
Op 21 maart stemt Nederland over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, in de volksmond ook wel de Sleepwet genoemd. Moet ik voor of tegen zijn, vraagt Harry Lensink zich af. Voor Follow the Money gaat hij op zoek naar het antwoord.
Referendum: dit is het plan-B van Rutte
Het sleepwetreferendum is eigenlijk overbodig (maar ga toch maar stemmen)
Veiligheid of privacy? Dit is wat je écht moet weten over het sleepwetreferendum
Sleepwettest: slechts 1 op de 400 mensen weet hoe de Wiv werkt
Ik weet wat ik ga stemmen op 21 maart (maar het was een verdomd lastige keuze)
Wie controleert de Nederlandse spionnen?
Hé, wat moet die spion in mijn smartphone?!
Kamer kiest voor uitgesproken Sleepwet-voorstander Ronald Prins als controleur geheime diensten
Wat doet de geheime dienst met al die data?
Big Brother will be watching – of valt dat wel mee?
Ik weet wat ik ga stemmen op 21 maart (maar het was een verdomd lastige keuze)
Over drie weken stemt Nederland over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, in de volksmond ook wel de Sleepwet genoemd. Moet ik voor of tegen zijn, vraagt Harry Lensink zich af in dit dossier. Aflevering 6: Wat heeft de zoektocht me gebracht? Kan ik straks afgewogen en toch volmondig ja of nee aankruisen?
Schrijven over de nieuwe spionnenwet is lopen op eieren. Na ieder artikel in deze serie kreeg ik uit beide kampen op m’n flikker: ik leunde te veel op het nee-kamp, was onvoldoende geïnformeerd, niet diepgaand genoeg, had te veel begrip voor de ‘veiligheidsindustrie’ (naast dat alles waren er overigens ook mooie complimenten).
Één tweet in het bijzonder raakte me. Mijn stuk over ‘onderzoeksopdrachtgerichte interceptie’ was koud gepubliceerd, of ik kreeg een sneer van niemand minder dan Paul Abels. Wat begon met een voorzichtige opsteker, werd na twee woorden al onversneden kritiek: ‘Redelijk objectief, maar nog wel gespeend van inzicht in het bijzondere vak van inlichtingenvergaring’, twitterde de bijzonder hoogleraar Inlichtingenstudies.
Dat vond ik wat gemakkelijk gezegd. ‘Laat maar weten waar het hapert’, antwoordde ik.
Daar had Abels meteen een antwoord op: ‘Het hapert in het begrip van de essentie van inlichtingenwerk: op basis van snippers informatie kwade intenties onderkennen voordat het ernstige feit gepleegd is. Daarna wordt het opsporing.’
Onschuldige burgers
Ik zocht de Leidse hoogleraar op. Hij is onmiskenbaar een invloedrijke stem in het debat over Nederlandse spionage. Abels is adviseur van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), waar hij eerder plaatsvervangend directeur was. Daarvoor werkte hij twintig jaar bij de AIVD en diens voorganger, de BVD. Onlangs hield hij zijn oratie over de invloed van politici en bestuurders op de geheime diensten.
Abels ergert zich aan het beeld dat straks ‘onschuldige burgers’ de dupe zijn van de vermeende Sleepwet: ‘Mensen denken over inlichtingenwerk in termen van verdachten en onschuldigen. Maar dat is opsporing, dat is het terrein van politie en het Openbaar Ministerie. De geheime diensten waken over de democratische rechtsorde en de nationale veiligheid. Dat is heel wat anders.’
Die misvatting is volgens Abels deels te wijten aan wat hij eerder ‘de oesterkramp’ van de diensten heeft genoemd: met name de AIVD doet veel te geheimzinnig over zijn werk. Ook vindt de hoogleraar dat onder leiding van buitenstaanders (onder meer oud-politieman Gerard Bouman, die de AIVD leidde van 2007 tot 2011) die verkeerde veronderstelling is gevoed door zoveel nadruk te leggen op contraterrorisme. Abels: ‘Onder druk van OM en Justitie ging de dienst onder het mom van jihadbestrijding boeven vangen.’
Het argument van Wiv-tegenstanders dat de diensten ook zonder de nieuwe wet in staat zijn om targets in beeld te krijgen, veegt Abels gelijk van tafel: ‘De dienst staat voor de moeilijke taak om tijdig te onderkennen wat iemand van plan is. Daarbij kunnen kleine stukjes informatie, puzzelstukjes, van doorslaggevend belang zijn.’ Informatieverwerving kan op allerlei manieren; als het nodig is ook met de omstreden OOG-intereceptie. Maar, zegt Abels: ‘Dat is geen sleepnet. Als de diensten ergens niet op zitten te wachten, is het op grote hoeveelheden bulkdata.’
Terreurschwalbe
De afgelopen maanden sprak ik meer mensen als Paul Abels. Oud-spionnen die hameren op de noodzaak van de Wiv, maar ook wetenschappers, juristen en privacywatchers die zich grote zorgen maken over de wet. Vaak ging het over nuances en over de interpretatie van specifieke onderdelen van de wet.
Privacy en veiligheid zijn geen communicerende vaten
Die gesprekken met goed ingevoerde betrokkenen detoneerden flink met de demagogie van de politieke en publieke arena. Wie tegen de wet is, heeft straks bloed aan zijn handen, suggereerde eerder Gert-Jan Segers, fractievoorzitter van de ChristenUnie: ‘Als er een zware aanslag komt zonder dat we de aftapwet hebben, hebben de tegenstanders van die wet wat uit te leggen.’
Ook oud-AIVD-diensthoofd Arthur Docters van Leeuwen maakte wat critici een ‘terreurschwalbe’ noemen: ‘Als tegenstanders van de wet hun zin krijgen, dan wordt Nederland onveiliger. Er zullen mensen door sneuvelen. Dan kunnen we geen garantie geven dat we geen aanslagen zullen zien.’ En Rob Bertholee, hoofd van de AIVD, kopte de bal in tijdens een publiek optreden. ‘Ik zou willen dat er niemand naast me kan komen staan die een bom laat afgaan, maar dat betekent wel dat ik een bepaalde mate van privacy moet opgeven.’
Containerbegrip
Privacy versus veiligheid: het is een geliefd frame onder Wiv-voorstanders. Wie onbezorgd wil leven, moet wat van zijn geheimen prijsgeven, betogen ze. Maar dat is een onheus argument, want privacy en veiligheid zijn geen communicerende vaten. Veiligheid is een containerbegrip en niet objectief vast te stellen: voor veel mensen is bescherming van privacy juist een voorwaarde om zich veilig te voelen.
Ook het tegenkamp gaat echter graag kort door de bocht. Als we ‘ja’ tegen de wet zeggen, wacht ons een surveillancestaat à la de voormalige DDR, zo luidt een veelgehoord argument. Het frame van het sleepnet spreekt tot de verbeelding: de geheime dienst kunnen straks naar behoeven hun netten uitgooien om de data van grote groepen Nederlanders binnen te slepen. De studenten die zich eerder hebben ingezet voor het referendum, zeggen social media te gaan mijden als de Wiv er komt, want de overheid kijkt straks 24/7 mee op je devices. En wie de kieswijzer van Bits of Freedom invult, komt geheid op een tegenstem uit, terwijl de discussie over de wet heel wat meer behelst dan de vijf dillema’s die de digitale burgerrechtenbeweging opwerpt.
‘Er is met de aanname van deze wet nog geen mensenrecht geschonden’
Onderdeel van het tegenoffensief was ook de uitreiking van de Big Brother Award aan de minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren. De bewindsvrouw greep de gelegenheid overigens meteen aan om te ontkennen dat een sleepwet op komst is.
Mensenrecht
Het gebrek aan nuance bij de beide partijen schoot kenners van de praktijk in het verkeerde keelgat. De goed geïnformeerde tech-journalist Peter Olsthoorn zegde zijn lidmaatschap van Amnesty International op nadat de mensenrechtenorganisatie zich fel uitsprak tegen de Wiv. ‘Er is met de aanname van deze wet nog geen mensenrecht geschonden. Onze democratie brengt deze wet voort omdat ze er mensenrechten mee denkt te beschermen. Daar kun je over van mening verschillen,’ schrijft Olsthoorn, maar door het nee-kamp te steunen ‘overtreedt [Amnesty] haar eigen beginselen van onafhankelijkheid en onpartijdigheid.’
Bij al dat gekrakeel is ondertussen voor alle partijen in ieder geval één duidelijk winstpunt behaald: de discussie over de Wiv en de geheime diensten is in volle hevigheid losgebarsten. Wekelijks, zo niet dagelijks, zijn op tv, online of fysiek debatten en interviews tussen voor- en tegenstanders, incluis de geheime dienst zelf. De AIVD lijkt zijn ‘oesterkramp’ te hebben afgeworpen: diensthoofd Rob Bertholee trad op in Collegetour, schoof aan bij DWDD en zijn dienst nodigde onlangs journalisten uit op het hoofdkantoor in Zoetermeer, waar we de finesses van de Wiv kregen uitgelegd.
Tweehonderd camera’s
Een ander pluspunt van het referendum is dat de discussie breder is dan de Wiv alleen. De botsing tussen privacy en veiligheid speelt op veel meer terreinen; van de Wiv kan je tenminste nog zeggen dat de wet de bevoegdheden van de geheime diensten benoemt en ze controleert. Dat is bij andere overheidsdiensten al een stuk minder het geval. En wanneer het gaat over de data die door commerciële spelers worden verzameld, verhandeld en geanalyseerd, is die controle zo goed als afwezig.
‘We focussen heel erg op de Wiv, maar we vergeten dat er nu tweehonderd camera’s systematisch onze nationale wegen monitoren,’ zegt Nico van Eijk, directeur van het Amsterdamse Instituut voor Informatierecht (IViR). ‘Nou, als je het hebt over een sleepnet: dát is een sleepnet. Die monitors staan er zonder dat er een specifieke opdracht is. Die camera’s draaien de hele dag en worden niet pas aangezet als de politie op zoek is naar een crimineel die van A naar B reist.’ Hij wil maar zeggen: de Wiv heeft in zekere zin waarborgen die bij de politie, de Belastingdienst en de gemeentes veel minder aanwezig zijn.
Daarmee is het referendum een risico, vindt Van Eijk. Hij is bang dat áls de Nederlandse bevolking voor de wet stemt, voorstanders dat zullen gebruiken om ook andere surveillancebevoegdheden goed te praten. ‘Dat is de drogreden die vaak in het parlementaire debat wordt gebruikt. Met het referendum spelen we roulette. Maar rood of zwart is niet de beste manier om een bestendiger discussie te krijgen.’
Toch is het zo: de keuze is zwart-wit. Om tot die keuze te komen is er een overvloed aan achtergrondinformatie en duiding beschikbaar. Collega’s van De Correspondent en NRC Handelsblad schrijven al geruime tijd over de spionnenwet en op sites als Electrospaces en Netkwesties is een schat aan informatie te vinden over hoe spooks in Nederland opereren. Follow the Money heeft inmiddels ook een hele reeks artikelen gepubliceerd en ondertussen zijn daar interessante initiatieven bijgekomen, zoals wiv-onderdeloep.nl van onderzoeksjournalist Wil van der Schans en Inlichtingen.info, gemaakt door alumni en studenten van de Universiteit Utrecht.
Kortom: wie dat wil, kan zich wentelen in bergen data over de Wiv. Dat deed ik. Ik worstelde me door officiële stukken, sommige toegankelijk, anderen vol hermetisch ambtenarenlingo, met zinnen als: ‘Bij de implementatie van de interceptie van telecommunicatie op kabelgebonden netwerken in het kader van de nieuwe wet is sprake van schaalbaarheid in omvang en tijd.’ En dat was nog maar de toelichting. De wet zelf is al helemaal een puzzel, zelfs voor juristen, waarbij je als lezer moet pingpongen tussen artikelen die naar elkaar verwijzen.
Prettige bijkomstigheid
En dan? Kom je zo tot een afgewogen antwoord? Ik was een min of meer argeloze burger, toen ik in november 2017 aan dit project begon. Het heeft me echt veel tijd gekost om te doorgronden wat er op het spel staat. En dan heb ik me nog maar op de hoofdlijnen gericht, de zaken waar echt verschillend over wordt gedacht. Als belangrijkste natuurlijk de Onderzoeksopdrachtgerichte Interceptie (OOG), door de tegenstanders steevast als ‘sleepnet’ omschreven. Verder dook ik in het bewaren en delen van data, en het hacken van derden.
Blijkbaar is cyberdreiging moeilijk uit te leggen aan het stemgerechtigde publiek
Prettige bijkomstigheid is dat ik ondertussen veel opstak van wat Nederlandse spionnen allemaal doen, mogen, en vooral níét mogen. Ook kwam ik er achter waar de discussie niet of nauwelijks over gaat: online dreigingen. Russische, Iraanse, Noord-Koreaanse of Chinese hackers die snuffelen aan de Nederlandse digitale infrastructuur, op zoek naar zwakheden. Juist op dat terrein zijn de nieuwe bevoegdheden essentieel, zo benadrukken voorstanders.
In de toelichting op de wet staat een hele fraaie vergelijking met de drinkwatervoorziening in Nederland: ‘De dreiging die via de kabel tot ons komt, leidt tot de conclusie dat we nu geen waterzuiveringssysteem hebben. We kunnen een filter plaatsen op de wateraansluiting van een enkel huis, namelijk het bedrijf dat meldt dat zijn IT is aangevallen. Maar een systeem waarbij de kwaliteit van het water daar waar nodig kan worden onderzocht bij het binnenkomen van ons land, is er niet. Daarmee rennen we van de ene dreiging naar de andere. Dit is niet meer dan symptoombestrijding en daarmee geen adequate verdediging van het Nederlands belang.’
Een mooie metafoor, maar blijkbaar is cyberdreiging toch moeilijk uit te leggen aan het stemgerechtigde publiek: in de discussie blijven pro- en anti-kamp zich vooral bedienen van voorbeelden uit het contra-terrorisme. De zeloot met een bom spreekt domweg meer tot de verbeelding.
Dat is jammer, vindt Bart Jacobs, hoogleraar Digital Security aan de Radboud Universiteit. ‘Spionage is voor een groot deel een digitale activiteit geworden en verdediging daartegen dient zich ook naar het digitale domein te verplaatsen. Een belangrijke reden waarom toegang tot “de kabel” vereist is, is om deze verdedigende taak adequaat uit te kunnen voeren,’ zo schrijft de wetenschapper. ‘Dit rechtvaardigt een apart artikel in de nieuwe Wiv – waarover tot nu toe tot mijn verbazing niet gesproken wordt – met daarin nadere bepalingen, zoals bijvoorbeeld de eis dat de informatie die uit dergelijke attack-monitoring verkregen wordt alleen defensief en niet voor andere doeleinden ingezet wordt.’
Grofvuil
Meer dilemma’s, die kunnen er nog wel bij in de afweging die je als kiezer moet maken. Onderwijl lijkt Den Haag met een heel andere werkelijkheid in de weer: de politieke realiteit. Veel opponenten van de wet en veel voorstanders van het raadgevend referendum zagen zich gesteund door D66. Maar inmiddels is deze vorm van volksraadpleging door diezelfde partij bij het grofvuil gezet en hebben de democraten van Pechtold zich bekeerd tot Wiv-zendelingen.
D66 wrong zich de afgelopen maanden in allerlei bochten
D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven haalde in eerdere discussies over de wet echt alles uit de kast om de Wiv aangepast te krijgen. Dat bleek verspilde energie: het oorspronkelijke wetsvoorstel bleef grotendeels intact en D66 stemde tegen. En nu? Nu is D66 coalitiegenoot en is Kajsa Ollongren als D66-minister van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk voor de AIVD. Zij verdedigt de Wiv en vindt Verhoeven aan haar zijde.
Om die draai van 180 graden te verexcuseren, wrong de partij zich de afgelopen maanden in allerlei bochten. De minister kwam in december met een brief waarin ze benadrukte dat de wet toch echt moest worden uitgelegd in het voordeel van privacy, dat de controle op de diensten ‘robuust’ zal zijn en dat als het allemaal toch niet werkt zoals moet, er binnen twee jaar een aanpassing komt.
Toen ik op Twitter Verhoeven betichtte een ‘overloper’ te zijn, reageerde hij fel en kwam met een statement op Facebook, waarin hij opnieuw zijn steun aan de Wiv uitsprak. ‘Van het willekeurig en massaal verzamelen van gegevens van burgers in Nederland of het buitenland (‘sleepnet’) kan, mag en zal geen sprake zijn. Daarom zal het kabinet bij de uitvoering strikt de hand houden aan de extra waarborgen in deze wet’, schreef de parlementariër.
Zijn boodschap: mocht het zo zijn dat de wet niet duidelijk genoeg is of niet voldoen, vertrouw dan op deze regering, vertrouw op de evaluatie van de wet, vertrouw op het parlement, vertrouw op D66, vertrouw op mij. Dat is toch gek voor een volksvertegenwoordiger die eerder in een debat met de Eerste Kamer het volgende benadrukte: ‘Het is belangrijk dat we geen sluiproutes in de wet opnemen waardoor er allerlei mogelijkheden ontstaan voor de diensten om dingen te doen waarvan op mondelinge momenten of in secundaire geschriften wordt gezegd dat het allemaal niet de bedoeling is, maar het in de wet zelf niet goed, hard en duidelijk is geregeld.’
Wat je niet wil, is dat er morgen een klokkenluider opstaat die laat zien dat we Snowden-achtige toestanden hebben
Die expliciet vastgelegde duidelijkheid ontbreekt. Ook hoogleraar Informatierecht Van Eijk had liever gehad dat de dilemma’s in de wet helderder waren geregeld. ‘Wat je niet wil, is dat er morgen een klokkenluider opstaat die laat zien dat we Snowden-achtige toestanden hebben. Dat er dingen gebeuren die misschien wel onder de wet vallen, maar waarvan wij in redelijkheid niet hadden kunnen vermoeden dat dat allemaal kon.’
Toch is hij niet per se tegen de wet, zegt Van Eijk; het komt voor hem nu op de toepassing aan. ‘Ik heb hier niet een rol aluminiumpapier liggen om een hoedje van te maken. Tot die categorie behoor ik niet. Nu moeten de toezichthouders echt aan de slag. The proof is in the eating.’ En als het tegenvalt, kan de wet volgens hem altijd nog worden aangepakt via de rechter.
Binaire keuze
Zo kan je over de Wiv muggenziften tot je een ons weegt. Al die kennis maakte het eigenlijk steeds moeilijker om volmondig ja of nee te stemmen, terwijl dat toch echt de enige keuze is: binair, vóór of tégen.
Je kan het referendum natuurlijk als een noodrem zien. Door tegen te stemmen, zal het kabinet op onderdelen de wet misschien aanpassen. Maar dat is feitelijk een oneigenlijke procedure, want het parlement heeft al ingestemd.
Je kan uiteraard ook níét stemmen. Want waarom zou je?
Je kan uiteraard ook niet stemmen. Want waarom zou je? Een oordeel moeten vormen over de Wiv heeft iets willekeurigs. Er zijn vast nog veel ingewikkelder wetten met een veel grotere impact op ons dagelijks leven. Wetten waar het parlement ‘ja’ tegen heeft gezegd en waar je daarna niemand meer over hoort.
Maar dat is het verschil met de Wiv: wij mogen er alsnog wat van vinden. Móéten er wat van vinden, zal de zuivere volksdemocraat zeggen. En weet wel: het is de laatste keer dat we via een raadgevend referendum onze mening kunnen delen met de regering.
Voor wie die kans niet wil laten schieten maar twijfelt over wat te doen, heb ik hieronder een handige handleiding gemaakt. Het heeft mij geholpen om zo naar de referendumvraag te kijken en tot een antwoord te komen. Ik ben eruit; ik weet wat ik moet aankruisen op 21 maart.
Wat het is geworden, hou ik tot die tijd voor mezelf.
92 Bijdragen
Marla Singer 7
Bijkomend kan dit referendum ook een manier zijn voor burgers om aan te geven dat zij het niet eens zijn met de afschaffing van dit zelfde referendum.
Jan-Marten Spit 9
Marla Singerexact.
De inlichtingendiensten hanteren het need-to-know principe. De vrije burger hanteert voor overheidsmacht het need-to-have principe, en de mogelijkheid om verzet onder de burgerij tegen een steeds verder corrumperende overheid vroegtijdig in kaart te brengen, valt daar niet onder.
Zolang klokkenluiders harder worden aangepakt dan de (rest van de ) daders, het OM klassenjustitie toepast, ministers bevel van de rechter negeren, ministers opdracht geven de wet te overtreden, de regering illegaal steun geeft aan illegale oorlogen , topambtenaren geen boodschap hebben aan hun eed van trouw aan de grondwet, militairen alleen geweldig zijn tijdens de bruikbaarheid maar daarna kunnen verrotten, zolang het bonnetje van teeven kan verdwijnen met behulp van verraderlijke ambtenaren in een systeem dat de factuur van een beul uit 1556 heeft bewaard zeg ik: als de overheid zo graag een sleepnet wil heeft ze ruim de tijd gehad om aan te tonen dat ze dat vertrouwen toch verdient. Eerst herstel van de democratische rechtsstaat, dan kunnen we in de toekomst praten over het uitbreiden van bevoegdheden - en absoluut niet andersom.
R. Eman 8
Jan-Marten SpitMz59 7
R. EmanR. Eman 8
Mz59Zolang de overheid en politiek niet in staat is mijn vertrouwen terug te winnen vind ik het niet noodzakelijk dat ze ook nog eens mijn toestemming nodig hebben.
Mz59 7
R. Emanj.a. karman 5
Marla SingerTheo Min 1
Harry Lensink
Theo MinDiny Pubben 9
Harry LensinkAls ik doorlink naar de NRC, krijg ik de twitter van Huib Modderkolk.
Hij is van de VK en ik neem aan dat jij naar de leugens / manipulatie van zijn tweet over een NRC artikel verwijst.
'Velen weten niet eens dat het speelt', denkt een oud PVV politicus.
Een VVD-er noemt de discussie 'geforceerd' en 'een beetje geneuzel over privacy.'
Anonieme politici in de krant, vind het een journalistieke ramp.
j.a. karman 5
Harry LensinkPrima stukken waar de boel wringt.
Verwrongen beeldvorming in een anti houding is niet het positieve voor een democratische discussie.
Theo Min 1
Harry LensinkRoland Horvath 7
Dat gebeurt zowel door Paul Abels NCTV als door Gert Jan Segers CU en door Arthur Docters van Leeuwen, ex AIVD. Dat is kwaadaardige debielen praat: Zelfs de beste AIVD & Co kunnen niet alle aanslagen voorkomen.
Er zullen geen of minder aanslagen zijn als NL niet mee doet met de aanvalsoorlogen van de VS annex de NAVO.
2. Er wordt beweerd dat de AIVD & Co niet zitten te wachten op massale gegevens. Maar als ze de mogelijkheid hebben om massaal gegevens te verzamelen, dan zullen ze het doen ook al zijn massale gegevens over zo wat iedereen in hun werk anti productief.
3. De sleepwet geeft de overheid nog eens meer macht met als excuus dat er al tweehonderd camera's langs de wegen staan, Nico Van Eijk, IViR.
Een ander excuus is dat er controle is op de AIVD en veel minder of geen elders op andere activiteiten van de overheid of op activiteiten van private ondernemingen. Dat toezicht stelt in de praktijk nooit veel voor. Iets anders is dat er te weinig controle is op ondernemingen als Google, Facebook & Co.
4. Nu is het werk van de AIVD & Co ook mogelijk.
Instellingen als de AIVD & Co en ook de politie hebben in hun ogen altijd te weinig bevoegdheden. En dus zouden wettelijke hindernissen van hun bevoegdheden moeten opgeruimd worden. Die hindernissen zijn er echter om de burgers en de democratie te beschermen.
5. Conclusie: De sleepwet is niet nodig, hij maakt het werk van de AIVD niet beter en hij geeft aanleiding tot kwalijke overheidsbemoeienis. Voorts is de sleepwet niet alleen een bedreiging van de privacy en de vrijheid van de burgers maar ook een bedreiging voor de democratie. Of wat daar nog van overblijft. Als het aan de 4 partijen van Rutte3 ligt dan worden niet alleen referenda afgeschaft maar ook alle andere democratische instellingen zoals het stemrecht.
j.a. karman 5
Roland HorvathRoland Horvath 7
j.a. karmanHet gaat in de sleepwet er om dat de AIVD, de MIVD & Co onbeperkt en totaal ongehinderd altijd iedereen mogen bespioneren en afluisteren. Want iedereen wordt met de sleepwet een van spionage verdachte. En iedereen was al lang en is een vijand van de overheid, met een -extreem- conservatieve zeg maar reactionaire regering als Rutte3 steunend op VVD, CDA, D66 en CU. Een regering, die een bestaand referendum, dat hooguit adviserend is, afschaft, is ronduit reactionair. De sleepwet is een volgende stap in de afbraak van de vrijheid en van de democratie. En dat zal de laatste stap niet zijn.
Want we worden door alle door de VS gefantaseerde en gecreëerde vijanden zoals IS, Irak, Afghanistan, Noord Korea, Libië, Mali, Rusland en China bedreigd. IS heeft in NL nog nooit een aanslag gepleegd maar volgens Rutte3 zijn ze dat 100% zeker van plan. En de brave burgers worden verondersteld met die achtervolgingswaanzin mee te doen.
Rutte3 schaadt de gezondheid.
Niek Jansen 9
Roland HorvathAangezien Nederland altijd een poedeltje is geweest van de VS en dus ook van Israël zal dat sleepnet ongetwijfeld ook goede diensten verrichten voor de CIA, de Mossad en andere inlichtingenorganisaties.
En dat betekent dat er ook veel informatie kan opgevraagd worden bij de AIVD over bijv. protestbewegingen tegen de oorlogen van de VS, BSD-boycotbeweging tegen Israël, critici van de deelname van de NAVO aan de oorlogen in het MO en aan de troepen 'buildup' aan de Russische grens enz.
Hoe politiek Wiv gebruikt kan worden illustreert hoogleraar Informatierecht van Eyk, die waarschuwt voor 'Snowden-achtige toestanden' in het artikel van Lensink. Niets liever dan "Snowden-achtige' toestanden zou ik zeggen, waardoor leugens, misleiding door politici en overheden aan de kaak gesteld kunnen worden maar de hoogleraar wil dat dus voorkomen en verraadt daarmee zijn eigen politieke opstelling, dwz dat Wiv er is ter bescherming van de establishment en een middel van repressie tbv de belangen van de gevestigde politieke orde ten nadele van ons burgers.
En dat heeft allemaal niets te maken met dreigende terroristische aanslagen , maar wel in de paranoïde optiek van de VS, die al met o.m zijn NSA de hele wereld spioneert, waarbij de 'war on terror' als schaamlap wordt gebruikt..
j.a. karman 5
Roland HorvathDaarvoor is de wiv.
Nu is het omdat het niet verboden is is het toegestaan totdat iemand klaagt dat het toch niet handig was.
Of dat er werk nodig was dat omdat het niet zou mogen bleef liggen.
Je geeft exact aan waarom de wiv nodig is.
De reglementatie bijwerken is nodig.
Dacht je dat je met een verkeersweg ui 1900 het huidige verkeer goed gereglementeerd is? Moet je eens kijken wat er veranderd is.
Fysiek is veel makkelijker te begrijpen dan het Cyber wereldje.
