
Met een uitgekiende lobby beïnvloedde Shell het Nederlandse standpunt over Nord Stream 2. De Tweede Kamer wilde dat Brussel de oplevering en exploitatie van de controversiële gaspijpleiding zou gaan controleren. In plaats daarvan diende het kabinet stilletjes de agenda van Shell, dat de controle juist zoveel mogelijk in handen wilde houden van zijn Russische zakenpartner Gazprom. Dit blijkt uit een reconstructie van The Investigative Desk.
- Het kabinet heeft altijd volgehouden dat het politiek ‘neutraal’ stond tegenover Nord Stream 2. Maar uit documenten in handen van The Investigative Desk blijkt dat Nederland in Brussel volop lobbyde ten gunste van het Russische gasleidingproject.
- De argumenten van Nederland werden grotendeels ingestoken door Shell en Gazprom, die er tezamen voor pleitten om Duitsland zoveel mogelijk zeggenschap te geven over de regelgeving voor Nord Stream 2.
- Mede dankzij Nederlandse steun is dat grotendeels gelukt – al ging het kabinet daarmee rechtstreeks in tegen de wens van de Tweede Kamer, die juist via Brussel de gehele EU een zo stevig mogelijke vinger in de pap wilde geven.
- Bewindslieden en topambtenaren stelden Shell veelal eerder dan de Kamer op de hoogte van politieke ontwikkelingen. Dit past in een patroon, zo liet Bureau Brussel van Follow the Money maandag zien. De Kamer bleef onder de kabinetten-Rutte herhaaldelijk van informatie verstoken over lobby’s ten behoeve van de industrie.
De Tweede Kamer heeft zijn zin gekregen, de regering druipt af. Dat is de boodschap van Eric Wiebes in het debat van woensdag 20 februari 2019. Naar wens van de Kamer komen er nieuwe regels voor de Europese gasmarkt, legt de minister van Economische Zaken & Klimaat uit. Het kabinet wilde juist minder vergaande regelgeving, maar heeft in Brussel moeten constateren dat er ‘niet meer in het vat zat’.
‘Ik zal heel eerlijk zijn,’ zegt een gelaten Wiebes, er is ‘geen reden om de vlag uit te steken’.
Het parlement hamert dan al jaren op de risico's van Nord Stream 2, de controversiële gasleiding die voor Duitsland de directe importcapaciteit van Russisch gas verdubbelt. Poetin zou er een onacceptabele voet mee aan Europese grond krijgen, met name in Oost-Europa.
In de huidige situatie voeren landen als Polen en Oekraïne gas uit Rusland door naar West-Europa en verdienen daar geld aan. Maar zodra Nord Stream 2 operationeel is, en Rusland grote hoeveelheden gas direct naar Duitsland kan laten stromen, verliezen ze hun bemiddelende en winstgevende positie.
Poetin zou er een onacceptabele voet mee aan de grond krijgen, met name in Oost-Europa
Met potentieel ‘rampzalige’ geopolitieke consequenties, waarschuwt Kamerlid Bram van Ojik (GroenLinks). In de toekomst kan het Kremlin de gaskraan naar Oost-Europa bij politieke ruzies dichtdraaien, zonder tegelijk ook West-Europa af te knijpen. Zo kan het landen tegen elkaar uitspelen. Voor Sjoerd Sjoerdsma (D66) gaat Nord Stream 2 dan ook om niets minder dan ‘de veiligheid van dit continent’, zegt hij in het debat met Wiebes.
De Kamer wilde daarom een einde maken aan het monopolie van Gazprom – eigenaar en enig uitbater van de pijpleiding. Ze steunde de wens van de Europese Commissie om de exploitatie aan strikte voorwaarden te verbinden.
Wiebes houdt de Kamer voor dat de Commissie die gewenste controlerende positie ook kreeg. Hij zegt het ‘zelfs nog beschamender te durven maken’: de enige concessie die het kabinet in Brussel loskreeg, is dat Duitsland mag bepalen hoe de nieuwe regels worden toegepast op Nord Stream 2.
Sjoerdsma is blij dat het kabinet zijn verlies erkent: ‘Ik wil de minister graag complimenteren op zijn ontwapenende eerlijkheid.’
Knollen voor citroenen
In werkelijkheid kreeg Brussel aanzienlijk minder zeggenschap dan Wiebes in de Kamer beweerde, zo blijkt uit documenten die we verkregen met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.
In interne mailwisselingen oordeelden ambtenaren van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken dat het onderhandelingsresultaat over de uiteindelijke exploitatie van Nord Stream 2 ‘wel erg weinig tegemoet kwam’ aan de wensen van de Europese Commissie en de belangen Oost-Europa. Want niet Brussel maar Duitsland mocht als eerste met Gazprom gaan onderhandelen.
Brussel kreeg aanzienlijk minder zeggenschap dan Wiebes in de Kamer beweerde
Dat was vooral gunstig voor Shell. Als medefinancier van Nord Stream 2 wilde het energieconcern zo min mogelijk regeltjes, die zouden de winstgevendheid in de weg kunnen zitten.
Belangrijker nog: als er dan toch regels kwamen, dan moest niet Brussel maar Duitsland in de onderhandelingen het voortouw nemen, het land met het grootste belang bij de invoer van Russisch gas, ter vervanging van kolen.
De Kamer was zich er niet van bewust dat het kabinet haar knollen voor citroenen verkocht. Ook bleek ze er niet van op de hoogte dat Shell-baas Ben van Beurden het onderhandelingsresultaat twee dagen voor het debat met Wiebes al had besproken met Sigrid Kaag, de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Uit notities van dat gesprek tussen Van Beurden en Kaag blijkt dat de regering juist ‘tevreden’ was over wat ze in Brussel had bereikt. Duitsland mocht onderhandelen over Nord Stream, en al kwamen er nieuwe regels voor ingebruikname van de pijpleiding, Gazprom kon daar ‘naar verwachting aan voldoen’.
Kaag was naar het hoofdkantoor van Shell gekomen om te polsen of Van Beurden in de blijdschap kon delen, zo wordt duidelijk uit de notities. Hun ontmoeting markeert het sluitstuk van een geraffineerde lobby van Shell.
Het kabinet had de Kamer steeds voorgehouden dat Nederland weinig te maken had met het ‘commerciële project’ Nord Stream 2. Het zei oog te hebben voor de Oost-Europese belangen, en claimde een zelfstandig en ‘neutraal’ standpunt in te nemen tegenover de roep uit Europa om Brussel het primaat te geven in de onderhandelingen over de gasleiding.
Twee dagen voor het Kamerdebat had Kaag het compromis al besproken met de Shell-ceo
Maar in Brussel verzette Nederland zich juist met hand en tand tegen meer Europese controle over Nord Stream 2. Met argumenten die direct werden ingestoken door Shell en diens zakenpartner, Nord Stream-eigenaar Gazprom.
Via onderonsjes met topambtenaren en ministers was Shell vrijwel steevast eerder op de hoogte van de politieke ontwikkelingen in Brussel dan de Kamer. De Kamer kreeg ook minder uitgebreide informatie dan Shell en liep daardoor achter de feiten aan. Ook vertelde het kabinet Shell al in een vroeg stadium dat kritische stemmen uit de coalitie ‘gesondeerd’ zouden worden.
Kamerleden hadden niet door dat het kabinet zijn toezegging aan het parlement niet nakwam maar juist probeerde om de Brusselse zeggenschap over Nord Stream 2 zo beperkt mogelijk te houden.
Geopolitiek wapen
De Poolse regering vergeleek de Nord Stream-gasleidingen bij herhaling met het Molotov-Ribbentroppact, waarmee Duitsland en de Sovjet-Unie het land in de Tweede Wereldoorlog onderling verdeelden.
De directe exportroute naar Duitsland zou het Kremlin de ruimte geven om bij conflicten met Oost-Europa de gasprijs op te schroeven of de gaskraan dicht te draaien. Dit zou Nord Stream 2 tot een ‘geopolitiek wapen’ maken, waarmee Rusland Europese landen tegen elkaar uit kon spelen.
Het kabinet probeerde juist om de Brusselse zeggenschap zo beperkt mogelijk te houden
Vanaf het moment dat Gazprom in 2016 met de aanleg begon, lobbyde Polen met andere Oost-Europese lidstaten bij de Europese Commissie om het project een halt toe te roepen. Ze voelden zich onveilig en wilden Brusselse bescherming.
De Europese Commissie greep naar wetgeving als middel om de Russische invloed te beteugelen. Voor Brussel was Nord Stream geen zaak van alleen exporteur Rusland en importeur Duitsland, maar van heel Europa.
In november 2017 kwam de Commissie dan ook met het voorstel om zélf de onderhandelingen te voeren over het gebruik van de pijpleiding. Ze wilde Nord Stream verplichten aan de principes van de Europese interne markt, aan de zogeheten Gasrichtlijn. Die bepaalt onder meer dat de eigenaar van een pijpleiding niet tegelijkertijd de enige uitbater mag zijn.
De Russische pijpleiding begon buiten de EU en zou ook grotendeels buiten Europees grondgebied gaan lopen, met uitzondering van het laatste eind dat in Duitsland aan land kwam. Daarom hoefde Nord Stream 2 oorspronkelijk niet aan de Gasrichtlijn te voldoen. Maar de Commissie wilde de gasleiding tijdens de bouw alsnog binden aan competitieregels. Met meerdere exploitanten kon het monopolie van Gazprom worden doorbroken en de Russische invloed worden beperkt.
Gazprom op bezoek
Ook Kamerlid Bram van Ojik was bezorgd over de invloed van Rusland. In april 2018 wist hij een Kamermeerderheid – inclusief de coalitiepartijen D66, de ChristenUnie en het CDA – achter een motie te krijgen die het kabinet opdroeg om in te stemmen met het voorstel van de Europese Commissie. Dit hield in dat het kabinet een draai van 180 graden moest maken, want dat was juist uitgesproken negatief over het plan van Brussel.
Dat negatieve oordeel van het kabinet was opvallend. Uit een interne mailwisseling blijkt dat het ministerie van Economische Zaken al in juni 2017 het voorstel uit Brussel onder ogen kreeg waarin de Commissie duidelijk maakte zélf over Nord Stream 2 te willen onderhandelen.
Voor het departement was er toen nog weinig aan de hand. De eigen juristen van Economische Zaken hadden de plannen getoetst en ‘kwamen niet echt met grote problemen’, mailden ambtenaren elkaar.
Maar Shell voorzag wel problemen. Als een van de Europese financiers van Nord Stream 2 was het energieconcern zich ervan bewust dat antimonopolieregels – bepaald door Brussel – funest konden zijn voor de winstgevendheid van het project. Gazprom had het monopolie juist nodig om grip te houden op de gasprijs, wat meer inkomsten voor het bedrijf en de investeerders zou betekenen.
Nog geen week nadat Economische Zaken het Commissievoorstel had beoordeeld, organiseerde Shell een gesprek tussen het ministerie en Gazprom-dochter Nord Stream 2 AG.
Voor Brussel was het geen zaak van alleen exporteur Rusland en importeur Duitsland, maar van heel Europa
Uit de Wob-stukken blijkt dat het ministerie op 6 juli 2017 door een vertegenwoordiger van Gazprom werd gewezen op ‘overduidelijke bezwaren’ tegen het voorstel van de Europese Commissie. De bestaande regels functioneerden prima, nieuwe waren dus niet nodig, was de boodschap.
Sterker, de bouw van de pijpleiding was al begonnen. Als de regels nu nog veranderden, zou dat bij toekomstige grote energieprojecten het vertrouwen van investeerders geen goed doen.
De Gazprom-vertegenwoordiger benadrukte echter bovenal het risico van precedentwerking: nú instemmen met de Commissie betekende dat Nederland in de toekomst iedere zeggenschap over grote energieprojecten zou kwijtraken aan Brussel. Gazprom ‘hoopte’ dat Economische Zaken ‘hier rekening mee kon houden’.

In de maanden daarna leidde Shell de lobby van de bij Nord Stream 2 betrokken Nederlandse bedrijven. Gezamenlijk overtuigden ze Buitenlandse Zaken er tijdens een bedrijvenlunch in Moskou van om Nord Stream 2 op de agenda te zetten van de Werkgroep Energie, waarin de Nederlandse ambtelijke top en Russische staatssecretarissen zouden spreken over ‘voor beide landen belangrijke energieprojecten die gezamenlijk worden uitgevoerd’.
Nadat de Commissie in november 2017 het officiële voorstel presenteerde, brachten Shell, de baggerbedrijven Boskalis en Van Oord en het Nederlands-Zwitserse pijpleggersbedrijf AllSeas een bezoek aan Buitenlandse Zaken. De bedrijven hadden ‘grote belangen bij Nord Stream 2’ en ‘maakten zich zorgen’ over de Brusselse plannen. Ze wilden snel duidelijk hebben of ze op de regering konden rekenen.
Gazprom wees op precedentwerking: Nederland zou zo alle zeggenschap over energieprojecten kwijtraken aan Brussel
Halverwege november deed Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland, nog eens hoogstpersoonlijk beroep op de steun van Halbe Zijlstra, de kersverse minister van Buitenlandse Zaken die enkele maanden later zou aftreden omdat hij had gelogen over een ontmoeting met Poetin in zijn tijd als consultant voor Shell. Zijlstra bleek gevoelig voor de argumenten van Van Loon: Het kabinet deelde veel van de bezwaren van Shell.
Een maand later, nadat de ministers Kaag en Zijlstra in een ‘themasessie’ het Nederlandse standpunt hadden bepaald, wees het kabinet het voorstel van de Europese Commissie officieel af.
‘Sondering’
De regering benadrukte dat deze afwijzing weinig te maken had met Nord Stream 2. Nederland stond ‘neutraal’ tegenover de pijpleiding die immers een ‘commercieel’ project was.
Het kabinet had wel problemen met het Commissievoorstel om Nord Stream 2, een pijpleiding van buiten de EU, te verplichten aan de regels van de interne Europese gasmarkt.
Onder aanvoering van Economische Zaken uitte de regering fundamenteel bezwaar tegen extra bemoeienis van de Europese Commissie. Striktere regels waren niet nodig en maakten Europa alleen maar minder aantrekkelijk voor investeerders. Nederland hield ‘graag goede relaties’ met landen buiten de EU en hechtte bovenal ‘groot belang aan de soevereiniteit van lidstaten’.
Het kabinet verzette zich tegen meer zeggenschap voor Brussel, precies langs de lijnen die Gazprom een half jaar eerder had uitgezet. Maar toen was daar in april 2018 de motie-Van Ojik, met de opdracht om de Brusselse plannen alsnog te steunen én snel uit te leggen hoe het kabinet dacht die opdracht aan te pakken.
Het kabinet verzette langs de lijnen die Gazprom een half jaar eerder had uitgezet
Buitenlandse Zaken stuurde op 8 mei eerst een ambtenaar naar Shell om duidelijk te maken dat de regering het verzet tegen het Commissievoorstel nu niet opeens zou laten varen. De bezwaren tegen de Gasrichtlijn bleven dan ook overeind. De ambtenaar legde Shell uit dat het kabinet ‘recht wilde doen’ aan de motie van Van Ojik, door een oplossing te zoeken voor de gasdoorvoer via Oekraïne naar Oost-Europa.
En voordat de Kamer dit te horen kreeg, zou er ‘sondering’ plaatsvinden bij de coalitiepartijen. Kortom, de oplossing van het Kabinet werd eerst afgekaart met het CDA, D66 en de ChristenUnie, die de motie van Van Ojik steunden.
Bijna een maand later schreven de VVD-ministers Stef Blok en Eric Wiebes aan de Kamer dat het kabinet vasthield aan zijn afwijzing van het voorstel van de Europese Commissie. Wel reageerde het kabinet op de zorgen over de veiligheid van Oost-Europa. Nederland zou in Brussel pal staan voor Oekraïne als doorvoerhaven van Russisch gas. Mocht dat niet lukken, dan zou het kabinet ‘zich beraden op nadere stappen’, zoals het alsnog steunen van het Commissievoorstel.
Vertragen, vertragen, vertragen
Ook Duitsland was gebrand op behoud van Oekraïne als doorvoerhaven en hoopte samen met Brussel een akkoord te bemiddelen waarmee Rusland de gaslevering aan Oekraïne – en het Oost-Europese achterland – zou blijven garanderen. Zo hoopte Duitsland de angel te halen uit het Oost-Europese verzet tegen het ‘geopolitieke gevaar’ van Nord Stream 2.
Zelf zag Duitsland de pijpleiding maar wat graag komen. Met Russisch gas konden de Duitsers afstappen van kolen en hun positie versterken als Europees gashandelaar. De eigen energiesector investeerde in de pijpleiding en niemand minder dan sociaaldemocraat Gerard Schröder, de oud-Bondskanselier en tegenwoordige topman van Nord Stream, voerde de lobby aan.
Wiebes liet zijn Duitse collega weten het akkoord nodig te hebben om ‘de bezwaren vol te houden tegenover het parlement’
De Nederlandse regering steunde het Duitse streven naar voortzetting van het Russisch-Oekraïense gasleveringscontract. Minister Wiebes liet zijn Duitse evenknie Peter Altmaier onverbloemd weten dat hij een toekomstig akkoord tussen Rusland en Oekraïne wilde gebruiken om ‘de bezwaren tegen de Gasrichtlijn vol te houden tegenover het Nederlandse parlement’. De inhoud van het akkoord maakte weinig uit, Rusland hoefde zich niet vast te leggen op een minimale hoeveelheid te leveren gas.
Al vrijwel vanaf het begin, in de zomer van 2018, verliepen de onderhandelingen over het akkoord tussen Rusland en Oekraïne uiterst stroef. Dat werd door Duitsland en Nederland handig in hun voordeel omgebogen.
In de Brusselse Energieraad beargumenteerden Nederland en Duitsland dat er pas over de nieuwe Gasrichtlijn kon worden besloten wanneer er een Russisch-Oekraïens akkoord lag. Als de Nord Stream-leidingen gereed zouden zijn voordat er over een nieuwe Gasrichtlijn was gestemd, zou het een stuk lastiger worden om voorwaarden met terugwerkende kracht op te leggen.
De Kamer werd met hetzelfde argument op afstand gehouden. Een halfjaar was ‘echt niet lang voor dit type onderhandeling,’ suste Stef Blok, de minister van Buitenlandse Zaken, toen de Kamer in november 2018 ongeduldig werd.
Maar nog geen twee weken later, op 25 november 2018, schiet de Russische marine bij de Krim op Oekraïense schepen. In reactie daarop veroordeelt het Europees Parlement Nord Stream 2 als een ‘geopolitiek project dat de Europese energieveiligheid bedreigt’. De aanleg moet worden stopgezet. Wiebes meldt de Kamer op 15 december dat Nederland met ‘gelijkgezinde landen’ gaat aansturen op een compromis.
Realpolitik
Shell schakelt zijn lobby naar de hoogste versnelling. Een zevenkoppige delegatie van Shell, AllSeas, Van Oord en Boskalis luidt op 18 december de noodklok bij de ministeries van Buitenlandse en Economische Zaken. Terugtrekking uit Nord Stream leidt tot ‘grote financiële schade’ en indirect tot ‘verlies aan marktaandeel aan de Russische en Chinese bedrijven’ die in het gevallen gat zouden springen.
Kijk eens wat ik ‘ongevraagd van Shell kreeg doorgestuurd’, mailt een ambtenaar van Economische Zaken op 17 januari 2019 naar de collega’s van Buitenlandse Zaken. Roemenië is dan net met een compromis gekomen waarover de lidstaten op 8 februari moeten stemmen. Daar had Shell kennelijk de hand op weten te leggen. De ambtenaar ontving van Shell een juridisch rapport dat het Roemeense voorstel fileert als ‘onduidelijk’ en ‘onaf’. ‘Uiteraard zeer kritisch, maar wellicht lezenswaardig,’ schrijft de ambtenaar.
‘Kijk eens wat ik ongevraagd van Shell kreeg toegestuurd – het is uiteraard kritisch maar wellicht lezenswaardig’
Ondertussen bezoeken de lobbyisten van Gasunie en Gazprom de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging in Brussel.
Op 5 februari echoot de ambtelijke top in een interne briefing aan Wiebes het Shell-oordeel over het compromisvoorstel uit Roemenië en serveert het af als ‘onrijp.’ Het ‘voldoet niet aan onze belangrijkste bezwaren’. Wiebes kan daarom het beste aansturen op uitstel. Of, als het toch aankomt op een stemming, tegenstemmen.
Om het compromis met succes te torpederen, moet ook het invloedrijke Frankrijk tegenstemmen. Duitsland organiseert op 6 februari een onderonsje met Frankrijk, Nederland en vijf andere landen. Maar de Fransen gaan niet om.

Nu het niet langer zinvol lijkt, pleit Buitenlandse Zaken ervoor een goede verliezer te zijn, het verzet te staken en in te stemmen met het Roemeense compromis, om zo ‘recht te doen aan het dictum van Ojik’.
Maar Economische Zaken zet de voet dwars. Het kabinet heeft nooit harde beloftes gedaan en is dus aan niets gebonden, schrijft de ambtelijke top aan Wiebes. Aandringen op afstel of tegenstemmen zou ‘het meeste recht doet aan de Nederlandse opvattingen’. De ‘Nederlandse opvattingen’ – die de regering deelt met Shell – wegen zwaarder dan de toezegging aan de Kamer.
Dan blijkt op 7 februari dat Duitsland het met Frankrijk op een akkoordje heeft gegooid. De Europese regels gaan wel gelden voor Nord Stream, maar in plaats van Brussel mag Duitsland onderhandelen over hoe de Gasrichtlijn precies moet worden toegepast.
Diezelfde dag schuift Gazprom aan bij de Nederlandse vertegenwoordiging in Brussel om het Nederlandse standpunt te bespreken. ’s Avonds mailt Duitsland het uitgewerkte compromis met Frankrijk en lijkt te vragen om Nederlandse steun. Het bericht aan Economische Zaken, dat vrijwel volledig is weggelakt, eindigt met ‘are you?’ Dan valt het kwartje dat Duitsland het maximale heeft bereikt.
‘Laat me eerlijk zijn’
De Nederlandse overheid beseft maar al te goed wat het heeft binnengehaald. Het onderhandelingsresultaat komt ‘wel erg weinig tegemoet’ aan de wensen van de Commissie en Oost-Europese lidstaten, mailen ambtenaren elkaar op 13 februari.
Ze vrezen dat het Europarlement, dat een dag later over het voorstel stemt, nog voor ‘onaangename verrassingen’ gaat zorgen. Maar dat valt mee. De volgende dag concluderen ze opgelucht dat het onderhandelingsresultaat ‘goeddeels overeind is gebleven’.
Op 18 februari bezoekt minister Kaag Shell-ceo Ben van Beurden. De baas van Shell Nederland, Marjan van Loon, kwam eerder nog naar de minister toe. Voor de ceo gaat de minister naar het Haagse hoofdkantoor van het energieconcern.
De boodschap van de minister is dat ‘de regering tevreden is over het in Brussel bereikte compromis.’ Met Duitsland wordt de grootste belanghebbende scheidsrechter bij de pijpleiding. En oké, er komen nieuwe regels maar ‘de verwachting is dat Gazprom hier wel aan kan voldoen’. Kaag wil van Van Beurden weten: ‘Hoe ziet Shell het compromis?’
Rol op het tweede plan
De Kamer vist grotendeels achter het net. De principes van de interne Europese markt moeten nu weliswaar gaan gelden voor Nord Stream 2 maar de Kamer wilde dat de Commissie met Gazprom zou onderhandelen over de toepassing van deze regels, zodat de Europese controle over de pijpleiding zo groot mogelijk zou zijn.
Het Europarlement heeft er nog wel voor gezorgd dat de Commissie het resultaat van die onderhandeling kan goed- of afkeuren, maar het is onduidelijk hoeveel zeggenschap Brussel hiermee daadwerkelijk verkreeg. Het is een rol op het tweede plan, de hoofdrol blijft voor Duitsland.
Bovendien zijn de gesprekken tussen Rusland en Oekraïne over een leveringscontract volledig vastgelopen. De energieveiligheid van Oost-Europa is op het moment dat het compromis wordt gesloten dus nog allerminst gegarandeerd.
Maar de Tweede Kamer wil citroenen en dus moeten de knollen als zodanig worden verkocht. Minister Wiebes gaat op 20 februari, twee dagen na het bezoek van Kaag aan Van Beurden, met de hoed in de hand naar de Kamer. Van Ojik kan het compromisvoorstel van Duitsland en Frankrijk niet goed duiden en vraagt inzicht in wat er van 7 op 8 februari precies is gebeurd.
Wiebes wilde meewerken aan een oplossing voor Duitsland want ‘we plaatsen ze voor een importvraagstuk’
Wiebes kan zich ‘die nacht niet meer woordelijk herinneren’, maar is openhartig over de Duitse invloed op het Nederlandse handelen. Nederland exporteerde veel gas naar Duitsland. Door het sluiten van Groningen ‘plaatsen we ze voor een importvraagstuk,’ zegt Wiebes, die daarom wilde meewerken aan een oplossing. Ook als dat Russisch gas is. Dat heeft meegespeeld bij de Nederlandse instemming, zegt de minister, ‘laat ik daar heel eerlijk over zijn’.
De Kamer hoort dit voor het eerst en reageert verbaasd. Sjoerd Sjoerdsma vraagt wat er dan overblijft van de inhoudelijke bezwaren die de regering als een mantra bleef herhalen. ‘Die gelden nog steeds,’ antwoordt Wiebes. Hij durft het naar eigen zeggen ‘nog beschamender’ te maken door toe te geven dat de regering daar nauwelijks iets op binnen heeft gehaald.
Sjoerdsma complimenteert Wiebes met zijn eerlijkheid: ‘Ik vind dat we het in het parlement wel vaker kunnen gebruiken om eventjes heel feitelijk met elkaar te bespreken waarom iets is gebeurd zoals het is gebeurd.’
De bouw van Nord Stream 2 is gisteren, vrijdag 10 september, afgerond. Op 1 oktober moet het eerste gas door de leiding stromen.
De bouw verliep met een slakkengang. Hoofdschuldigen waren de Verenigde Staten, die zware sancties oplegden aan elk bedrijf dat actief meewerkte aan de pijpleiding. De hoogtechnologische schepen van AllSeas maakten daardoor plaats voor minder capabele Russische pijpleggers. Shell ontkwam als financier aan de sancties.
In juli 2021 sloot Duitsland met de VS een akkoord dat een einde maakt aan verdere sanctiemaatregelen. In ruil daarvoor beloofde Duitsland het project ‘zorgvuldig’ te toetsen aan Europese regelgeving. Mocht Rusland gas als geopolitiek wapen inzetten tegen Oekraïne, dan zal Duitsland sancties invoeren. Ook wil Duitsland de doorvoer van Russisch gas door Oekraïne nog tenminste tien jaar garanderen. Dat is vijf jaar langer dan het akkoord dat Rusland en Oekraïne eind 2019 onder bemiddeling van de Commissie sloten.
Oost-Europa voelt zich verraden. Polen en Oekraïne noemen de Duits-Amerikaanse deal ‘onvoldoende’ en ‘onveilig.’ Volgens Rem Korteweg van het Instituut Clingendael geeft de Duits-Amerikaanse deal iets weg dat het niet weg kán geven: Russisch gas.
Korteweg: ‘De deal legt de sleutels voor de Oekraïense gasdoorvoer in Moskou.’ Het Kremlin zal die macht volgens hem gebruiken. Rusland heeft meermaals gezegd dat het met Nord Stream 2 Oekraïne wil omzeilen. Hij verwijst naar Gazprom vicevoorzitter Alexander Medvedev, die in 2015 zei dat de gasdoorvoer door Oekraïne zou stoppen, ‘zelfs als de zon en maan van plek wisselen.’ ‘En als het Kremlin dit soort beloftes doet, houdt het zich er ook aan,’ zegt Korteweg.
Gazprom spant intussen rechtszaak na rechtszaak aan om geheel te worden uitgezonderd voor de nieuwe Gasrichtlijn, maar tot dusver zonder succes.
‘De Duits-Amerikaanse deal geeft iets weg dat het niet kán geven: Russisch gas’
Het is slechts fase één van de te voorziene juridische schermutselingen. Oost-Europa zal met argusogen volgen hoe Duitsland de regels toepast. EU-lidstaten die zich niet kunnen vinden in de toekomstige Duitse uitleg, kunnen naar de rechter. Zo kan de juridische strijd nog jaren duren.
Ondertussen zorgt Rusland nu al eigenhandig voor de noodzaak van Nord Stream 2-gas op de Noordwest-Europese gasmarkt. Met de koude maanden in aantocht staat de gasprijs op recordhoogte. Dat heeft er vooral mee te maken dat de gasopslagen in Europa op een relatief laag peil staan. Met name de opslagen waar Gazprom een aandeel in heeft staan opvallend leeg.
Dat raakt ook Nederland, zegt de onafhankelijke energie-analist en voormalige Shell-man Jilles van den Beukel. ‘Ons land drijft voor de eigen gasvoorziening inmiddels vrijwel volledig op de gashandelsmarkt.’ Ondanks het lage Europese gaspeil heeft Gazprom geen extra leveringscapaciteit via Oekraïne bijgeboekt, wat normaliter gangbaar is. ‘Dat de gasprijs nu hoog staat komt omdat Gazprom de hand aan de kraan houdt.’
Volgens Van den Beukel blijft het bedrijf dat doen totdat Nord Stream 2 in gebruik is. ‘Als het moment komt dat Nederland Russisch gas nodig heeft om de huizen warm te houden, kunnen we het gas dan weigeren als het uit Nord Stream 2 komt?’
Bram van Ojik, parlementariër (GroenLinks)
Volgens Van Ojik is de Kamer ‘helemaal niet geïnformeerd over de invloed van Shell’.
Van Ojik: ‘Waar de Kamer verkeerd over is geïnformeerd is de ontkenning van de Nederlandse politieke bemoeienis met Nord Stream. Het kabinet heeft dit consequent als een privéproject bestempeld, terwijl er in werkelijkheid continu sprake was van politieke bemoeienis. De Kamer is met een kluitje in het riet gestuurd.’
Van Ojik zegt dat hij vanaf het begin de sterke indruk had dat Rutte zich ‘zeer actief’ met Nord Stream 2 heeft bemoeid: de positie van de VVD ‘werd bepaald vanuit het Torentje’. De premier ziet het volgens Van Ojik ‘klaarblijkelijk als zijn taak om de belangen van Shell te dienen’.
Sjoerd Sjoerdsma, parlementariër (D66)
Volgens Sjoerdsma was zijn fractie ‘tevreden met het compromis’. Dat de regels van de Europese interne markt ook voor Nord Stream 2 moeten gelden, is een ‘verregaande stap, die het Gazprom zeer moeilijk gaat maken de pijpleiding voordelig uit te baten.’ Sjoerdsma zegt blij te zijn met de toetsingsrol die de Europese Commissie heeft gekregen.
Hij wijst erop dat D66 wilde dat Oekraïne ‘niet financieel door Rusland kon worden gewurgd’ en dat de onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland nog moesten worden afgerond. ‘Maar tevredenheid over het compromis kan goed losstaan van de stand van zaken met betrekking tot Oekraïne.’
Het compliment voor Wiebes’ eerlijkheid in het debat van 20 februari 2019 had volgens Sjoerdsma alleen te maken met diens ‘ontboezeming dat Nederland Duitsland niet zomaar los kon laten vanwege de exportstop van Gronings gas’.
Sjoerdsma heeft een deel van de Wob-stukken doorgenomen maar ziet daarin geen actieve rol van Sigrid Kaag (D66) in haar periode als minister van Buitenlandse Handel. ‘De gesprekken met Shell zijn kennismakingsgesprekken, waar onder andere over Nord Stream 2 wordt gepraat.’
Hij benadrukt dat D66 ‘altijd tegen Nord Stream 2 is geweest, in de coalitie en in het parlement’.
PvdA, GroenLinks en de SP
PvdA, GroenLinks en de SP hebben op basis van ons vorige artikel een debat aangevraagd. GroenLinks zegt namens de drie partijen te moeten concluderen dat ‘we onvolledig en op punten ook onjuist zijn geïnformeerd’ over de rol van Shell. Mogelijk is zelfs sprake van ‘een poging om de Kamer bewust op het verkeerde been te zetten’.
In het aankomend debat ‘hebben de bewindslieden heel wat uit te leggen over hun eigen betrokkenheid, afspraken die zijn gemaakt en de mate waarin het bedrijfsbelang is bediend’.
Eric Wiebes, voormalig minister van Economische Zaken
Oud-minister Wiebes wijst een verzoek om een interview af. Hij ‘herkent niets’ van de tekst die wij hem voorlegden. ‘Ik verwijs u door naar de huidige regering, die verantwoordelijk is voor dit beleid.’
Ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Buitenlandse Zaken
Volgens de ministeries heeft het bedrijfsleven geen invloed gehad op het kabinetsstandpunt inzake Nord Stream 2. De contacten met de bedrijven waren ‘op de vingers van één hand te tellen’. De gesprekken die er wel zijn geweest, vonden plaats ‘ruim na het formuleren van het standpunt’.
Economische Zaken ziet geen verschil tussen hoe het compromis door de eigen ambtenaren werd geduid ( weinig tegemoetkomend aan de wensen van de Commissie) en wat de Kamer hierover is verteld. ‘De Kamer is volledig en juist geïnformeerd.’
Buitenlandse Zaken stelt dat de motie van Van Ojik niet op 8 mei 2018 op het ministerie is besproken. Die ontmoeting ging ‘enkel over de bredere samenwerking met Shell’.
Bij de ontmoeting tussen minister Kaag en Shell-ceo Ben van Beurden op 18 februari 2019 is er volgens het ministerie ‘niet over de Gasrichtlijn gesproken’. Het ministerie verklaart niet waarom uit de gespreksnotities van beide ontmoetingen het tegendeel blijkt.
Nord Stream 2 AG
Nord Stream 2 AG laat alleen weten dat de ‘onrechtmatige discriminerende wetgeving’ van de Gasrichtlijn het bedrijf dwingt tot zijn huidige rechtszaken tegen de Europese regelgeving.
Shell
Shell wijst een interviewverzoek af. ‘Het is niet aan ons om vragen te beantwoorden over de bezwaren en afwegingen van de Nederlandse overheid.’
Op de vraag of ceo Ben van Beurden tevreden was over het compromis waarvan Kaag hem op 18 februari 2019 op de hoogte stelde, antwoordt Shell dat ‘de Gasrichtlijn niet aan de orde is geweest’ bij het gesprek tussen Van Beurden en minister Kaag.
Met dank aan Mira Sys voor het gezamenlijk onderzoek dat de basis vormde voor eerdere publicaties en de aanzet gaf tot deze.
Ons beroep op de Wet openbaarheid van bestuur
In totaal hebben we voor dit onderzoek dertien Wob-verzoeken gedaan. Sommige leverden tegen de honderd pagina’s aan documenten op, andere niets. Wob-verzoeken worden standaard openbaar gemaakt op de website van de Rijksoverheid.
Voor de lezer die zelf op onderzoek uit wil, delen we hier de links naar de meest relevante Wob-verzoeken:
39 Bijdragen
Wilma Schrover 7
Niek Jansen 9
Wilma SchroverGroen Links en D66 laten zich teveel intimideren door de russofobe Uncle Sam.
De EU zou moeten streven naar vriendschappelijke politieke en handelsbetrekkingen met Rusland, sancties opheffen en zich meer onafhankelijk opstellen van de VS om op de duur ook uit de Navo te stappen en een eigen defensie leger opbouwen.
Wilma Schrover 7
Niek JansenTom van Merode
Niek JansenVincent Huijbers 9
Wilma SchroverWat mij inziens te weinig wordt belicht is hoe deze ontwikkelingen gezien worden vanuit Polen en Oekraïne. Geopolitiek gaat het vooral OVER deze landen. Deze landen hebben een geschiedenis die voor hen werd bepaald door andere mogendheden (of hun eigen regering) waarbij de verdeling door Nazi-Duitsland en de Sovietunie en de inlijving in het Sovietblok na de Tweede Wereldoorlog genoeg reden geeft om de intenties van beslissingen kritisch te beoordelen.
Daarbij staat ook de geschiedenis van het veronachtzamen van het individuele mensenleven in de voormalige Sovietunie en oostbloklanden haaks op die van zoals dat in het 'westen' is ontwikkeld.
Waar wij de mond vol hebben over soevereiniteit en lichamelijke integriteit moeten wij van de aan Rusland grenzende landen en bevolking vragen consessies te doen of vertrouwen te hebben in de goede intensies van zowel Ruskand als Europa?
Toevoeging: is het toeval dat deze landen kiezen voor een andere maatschappelijke inrichting dan waartoe deze een eeuw lang zijn gedwongen? Dus dringen wij ons op of hebben zijn meer hoop en geloof in een betere toekomst door aan te sluiten bij het 'westen'? Die keuze wordt ook daar gemaakt. En met een goede reden denk ik.
Niek Jansen 9
Vincent HuijbersMaar de sterke invloed en steun van de VS met de EU, de aanwezigheid van de vijandige Navo en de dominantie van neonazi’s in politiek, het leger en het openbare leven m.n. in de Baltische staten en Oekraïne geeft Poetin meer reden het westen te wantrouwen dan omgekeerd.
Het is ook begrijpelijk dat de banden tussen Rusland en China sterker worden, aangezien beide landen een gelijkaardige vijandigheid en wantrouwen van het Westen ervaren.
Wilma Schrover 7
Niek JansenWilma Schrover 7
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Wilma SchroverWat ik duidelijk wil maken is dat Polen en de Oekraïne soeverein zijn en een geschiedenis kennen waarbij de bevolking is vermorzeld door het Communistisch avontuur (gedwongen volksverhuizingen) en de geopolitieke handjeklap tussen Nazi-Duitsland en de Sovietunie (Molotov-Ribbentroppact) en na de oorlog door de geallieerden (Conferentie van Jalta).
Dat deze landen daar een les uit hebben getrokken maakt dat zij zich verzetten.
Je zou vanuit het oogpunt van deze landen ook kunnen stellen dat het gas dat door hun land stroomt een waarborg is voor hun soevereiniteit. Nord Stream 2 is juist de omleiding waarmee Putin zijn wil aan deze landen kan opleggen. Rusland heeft herhaaldelijk de gaskraan dicht gedraaid om Oekraïne onder druk te zetten. En dat kan Putin ook met NS2.
Wie zijn wij om het perspectief van de Oekraïne en Polen te duiden? Onze recente geschiedenis is een picnick vergeleken met wat die landen hebben ondergaan.
Dat Europa en de VS deze landen misbruikt voor geopolitiek gewin is daarbij net zo kwalijk.
Wilma Schrover 7
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
Wilma SchroverMaar wij proberen samen met Polen (niet de Oekraïne) een Europese Gemeenschap of Unie te vormen.
Nordstream 2 een 'economisch' project noemen is bijna een eufemisme gezien de (geo)politieke belangen die er mee gemoeid zijn. De moeite die gedaan wordt door lobbyisten om juist de betrokken bedrijven de hand aan de kraan te laten houden zou de vraag op kunnen werpen of democratisch toezicht gewenst is. Energie is het goud van de toekomst.
Begrijp mij niet verkeerd: Rusland zie ik als een onderdeel van Europa en verbaasde me hoe westers Moskou en Sint Petersburg zijn. Het land heeft alleen in de geschiedenis een afslag genomen waarbij het individu op zijn zachts gesteld een ondergeschikte rol heeft. Ook het huidige regime in Rusland (zoals ik het door onze 'nieuws' bril zie) lijkt na wat hoopvolle pogingen in dezelfde kramp te schieten. Ik zou zeker toenadering zoeken en economische banden houden maar een volledige overlevering via Nord Stream 2 (en multinationals) lijkt mij risicovol.
Niek Jansen 9
Wilma SchroverEr is zelfs geen enkele juridische grond meer voor de Britten om Assange vast te houden sinds de kroongetuige bekend heeft dat hij gelogen heeft over de z.g. 'hacking' van geheime overheidsdocumenten door Assange.
Maar er is geen journalist in Nederland, incl. FTM en de Correspondent, geïnteresseerd in de vervolging van Assange waarmee de internationale persvrijheid bedreigd wordt.
Maar wel klagen onze journalisten bij voortduring de schending van mensenrechten en van persvrijheid aan in andere landen zoals Rusland, China, Hongarije, Polen enz.
Datzelfde gebrek aan interesse van de westerse media bestaat voor de misdaden van de Joodse apartheidsstaat Israël en de tendentieuze berichtgeving daarover:
https://rightsforum.org/nieuws/drieduizend-journalisten-onze-berichtgeving-over-palestina-deugt-niet/
en meer specifiek op de NOS gericht:
https://rightsforum.org/nieuws/hoe-israelische-propaganda-via-de-nos-ongefilterd-het-publiek-bereikt/
De westerse media zijn kennelijk diep doordrongen van het imperialistisch gelijk van het westen ten koste van mensenrechten en soevereiniteit van andere landen.
Wilma Schrover 7
Niek JansenDavid de Jongh 1
Wilma SchroverWilma Schrover 7
David de JonghVincent Huijbers 9
Wilma SchroverHet gaat niet om het verbreken van de dialoog of zakelijke relaties. Het gaat om de voorwaarden waaraan deze gaan voldoen.
Dat Shell en Gazprom liever samen handjeklap doen is vanuit deze bedrijven (en hun aandeelhouders/ belanghebbenden) gezien niet verwonderlijk. Waar Gazprom eigendom is van de kliek rond Putin lijkt Shell er ook alles aan gelegen om de politiek te sturen. De documenten die FTM laten in ieder geval de schijn daarvan te zien. Ik vertrouw de intenties niet van deze bedrijven en vind de democratische controle ontbreken. Dat er in EU verband toezicht op is hoeft zaken doen niet in de weg te staan. Het is noodzakelijk omdat het niet enkel een 'economisch' project meer KAN zijn omdat er direct landen/burgers benadeeld kunnen worden. En de betrokken bedrijven kennelijk de politiek gestuurd zijn óf deze via een sterke lobby beïnvloeden om hun doelen te bereiken.
Het is ontegenzeggelijk dat 'The War on Terror' en ,'Drugs' en Communism laat zien dat de VS een verstoord moreel kompas hebben en een probleem niet WILLEN begrijpen. Het verdelen van de wereld in vóór en tegen heeft een Snowden en Assagne en vooral meer terreur gecreëerd.
Dat EU landen daar kritiekloos in mee zijn gegaan heeft net zo veel te maken dat wij geen eigen verhaal meer hebben. In Nederland wordt de EU vooral als economisch project gezien in plaats van een gemeenschap van waarden. Precies de controle over een Nord Stream 2 had een democratisch tegengeluid kunnen zijn tegen machtspolitiek én bedrijven die zo machtig zijn dat ze de politiek beleid sturen. Kritiek hebben is goed, zelfkritiek nog veel beter maar het gaat vooral om betere ideeën!
Wietze van der Meulen 6
Wilma SchroverIn 2019 betrok Duitsland nog ruim 20% van zijn gas uit Nederland, dat was in 2020 nog maar 12,7%. Duitsland betrekt nu (2020) reeds 55% van zijn gas uit Rusland en 30,6% uit Noorwegen (zie onder).
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/151871/umfrage/erdgasbezug-deutschlands-aus-verschiedenen-laendern/
Als Duitsland af wil van zijn bruinkool- en kerncentrales, zal de gasvraag alleen nog maar toenemen in mijn ogen. De gasproductie in Nederland wordt daarentegen sterk afgebouwd (dan moet dat gas dus ergens anders vandaan komen of we hebben een probleem...).
De transportcapaciteit van Nordstream 1 en 2 is in de orde van 110 miljard kuub per jaar. Met inachtneming van het verder reduceren van de Nederlandse productie, de reeds relatief hoge Nederlandse gasvraag en het zoeken van een vervanging voor bruinkool- en kernenergie in Duitsland, verwacht ik dat het niet zo'n groot probleem zal zijn om ook een groot deel van de transportcapaciteit van Nordstream 2 te laten benutten. Daarvan zitten de Russen aan het ene eind en de Duitsers (in Greifswald) aan het andere eind. Als het er op aan komt, zijn wij, als Nederland, van die partijen afhankelijk. Al het andere in bovenvermeld artikel doet er in wezen niet zoveel toe....
Als we als Nederland nu verstandig zijn, proberen we in te zetten op meer leveranciers zodat we niet al te kwetsbaar worden (met het sterk afnemen van onze eigen "winbare" reserves). Die winbare reserves zijn nog wel wat op te voeren door meer uit het Slochterenveld te halen maar ook dat houdt een keer op (het overgrote deel is reeds gewonnen).
Meer inzetten op LNG lijkt me daarom verstandiger dan om nog achterhoedegevechten te voeren over hoe het eventueel anders had gemoeten met Nordstream 2.
Pieter Jongejan 7
Maatschappelijk relevant is dus de vraag of Nord Stream 2 tot hogere of lagere gasprijzen in Europa leidt.
Hoe meer gaspijpleidingen naar Europa leiden hoe meer concurrentie en hoe hoe lager de gasprijzen. Turkije en Israël zijn in de slag met Griekenland om gaspijpleidingen naar Zuid-en Middeneuropa aan te leggen. Hoe meer gaspijpleidingen naar Europa hoe beter.
De stelling dat Polen en de Oekraïne worden benadeeld omdat ze als doorvoerland minder geld gaan ontvangen vraagt wel om kritisch commentaar. Wat deze twee Oost-Europese landen doen is West-Europa chanteren door tol te heffen op de doorvoer van goedkoop Russisch gas. Dit leidttot onnodig hoge gasrijzen in Europa .
Degene die daarvan indirect pofiteert is de USA die het veel te dure en milieuonvriendelijke Amerikaanse schaliegas in Europa probeert te verkopen.
Het zal duidelijk zijn dat de kritiek op Nord Stream 2 niet wordt ingestoken door Shell, maar door de USA (om Rusland en Europa te verzwakken) en de Amerikaanse bedrijven die betrokken zijn bij de produktie en financiering van het Amerikaanse schaliegas. Ik vind het dus een verademing dat het ministerie van Buitenlandse Zaken onder Kaag niet meer blind achter de Amerikanen aanloopt, maar opkomt voor de belangen van Europa. Dit mag ook wel eens gezegd worden.
