
SEO moest onafhankelijk onderzoek doen naar de gevolgen van stoppen met de JSF voor het bedrijfsleven, maar het wetenschappelijk onderzoeksbureau gebruikte een lobby-rapport van de luchtvaartindustrie om haar conclusies te onderbouwen.
Doen we het of doen we het niet? De Tweede Kamer boog zich vandaag weer eens over de aankoop van de JSF. Eerder gepubliceerde onderzoeksrapporten spelen daarbij een belangrijke rol. Belangrijke argumenten van de regering worden ondersteund door de uitkomsten van recente onderzoeksrapporten.
‘Op dit moment moeten we een besluit nemen, op basis van de rapporten die er liggen,’ zo vertelde PvdA-fractieleider Diederik Samsom nog op een partijbijeenkomst eind september. De meest recente rapporten die onze volksvertegenwoordigers voor handen hebben, werden door de Algemene Rekenkamer en het wetenschappelijk onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek gemaakt. De Rekenkamer onderzocht de uitstapkosten voor de overheid, SEO deed dat voor het bedrijfsleven. De inhoud van de rapporten wordt - op enkele Kamervragen over werkgelegenheidseffecten na - niet betwist.
De draaideur van generaal b.d. Ben Droste, die overstapte van de Koninklijke Luchtmacht naar de Luchtvaartindustrie. Hier met voormalig Minister van de Economische Zaken Maria van der Hoeven.
Conclusie van het SEO-rapport was dat deelname aan de JSF op lange termijn geen extra werkgelegenheid oplevert, wel hoogwaardiger banen. Toch was er een lichtpuntje te vinden in het rapport, door de JSF wordt Nederland innovatiever. Om haar innovatieclaim te onderbouwen haalt SEO het NIVR-rapport aan, met daarin onder andere veertien technologieën die ‘uniek en vernieuwend zijn door deelname aan de JSF’. De kritische JSF-expert Johan Boeder verbaast zich over deze claims: ‘SEO zegt dat ‘deelname aan de F-35 heeft geleid tot veertien technologieën’. Volgens Boeder zou dat moeten zijn ‘deelname aan F-35 heeft geleid tot toepassing van die technologieën, die deels al gebruikt worden of werden in militaire en civiele luchtvaart.’ Met deze subtiele keuze voor formulering ‘suggereert SEO dat door de JSF deze technologieën zijn ontstaan’, aldus Boeder over de technologieën die hij stuk voor stuk onderzocht en Follow The Money inzicht in zijn analyses gaf. Daaruit blijkt inderdaad dat alle technologieën al elders zijn toegepast.
De kritiek van Boeder vindt geen weerklank bij SEO. ‘Ook na een kleine aanpassing kan iets uniek en vernieuwend worden,’ zo reageert projectleider van het SEO-rapport Carl Koopmans desgevraagd.
SEO-directeur Barbara Baarsma in De Wereld Draait Door
Een gedateerd lobby-rapport
Dat is onterecht. Er zijn gegronde redenen om aan de objectiviteit van het SEO-rapport te twijfelen, zo laat JSF-criticaster Johan Boeder weten. Het wetenschappelijk onderzoeksbureau haalt op haar beurt een rapport van de luchtvaartindustrie aan om innovatieclaims van het JSF-programma te onderbouwen. Een gedateerd lobby-rapport nota bene, het rapport van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) uit 2006. 'De luchtvaartindustrie heeft belang bij deelname aan de JSF vanwege de opdrachten die daarmee gemoeid zijn,' vertelt Boeder. Het rapport dat SEO opstelde met input van de JSF-lobby is niet zomaar een rapportje dat in de la van Tweede Kamerleden beland is. In juni vorig jaar riep een meerderheid van de Tweede Kamer, waaronder ook de PvdA, in een motie op om te stoppen met de JSF. Minister van Defensie Hans Hillen trok de stekker niet uit het project, maar kwam met de belofte om de gevolgen van eventueel stoppen met de JSF onafhankelijk te laten onderzoeken. Hiermee kon de Tweede Kamer een onderbouwde keuze maken over het miljardenproject. SP-Kamerlid Jasper van Dijk bevestigt aan Follow The Money het belang van het rapport van SEO. Tijdens de behandeling van het rapport in de Tweede Kamer bedankte PvdA defensiewoordvoerder Angelien Eijsink SEO nog voor de ‘waardevolle informatie’ die het rapport biedt.'SEO geeft waardevolle informatie'‘SEO geeft een zeer waardevolle analyse van de economische effecten van verschillende opties van deelname aan en stoppen met het F-35 project,’ zo prijst ook voormalig minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Maxime Verhagen SEO in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Op lange termijn staat de Nederlandse economie er sterker voor dan zonder deelname aan het F-35 project vanwege positieve effecten in de vorm van kennis- en innovatieontwikkeling,’ zo parafraseert Verhagen de innovatieclaim uit het SEO-rapport, dat concludeert dat deelname aan de JSF op de lange termijn geen banen oplevert. Deze economische en industriële argumentatie voert van begin af aan de boventoon in het JSF-debat. Keuze voor Nederlandse deelname aan de JSF is mede gestoeld op het faillissement van Fokker en de wens van de regering eind jaren negentig om de Nederlandse luchtvaartsector overeind te houden. In zijn brief aan de Kamer over het SEO-rapport geeft voormalig minister van Economische Zaken Verhagen aan dat ‘het F-35 project goed past in de topsectorenaanpak aangezien het een impuls geeft aan de samenwerking in de Nederlandse luchtvaart-cluster en daarmee bijdraagt aan hoogwaardige kennisontwikkeling binnen onder andere de Topsector High Tech Systems en Materialen.’
Niet objectief
‘Maar de NIVR is een niet-objectieve bron,’ beklaagt de kritische JSF-expert Boeder zich over de bron die SEO gebruikte ter onderbouwing van haar innovatieclaims. Een blik in haar jaarverslag over 2005 leert dat het NIVR er niet om heen draait dat het een agenda heeft: ‘NIVR zal ook in 2006 de lucht- en ruimtevaartspelers in Nederland zodanig ter zijde staan dat daarmee de doelstelling van het Nederlandse economische beleid wordt gediend. Het prijst zich gelukkig dat het, dankzij de hechte relatie tussen onderzoek en bedrijfsleven die lucht- en ruimtevaart in Nederland kenmerkt, een belangrijk onderdeel is van de kenniseconomie.’'IN DIE TIJD WERD NIVR GELEID DOOR MR. JSF, GENERAAL B.D. BEN DROSTE'‘In die tijd werd NIVR bovendien geleid door generaal b.d. Ben Droste, voormalig opperbevelhebber van de Koninklijke Luchtmacht,’ zo wijst Boeder op een ander aspect van de niet zo neutrale achtergrond van het NIVR. Onder aanvoering van Ben Droste, Mr. JSF volgens defensie-ambtenaren tegen NRC, was het de Koninklijke Luchtmacht die vanwege de oude vertrouwde Amerikaanse afkomst het pleit bezorgde van de JSF, en het project via de industrie heeft kunnen verkopen in de politieke arena. Volgens Boeder was het rapport van het NIVR in 2006 een politiek beladen rapport, omdat ‘het mede is opgesteld om de weg vrij te maken bij de politiek om de deelname aan de productie eind 2006 te formeel te bekrachtigen.’ Het NIVR dichtte dit belang ook aan haar eigen rapport toe: ‘Voor een gebalanceerd oordeel en over het nut van deelname aan de vervolgfase, is inzicht noodzakelijk over de gevolgen van deelname aan de JSF-ontwikkeling voor de kenniseconomie in Nederland.’

'Wij zijn economen, geen technologen, en konden de technologische vragen niet zelf onderzoeken.'Ondanks haar slogan ‘De wetenschap dat het goed is’ heeft SEO de innovatieclaims niet zelf onderzocht. ‘Wij zijn economen, geen technologen, en konden dus de technologische vragen niet zelf onderzoeken. Maar zoals in ons rapport vermeld staat, hebben we ook interviews gehouden met mensen uit de luchtvaartindustrie. Het rapport van het NIVR uit 2006 is onze voornaamste bron. Dat hebben we gewoon geciteerd,’ zo vertelt Koopmans, die tevens hoogleraar Beleidsevaluatie is aan de VU, over hoe SEO haar leemte in technologische kennis dichtte met een lobby-rapport. Van SEO wordt verwacht dat zij onafhankelijk onderzoek doet om onze volksvertegenwoordiging te helpen bij de keuze voor de opvolger van de F-16, een miljardenproject. Toch gebruikt SEO een rapport van NIVR, dat als een vereniging voor de luchtvaartindustrie belang had bij de ontwikkeling en productie van de JSF. Riep deze bron bij het wetenschappelijk onderzoeksbureau geen vragen op? ‘Er zijn veel rapporten in deze wereld en overal zijn belangen, maar het zijn tegelijkertijd wel experts. Daar kan sprake zijn van een spanningsveld en daarom hebben we ook meerdere partijen in de industrie gesproken,’ zegt Koopmans, die samen met de veelgevraagde TV-econoom Barbara Baarsma het bestuur van SEO vormt.

14 Bijdragen
GKroon
Wat goed is voor de veiligheid van Duitsland, UK, Spanje en Italië zal toch ook wel goed genoeg zijn voor Nederland? Ligt het dan niet voor de hand om bij dit Europese programma aan te sluiten?
Maurits
utsjaermets
Michiel
Just keeping FTM honest...
EricSmit
MichielWe gebruiken over het algemeen meerdere bronnen, maar het is juist dat SOMO daar wel eens toe heeft behoord. Iets 'dubieus' noemen, mag natuurlijk. Je bent ook van harte welkom om het werk van Follow the Money te bekritiseren, maar dan ook graag de feiten erbij aanleveren.
Met vriendelijke groet,
Eric Smit
Yes!
MichielTammo
Ricardo
De claim echter over de Nederlandse werkgelegenheid is echter ten dele alweer teniet gedaan door het uitbesteden van werkzaamheden naar lage lonenland Turkije. Zo laat Fokker Elmo de kabelbomen, een van de grootste "Nederlandse" onderdelen, vervaardigen in haar fabriek in Izmir. Behalve een enkele manager zullen daar weinig Nederlandse manuren aan het werk zijn...
Lieberhmann
Ricardovhjmvanneerven
https://secure3.convio.net/pogo/site/Advocacy?cmd=display&page=UserAction&id=411#.Un0MS6V92uc,
Uitnodiging:
"The military needs to make decisions carefully when the safety of American citizens hangs in the balance. Unfortunately, the Air Force does not appear to be doing so in considering where to station the new F-35A Joint Strike Fighter. The Air Force should not put the F-35A in a metropolitan area until the aircraft’s safety record is better established. Please click the link below to tell the Air Force leadership that it is irresponsible to rush this process.http://bit.ly/1hPTV21
Sincerely,
Danielle Brian
Executive Director
De JSF blijft dus een kat in de zak wanneer we nu al besluiten tot aankoop. Als men in de VS ongerust is, moeten we het hier ook zijn, en kenbaar maken. Misschien zou het helpen alle Kamerleden bovenstaand te mailen? De tekst ligt er al, achtert de link. Copy-paste en stuur naar alle kamerleden: http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/index.jsp
of toch minstens naar de fractievoorzitters:http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_fractievoorzitters/index.jsp
Dhr. Drs VHJM van Neerven MSW MA
editor-in-chief & senior counselor
VNC.communication.counsel
Amsterdam
facebook.com/VNC.communication.counsel
Viper550ful .
vhjmvanneervenPOGO is een extreem linkse club die hier in Nederland met de topsnelheid van de JSF (mach 1.6) de SP aan de linkerkant voorbij scheurt.
Tot dusver is er geen serieus ongeluk met de JSF geweest, ondanks inmiddels meer dan 10.000 vlieguren. Dat was in het verleden wel eens anders...Zelfs de F-22 had in dezelfde tijd al een buikschuiver gemaakt.
Dat er F-15C's bij tijd en wijle spontaan in tweeën breken midden in de lucht, hoor je ze niet over.
vhjmvanneerven
Viper550ful .Na zorgvuldige afweging komt de Partij van de Arbeid tot de conclusie dat de Joint Strike Fighter de beste kandidaat is voor de modernisering van de Nederlandse luchtmacht. Al meer dan tien jaar zijn we ervan doordrongen dat voor de gewenste modernisering vervanging van de F-16 nodig is. Ik ben in alle stadia kritisch geweest om voorbarige besluiten te voorkomen, maar met de nu beschikbare informatie en toezeggingen van de minister is de JSF de beste keuze.
Bij dit soort grote projecten behoor je alle beschikbare expertise aan te boren, bijvoorbeeld die van de Algemene Rekenkamer. In de loop der jaren bestond soms grote twijfel over de kans van slagen van het project. Daarom trapte ik in het verleden een aantal keer op de rem.
Maar na het debat van woensdag zijn wij van mening dat er voldoende garanties zijn gegeven om in dit langdurige en lastige dossier een volgende stap te zetten. Dit toestel past bij de modernisering van de luchtmacht die nodig is om een breed inzetbare krijgsmacht te behouden. Zoals gebruikelijk blijven we het project kritisch volgen.
Voor de PvdA zijn de eisen van de politieke ledenraad van groot belang. Daarom stonden we tijdens het debat uitgebreid stil bij de wensen en vragen van de PvdA-leden. De betrokken ministers zegden in reactie op onze wensen en vragen toe dat het kabinet:
de inspanningsverplichting op zich neemt om de ambitie op het gebied van onderhoud te realiseren; er moet zoveel mogelijk werk dat met de JSF te maken heeft naar Nederland komen.
zich extra inspant om de kennis die mede met Nederlands geld binnen het JSF project wordt ontwikkeld ter beschikking wordt gesteld aan Nederlandse opleidingsinstituten om zodoende het onderwijs van een verdere impuls te voorzien.
de Kamer halfjaarlijks rapporteert over de voortgang en gerealiseerde omzet/werkgelegenheid.
op zeer korte termijn overgaat tot het benoemen een Bijzonder Vertege
Harm
vhjmvanneerven
Zou je het woord "critaster" nog maar eens op willen zoeken? Ik weet dat het 'bon ton' is in journalistenkring, maar men moet af en toe toch even kijken wat men zoal opschrijft als men met de mode meegaat.
Hints: je bedoelde waarschijnlijk niet Johan Boeder uit te schelden —en had dus beter het normale 'criticus' kunnen gebruiken.