Puma's vervuilingsbalans

3 Connecties

Onderwerpen

CO2 Milieu Vervuiling
0 Reacties

Het Duitse sportmerk Puma lanceerde deze week een nieuwe vorm van verantwoord ondernemen. Door in kaart te brengen waar en hoe het bedrijf het milieu geweld aan doet, profileert Puma zich als een innovatieve duurzame nichespeler.

Het bedrijf uit Herzogenaurach becijfert dat de totale milieuschade het afgelopen jaar de 94,4 miljoen euro aantikt. Op de vervuilingsbalans van Puma staat bijvoorbeeld de CO2-uitstoot door koeien bij de productie van leer. Maar ook het immense waterverbruik bij de verbouwing van katoen en de tol die chemicaliën eisen van het milieu prijken op de balans.

 
Puma ziet het als haar verantwoordelijkheid om dit soort duurzame elementen, en de schade die dat veroorzaakt, onder de aandacht te brengen bij haar leveranciers. Zij nemen immers de meeste kosten voor hun rekening.
 
Aan de andere kant is het een gewaagde, maar sluwe marketingtruc. Puma staat qua ‘market cap’  in de schaduw van bijvoorbeeld haar eeuwige rivaal Adidas. Om over Nike nog maar te zwijgen. Door zich te profileren als innovatieve pionier op het gebied van duurzaam ondernemen voegt Puma iets unieks toe aan haar product en zet haar concurrenten aan het denken.
 
Het idee uit Herzogenaurach is in ieder geval een kans om eindelijk meer te weten te komen over de impact van ons consumentgedrag in relatie tot de bescherming van het milieu. Aardiger is wellicht nog dat dit allemaal niet gepaard gaat met idiote regelgeving  en certificaten waar u en wij nog nooit van gehoord hebben. Het is een zuiver idee en initiatief vanuit de onderneming zelf, hetgeen wij omarmen.
 
Het succes van het idee is natuurlijk nog steeds afhankelijk van het feit of de klant bereid is meer te betalen voor milieuvriendelijke sportschoenen. De producten van Puma zullen als gevolg van deze exercitie waarschijnlijk hogere inkoopprijzen kennen en het daardoor duurder maken voor de klant. 
 
De vraag is dus of er voor massaproductie een balans te vinden is voor de acceptatie van het gekozen model van Puma. En als dat navolging vindt dan zullen uiteindelijk ook de Nike’s en Adidassen van deze wereld moeten buigen. Het lot van de vervuilingsbalans van Puma ligt dus in de broze handen van de consument. Weet Puma dit te doorbreken dan is dat een knap staaltje werk van de marketingafdeling van de sportschoenenfabrikant. 
 
Jan Dwarshuis is columnist bij ©OLUMBEURS en Follow the Money: Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde fondsen.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Jan Dwarshuis

Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...

Volg Jan Dwarshuis
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren