Froger en manager cashen succes Toppers

3 Connecties
0 Bijdragen

Volgend weekend staan De Toppers opnieuw drie keer in een uitverkochte ArenA. De glitterboys vormen het meest succesvolle muziekconcept ooit. Maar wie verdient daar eigenlijk het meeste aan? FTM zocht het uit.

Meer dan anderhalf miljoen bezoekers, 22 uitverkochte stadionconcerten sinds het begin in 2005: De Toppers hebben de afgelopen jaren miljoenen opgebracht. Uit het onderzoek van Follow The Money blijkt dat de twee ondernemers achter het Toppers-concept daarvan het meeste hebben geprofiteerd.

Wie die ondernemers zijn? Benno de Leeuw, tevens manager van de groep, en René Froger. Zij bedachten in 2004 het concept en hebben sindsdien allebei 50 procent van de aandelen in Toppers in Concert BV in handen. Oftewel: als de concertreeks winst maakt, delen Froger en manager De Leeuw de pot. En de meeste jaren blijkt dat het geval.

De Leeuw vertelt in gesprek met FTM dat de twee elk jaar rond de 6,5 miljoen euro risico nemen. “Dat zijn de totale kosten. Stadionhuur, licht, geluid, het op- en afbouwen van het podium, de stewards, de schoonmaak: daar ben je het merendeel aan kwijt. Plus natuurlijk de gages voor de artiesten.”

 

Leuke winst


Froger en De Leeuw dragen uiteraard ook zelf het risico voor een eventuele flop. De Leeuw: “Je moet drie concerten draaien om eraan te verdienen; bij twee is het hooguit met de hakken over de sloot dat je geen verlies draait.”

In 2005 (het eerste jaar) en 2009 (na de crisis en zonder de populaire Gerard Joling) waren er twee Toppers-concerten. In 2006, 2008 en 2010 waren er drie concerten en in 2007 zelfs zes. Dat laatste topsucces was dankzij sponsor C1000, die een groot deel van de kaarten opkocht en ze via winkelacties weer aan de man bracht.

Kortom: in de meeste jaren bleef voor het duo een leuke winst over, die inmiddels zeker in de miljoenen moet lopen. FTM berekende dat tegen de ticketprijzen die dit jaar gelden, de twee ondernemers aan de concertreeks netto ruim 1,6 miljoen euro overhouden – ruim 800.000 euro per persoon dus. De Leeuw bevestigt die cijfers, al komt het bedrag volgens hem uiteindelijk lager uit. “Dat is de winst als alle kaarten tegen maximale tarieven worden verkocht. In de praktijk is dat nooit helemaal het geval.”

En de andere drie Toppers dan, Gordon, Gerard Joling en Jeroen van der Boom? Wat krijgen zij? Ze worden per reeks ingehuurd – hun inkomen staan dus meteen vast. Maar wat de drie precies krijgen blijkt een bijzonder goed bewaard geheim. Bronnen dicht rond de zangers schatten het gage per concertreeks tussen de 4 en 8 ton. Het enige wat de artiesten en hun manager erover willen zeggen: de vergoeding voor de zangers is precies even hoog.

 

Toppers goes international


Wat we daarbij bijna zouden vergeten: René Froger verdient niet alleen als ondernemer aan De Toppers, hij krijgt natuurlijk ook (vanuit zijn eigen BV) gewoon betaald als zanger. De Leeuw: “Hij levert dezelfde prestatie als de rest, dus hij wordt hetzelfde beloond.”

Daar kunnen we geen speld tussen krijgen. Maar het levert wel de conclusie op dat de grootste verdiener aan De Toppers René Froger heet. Zo lang de concertreeks zo populair is dat de mannen minstens drie keer de ArenA vol zingen, blijven hij – en ook manager De Leeuw – er goed aan verdienen.

Het einde van het succes lijkt bovendien nog lang niet in zicht, want in Duitsland en Engeland bestaat grote interesse om het Toppers-concept over te nemen. De Leeuw: “Men is geïnteresseerd in het totaalconcept. Ook daar ziet men dat het uniek is wat hier gebeurt. Grote partijen vallen van hun stoel als ze de bezoekersaantallen horen.” Eerste gesprekken in Berlijn en Londen hebben al plaatsgevonden.

Het uitgebreide FTM-verhaal over de miljoenen van De Toppers is te lezen in de editie van Nieuwe Revu die vanaf vandaag in de winkels ligt.

stefan@ftm.nl