Ronald McDonald hangt de clown uit met liefdadigheid

    Hamburgerbakker Ronald McDonald maakt mooie sier met zijn Ronald McDonald-huizen, maar draagt zelf slechts voor een vijfde bij aan de totale inkomsten van de charitatieve instelling.

    Filantropie is big business voor fastfoodgigant McDonald's. Met het Ronald McDonald House Charities (RMHC) heeft het bedrijf zelfs zijn eigen liefdadigheidsorganisatie, die met 326 huizen aanwezig is in 58 landen. Het frituurparadijs geniet voor de volle honderd procent van de publiciteit van dit goede doel, maar draagt zelf maar voor twintig procent bij aan de financiering. Dat komt neer op tussen de vijf miljoen en tien miljoen dollar. Burgers doneren anderhalf keer zoveel als McDonald's aan RMHC. Dan zijn er ook nog 24 andere sponsors, waaronder Coca-Cola, die allen minstens 100.000 dollar per jaar afdragen. Dat blijkt uit het rapport Clowning Around With Charity van consumentenorganisatie Corporate Accountability International. Vorige week werd bekend dat Rabobank 25.000 euro overmaakt naar het Nederlandse Ronald McDonald Kinderfonds. Vanwege de geringe eigen bijdrage, eist de actiegroep dat Ronald het huis verlaat. McDonald's moet zijn naam loskoppelen van de liefdadigheidsorganisatie.

    Eigen belang

    De eerste keer dat McDonald's besloot om zich in te zetten voor de goede zaak ging al gepaard met weinig altruïsme. 'We got into it for very selfish reasons', zei voormalig directeur Fred Turner volgens het rapport in de jaren 50 tegen een interviewer. 'It was an inexpensive, imaginative way of getting your name before the public. It was probably ninety-nine percent commercial.'   Inmiddels, ruim zestig jaar later, geldt het adagium van Fred Turner nog steeds. Geen enkel fastfoodbedrijf heeft zijn naam zo sterk weten te verbinden aan filantropie. Toch geeft McDonald's in vergelijking met zijn branchegenoten relatief weinig van zijn winst weg aan goede doelen, zo heeft het rapport becijferd.  Gemiddeld doneren grote ondernemingen als Coca-Cola, Pepsi en Yum! Brands (van o.a. KFC) iets meer dan één procent van hun winst aan de goede zaak. Bij McDonald's is dat (inclusief donaties aan RMHC) 0,32 procent. Vergeleken met een doorsnee Amerikaan is dat al helemaal weinig; die geeft zo'n 4,7 procent van zijn inkomen weg.  McDonald's Charity

    Winst stuwen met liefdadigheid

    McDonald's gebruikt daarnaast 'liefdadigheid om zijn verkoop te stuwen', stelt de consumentenorganisatie, die wijst op het McTeachers-programma. Op zijn eigen website omschrijft McDonald's het McTeachers-project als volgt: 'Onderwijzers, studenten, ouders en vrienden worden uitgenodigd om te komen "werken" bij hun lokale McDonald's om geld op te halen voor scholen.' Een deel, zo'n 15 á 10 procent, van de opbrengst bij zo'n fundraising-avond gaat naar scholen. Dat komt vaak neer op 1 dollar per student.

    Ronald Mcdonald op school Hoe het budget precies wordt besteed, bepaalt de school zelf. Voorbeelden zijn sportkleding, muziekinstrumenten of toneelpodia. Als er maar zoveel mogelijk hamburgers worden verkocht. 'Ouders en kinderen worden aangemoedigd om naar hun lokale McDonald's te komen zodat zij hun eigen onderwijzers hamburgers, Apple Dippers en milkshakes kunnen zien bereiden!', laat de fastfoodgigant aan zijn klandizie weten. Ondertussen staan de vrijwilligers - gratis arbeid voor McDonald's -  hamburgers te bakken en milkshakes te in elkaar te draaien. Het McTeachers-programma is een onderdeel van een bredere pr-strategie waarmee McDonald's de scholen infiltreert, zegt de bedrijvenwaakhond Corporate Accountability International. Zo kwam de clown Ronald in mei 2012 langs op een basisschool in Pennsylvania om de kindertjes gezond te leren eten. Opzichtig werd een cheque van 1000 dollar uitgedeeld aan de school.  Zo 'koopt' McDonald's zijn weg 'in de school' en positioneert zijn clown 'als een autoriteit op het gebied van gezondheid en welzijn', aldus het rapport. Dat is in strijd met de belofte van McDonald's om geen reclame aan kinderen te maken.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren