PwC komt met marketingtruc op Wereldgezondheidsdag

    Veilig voedsel is het thema van de Wereldgezondheidsdag. Een mooie gelegenheid voor accountant PwC om de industrie te paaien met een 'onderzoek' over voedselveiligheid.

    From farm to plate, make food safe,’ luidt dit jaar de slogan van Wereldgezondheidsdag. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) – organisator van de jaarlijkse feestdag – is de Wereldgezondheidsdag een kans om een bepaald thema extra op de kaart te zetten. Dit jaar staat het thema voedselveiligheid centraal. De WHO wijst op de toenemende globalisering van de voedselproductie, waardoor toezicht op voedsel lastig is en fraude op de loer ligt. Jaarlijks overlijden ruim twee miljoen mensen door ziektes gerelateerd aan het eten van onveilig voedsel.

    Brochure voor voedingsindustrie

    De voedingsindustrie moet nog veel leren op het gebied van voedselveiligheid. De lange productieketen en schaarste maakt fraude met voedsel relatief makkelijk en lucratief. Accountantsbureau en belastingadviseur PwC wil de voedingsindustrie daar graag een handje bij helpen. Heel graag zelfs. Dit staat in de vandaag gepubliceerde brochure door de Nieuw Zeelandse tak van PwC. Via de .com en .nl websites is geen sprake van het woord brochure, maar wordt deze gepresenteerd als zijnde een rapport. Een slimme marketingtruc om in het oog te springen bij de sector die alleen al in Nederland 48 miljard omzet? Vele media trapten erin. In de brochure schrijft PwC dat de industrie al erg goed bezig is: ’De grootste voedingsbedrijven ter wereld kennen de kansen en gaan vaak al verder dan de huidige standaarden die worden gesteld aan het naleven van veiligheidsregels. Deze bedrijven zijn proactief in hun omgang met het vertrouwen dat in ze wordt gesteld met betrekking tot voedselveiligheid.’ ‘The game has changed,’ schrijft PwC. Achterover leunen is er voor de industrie niet bij: ‘De risico’s en implicaties van lastige wetgeving nemen toe, de productieketen wordt complexer en consumenten verwachten meer en meer.’ De voedingsindustrie zal moeten veranderen.

    How trustworthy is your food?

    In de brochure (en hier samengevat) staan een aantal veranderingen in de voedingsindustrie die volgens PwC moeten worden herkend door de voedingsindustrie: bedrijven moeten het overzicht houden over de productketen en hun producten kunnen traceren. Daarnaast moeten ze goed omgaan met maatschappelijke druk en nieuwe wetgeving rondom voedselveiligheid en transparantie. Groeimarkten in opkomende economieën verwachten ook veilig voedsel en een transparante keten, ook hier liggen kansen voor de industrie. Technische doorbraken moeten gaan helpen bij de controle van voedsel. PwC vermeldt niet wélke dat zijn. Onder de streep is de grootste uitdaging het veilig kunnen voeden van een wereldbevolking van 9 miljard mensen in 2050. Volgens PwC is hierbij de vraag die industrie zichzelf moet stellen: ‘how trustworthy is your food?’

    2,5 jaar cel voor paardenvleesfraude

    In Nederland is het thema voedselveiligheid in 2012 weer op de agenda gezet door misstanden zoals salmonella in zalm. In 2013 kwam daar het paardenvleesschandaal bij. Geheel toevallig krijgt vleeshandelaar Willy Selten uitgerekend vandaag – op Wereldgezondheidsdag – 2,5 jaar cel voor de fraude met paardenvlees. De twee miljoen kilo in beslag genomen vlees van Selten is in 2013 voor de verkoop behoed door een onderzoek van PwC. De onderzoekers van PwC bestempelden het vlees als onverkoopbaar vanwege de onduidelijke herkomst. Onlangs berichtte Follow The Money over een andere voedselprobleem: de mogelijke fraude met kruiden en specerijen.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Mitchell van de Klundert

    Mitchell van de Klundert (1990) onderzoekt voor Follow the Money internationale handels- en investeringsverdragen, de voeding...

    Volg Mitchell van de Klundert
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren