
Samen met journalisten uit heel Europa controleren we de macht in Brussel. Lees meer
Steeds meer ingrijpende besluiten worden op Europees niveau genomen. Maar zolang burgers niet weten wat er gaande is in Brussel, kunnen politici er verborgen agenda’s op nahouden en hebben lobbyisten vrij spel. Om hier verandering in te brengen lanceert Follow the Money ‘Bureau Brussel’. Drie EU-specialisten controleren in samenwerking met collega’s uit heel Europa structureel de macht.
Europa’s plan voor een groene toekomst is ingefluisterd door het old boys network
Europese Commissie wil parlementen buitenspel zetten om export te beschermen
Europa wil economisch onafhankelijker zijn – tegen welke prijs?
Europarlementariër Lara Wolters over haar anti-wegkijkwet: ‘De lobby op dit onderwerp is extreem’
Leningen aan Oekraïne: keiharde noodzaak, maar op termijn een molensteen
Uit vrees voor stikstofcrisis 2.0 keert Nederland zich in Europa tegen de eigen natuurambities
Frans Timmermans: de macht en onmacht van de groene onderkoning van Brussel
Prominente Eurocommissaris maakt dankbaar gebruik van gratis verwennerij in de Emiraten
Nederland beloofde in ruil voor EU-miljarden maatregelen die al waren genomen
Brussel worstelt met het weren van schimmige consultants
Brussel weigert documenten over coronamiljarden openbaar te maken
Achter gesloten deuren onderhandelden de Europese Commissie en de lidstaten over de honderden miljarden aan subsidies in het coronaherstelfonds. Voor het onderzoeksproject #RecoveryFiles vroegen journalisten openheid over het hoe en waarom van de geldstromen. Maar de Commissie weigert openbaarmaking van cruciale stukken – ondanks alle vrome beloften over transparantie.
- De Europese Unie heeft een fonds, de Recovery and Resilience Facility, om lidstaten te helpen herstellen van de economische gevolgen van de pandemie. Tot nu toe verstrekte de Europese Commissie daaruit 46,6 miljard euro in de vorm van subsidies en bijna 20 miljard euro in de vorm van goedkope leningen.
- Hoe de lidstaten dat geld besteden en welke hervormingen ze daar tegenover stellen, is in talloze gesprekken met de Commissie achter gesloten deuren afgestemd.
- Een team van Europese journalisten – opgezet en geleid door Follow the Money – zoekt onder de titel #RecoveryFiles openheid van zaken. Maar hoewel Commissievoorzitter Ursula von der Leyen transparantie toezegde, grijpt de Commissie naar allerlei argumenten om de door ons opgevraagde documenten niet openbaar te maken.
- Juridische experts bekritiseren de argumenten waarmee de Commissie die geheimhouding onderbouwt: ze zijn ‘absurd’ of ‘slordig uitgewerkt’.
- Donderdagmiddag vergadert de Kamercommissie Europese Zaken met minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra over de ‘EU-informatievoorziening’.
Heel erg dreigend klinken ze niet. De documenten heten bijvoorbeeld Feedback newly identified measures (‘Bouwsteen 2’) en Proposal Planning Technical Meetings Components maar ze zouden de Europese Unie op haar grondvesten kunnen doen schudden. Niets minder dan ‘het financieel, monetair of economisch beleid’ van de EU en de lidstaten staat op het spel.
Dat beweert althans de Europese Commissie in reactie op een verzoek van Follow the Money. We vroegen daarin om toegang tot alle documenten over de voorbereiding van het plan waarmee Nederland aanspraak wil maken op bijna 6 miljard euro aan subsidies uit de Recovery and Resilience Facility.
De EU creëerde dit fonds voor ‘Herstel en Veerkracht’ in de zomer van 2020, zodat de lidstaten de economische schade door de pandemie op kunnen vangen. Uniek aan het fonds is dat de EU de miljarden aan subsidies en goedkope leningen financiert door geld te lenen op de kapitaalmarkten.
Om pan-Europees zicht te krijgen op de geldstromen in en uit het coronaherstelfonds initieerde Follow the Money het onderzoeksproject #RecoveryFiles, waarin we samenwerken met een team van gerenommeerde onderzoeksjournalisten uit meer dan tien lidstaten.
De Europese Unie beschikt over een fonds met maximaal 723,8 miljard euro om de Europese economie weer vlot te trekken na de coronacrisis, de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (Recovery and Resilience Facility).
Het fonds bestaat voor 338 miljard euro aan subsidies en voor 385,8 miljard euro aan goedkope leningen, hoewel tot nu toe nog maar weinig lidstaten die laatste optie gebruiken.
Voordat lidstaten aanspraak kunnen maken op geld moeten ze bij de Europese Commissie een strategisch plan indienen met een toelichting op de voorgenomen bestedingen én op de economische hervormingen die het land in de toekomst veerkrachtiger moeten maken. De Commissie beoordeelt de plannen en keurt ze goed of af. Ook de andere lidstaten kunnen een plan nog afkeuren.
Nederland is de enige lidstaat die nog geen plan heeft ingediend. Minister Sigrid Kaag (Financiën, D66) wil dat uiterlijk 31 augustus 2022 doen.
Ons onderzoeksproject #RecoveryFiles
Follow the Money heeft met journalisten en media uit meer dan tien Europese lidstaten een grensoverschrijdend samenwerkingsproject opgezet om de uitvoering van het herstelfonds te controleren: de #RecoveryFiles.
Samenwerkende journalisten/partners:
- Gabi Horn, Átlátszó (Hongarije)
- Attila Bíró, Context Investigative Reporting Project (Roemenië)
- Staffan Dahllöf, DEO.dk (Denemarken/Zweden)
- Petr Vodsedalek, Deník (Tsjechische Republiek)
- Remy Koens, Follow the Money (Nederland)
- Peter Teffer, Follow the Money (Nederland)
- Lise Witteman, Follow the Money (Nederland/Brussel)
- Marcos García Rey, freelance (Spanje)
- Jarno Liski, Iltalehti (Finland)
- Giulio Rubino, Irpimedia (Italië)
- Marie Charrel, Le Monde (Frankrijk)
- Adrien Sénécat, Le Monde (Frankrijk)
- Piotr Maciej Kaczyński, Onet.pl (Polen)
- Ante Pavić, Oštro (Kroatië)
- Matej Zwitter, Oštro (Slovenië)
- Hans-Martin Tillack, Die Welt (Duitsland)
- Ben Weiser, ZackZack (Oostenrijk)
Iedere aan de #RecoveryFiles deelnemende journalist vroeg de Europese Commissie om inzage in de gesprekken met zijn of haar land. Zo ook Follow the Money: wat staat er op papier over de contacten tussen Den Haag en Brussel? Maar de Commissie weigerde. Dat mag ze doen op grond van het Europese equivalent van de Wet openbaarheid bestuur (Wob) – mits onderbouwd met een verwijzing naar een van de toegestane gronden om publicatie tegen te houden. Denk bijvoorbeeld aan de bescherming van privacy of van de openbare orde.
In dit geval verwees de Commissie naar twee uitzonderingsgronden. Dat openbaarmaking zou leiden tot ‘ondermijning van de bescherming van het financieel, monetair of economisch beleid van de Gemeenschap of van een lidstaat’. En daarnaast dat openbaarmaking ‘het besluitvormingsproces van de instelling ernstig zou ondermijnen’.
‘Slordig uitgewerkt’
Follow the Money legde de brief waarin de Commissie haar weigering uiteenzet voor aan Maarten Hillebrandt, postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Helsinki en gespecialiseerd in transparantie van de Europese Unie. Hillebrandt ziet in die brief geen duidelijke onderbouwing van de veronderstelde gevaren.
‘Op zijn zachtst gezegd blijft onduidelijk welke uitzondering op welk deel van de documenten c.q. welk argument van toepassing is. Als juridisch onderzoeker zou ik dit omschrijven als een slordig uitgewerkte motivering,’ zegt Hillebrandt.
Met name de vermeende risico’s voor het financieel, monetair of economisch beleid zijn niet toegelicht. Het enige wat de Commissie doet is verwijzen naar ‘artikel 4(1)a, vierde streepje’ van de verordening inzake toegang tot documenten.
De Commissie beweert dat ‘het proces van besluitvorming’ en zelfs ‘de financiële stabiliteit’ op het spel staan
En ook de toelichting op het tweede argument – ondermijning van het besluitvormingsproces van de Commissie – is volgens Hillebrandt inhoudelijk zwak. De Commissie verwijst naar vergadernotulen die zich onder de gevraagde documenten zouden bevinden: ‘Het openbaar maken van de interne overwegingen [..] zou de onafhankelijkheid en objectiviteit van het besluitvormingsproces over het Nederlandse herstel- en veerkrachtplan, dat niet is voltooid, ondermijnen.’
Een verdere uitleg geeft ze niet. ‘Ik constateer dat de Commissie gewoon helemaal geen redenen voor de claim aandraagt,’ zegt Hillebrandt. ‘Ze wijst dus op een risico zonder uit te leggen waarom dat risico aan de orde zou zijn.’
Bedreiging voor de Duitse economie?
De Commissie doet dat vaker, zo blijkt uit ons onderzoek naar de #RecoveryFiles waarvoor we bij de Europese Commissie Wob-verzoeken deden naar de herstelplannen van 15 van de 27 lidstaten. Vrijwel ieder lid van het onderzoeksteam ondervond obstakels en vertragingen op zijn pad.
Zo weigert de Commissie ook al publicatie van twee documenten over de evaluatie van het Duitse herstelplan. Omdat openbaarmaking tot ‘inmenging en speculaties’ zou kunnen leiden: ‘Dergelijke inmenging zou uiteindelijk risico’s met zich meebrengen voor de financiële stabiliteit van Duitsland en de financiële belangen van de Unie.’
De financiële stabiliteit van het land met het hoogste bnp van de EU zou dus in gevaar komen als de Commissie twee documenten openbaar maakt? Een ‘absurd argument’, zegt de Berlijnse jurist en Wob-expert Christoph Partsch.
‘Dat openbaarmaking de financiële stabiliteit van Duitsland zou kunnen ondermijnen is absurd’
Naar aanleiding van de ervaringen van ons Duitse teamlid, schreef de Europese Ombudsman een brief aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. Zij attendeert haar daarin vriendelijk op het belang van openheid over de herstelplannen van de lidstaten. Von der Leyen antwoordde daarop: ‘U kunt vertrouwen op onze inzet om de transparantie van de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit te waarborgen, aangezien wij uw mening delen dat volledig eigenaarschap van de EU-burgers een voorwaarde is om het succes ervan te verzekeren.’
Maar experts zijn kritisch op de argumenten die de Commissie gebruikt om documenten onder de pet te houden. Die staan haaks op Von der Leyens mooie woorden.
Dat openbaarmaking het besluitvormingsproces zou ondermijnen, gebruikte de Commissie ook als argument om verzoeken af te wijzen van Hongaarse en Poolse journalisten die documenten wilden inzien over de herstelplannen van hun regeringen. De Commissie weigerde in beide gevallen, met als enige toelichting dat publicatie ‘standpunten en beleidsopties zou onthullen die momenteel worden overwogen’.
Omissie
In het geval van Hongarije en Polen is voor geheimhouding begrip op te brengen: de Commissie heeft hun herstelplannen immers nog niet goedgekeurd. Er zijn zorgen over het functioneren van de rechtsstaat in die twee lidstaten. Maar de Commissie gebruikte bijna hetzelfde argument tegenover een #RecoveryFiles-journalist uit Slovenië, een lidstaat waarvan de Commissie het herstelplan al op 1 juli 2021 heeft goedgekeurd.
Hoogleraar Europees recht Päivi Leino-Sandberg, eveneens expert op gebied van transparantie in de EU en eveneens werkzaam aan de Universiteit van Helsinki, wijst op een omissie in de handelwijze van de Commissie. Als ze openbaarmaking van documenten weigert vanwege het risico daarmee het besluitvormingsproces te ondermijnen, dan moet ze ook meewegen wat nuttig, nodig of gewenst is voor de burger: dient het wél vrijgeven van documenten een doorslaggevend (‘overriding’) publiek belang?
Experts zijn kritisch: de argumenten staan haaks op Von der Leyens mooie woorden over transparantie
Dat aspect heeft de Commissie volledig onvermeld gelaten bij haar afwijzing van het geven van inzage in documenten over de herstelplannen van Nederland en Slovenië.
Relevant is ook in welke fase een besluitvormingsproces zich bevindt. Wanneer de Commissie over een bepaalde zaak al een beslissing heeft genomen, is de juridische drempel om documenten te weigeren hoger dan bij documenten over een zaak die nog in behandeling is.
Volgens Leino-Sandberg lijkt de Commissie ervan uit te gaan dat er sprake is van één onlosmakelijk besluitvormingsproces, waardoor openbaarheid een risico vormt voor de duur van het herstelfonds – tot het einde van 2026.
Maar ook dat zou een vergissing zijn, zegt ze. Subsidies en leningen worden onder voorwaarden en in tranches verstrekt, dus de lidstaten moeten steeds opnieuw aan de Commissie bewijzen dat aan de voorwaarden is voldaan. ‘Dat zijn allemaal aparte besluitvormingsprocessen.’
De Finse vindt het irrelevant dat de Commissie haar eigen notulen afficheert als ‘interne documenten’, alsof daarmee de discussie is beslecht. De verordening inzake toegang tot documenten vereist dat ze elk document beoordeelt op de inhoud en niet op basis van een categorisering automatisch bestempelt als geheim.
Päivi Leino-Sandberg denkt dat het tegenovergestelde waar is: ‘Gezien de grote bedragen die hiermee gemoeid zijn, weten we allemaal dat de Commissie onder grote politieke druk van lidstaten zal komen.’
Ze zal moeten beoordelen of lidstaten een volgende tranche geld al dan niet krijgen. ‘Ik denk dat transparantie de Commissie juist zou helpen om haar objectiviteit en onafhankelijkheid te beschermen, omdat het zichtbaar zou maken dat ze haar werk goed heeft verricht en niet aan die druk heeft toegegeven.’
Werkrelaties ‘onder druk’
Een ander argument van de Commissie is dat openbaarmaking de relaties met lidstaten ‘onder druk’ zou zetten, en een bedreiging zou vormen voor het ‘klimaat van wederzijds vertrouwen’.
Helen Darbishire, directeur van de actiegroep Access Info Europe, verklaart die houding vanuit het oude idee van de EU als een ‘diplomatieke club’ in plaats van een wetgevende overheid.
‘Het idee van de relatie onder druk zetten is belachelijk want je kunt het concept van internationale betrekkingen niet binnen de EU toepassen,’ zegt Darbishire. ‘Maar in hun hoofden is er nog steeds sprake van een onderhandeling tussen de Commissie en de lidstaat.’
Soms verwijst de Commissie naar een lidstaat, die bezwaar zou hebben tegen openbaarmaking. Maar Leino-Sandberg benadrukt dat de documentenverordening lidstaten geen veto geeft. ‘De Commissie maakt de uiteindelijke afweging zelf en kan zich niet verschuilen achter een lidstaat, aangezien zij verantwoordelijk is.’
Nationale Wob-verzoeken naar de #RecoveryFiles waren soms redelijk succesvol. Op basis van documenten die Den Haag vrijgaf, kon Follow the Money onlangs reconstrueren dat ambtenaren allerlei plannen voorlegden aan Brussel buiten het zicht van de Tweede Kamer en belangengroepen.
Ook de regeringen van Finland, Denemarken en Zweden gaven aanzienlijke hoeveelheden documenten vrij. Helsinki maakte bijvoorbeeld meer dan duizend documenten openbaar, vooral memo’s, presentaties en e-mails.
Met openheid kan de Commissie juist laten zien dat ze zich niet onder druk laat zetten
Maar de hoeveelheid verhult wat ontbreekt. Het Finse nationale herstelplan was voorbereid door een coördinatiegroep aangewezen door de premier. Van die groep maakte de regering 111 documenten openbaar, maar geen notulen. De vrijgegeven agenda’s bevatten alleen vage omschrijvingen als ‘voorbereiding van het nationale plan: proces, tijdlijn en richtlijnen’. Er waren ook geen verslagen van videoconferenties en telefoontjes tussen Helsinki en Brussel.
Het kantoor van de nieuwe bondskanselier Olaf Scholz weigerde toegang tot documenten over de voorbereiding van het Duitse herstelplan, om de ‘internationale betrekkingen’ te beschermen. Het Duitse ministerie van Economie wilde daarentegen weer wel stukken vrijgeven.
In Slovenië reageerde het ministerie voor Ontwikkeling en Europees Cohesiebeleid (SVRK), dat verantwoordelijk was voor het opstellen van het herstelplan, met de mededeling dat er geen documenten waren van bijeenkomsten met stakeholders. Het departement suggereerde dat we informatie inwonnen bij andere ministeries, zoals bij Financiën – die vervolgens weer terugverwezen naar SVRK.
Het kan altijd nog erger. In Hongarije stuurde onze #RecoveryFiles-journalist op 2 oktober 2021 een informatieverzoek naar het kantoor van premier Viktor Orbán. Ze heeft tot op heden geen ontvangstbevestiging gekregen, laat staat toegang tot de opgevraagde documenten.
En zelfs in Frankrijk, waar het ministerie van Economie in een vroeg stadium al proactief details over het nationale herstelplan publiceerde, blijkt het moeilijk om te achterhalen wat er achter de schermen is gebeurd. Ons verzoek van 22 november 2021 is vooralsnog onbeantwoord gebleven.
De commissie Europese Zaken van de Tweede Kamer bespreekt het onderwerp EU-informatievoorziening donderdag met Wopke Hoekstra, de minister van Buitenlandse Zaken.
21 Bijdragen
Eveline Bernard 6
John Hamm
Eveline BernardGeen transparantie, een log bestuur en amtenaren die wel goed betaald, maar voor de burger onbekend en onbemind.
Van hervormingen,die de EU steeds maar proclameert, nog mijlenver verwijderd.
Wietze van der Meulen 6
Eveline BernardVincent Huijbers 9
Neem daarin mee dat het speelveld niet gelijk is en de inzet van enkele (vrekkige) lidstaten tijdens de onderhandelingen hoog was.
Andries Munnik 3
Vincent HuijbersPeter Teffer 3
Andries MunnikVincent Huijbers 9
Peter TefferHet probleem zit hem daarbij volgens mij vooral in hoe de verwachtingen over Europa voor electoraal gewin worden voorgesteld aan de burgers in de deelnemende landen. Daarbij is men niet eerlijk over de kosten en de baten maar ook niet over hoe nationale eigenaardigheden soms tegen elkaar weggestreept kunnen worden.
Het uitgangspunt is echter helder: het speelveld is per definitie niet gelijk. Geografisch, demografisch, cultureel of economisch. Een unie kan daarom denk ik niet werken zonder een uitruil van soevereiniteit. Of beter: een heldere afspraak van wat we gezamenlijk met Europa 'willen' zal richting geven aan elke nationale agenda. Maar aan dat laatste is de politiek kennelijk nog niet toe.
Andries Munnik 3
Peter TefferSpeel met open vizier en sta voor wat
je wil, niet dit aalgladde gekonkel met regels en intenties.
Vincent Huijbers 9
Andries MunnikDan gooit ineens de nationale trots, xenofobie en visie op het goede leven zand in de raderen van het besluitvormingsproces.
Zonder te erkennen dat economie ook politiek is zal dit dualisme en het gedraai blijven bestaan omdat twee agenda's moeten worden vervuld.
Andries Munnik 3
Vincent HuijbersPeter Teffer 3
Vincent Huijbershttps://www.haagschcollege.nl/podcast/cafe-europa/-1-miniserie--30-jaar-verdrag-van-maastricht---de-ontstaansgeschiedenis
https://www.vpro.nl/programmas/marathoninterview/luister/overzicht/s/mathieu-segers.html
Vincent Huijbers 9
Peter TefferHet eenzijdig (of theoretisch?) beschouwen van de Europese Unie als economisch project is misschien wel achterhaald of te beperkt. Als er iets steeds duidelijker wordt in deze tijd is dat wat we nu/hier doen gevolgen heeft straks/elders. Daarzit bijna logischerwijs een politiek aspect aan.
Het economisch perspectief wordt ook wel aangewend om juist het politieke te minimaliseren. Denk aan Nord Stream 2. De stakeholders vinden het een zuiver economisch project maar negeren daarmee dat energie sterke (Geo) politieke gevolgen heeft. Je kunt ze daarom niet meer los zien.
Vincent Huijbers 9
Andries MunnikJan Ooms 10
Dat moet zijn: wederzijds wántrouwen!
Zolang transparantie alleen met de mond beleden wordt en er schimmige deals worden gemaakt in achterkamertjes, is de Únie nog heeeeeel ver weg, zal het wantrouwen jegens de EU nog verder toenemen, krijgen populisten in de diverse lidstaten meer aanhang en kun je wachten op de volgende oorlog.
Kortom, niets geleerd van WOII.
Pieter Jongejan 7
Jan OomsEuropa wordt onder de voet gelopen door de monopolisten uit de USA en China. En wat doet de Europese commissie? Die probeert de euro koste wat kost in stand te houden met een negatieve reele rente en toenemende geldontwaarding. Kennelijk begrijot de EC niet dat de internationale monopolisten door een negatieve reele rente iedere concurrent de nek (kunnen) omdraaien en tegelijk hun prijzen naar believen (kunnen) verhogen.
Wat is het lange termijn doel van de Europese Commissie vraag ik me af. Duurzame groei of het koste wat kost zo lang mogelijk handhaven van de euro door nog meer geldontwaarding toe te staan en de buitenlandse monopolisten nog meer macht te bezorgen. Wat doet Klaas Knot aan de slavernij, die onder zijn bewind plaatsvindt?
Peter Teffer 3
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
Peter TefferWat je nu ziet is dat nationale overheden de belastingen voor bedrijven steeds verder verlagen, waardoor er overheidstekorten ontstaan, die gefinancierd worden door de uitgifte van nieuwe staatsleningen, die vervolgens door de ECB worden opgekocht. Zo wordt het afgesproken verbod op monetaire financiering door de banken en met medeewerkig van de ECB en de EC omzeild. De ECB blijkt ook bereid om (slecht?) schuldpapier van de banken op te kopen, waardoor de banken nog meer speculatieve leningen kunnen verstrekken. Het gevolg is dat de schulden harder groeien dan de geldhoeveelheid M2 en nog harder dan het BBP. Is dat erg? Ja heel erg, want zo ontstaat een onhoudbare situatie en worden de nadelen qfgewentele op de meneen die niet bhebben kunnen profiteren vanb de stijgting van dr assetprijzen.
De Europese Commissie moet ingrijpen, want anders zal de euro nog minder waard worden en zullen de tegenstellingen tussen rijk en arm steeds verder toenemen. De Europese Commissie moet de ECB maw verplichten zich aan haar enig mandaat te houden en het overeengekomen verbod op monetaire financiering na te leven in plaats van op bedriegelijke manier te omzeilen. En al helemaal niet toestaan dat de ECB haar mandaat onder Franse druk steeds verder oprekt. Europa dreigt door dit wanbelei8d van zowel de ECB als het niet ingtijpen van de EC steeds verder achterop te raken bij de USA en China.
G. Verbaas 3
Peter TefferMahdi Shahrokhi 1
Gerard van Dijk 6
Berend van Gorkom 1
Gerard van DijkHet nare is, er is geen pan EU FTM. Een verbindend anti corruptie platform dat dit uitdraagt in alle EU lidstaten.
Net als dat de EU parlements verkiezingen een grap zijn. Totaal geen duidelijke campagne waar alle kandidaten voor staan. Tevens ook te weinig EU partijen. Volt vertrouw ik niet. Persoonlijke smaak.
Maar een EU anti corruptie partij met een mantra als die van Omtzigt, dat zou mij veel vertrouwen geven. Voor de EU, door de EU.