht nog steeds!
Niek Jansen 9
willem 112Voor een juiste vergelijking met de budgetten van Rusland en China dient dat bedrag nog opgeteld te worden bij het Navo budget van de VS.
Wat Rusland en China dus uitgeven aan hun defensie is peanuts vergeleken met de VS.
Marco Fredriks 4
Niek Jansentoine 17
Wij zijn te klein in het spel om mee te spelen, daarbij komt dat wij missies accepteren waar we geen sodemieter mee opschieten Joegoslavië was een debacle, Afghanistan een teleurstelling, en Mali een giller van de eerste categorie.
Stoppen hiermee, en snel naar de oprichting van een Europees leger en uit de Navo, vanwege die idioot in Amerika, die ons overal als zijn joker wil inzetten.
Leuk als minister van defensie natuurlijk, als de USA je pleased, maar minder leuk voor de weldenkende en relativerende mens die zich collectief in de maling genomen voelt, door de Amerikaans Nederlandse consul die comfortabel in het kielzog van Trump meereist, en van ons blijft verwachten, dat wij vanuit historisch perspectief naar de pijpen van Uncle Sam blijven dansen
Stoppen hiermee, en verstandig worden, het speelveld is sinds 1945 definitief veranderd !!!!!!!
Piet Snot 1
Volgens mij is elke bezuinigingsmaatregel van de afgelopen jaren goedgekeurd door diezelfde 2e kamer.