Reputatie

Wie doelbewust fraudeert of sjoemelt verdient het om grote reputatieschade op te lopen. Voor beursfondsen is de werkelijkheid echter anders, constateert Jan Dwarshuis. Zelfs bedrijven die met hun schandalige gedrag het wereldnieuws domineren, zoals Volkswagen, worden door de consument en de belegger niet in de ban gedaan.

Wie sjoemelt ziet zijn reputatie ten gronde gaan, zo is de algemene gedachte. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Toch lijkt de impact van sjoemelen in steeds meer gevallen relatief beperkt. Daarnaast lijkt de consument, maar ook de belegger, niet over een langetermijngeheugen te beschikken.

Betrouwbaar

We hoeven niet ver te graven in de geschiedenis om gesjoemel bij beursfondsen tegen te komen. Opvallend is dat het vaak om gevestigde en uiterst betrouwbare merken gaat. Het schandaal rond Ahold is algemeen bekend; noemenswaardig is dat het Britse Tesco een aantal jaren later min of meer hetzelfde trucje uithaalde als Ahold. De financiële wereld liet zich ook niet onbetuigd: er werd op grote schaal gerommeld met hypotheken. Uitgerekend Wells Fargo, de bank die wijd en zijd bekend stond als de ‘beste ter wereld,’ sjoemelde op grote schaal met het openen van neprekeningen. In de automobielbranche wist kort geleden Volkswagen, één van de allergrootste autobouwers ter wereld, testbanken en beambtes jarenlang om de tuin te leiden.

Consument en belegger lijken niet over een langetermijngeheugen te beschikken

Sterk

Opvallend is dat veel van deze bedrijven wegkomen met hun gesjoemel. De verkopen van Volkswagen zijn immers niet ingestort. Kennelijk is het merk zo sterk dat de klant toch voor het kwalitatief goede product kiest. In sommige gevallen lijkt sjoemelen lijkt dus te lonen, of in elk geval niet tot blijvende reputaieschade te lijden. Bij Ahold zagen we min of meer hetzelfde. De winkels van het concern draaien weer uitstekend en de producten zijn goed; niemand die het nog heeft over de boekhoudfraude. Dit geldt ook voor Wells Fargo, dat in de kern een uitstekende bank is. Sommige klanten hebben hun rekening opgezegd, maar dit brengt de bank zeker niet in gevaar.

De kracht van een goede reputatie lijkt sterker dan de negatieve effecten van gesjoemel. Dit is een interessant gegeven. Het zegt iets over het desbetreffende merk, maar ook over de maatschappij als geheel. Kennelijk neemt de consument (en de belegger) niet meer de moeite om te kijken naar alternatieven en kiest voor de makkelijkste weg.

Rest mij u een goed weekend te wensen.

Over de auteur

Jan Dwarshuis is CIO bij Thirteen Asset Management AG. Dwarshuis schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Professioneel houdt hij posities aan in grote Europese, Amerikaanse en Russische beursfondsen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Op het moment van schrijven heeft hij geen positie in bovengenoemde aandelen en is ook niet voornemens de komende 72 uur positie in te nemen.

Lees verder Inklappen

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Jan Dwarshuis

Als zelfstandig ondernemer is hij actief geweest in verschillende takken van sport. Tussentijds bleef hij op het terrein van...

Volg Jan Dwarshuis
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren