
Massaal was de opkomst van de Italiaanse kiezer bij het door hun premier Matteo Renzi uitgeschreven referendum over staatsrechtelijke hervormingen. En even massaal zeiden de Italianen ‘no’ tegen de hervormingsplannen. Wat betekent deze uitslag voor het land, haar wankele bankensector en de verhoudingen binnen de Europese Unie?
Deze keer hadden de polls eindelijk een keer gelijk: de Italianen zeiden ‘nee’ tegen de hervormingsvoorstellen van de Italiaanse regering. Met 59,1 procent tegen en 40,9 procent voor verwierpen de Italianen Renzi’s plannen, en ze deelden daarmee een flinke tik uit aan ‘Europa’ Zoals FTM-hoofdredacteur Eric Smit al heeft uitgelegd, heeft ex-premier Renzi gegokt en verloren. Hij had zijn portefeuille verbonden aan de uitkomst, hield woord en stapte op.
De uitkomst van het referendum en het vertrek van Renzi roepen de nodige vragen op. Komen er nu nieuwe verkiezingen? En zo ja, komt er dan een regering die uit de euro wil stappen? En kan dat überhaupt? Hoe zullen de financiële markten reageren? Zal de wankele Italiaanse bankensector overleven, in het bijzonder de oudste (Monte Paschi di Siena, kortweg MPS) en de grootste bank van het land (Uni-Credit) die beide een forse kapitaaluitbreiding nodig hebben? En wat betekent dit ‘nee’ voor de positie van Italië in de Europese Unie en in het bijzonder voor de eurozone?
Wat betekent dit ‘nee’ voor de positie van Italië in de Europese Unie en de eurozone?
Tussentijdse regering
Om met de eerste vraag te beginnen: of er nieuwe verkiezingen komen, weten we nu nog niet. De Italiaanse president Sergio Mattarella gaat met de belangrijkste politieke partijen overleggen, en het is denkbaar dat er eerst een tussenregering wordt gevormd die het land bestuurt tot aan de nieuwe verkiezingen. Analisten van Goldman Sachs rekenen erop dat er inderdaad zo’n tussentijdse regering zal aantreden, die aan het roer zal staan tot begin 2018, als er verkiezingen gehouden worden. BNP Paribas gaat ervan uit dat zo’n regering geleid zal worden door een technocraat die kan rekenen op een brede steun in het parlement. Welke partijen die regering dan zouden steunen, is echter ongewis. Het kan de eurosceptische Lega Nord zijn, maar ook de partij van de gewezen premier Silvio Berlusconi.
Verder is de timing van de eventuele verkiezingen van belang. Er staat een wetsvoorstel op stapel dat bepaalt hoe parlementariërs voortaan gekozen zullen worden en hoe zij hun rol als volksvertegenwoordiger zullen invullen. Het is onduidelijk of een tussenregering zich hier aan wil branden of de wet toch liever doorschuift naar een nieuw parlement.
Hoe dan ook zorgt de thans ontstane situatie voor politieke instabiliteit in een land dat toch al kampt met ernstige economische problemen, een jeugdwerkloosheid van 40 procent en een ondergekapitaliseerde bankensector met veel slechte leningen. Het is ook maar de vraag of de geplande herkapitalisaties van zowel MPS als Uni-Credit doorgang zullen vinden. Weliswaar reageerden de beurskoersen van de banken nog tamelijk kalm op de referendumuitslag, maar toch betwijfelen veel analisten ernstig of beide banken erin zullen slagen de geplande vermogensversterkingen door te voeren. MPS moet 5 miljard euro ophalen, waarvan 4 miljard bij externe partijen, en Uni-Credit moet zelfs een bedrag tussen de 12 en 13 miljard uit de markt halen.
UniCredit is biggest loser among Italy's banks. It will be difficult to raise €12bn of fresh capital after referendum defeat. pic.twitter.com/RwJO9un4Mv
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 5 december 2016
Uit de euro = uit de EU
De vrees bestaat dat met nieuwe verkiezingen de eurokritische Vijfsterrenbeweging van Beppe Grillo aan de macht zal komen. Deze partij wil dat Italië uit de eurozone treedt en wil daartoe een referendum over de euro organiseren. Zou Italië besluiten om uit de eurozone te treden, dan zou het land ook de Europese Unie (EU) moeten verlaten. Het europact kent namelijk geen aparte uittredingsregeling van een euroland uit de eurozone.
De meningen lopen uiteen over de vraag of de kans daarop nu groter of kleiner is geworden. Feit is wel dat met het verwerpen van de staatsrechtelijke hervormingen de macht van de senaat (de Italiaanse Eerste Kamer) gehandhaafd blijft, waardoor een grondwetswijziging — nodig om uit de EU te treden — er niet makkelijker op is geworden. Analisten van Morgan Stanley hebben uitgezocht dat uittreding uit de EU een aanpassing vergt van artikel 75 van de Italiaanse grondwet:
'Een algemeen referendum om een wet of maatregel die de kracht heeft van een wet geheel of gedeeltelijk in te trekken kan worden gehouden als dat is aangevraagd door vijfhonderdduizend kiezers of vijf regionale parlementen. Er kan geen referendum worden gehouden over belastingwetten, begrotingen, amnestie of pardon, of een wet die een internationaal verdrag ratificeert.'
En aangezien zowel het europact als het Verdrag van Lissabon, dat uittreding mogelijk maakt, internationale verdragen zijn, stellen de analisten van Morgan Stanley dat met het verwerpen van het referendum de kans dat de senaat een grondwetswijziging goedkeurt niet groter, maar juist kleiner is geworden. Immers, zo schrijven zij:
'de lat voor een vertrek ligt hoog en om de EU te verlaten zijn veel meer stappen nodig vergeleken met het Verenigd Koninkrijk. In Italië moet een eurosceptische partij een verkiezing met absolute meerderheid winnen en dan het vertrekproces in beweging zetten door de grondwet in twee kamers met twee derde meerderheid aan te passen of met ‘alleen’ een gewone meerderheid gevolgd door een referendum.'
Dit is echter de juridisch-technische kant van het verhaal. Het is afwachten of de politiek dezelfde conclusie trekt. Het is volstrekt begrijpelijk, gelet op de deplorabele economische toestand in hun land, dat veel Italianen de euro en de EU meer dan zat zijn. De uitslag van dit referendum — met een voor Italië zeer hoge opkomst van ruim 67 procent — lijkt daar in elk geval op te wijzen, ook al benadrukken Jeroen Dijsselbloem en andere EU-officials dat de afwijzing niets met de euro of de EU te maken heeft.
Alles bij het oude
Tot slot de vraag wat er met de rentes op Italiaanse staatsleningen gaat gebeuren. Het ligt voor de hand dat de ECB Italië te hulp zal schieten, mochten de renteverschillen met bijvoorbeeld Duitsland en Nederland te groot worden. De afgelopen maanden kocht de ECB al voor ruim elf miljard euro aan Italiaans staatspapier op.
The ECB has been buying €11.4bn of Italian debt each month (~€500m more than implied by capital keys). Faster pace now due to frontloading. pic.twitter.com/jYu0l0gCbH
— Frederik Ducrozet (@fwred) 5 december 2016
Hoe dan ook lijken de beurzen en de euro nauwelijks last te hebben van de uitslag van het referendum. Na een kortstondige daling op maandag, veerde de koers van de euro in de loop van de dag alweer op.
Mad world! #Euro squeezes further above $1.07. pic.twitter.com/LKrp0Bvop7
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) 5 december 2016
Volgens Reuters heeft de president van Italië, Sergio Mattarella, premier Renzi gevraagd te wachten met aftreden tot de Italiaanse begroting voor 2017 door het parlement is; dit gebeurt mogelijk deze week al. Mattarella en Renzi ontmoetten elkaar maandagavond in het presidentiële paleis te Rome. Als het budget niet deze maand nog door het parlement wordt aangenomen, treedt er per 1 januari een noodpakket in werking.
Wat er verder ook gaat gebeuren, één ding is zeker: met het wegstemmen van de staatsrechtelijke hervormingen blijft alles voorlopig bij het oude in Italië. Dat betekent dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt, het opheffen van beschermingsconstructies voor bepaalde beroepen en het afschaffen van de stroperige faillissementswetgeving voorlopig op de lange baan zijn geschoven. En dan kan de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schauble wel zeggen dat de opvolger van Renzi door moet gaan met diens door de EU gesteunde economische hervormingsprogramma, maar daar gaat hij niet over. Waar hij wél over gaat, is de vraag of Duitsland (en in het Duitse kielzog Nederland) tot in lengte van jaren wil blijven betalen voor de zwakke Italiaanse broeder in het europact.
In elk geval is Schaübles pijn door de (indirecte) Italiaanse afwijzing van de Europese Unie nog enigszins verzacht door de verkiezing van een uitgesproken pro-Brusselse president in Oostenrijk.
55 Bijdragen
Jan Smid 8
Wat ik mis of de ECB doorgaat met die 80 miljard per maand aan leningen opkopen? Ik krijg de indruk dat de verhouding tussen claims en schulden inzake TARGET2 verder oplopen. Lijkt mij niet bepaald bevorderlijk voor het vertrouwen dat de sterkere Noordelijk Europese landen hebben in Zuid-Europese zwakke broeders.
Jean Wanningen 6
Jan SmidMatthijs 11
Jean Wanningen(of die verwachtingen van te voren al klaar stomen)
bps 12
De Italianen moeten hun eigen shit opruimen, incl. de patstellingen, gaten en blokkades in hun wetgeving en cultuur.
Waarom moet een ander daar voor opdraaien?
Beppe Grillo loopt er ook voor weg en wil vluchten in een waardeloze lire nog voor een zwakste €uro.
Menig heeft zich verrijkt met het geld van de goedkope, oninbare €uroleningen.
Als de It. banken kapitaal zoeken, kunnen ze het daar vinden. Dan is de cirkel weer rond.
Of zou het inmiddels ook op of weg zijn zoals in Griekenland.
Jan Smid 8
bpsbps 12
Jan SmidDat kan net zo goed uit vrije wil en keus als het inzicht er voor is en het besef ervan, dan dat het afgedwongen moet worden door een politieke unie die ook de juiste inzichten en doelstellingen mist.
Zolang het inzicht en het besef ervan ontbreekt in zowel Brussel als de lidstaten, wordt het volgens mij van beide niks. Een representatief sterk voorbeeld van onbenul is alleen al het geen rekening houden met onvermijdelijke verschillen, prod./cons. schulden en schuldenmaxima, en schulden uit modellen weglaten bij n.b. een schuldencrisis.
De Dik-voor-mekaar show in het groot.
Dik-voor-mekaar: ‘De band is lek, maar er is geen wiel ?!?!’ (een schuldencrisis, maar er zijn geen schulden)
Zegt meneer De Groot: ‘Reden we ergens naar toe dan?’
En zeg maar jij i.p.v. u.
Jean Wanningen 6
bps[Verwijderd]
Jean WanningenMijn 'onderbuik', oftewel mijn intuïtie zegt me dat het voor mij duidelijk wordt dat de EU geen linkse, sociale regeringen zal toelaten en dat zoiets goed kan ten koste van de mensen aan de onderkant. Dat de economie alleen uitgebouwd kan worden van onderen af aan, ontgaat de hoge heren denkelijk.
Als bestuurslid van de lokale huurdersvereniging kom ik in aanraking met sociale huurders en in onze gesprekken hoor ik dat het geduld op is. Mensen kiezen in arren moede voor rechts populistische partijen in de hoop dat ze weer eens fatsoenlijk behandeld zullen gaan worden en niet voor een hoop afschuif ellende hoeven op te draaien. Alhoewel dat Nederlandse huurders betreft, hoor ik dezelfde geluiden in België en het Verenigd Koninkrijk en waarom zouden de mensen aan de onderkant in Zuid-Europa niet hetzelfde denken? Als er iemand komt die al deze mensen kan aanmoedigen en samen krijgen zijn we nog een haartje verwijderd van een revolutie. Noord Europeaanse mensen denken, niet geheel ten onrechte, dat hun geld naar Zuid Europa gaat en daar denken ze dat hun geld door de EU (= Noord Europa in hun beleving) wordt opgemaakt. Tweespalt zaaien zal niet erg lang meer werken.
Jan Smid 8
[Verwijderd]https://aadverbaast.wordpress.com/2012/02/17/target2-de-doodgezwegen-alles-vernietigende-tikkende-tijdbom-in-europa/
[Verwijderd]
Jan SmidIk wil graag solidair zijn met deze mensen, die niet eens zoveel verschillen van de mensen die ik hier spreek. Dezelfde zorgen zijn er in elk geval: "Hoe komen we nog rond?" Dat zegt ik ook in deel 2 hieronder.
Jean Wanningen 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Jean WanningenWe verschillen van mening over links- en/of rechts populisme denk ik. Als je kijkt naar zulke partijen dan vind ik het links populisme beduidend minder gevaarlijk dan de tegenhanger, het rechts populisme.
Dat het verschil tussen links en rechts voor bepaalde mensen niet meer belangrijk is, omdat ze terecht woedend en ernstig bezorgd zijn, geloof ik wel. Dus als je het zo bekijkt is misschien inderdaad nog maar één vorm in de nabije toekomst. Ik vraag me wel af, of dat nu al het geval is. Wat partijen als de PVV willen is soms best extreem. Terwijl de links populistische partijen in ons land, de SP en Piratenpartij, daarbij vergeleken brave Hendrikjes zijn. Toch worden ook zij extreem genoemd. Misschien, als je het afzet tegen de VVD hier, maar dan pareer ik dat ik deze VVD beslist extreem rechts vind worden. De vijandige houding tegenover huurders en mensen met lage inkomens in het algemeen is me al sinds 2010 een doorn in het oog. De ongelijkheid die gecreëerd wordt door deze partij, samen met de PvdA, NotaBene, steeds verder ingevoerd. De kloof wordt groter en groter.
Teruglezend denk ik dat we misschien inderdaad al heel dichtbij het populisme als drager van volkswoede zouden kunnen zijn. Dan is het nog erger dan ik al dacht. :(
[Verwijderd]
Jean WanningenDe SP heeft een plan: https://www.sp.nl/opinie/emile-roemer/2016/tijd-voor-plan-b-voor-euro
Lijkt me dat alles beter is dan wat we nu hebben?
Jean Wanningen 6
[Verwijderd][Verwijderd]
Jean WanningenJean Wanningen 6
[Verwijderd]Diny Pubben 9
Jean WanningenZeer boeiende opmerking, dus jij benadert Roemer, waarom en kreeg je antwoord?
[Verwijderd]
Diny PubbenDiny Pubben 9
[Verwijderd]Jean begint te zien wat er aan de onderkant qua inkomens is gebeurd, gezien zijn twitter opmerkingen. Onze economen zien dat pas achteraf in de statistieken.
Maar iedere HRM leidinggevende had dit op de politieke agenda kunnen zetten.
[Verwijderd]
Diny PubbenNieuws dat recent op de website stond. Het ergste is dat ze weten dat ze niets weten.
Jean Wanningen 6
Diny PubbenIk heb (nog) geen antwoord, nee.
Diny Pubben 9
Jean WanningenBenaderde Ulenbelt, want partij van de doeners en lid ICT commissie omdat er geen praktijk mensen welkom waren. Verbod daarop, ik dus 'in de pen'. Informeerde hem over de praktijk waarvoor dank, bij mijn cassatie overwegingen stopte de discussie. 2012-13 schat ik, zie Saskia Stuiveling pas 2014
NL slecht in praktijkvragen. Behalve ik, ik beweeg hemel en aarde.
Als ik nu lees dat Pechtold naar de rechter stapt vanwege bedreigingen, vraag ik me af waarom met dit voorbeeld. Iemand ziek, helemaal afgekeurd, 51 en dan ontslagen, uit huis, grote schuld. VK gisteren. Er is geen land waar werkgevers 2 en nog eens 10 jaar verantwoordelijk zijn bij ziekte. En hier is geregeld, mag niet van het ILO, strijd PvdA en VVD, vervolguitkering op basis % minimum loon, goed lezen minimum loon in %. Dat staat niet in het artikel, vast contract of niet is onduidelijk, ga uit van vast, juist omdat het er niet in staat. Ook hier rot in het systeem mensen weten dat niet.
Trouwens zeer veel CAO verschillen, belangenverstrengeling en willekeur.
Veel nul-urencontracters hebben amper rechten, hoogopgeleide ZZPer heeft de keuze. Is van een andere orde.
Waarom stapt hij naar de rechter met dit voorbeeld?
Doorzichtig, dient andere doelen i.m.o.
Leidinggevende 'uit de wind houden' die hoorden we nooit past bij D66 en de burgers voorbereiden op nieuwe verzekeringen? Nieuwe dataroof voor de zorgverzekeraars? En banken toekomstige handel, past bij de VVD.?.
Ook dat is geprivatiseerd, die private bedrijven regelen het voor hun medewerkers, jawel goede arbeidsvoorwaarden, op basis hoogte salaris. Vroeg ooit hoe ethisch is dat? Men verwijst naar regeltjes. Vloek.
Verschil normen en waarden, voor mij.
Normen zijn regeltjes, waarden zijn doorleefd.
[Verwijderd]
Diny PubbenDiny Pubben 9
[Verwijderd]Wat deed jij met de UIT de wind opmerking, hoe reageerde die persoon?
Jean Wanningen 6
Diny PubbenDiny Pubben 9
Jean WanningenNooit principiële discussies, handel delta doorvoer en regeltjes.
Zelfs rondpomp rechtspraak. Artikel 120 en geen Constitutioneel Hof.
Ruggengraatloos en mijn intuïtieve fake IDee wens, waar dat mee te vergelijken in de geschiedenis?
Niet alleen de zorg, ook de financiële gegevens, wat niet, moet alles ondoordacht transparant? Ik weiger.
Kijk wat ik doe. Ethiek en techniek. Ook om ogen te openen bij burgers, liefst als er veel mensen mee kunnen luisteren. Koop jasje in uitverkoop, 30% korting en nog eens 10% met klantenkaart. Weiger klantenkaarten en zeg: 'dus ik doe mezelf 20 euro tekort omdat ik weet hoe in de zorg de privacy gegevens op straat liggen, ordinaire data roof en handel zijn, ben zeer principieel.' Van de 4 verkoopsters is er maar 1 die de essentie begrijpt. 'Ze mogen me googlen en vinden op facebook maar als ik ziek word dan mag alleen mijn dochter weten wat ik heb.' Ze gaat iets verder en neemt het voor me op. 'Misschien moet jij ons alle 4 lief aankijken dan geven wij je die 10% korting toch, oh nee, daar zal het hoofdkantoor in Utrecht het niet mee eens zijn.'
Ik wil cash betalen dat soort hoofdkantoren deugen die, wat vind jij?
Daar stopt de discussie maar heb de vraag gesteld.
Vergelijk die 30 en 10% patronen eens met ons zorgverzekeringscircus, ieder jaar weer. Basis en aanvullende verzekeringen.
'Wat een onzin, moeten jullie vooraf weten welke ziektes je gaat krijgen?'
Buitenlanders zien dat meteen.
bps 12
Jean WanningenHet goede soort solidariteit is er ook wel zonder EU. Bij natuurrampen trekt ook iedereen vrijwillig en grif de portemonnee.
Jean Wanningen 6
bpsMatthijs 11
Jean Wanningen[Verwijderd]
Matthijsbps 12
Matthijs"Want een staat die z'n eigen geld kan bijdrukken, kan altijd z'n schulden betalen." Zo luidt het wensdenken van de moderne eurofiele MMTers. Als er maar eens een superstaat is, komt alles goed ... De ECB neemt alvast een voorschot daarop.
Ik zag jou laatst hetzelfde wensdenken beweren.
'En bovendien leent de VS in haar eigen munt dus is er geen enkel risico op ooit niet kunnen betalen.'
https://www.ftm.nl/artikelen/veilige-obligaties-veilige-dollars#reactie21610
Als ik MMTers uit de droom help, worden ze altijd boos en lopen ze weg.
Matthijs 11
bpsHet andere uiterste is de theorie dat alléén de markt er toe doet en dat de overheid volledig ondergeschikt is aan die markt. Of volledig ondergeschikt -gemaakt- moet worden aan die private markt. Het idee dat overheden, zelfs die van grote, economisch goed draaiende economien, niets zouden kunnen of mogen doen om de economie bij te sturen of te steunen. Dit idee zit een beetje ingebakken in de euro constructie en in wensdenken van libertariers. Landen in de eurozone worden daarin gedwongen een simpel huishoudboekje op orde te houden en zijn andere middelen om economisch in te grijpen ontnomen.
De werkelijkheid is dat geen van beide extremen de juiste theorie is. Zowel wat betreft hoe de systemen nu praktisch, daadwerkelijk werken als ook hoe het in theorie goed zou kunnen werken. Een overheid (ook met eigen munt) heeft een robuuste economie nodig die vooral bestaat dankzij een ondernemende private sector. Tegelijkertijd kan die private sector in zekere mate steun gebruiken van een sterke overheid waar het gaat om inrichten van de markt (regels) en het op zijn tijd ondersteunen van de economie.
Dus je maakt me niet boos en ik loop niet weg. Wil alleen wel duidelijk maken dat die opmerkingen van mij die je citeert niet verkeerd begrepen moeten worden.
bps 12
Matthijs'Alsof alléén de overheid geld kan creëren en alsof alléén de overheid waarde geeft aan een munt. Dat klopt echt niet.'
Correct. Een overheid kan wel een muntwaarde dicteren, maar het is de markt -vraag en aanbod c.q. beschikbare hoeveelheid- die de waarde in wezen bepaalt.
Dezelfde €uro van dezelfde waarde is in dat verband voor bijv. Duitsland te weinig waard, te goedkoop, en voor de GIPS, w.o. bijv. Griekenland en Italië, te duur.
Dat bepaalt de markt, niet de overheid.
Om kort te gaan t.a.v. de uitersten: óf alleen overheid/-heden óf alleen markt, kun je bij jezelf wel nagaan dat óf het een, óf het ander altijd maar een deel betreft. óf-óf kan nooit volledig en compleet zijn, is dus altijd gebrekkig, kwetsbaar en klopt niet. Zoals je zelf al zegt.
én-én betreft het geheel. Overheden én marktpartijen maken deel uit van één en hetzelfde gehele complexe systeem. Markt/overheid is dus een én-én issue en een verhouding privaat/publiek en geen óf-óf issue, zonder daarover in details te treden.
Een verdere onderbouwing, uiteenzetting, bewijsvoering en argumentatie daarvoor, laat ik hier achterwege met een beleefde verwijzing naar het voortreffelijke en betreffende FTM artikel:
https://www.ftm.nl/artikelen/zelfs-de-albert-cuyp-is-geen-vrije-markt
Matthijs 11
bps[Verwijderd]
Matthijsbps 12
MatthijsWaar gaan al die private en staatsschulden dan aan op zonder bbp groei?
Nils de Graaf 4
Luuk van der Sterren 10
Nils de Graafhttps://en.wikipedia.org/wiki/Italian_constitutional_referendum,_2016
Of bedoel je dat de kranten hadden moeten voorspellen dat de uitkomst waarschijnlijk een "nee" zou zijn? In dat geval verwijs ik je door naar dit Reuters-nieuwsbericht dat op 3 december op de website van de New York Times werd geplaatst:
'All surveys published in the month before a blackout was imposed on Nov. 18 put the 'No' camp ahead. Private polls have continued to be conducted in the last two weeks and bookmakers say 'No' remains the clear favorite to win.'
http://www.nytimes.com/reuters/2016/12/03/world/europe/03reuters-italy-referendum.html
Pieter Jongejan 7
[Verwijderd]
https://www.sp.nl/opinie/emile-roemer/2016/tijd-voor-plan-b-voor-euro
Pieter Jongejan 7
[Verwijderd]Zolang de (jeugd)werkloosheid hoog is zullen de (reële) lonen laag moeten blijven en zal de reële rente omhoog moeten. Als iedereen weer een baan heeft kunnen de reële lonen omhoog. Hierdoor zal de reële rente gaan dalen. Reële lonen en reële rente hangen onderling samen; de arbeidsmarkt kjn j eniet onafhankelijk zien van d ekapitaalmark. Dit inzicht ontbreekt binj de SP en ook bij de andere politieke partijen, maar niet bij de goede investment bankers van Goldman Sachs e.a.. Dit blijkt wel uit hun gewijzigde opstelling nadat duidelijk werd dat de vijfsterrenbeweging ging winnen. Door nee te stemmen zal het heel moeilijk worden voor de vijfsterrenbeweging om Italië uit de euro te krijgen. In de reacties op FTM kom ik dit inzicht niet tegen. En evenmin bij Jean en Eric. Hun steun voor TSM sluit aan bij de steun van de investment bankers voor het geleidelijk vervangen van de dollar door nhet verhogen van de Special drawing rights bij het IMF. Maar dan moeten Duitsland, Nederland en Finland niet hetzelfde gaan doen als Zweitserland en dat is hun wisselkoers laag houden door hun centrale banken goud, zilver of andere grondsoffen met een intrinskieke waarde laten opkopen, maar SDR , die steeds minder waard worden. Duitsland, Nederland en Finland hebben in oktober resp 708, 100 en 58 miljard tegoed van de ECB (153 miljard), Giekenland (73 miljard), Spanje (314 miljard) en Italië (356 mil
[Verwijderd]
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
[Verwijderd][Verwijderd]
Pieter JongejanPieter Jongejan 7
[Verwijderd]bps 12
Pieter JongejanDat volgt automatisch bij structurele inflatie.
Want (1+i)ᵗ > (1-i)ᵗ.
Bij bijv. 2% permanente inflatie is dat (1+0,02)ᵗ > (1-0,02)ᵗ = (1,02)ᵗ > (0,98)ᵗ.
Dat is een ijzeren gegeven en kruis dat steeds zwaarder wordt. Daar is niet van te winnen. Er is ook wiskundig bewijs voor.
Op den duur is dat een verloren strijd van de winnaars. Zij creëren hun eigen vloek.
Zodra geld gelijk is aan z’n (tegen)waarde en minstens behoudt (inflatie omtrent 0%), is iedereen winnaar door winst. Daarbij zijn er geen verliezers.
Geld en schuld moet niet ontwaarden, wil niemand verliezen. Inflatie omtrent 0%.
Ik begrijp daarom de winnaars (de bankierselite) niet die met inflatie uiteindelijk verliezen (= niet meer winnen). Rente en rendement wordt immers steeds lager en zelfs negatief, naarmate geld en schuld harder groeit (1+i)ᵗ, dan de tegenwaarde en er tegenwaarde voor is.
Het zal nog decennia, zo niet eeuwen duren voordat ze dat zelf begrijpen.
Voorlopig begrijpen ze dat $ 100,- + 2% = $ 102,- > $ 100,- (terwijl 102 staat voor 100). Dat is begrijpelijk als zij niet meer en verder zien en rekenen dan hier en nu.
Maar niet alles is wat het lijkt.
Alleen bij gem. 0% inflatie is (1+0)ᵗ = (1-0)ᵗ, dan is 100 = 100 en 102 = 102.
Geld en schuld moet niet ontwaarden, geen illusie en anders zijn dan het is.
Waar zijn als de waar waar de waarde voor staat.
Zoals de vork in de steel zit. Je ziet het niet, maar de vork zit toch echt IN de steel, als Piet en Griet.
Niet alles is wat het lijkt. € 100,- + 2% inflatie ≠ € 102,-.
Pieter Jongejan 7
bpsEerst stapte in 1971 de USA af van de goudwisselstandaard; een paar jaar later volgde de introductie van de petrodollar en het loslaten van het systeem van vaste wisselkoersen. In 1987 introduceerde Greenspan de Greenspan put. In 1994 constateerde Greenspan voor het eerst dat de relatie tussen geldgroei en economische groei in de USA veranderd was. In Duitsland was dit toen nog niet zo. Vandaar dat bij de introductie van de euro in 1999 het two pillar beleid werd ingevoerd. Naarmate de financiële sector verder bleef groeien en de Deutsche Bank ook overging tot speculeren op grote schaal wordt ook in Duitsland de relatie tussen geldgroei en economische groei steeds onduidelijker. Hierdoor verdwijnt de geldgroeidoelstelling geleidelijk uit beeld en komt de inflatiedoelstelling centraal te staan.
Hoe meer geld er verdwijnt door de stijging van de assetprijzen en de groei van de financiële transacties hoe minder geld er overblijft voor inflatie in de reële economie. Als een lagere inflatie ertoe leidt dat de centrale banken zich ten onrechte geroepen voelen om de rente verder te verlagen (vanwege de door hun zelf opgelegde 2%) dan zal de reële winstvoet in de reële economie verder dalen, waardoor deze nog meer stagneert en de groei van de financiële sector juist een extra stimulans krijgt. Interessant is om artikel 2 van het verdrag van Maastricht (met de doelstellingen) erbij te pakken. Dan zie je dat er helemaal niets van deze doelstellingen gerealiseerd is. Toch blijven onze politici de euro en het ECB beleid steunen. Laf zijn ze.
bps 12
Pieter JongejanHet onderscheid tussen het reële circuit en het financiële circuit is niet conventioneel en niet algemeen aanvaard. Maar het is er niet minder heus om.
Banken, overheden en financiële instituties bevinden zich op de gedeelde scheidslijn tussen die circuits, met hun doorsluiseigenschappen voor geld.
Zo kan het gebeuren dat in het financiële circuit de inflatie veel hoger is dan in het reële circuit waar plaatselijk zelfs deflatie kan optreden en elders inflatie als geldbellen plaatselijk doorzakken vanuit het financiële circuit en lokaal assetprijzen opstuwen. Biflatie in hetzelfde reële circuit, manifest voor slechte circulatie.
De enorme geldtoename en groei in het financiële circuit kwam o.a. tot uitdrukking in de vele derivaten. In het financiële circuit bestaan immers geen reële assets.
Piketty ging ook nat zonder dat onderscheid met R>G, dat alleen in het financiële circuit voorkomt bij inflatie.
De eerste voordelen van extra geld nog voordat inflatie op prijzen is doorgewerkt, valt ook in het financiële circuit. Het reële circuit heeft als laatste de nadelen want die moet eerst de muntwaarde- en koopkrachtverliezen goedmaken, alvorens er sprake kan zijn van groei.
Pieter Jongejan 7
bpsWat me met name dwars zit is dat de ECB zich nu ontwikkelt tot een staat in de staat, die kunnen doen en laten wat ze willen zonder enige democratische controle. Bij de recente overgang naar een nieuw boekhoudsysteem voor de nationale rekeningen zijn ze gestopt met het publiceren van data over de totale assets van de verschillende nationale sectoren. Hierdoor is controle door onafhankelijke derden van de opgegeven data niet meer mogelijk. Zuid-Europese landen kunnen nu hun assets ongestraft voor veel hogere bedragen op de balans zetten en laten opkopen door de ECB. Niks transparantie, maar Zuid-Europees gesjoemel. Politieke partijen die hun mond vol hebben over het handhaven van Westerse waarden houden hun mond en kijken de andere kant uit. Ook de rechters in Karlsruhe waken niet over de gemaakte afspraken. Deze hypocrisie ergert me mateloos. Dat je de toekomst vaak verkeert inschat kan ik begrijpen, maar een verdrag is een verdrag. De volgende stap is dat Westerse burgers net zoals nu in India en Turkije gebeurt hun goud of hun Zwitserse franks verplicht moeten omruilen voor papieren rupiahs of Turkse lira's teneinde speculerende banken van de ondergang te redden. Het gaat zoals Jean aangeeft niet meer om de tegenstelling tussen links en rechts, maar om die tussen financieel en niet-financieel, waarbij veel high tech bedrijven inmiddels tot het financiële circuit behoren en helpen om je privacy te ondermijnen en de burger kaal te plukken. Het overgrote deel van de journalisten zwijgt en wacht af.
Roland Horvath 7
De EU doet alles om de overheden van de staten in geldmoeilijkheden te brengen zodat ze de Sociale Zekerheid SZ volledig moeten afbouwen. De staten moeten banken redden ipv. hen te splitsen, hen te doen specialiseren in sparen of zaken en 10% eigen vermogen, ze zien maar hoe ze er aan komen. Indien niet of blijvend in de rode cijfers: Failliet naar goede kapitalistische, vrije markt gewoonte.
Besparingen/ bezuinigingen en bedrijfslasten verlagingen. Een bezuiniging verlaagt de koopkracht met hetzelfde bedrag en maakt het MKB kapot. Schulden versneld af betalen. Lenen mag niet. Investeringen in 1 keer boeken bij de lopende uitgaven. Dat is de EU verarmingspolitiek die de SZ er uit wil en de lasten van de GMO verminderd, meer doelstellingen heeft de EU niet. Of toch, alle macht van de overheden van de staten naar de buitenlandse GMO via verdragen als CETA en TTIP.
De burgers en de staten hebben niets meer te zoeken bij de EU, beter er uit. Tenzij de EU al het genoemde, het volledige huidige beleid afschaft en opnieuw begint. Daarvoor zijn lieden als Juncker, Merkel, Schäuble en Dijsselbloem te prachtig, ze volgen de juiste weg, vergissingen uitgesloten. Om te beginnen moet de Commissie Juncker er uit, onbekwaam.
[Verwijderd]
Roland HorvathJan Smid 8
Roland HorvathHet MKB krijgt nauwelijks nog krediet van de banken, ze vinden het rendement te laag en de gevaren te hoog.
Roland Horvath 7
Jan SmidJan Smid 8
Roland HorvathEn daar heeft Bas van Bavel in De Standaard een mooi verhaal over geschreven. Met Blendle kunt u het lezen.
Martin van der Wiel 7
Jan Smid