Renault zoekt (Russische) verlichting in Europees slagveld

2 Connecties

Onderwerpen

Renault Automotive
0 Reacties

De Europese automarkt is een slagveld, maar Renault-CEO Carlos Ghosn blijft hopen op verlichting in Rusland. Slechts 3 op de 10 Russen heeft een auto. Terwijl dat in Europa 5 op de 10 is.

De autoverkopen in Europa zijn nog bedroevend laag (5,6 procent minder verkopen in juni ten opzichte van een jaar geleden). Daarnaast neemt de groei van de Chinese economie, een van de beloofde landen voor onder meer de Europese automotive industrie, al maanden af. En ook Rusland, eveneens een belangrijke opkomende automarkt, worden de voorspellingen somberder.

Terwijl Carlos Ghosn, CEO van Renault-Nissan, juist zijn peilen richtte op Rusland, maakt de lobbyvereniging Association of European Business bekend dat ze verwachten dat dit jaar de autoverkopen in Rusland met 5 procent afnemen. Ghosn richt juist zijn peilen op Rusland. Hij tekende vorig jaar een deal waarin Renault halverwege 2014 een controlerend belang krijgt in de Russische autofabrikant AvtoVAZ (Lada) om vervolgens in 2016 zo’n 40 procent van de Russische markt in handen te krijgen. Het aandeel ligt momenteel op 32 procent.

Marktpotentieel
De slechte macro-economische voorspellingen schikken Ghosn echter niet af. Hij voorziet op lange termijn een structurele groei vanwege het relatief lage autobezit. In Rusland heeft 300 op de 1000 mensen een auto. Terwijl in Europa dat gemiddelde een stuk hoger ligt: 500 op de 1000 mensen. ‘Ik twijfel geen moment dat het autobezit in Rusland gelijk kan zijn aan dat in Portugal, Spanje en Italië. Er kan in Rusland een verkoopdip zijn van een kwartaal of jaar, maar de trend is structureel opwaarts,’ zei Ghosn in de Russische zakenkrant Vedomosti.


Gepantserde limo's
Renault lijkt vastberaden om Rusland te penetreren. Ze zijn momenteel in gesprek met de Russische vrachtwagen en limousinefabrikant ZiL – bekend vanwege de gepantserde limo’s van Stalin en co. – om in de toekomst in hun fabrieken ook een deel van de Russische vloot te laten fabriceren.
Mocht Ghosn’s voorspelling over de groei van het autobezit richting Europees niveau uitkomen dan is het voor Renault zaak dat ze – mede door hun lucratieve verkoop van Dacia’s – hun hoofd nog even boven water houden.
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 335 leden