Scarlett Johansson, frisdrank en Israël-Palestina

    Een lucratieve reclameschnabbel heeft actrice Scarlett Johansson tot het middelpunt gemaakt van het Palestijns-Israëlische conflict.

    Een wulpse Scarlett Johansson schitterde gisteren in een frisdrankcommercial tijdens de pauze van de Super Bowl. Deze grande finale van de Amerikaanse Football-competitie is een van de best bekeken sportevenementen ter wereld en de tarieven van de reclameblokken rondom het spektakel liggen hoog. Een minuutje advertentietijd kost ongeveer vier miljoen dollar. Het frisdrankbedrijf dat de bekende Hollywood-actrice Scarlett Johansson heeft weten te strikken voor de prominente reclameklus was niet Coca-Cola of Pepsi, maar het veel minder machtige SodaStream, een beursgenoteerd bedrijf dat apparatuur fabriceert waarmee consumenten thuis hun eigen frisdrank kunnen maken. 'Sorry, Coke and Pepsi', fluistert Johansson in de ongecensureerde reclame. Ongecensureerd, want deze frase moest er van tv-zender Fox in de uiteindelijke versie worden uitgeknipt. Het zou de 'Grote Twee' onheus bejegenen. Toch had Johansson achteraf misschien beter wel voor een van de bedrijven uit de frisdrank-duopoli moeten kiezen. Niet dat de mooiste vrouw van planeet Aarde slecht betaald kreeg (243.000 pond) voor het halve minuut durende filmpje, maar de veilige keuze voor Coca-Cola of Pepsi had haar een hoop trammelant gescheeld. SodaStream, waarmee Johansson via een meerjarig contract in zee is gegaan, is namelijk een Israëlisch bedrijf waarvan de hoofdfabriek in West Bank staat, een voormalig Palestijns gebied waar nu Israël de baas is. Internationaal is de kritiek op deze 'door Israël bezette gebieden' in de afgelopen jaren toegenomen.

    SodaStream boven Oxfam

    De belangengroep Boycott, Divestment and Sanctions movement against Israel (BDS) roept  overheden, burgers en bedrijven op om geen zaken te doen met ondernemingen die zijn gevestigd in discutabele gebieden als de West Bank. BDS sprak ook mensenrechtenorganisatie Oxfam Novib aan op de actie van Johansson. Tot vorige week was de actrice namelijk nog het boegbeeld van het goede doel. Maar Oxfam, die net als BDS vindt dat Israël de rechten van Palestijnen schendt in de West Bank, kon zijn ambassadeur niet overtuigen om het contract met SodaStream te verscheuren. Uiteindelijk besloten Oxfam en Johansson vorige week om na acht jaar van samenwerking om uit elkaar te gaan. De blondine zegt in een verklaring dat ze een voorstander is van een economische samenwerking tussen democratisch Israël en Palestina. Daarnaast merkt ze op dat in de fabriek van SodaStream zowel Israëliërs als Palestijnen werken, die bovendien gelijk betaald krijgen.

    Ambassade houdt ervan

    Niet alleen Israël-criticasters als BDS en Oxfam hebben een mening over de reclameschnabbel van de Deens-Amerikaanse schoonheid, pro-Israëlische organisaties mengen zich ook in de rel. De ambassade van Israël in de Verenigde Staten deed een duit in het zakje door gisteren 'Love this' te twitteren tijdens de Super Bowl, inclusief een retweet van SodaStream met het inmiddels beruchte reclamefilmpje. Screen Shot 2014-02-03 at 5.03.54 PM Daarnaast schoot de CEO van SodaStream, Daniel Birnbaum zijn nieuwe fysieke vaandel te hulp. Birnbaum meent ontdekt te hebben dat Oxfam de Palestijnse belangengroep BDS, die voor een radicale economische isolatie van Israël pleit, niet alleen helpt maar ook financiert. 'We found out that some of the Oxfam branches have been donating funds to the BDS, and this money is used to demonise and attack Israel', aldus de bestuurder tegen de Financial Times. Oxfam Novib Holland zou volgens Birnbaum een bedrag van 230.000 pond hebben overgemaakt naar BDS. Oxfam ontkent de beweringen van SodaStream en zegt dat een samenwerking niet hetzelfde is als financieren. 'Oxfam funds Palestinian and Israeli civil society organisations on projects to reduce poverty and address injustice', reageert Alun McDonald, een woordvoerder van het goede doel. McDonald benadrukt dat zijn organisatie geen activiteiten steunt die de boycot van Israël ambiëren.

    Tien miljoen views

    Ondertussen tikt -  tussen het moddergooien door - het aantal Youtube-bezichtigingen van de SodaStream-advertentie door. De teller staat op bijna tien miljoen views. Tegenover persbureau Associated Press verklaart Birnbaum: 'To the best of my knowledge, we have not lost a single customer. If anything, it advances our awareness around the world, because people are talking about SodaStream.' Ook Johansson lijkt niet ongelukkig te zijn onder de situatie. 'It’s nice to have money. I didn’t grow up with it so it’s nice to have it', tekent Mail on Sunday op uit de mond van de dame die volgens Forbes tot de 12 best verdienende supersterren ter wereld behoort. De blonde grootverdiener kocht deze week een huis van anderhalf miljoen euro in de Hamptons.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Ruben Munsterman

    Ruben Munsterman heeft als fanatiek aanhanger van de zesjescultuur tijdens zijn studie journalistiek meer The Wall Street Jou...

    Volg Ruben Munsterman
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren