• 1,5 jaar na dato. Ben wel benieuwd naar een update op dit verhaal. Welke voortgang is er geboekt met het fonds? Successen, lessons learnt?
  • 1,5 jaar na dato. Ben wel benieuwd naar een update op dit verhaal. Welke voortgang is er geboekt met het fonds? Successen, lessons learnt?
  • 1,5 jaar na dato. Ben wel benieuwd naar een update op dit verhaal. Welke voortgang is er geboekt met het fonds? Successen, lessons learnt?

Hoe kun je de voedingsindustrie bewegen duurzamer en gezond te produceren? Simpel: ‘Door te investeren in jonge ondernemingen die op dat gebied disruptief innoveren,' zegt Patrick Driessen, oprichter van participatiemaatschappij Pulsar Network Capital. Zijn fonds investeert in potentiële wereldveroveraars. Zoals een brouwerij die betaalbaar – en lekker – biologisch bier tapt.

Veel dikke mensen. Veel rokers. Veel zieke mensen. Dat was het eerste wat ondernemer Patrick Driessen opviel toen hij na jarenlang in Australië te hebben gewerkt in 2011 terugkeerde naar Nederland. In zijn directe omgeving werd hij geconfronteerd met ernstige ziektes, ook bij jonge mensen. Obesitas, diabetes, kanker – chronische ziektes zijn een ‘normaal’ verschijnsel geworden. Wat hem diep trof was de onverschilligheid daarover. Het verbaasde Driessen dat de link tussen ziektes en voeding zo weinig wordt gelegd. Terwijl de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) stelt dat 75 procent van welvaartsziektes zoals kanker, obesitas en Alzheimer gerelateerd is aan voeding, is de aandacht voor écht gezonde voeding in Nederland beperkt.

Kernpunten voedselindustrie

Feit is ook dat het grootste deel van ons voedsel niet duurzaam wordt geproduceerd. Driessen zegt dat hij dat ‘in een markt van schaarste onacceptabel’ vindt. Gezond en duurzaam zijn thema’s die maatschappij en consument steeds belangrijker vinden. Innovatie en groei zijn naar de mening van Driessen de kernpunten in de veranderende voedingsindustrie voor de komende decennia. De groei betreft niet alleen een algehele groei van de markt, maar ook een verschuiving naar duurzaam en gezond voedsel. Driessen verwacht cumulatieve groei in dit marktsegment en zijn analyse wordt ondersteund door allerlei marktonderzoek. Nederland speelt daarin een potentieel een belangrijke rol. Ons land heeft een vooraanstaande positie op Agro-Food gebied en dat maakt het bij uitstek een geschikte basis voor mondiale expansie.

'Ik heb het idee dat de consument veelal dom wordt gehouden door de voedingsindustrie'

‘Het zette me aan het denken en ik begon onderzoek te doen. Ik heb het idee dat de  consument veelal dom wordt gehouden door de voedingsindustrie. De lobby van de voedingsindustrie is hier buitengewoon krachtig. We hebben in Nederland met Food Valley en de Universiteit van Wageningen een hele sterke wetenschappelijke basis, waar veel producten worden ontwikkeld of doorontwikkeld. Maar het wetenschappelijke onderzoek wordt steeds meer bepaald door grote ondernemingen zoals FrieslandCampina en Nestlé,’ zegt Driessen.

‘Nederland scoort in de Europese Unie  erg laag op het gebied van gezonde en duurzame voeding. We produceren steeds meer en efficiënter, maar onze voeding is tegelijk minder voedzaam. Zo is het gehalte aan mineralen en vitamines in reguliere groente en fruit sterk gedaald. Gemiddeld is 92 tot 95 procent van de bewerkte voedingsproducten die in de supermarkt te koop zijn als ongezond te kwalificeren.