Het gemeenschappelijk belang van Europa is om de energierijzen zo laag mogelijk te krijgen, teneinde de noodzakelijke maar peperdure energietransitie te kunnen betalen. Ik vraag me af of de schrijvers dit begrepen hebben.
Niek Jansen 9
Pieter Jongejanhttps://www.ninefornews.nl/gasfirma-zoon-joe-biden-bereidt-boringen-schaliegas-oost-oekraine-voor/
Zowel de families van Joe Biden als van John Kerry hebben grote belangen in de milieuonvriendelijke en ook gevaarlijke schaliegasboringen in Donetz.
En Poetin weet dat maar al te goed, die niet bepaald staat te juichen bij de pogingen van de Oekraïense president Zelensky voor aansluiting bij de Rusland-vijandige Navo olv de VS.
Gerard van Dijk 6
Pieter JongejanHier geloof ik niet in. Vanuit de centrale banken bezien is geld gratis. Maar waar ga je op in zetten? In China word het geld in productiviteit gestopt waardoor de lonen en er meer welvaart is. Terwijl in het Westen we het geld in bezittingen zoals aandelen en woningen investeren. Productie is dan van minder belang terwijl de welvaart ook bij een oudere meerderheid toeneemt. Niet of minder investeren in productie laat de vraag naar arbeid ook minder toenemen waardoor de lonen laag gehouden kunnen worden. Onze welvaart is een piramidespel waar we bevolkingsgroei nodig hebben om te kunnen groeien. Waarbij de welvaart over steeds minder mensen verdeeld zal worden.
Elmar Otter 6
Gerard van Dijk@Gerard: en inderdaad, dan moeten we vervolgens goed opletten dat de opbrengsten van de windenergie op zee niet verdeeld worden onder een klein aantal spelers, maar ten goede komt aan de hele Nederlandse bevolking.
Pieter Jongejan 7
Elmar OtterPieter Jongejan 7
Gerard van DijkIn 1971 wordt de goudwisselstandaard afgeschaft en wordt het goud als waardestandaard vervangen door de petrodollar. Sindsdien is er een nauwe samenwerking tussen Saoedie-Arabië en de USA, omdat hun financiële belangen door de petrodollar parallel gaan lopen. Een hogere reële olieprijs betekent dat de USA blijvend ongestraft meer geld kan uitgeven dan het met eerlijke handel op voet van gelijkheid kan verdienen,
Sinds de introductie van de gouden dukaat in 1284 tot het afschaffen van de goudwisselstandaard in 1971 is het algemeen prijsniveau maar weinig gestegen. Een koopwoning kostte eind jaren vijftig omstreeks 5000 euro. in de 17e en 18e eeuw was dat globaal de helft, ofwel globaal een verdubbeling in 300 jaar.
Hetzelfde huis dat in 1960 5000 euro kostte (bv in Amstelveen van Heuven Goedhartlaan) kost nu meer dan 400000 euro ofwel meer dan 80 maal duurder in 50 jaar. Vergelijk dat eens met een verdubbeling in 300 jaar!
Hoe gunstig de introductie van de petrodollar was voor de USA en Saoedie-Arabië blijkt uit de stijging van de olie- en gasprijs ten opzichte van het algemeen prijsniveau. In de periode 1970-2019 is de olie/gasprijs met ruim 10% per jaar gestegen tegen een gemiddelde stijging van het algemeen prijsniveau voor goederen en diensten met slechts 3,2%! De prijs van goud is in dezelfde periode met 'slechts" 9,5% per jaar gestegen.
Sinds 1970 is de reële economische groei per hoofd van de bevolking in Nederland sterk gedaald van ruim 4% tot minder dan 1%. De reele pensioeninkomens per hoofd zijn door het uitblijven van indexatie in de afgelopen jaren met meer dan 2% gedaald. De belangrijkste oorzaak is de relatieve stijging van de prijs van olie en gas in combinatie met een negatieve kapitaalmarktrente.
Elmar Otter 6
Pieter JongejanVincent Huijbers 9
Gerard van DijkWat je nu in Nederland ziet is hamsteren van lucht.
Alex Hoen 4
Pieter JongejanDoetze
Walter Boer 3
John Janssen 4
Walter BoerWilma Schrover 7
John JanssenJan Ooms 10
John JanssenEn vergeet vooral niet te vermelden dat we de kanker, de moderne slavernij, belastingontduiking, etc. er helemaal gratis en voor niets bij krijgen van Shell, TATA cs.
PAM Le Nez 4
Vol verwachting klopt ons hart.......... of de formatie van ons volgende kabinet de beloofde veranderde bestuurscultuur zal brengen. 😂😂😂😂😂😂
Nog niet bijna, nog niet misschien!!!! En door!!
Wilma Schrover 7
PAM Le NezAlbert Einstein
Vincent Huijbers 9
PAM Le Nezhttps://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13861/artikel/2380229-nee-rutte-gaat-niet-opeens-allerlei-dingen-anders-doen
En wanneer ik om mij heen kijk en naar de verkiezingsuitslag van begin dit jaar willen 'we' dat ook helemaal niet. Voor vele is Nederland en -daar reken ik mijzelf ook bij- een heel mooi land. Alleen de gedachte dat dit land door politiek bestuur is geworden tot een economisch gewaardeerde samenleving stoort mij mateloos. Zelfs het falen van de overheid is een kosten baten analyse geworden waarbij de gedupeerden pech hebben.
Wanneer een van de rijkste landen van de wereld het woord 'sociaal' te duur vindt kun je jezelf afvragen ten koste van wie wij welvarend zijn.
PAM Le Nez 4
Vincent HuijbersVincent Huijbers 9
PAM Le NezWaarbij ik wil aanmerken dat ik 'sociaal' als politiek begrip bijna inhoudsloos vindt geworden en 'sociaal' vooral als een voorwaarde voor een samenleving zie. In deze economisch gewaardeerde samenleving is bijna alles tot transactie teruggebracht. Van alles wordt een kosten en baten analyse gemaakt waarbij de kern zoals zorg en aandacht, wonen, gezondheid, recht, ... ondergeschikt is geworden. In een land dat overvloed kent vind ik het een schande dat daar geen ruimte meer voor is.
Het globalistische naratief is denk ik vooral een belangen naratief. Het is onvermijdelijk dat er een grote herverdeling zal plaatsvinden waarbij 'wij' de opkomemde economieën wat zullen moeten gaan gunnen. Wat er nu gebeurd lijkt vooral op hamsteren en het slaan van piketpaaltjes.
Max Kühner
Wilma Schrover 7
Max KühnerDavid Tonneman 1