Duurzaam is onze manier van produceren veelal niet. Echte innovatie, échte duurzaamheid en échte gezonde voeding bij de gevestigde orde zijn naar onze mening voorlopig niet te verwachten. Consumenten en consumentenorganisaties worden steeds kritischer en mondiger en prikken hier doorheen. De mondiale markt biedt dus volop kansen voor nieuwe innovatieve en disruptieve pioniers. En tegelijk blijkt deze innovatie in duurzame en gezonde voeding of voedingstechnologie vaak niet van de grond te komen; de banken financieren nauwelijks. De wereldwijde markt voor gezonde voeding groeit met 20 procent per jaar en schiet in 2017 door de 1 biljoen dollar. Dat bracht me op het idee om een investeringsfonds voor innovatieve ondernemingen op het gebied van gezonde voeding en voedingstechnologie op te zetten.’

‘De mondiale markt biedt volop kansen voor nieuwe innovatieve en disruptieve pioniers’

Primeur

Samen met een groep gelijkgezinde ondernemers en investeerders richtte Driessen participatiemaatschappij Pulsar Network Capital op, waarvan hij managing partner is. Het is volgens Driessen de eerste actieve speler op de Benelux-markt die zich helemaal richt op jonge ondernemingen waarbij het produceren van gezonde, duurzame voeding de kern van hun strategie is. Pulsar Network Capital heeft daarvoor als fondsmanager een apart investeringsfonds opgezet, het Sustainable Food Fund. Met het eigen fonds wil het team van Pulsar enkele tientallen miljoenen euro’s investeren in innovatieve voedingsbedrijven die zich volledig richten op ‘healthy & sustainable food & nutrition’.

‘De ondernemer waarin wij willen investeren, heeft een goed product met excellente groeivooruitzichten, heeft een focus op sociaal werkgeverschap en heeft een bedrijf dat een positieve impact op het gebied van gezonde voeding kan creëren,’ zegt Driessen. ‘Naast kapitaalbehoefte heeft zo’n ondernemer vooral behoefte aan marktkennis, een goede sparring partner, hands-on ondersteuning en strategisch denken om de gewenste groei te laten accelereren. Juist hier zien we het verschil tussen een generalistisch investeerder en een sectorspecialist met een ondernemende hands-on aanpak, zoals Pulsar Network Capital. Investeren in Food vraagt specifieke sectorkennis en een creatieve + ondernemende hands-on aanpak. Met het Sustainable Food Fund kunnen wij deze toegevoegde waarde leveren, het fonds is daarmee uniek en de enige speler in dit segment.’

‘Een groeiplan alleen is niet genoeg. Denk eens aan het veroveren van de wereld. Hoe zou je dat aanpakken?’

Voor het aantrekken van kapitaal richt Pulsar Network Capital zich onder meer op private equity-investeerders zoals family offices, vermogende private en institutionele beleggers uit binnen- en buitenland. Volgens Driessen is het daarbij van groot belang dat die investeerders dezelfde visie op duurzaamheid en gezondheid delen en dat ze het belang van duurzame productie inzien. ‘Dat betekent dat we niet in zee gaan met elke partij die geïnteresseerd is. Onlangs hadden we een gesprek met een potentiële investeerder die zelf vermogend is geworden in de traditionele voedingssector. Nadat hij zijn onderneming had verkocht wilde hij investeren in nieuwe ondernemingen. Maar we kwamen er niet uit. Na enkele gesprekken werd duidelijk dat hij in feite op de oude voet wil doorgaan. Dat botste teveel met onze visie op impact investing.’

Wereldveroveraars

De voedingsmarkt wordt nu nog gedomineerd door een klein aantal grote bedrijven en multinationals. Die vernieuwen veelal wel, maar hun innovatie is primair gedreven door de commercie. Gezondheid en duurzaamheid kunnen daarin een rol spelen, maar het label ‘gezond’ is overwegend een vorm van marketing die op de verpakking een rol speelt.'

[caption id="attachment_33054" align="aligncenter" width="1024"]The_Ten_Major_Food_Companies

Speld in hooiberg: gezonde en duurzame producten van de tien grootste ondernemingen in de voedingsindustrie

  [/caption]

Vernieuwing komt vooral van spelers in het mkb. Nederland heeft een sterke voedingssector, met een aantal veelbelovende, innovatieve bedrijven. Er bestaat een grote vraag naar risicodragend vermogen bij deze bedrijven. De potentie voor baanbrekende technologieën op het gebied van gezonde voeding en duurzame productie is wel degelijk aanwezig. Maar op één of andere manier lukt het ze meestal niet om internationaal door te breken. Funding is daarbij een belangrijke, maar niet de enige beperkende factor, denkt Driessen. Het is volgens hem vaak meer een kwestie van mentaliteit en ondernemerschap. Groot en ambitieus kunnen denken en doen. Op dat vlak wil Pulsar Network Capital een beslissende rol spelen.

‘Een groeiplan alleen is niet genoeg. Je moet verder denken, schaalbaarheid is de sleutel,’ vertelt Driessen. ‘Als wij met een ondernemer aan tafel gaan zitten, vragen we: “Denk eens aan het veroveren van de wereld, hoe zou je dat aanpakken?”. Bij sommigen duurt het een jaar voordat ze zover zijn, anderen hebben op basis van onze inspiratie binnen enkele maanden een nieuwe groeivisie ontwikkeld. Ondernemingen zien zelf vaak niet dat ze met hun idee de wereld kunnen veranderen. Daar helpen wij ze graag mee. Ons team bestaat uit ervaren ondernemers die zijn gaan investeren. We hebben alle expertise in huis, van product development, productie en distributie tot en met internationale verkoop en marketing. Dit levert herkenbaarheid op bij de ondernemer en daarmee onderscheiden we ons ook: we hebben een hands-on aanpak waarmee we de omzetgroei, bedrijfswaarde èn de sociale impact kunnen helpen accelereren.’

Smart drinks

De voedingsbedrijven waarin Pulsar investeert moeten voldoen aan verschillende strenge criteria. Alleen het hebben van een gezond onderscheidend product of nieuwe innovatieve technologie is niet voldoende. Ze moeten gericht zijn op de lange termijn, goede groeivooruitzichten hebben, maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam opereren. Pulsar investeert meestal niet in start-ups, wel in ondernemingen die toe zijn aan een tweede of derde fundingsfase waarvoor een financieringsbehoefte is van 250.000 tot 5 miljoen euro of meer.

Voor angel investors is dat vaak teveel, voor private equity-fondsen is dit soort proposities vaak net te klein. ‘Maar ook voor bedragen tussen de 5 en 10 miljoen blijkt het in deze sector vaak heel moeilijk om financiering aan te trekken,’ zegt Driessen. ‘Vaak delen traditionele investeerders de visie van de ondernemer niet, of begrijpen ze de ondernemingsstrategie niet goed. Ze zijn te gericht op de grote ondernemingen en directe rendements-realisatie. Simpel gezegd: het klikt niet met de ondernemer. Wij kijken er anders naar en zijn tegelijk gericht op gezonde business development. Duurzaam en gezond ondernemen in de voedingsindustrie sluit commercieel succes niet uit. Integendeel zelfs.’

'Wij willen een lekker en betaalbaar bio-bier voor de massa in de markt helpen zetten'

Op dit moment heeft Pulsar verschillende investeringstrajecten op de rails gezet. Zo is het betrokken bij een onderneming die gezonde snacks produceert en waarvoor een plan is ontwikkeld om de hele Europese markt te veroveren. Een andere veelbelovend bedrijf is een frisdrankproducent die gezonde smart drinks met lichaamseigen aminozuren heeft ontwikkeld. ‘Heel interessant, want dat is op te schalen voor de wereldmarkt. Daarin zijn ook retailers zeer geïnteresseerd.’

Betaalbaar bio-bier

Het illustreert de aanpak van Pulsar: gezonde producten, die lekker moeten zijn, maar niet per definitie het stempel ‘gezond’ hebben. ‘Zo willen we ook investeren in een producent van biologisch bier. In onze filosofie kunnen genotsartikelen zoals alcoholische dranken wel degelijk gezond zijn. De markt voor speciaalbieren groeit sterk, ook in Nederland. Wij willen een lekker en betaalbaar bio-bier voor de massa in de markt helpen zetten. Met de beoogde brouwerij kan dat. De meeste pilseners zijn een bewerkt product, waar extra suikers aan zijn toegevoegd om het minder bitter te maken. Wij willen een beter en gezonder alternatief in de markt zetten, ook voor producten die van nature niet echt gezond zijn. Als je dat doet pikt de crowd het op waardoor je op een natuurlijke manier versneld kunt groeien. Voor de marketing zetten we volop in op sociale media.’

‘De grootste bedreiging voor de voedingsindustrie? Megaclaims’

Driessen denkt dat sociale media cruciaal zullen zijn in de omslag naar een duurzame voedingsindustrie. ‘Ik verwacht dat de consument zo bewust wordt dat er een tsunami tegen ongezonde producten, retailers en producenten zal komen. Sociale media spelen daarin een belangrijke rol. De eerste tekenen zie je al. De omzet van McDonald’s is gekelderd, Pepsi stopt met de zoetstof aspartaam. In de VS zie je al een grote verschuiving naar duurzame supermarkten. In Azië zie je dezelfde ontwikkeling. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt wat de grootste bedreiging voor de voedingsindustrie is: megaclaims. Dat kan tot de ondergang leiden van de grote multinationals die al decennialang ongezonde voeding vermarkten. Daar ligt voor de ondernemingen waar Pulsar in investeert een grote kans.

Het gaat om het bieden van een beter en gezonder alternatief. Dat komt er nu. Het is precies wat de consument wil. En dat is de duurzame en gezonde impact waarin we graag willen investeren om onze missie te bereiken: het structureel helpen optimaliseren van de voedselketen om daarmee een significante bijdrage te leveren aan het voorkomen en terugdringen van ziekten en aandoeningen.’


Follow the Money besteedt regelmatig aandacht aan ondernemers die laten zien dat er alternatieve, meer duurzame manieren van ondernemen en investeren zijn. De voedingsindustrie is een van de thema's waarop we ons journalistieke onderzoek richten.

Patrick Driessen 299x299

Wie is Patrick Driessen?

Driessen begon zijn carrière in de voedingsmiddelenindustrie als verkoper van productiemachines voor slagerij, bakkerij, horeca en maaltijdproducenten. Daarna werd hij actief in de technologiesector, waar hij verschillende bedrijven heeft opgericht en werkte in diverse commerciële en operationele leiderschapsfuncties voor onder andere Hewlett-Packard, EDS, Dell, Unisys en Cambridge Technology Partners. Driessen werkte onder meer in Groot-Brittannië, de VS, Singapore, Nieuw Zeeland en Australië en keerde in 2011 terug naar Nederland. In Australië heeft hij nog steeds zakelijke belangen, onder meer in een softwarebedrijf. Sinds 2009 is hij actief als investeerder en helpt hij jonge ondernemingen hun groei te versnellen. ‘Als ondernemende investeerder wil ik meetbare impact realiseren: met name op het gebied van gezondheid, innovatie, verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen.’

Klik hier voor zijn LinkedIn-profiel.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Arne van der Wal

Gevolgd door 535 leden

Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

Volg Arne van der Wal
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren
Dit artikel zit in het dossier

Wageningen & Food Valley

Gevolgd door 147 leden

Wageningen University & Research staat wereldwijd hoog aangeschreven. Maar de zorgen over de kwaliteit van het academisch ond...

Volg dossier