Roland Horvath 7
j.a. karmanHet is niet omdat allerlei controle nu mogelijk is door de digitalisering & Co, dat men die controles moet doen. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat bij ieder huis in NL een bewakingscamera wordt geplaatst, dat zijn maar ongeveer 5 miljoen camera's. Maar of dat iets positiefs oplevert is maar de vraag. Wellicht zorgt zoiets voor niets dan ellende.
j.a. karman 5
Roland HorvathVeiligheidsdienst politie en andere ambtenaren zijn bij ons stelsel gelukkig gescheiden. Dat van een camera plaatsen bij een ieder is "het zou kunnen dat" bangmakerij om je gelijk te halen.
Het zou ook kunnen dat we een narcostaat worden met de macht bij wijkkoningen.
Roland Horvath 7
j.a. karmanAntwoord: Niets positief of nuttig, wel veel miserie. De camera's zijn bedoeld als een vergelijking met de uitgebreide bevoegdheid van de AIVD & Co.
De overheid wil steeds meer macht, meer bevoegdheden want we worden volgens Rutte & Co bedreigd door IS. Terwijl die nog nooit een aanslag hebben gepleegd in NL.
En dezelfde overheid gunt de burger steeds minder macht bijvoorbeeld geen referenda, want volgens Rutte & Co is het volk nog lomper dan het achtereind van een varken.
Dus de Nederlandse overheid wil steeds meer macht met steeds minder controle door de burgers.
Dit is enigszins analoog met het principe: No taxation without representation.
j.a. karman 5
Roland HorvathHet probleem dat we uit die hoek hebben is dat het onder mom van het volk en de burger heel lomp ingestoken wordt.
Eens kijken welke mach dacht je te hebben als je inkomen ver onder de minimale levensbehoefte zit.
Zoiets is het liberale rechtse ideaal van het grootkapitaal. Zeg maar voc mentaliteit.
REINIER VAN DRIEL 7
Roland HorvathAngst zaaien doet het prima, ik lees de folder die vandaag in de bus viel over de WIV. z.g. ,,onafhankelijke" informatie van de overheid.
Helaas zijn er naïevelingen die de overheid betrouwbaar achten en er voor de burger is, droom lekker verder.
Roland Horvath 7
Edmond Muller 7
Reden 2: Het is voor mij vooral een ethische discussie: In wat voor samenleving wil jij leven en wat gun je je kinderen. Daarover zou de discussie moeten gaan. En dan kan de uitkomst zijn dat je de risico's (bijv. 0.001%) voor lief neemt in ruil voor een onbespied leven waarin je ook fouten mag maken (of fout kan zijn als dat nodig is). Al de praktische analyses leiden af van de wezenlijke vraag wat we nu willen als samenleving.
Marla Singer 7
Edmond MullerAls die burgers dan beloven die wapens tegen terroristen in te zetten is dan eigenlijk net zoveel waard als een AIVD die belooft verantwoord met een sleepwet om te gaan.
(Even los van het feit dat we in Nederland vele duizenden legale wapenbezitters hebben die zeer verantwoord met hun verantwoordelijkheden om gaan.)
Mz59 7
Marla SingerPieter Ahsmann 5
Mz59Mz59 7
Pieter AhsmannSjoerd Nelissen 6
j.a. karman 5
Sjoerd NelissenSjoerd Nelissen 6
j.a. karmanj.a. karman 5
Sjoerd NelissenPieter Ahsmann 5
j.a. karmanHelaas hebben we in Nederland niet de mogelijkheid wetten aan de grondwet te toetsen. Ik wacht nog steeds op iemand als Frans Timmermans om ons daarop te wijzen. Helaas heeft die het te druk met anderen de maat te nemen.
[Verwijderd]
Jan-Marten Spit 9
[Verwijderd][Verwijderd]
Jan-Marten SpitNa elke verkiezing een kater groter dan ik ooit van bier gehad heb. MSM al meer dan een week druk met kunnen we nou wel of niet op natuurijs schaatsen. Das dan bij gebrek aan terreur.
Akshaya de Groot 2
Zelf zou ik er graag nog een element aan toevoegen, en dat is de rol van de inlichtingendiensten in de Amerikaanse politieke crisis.
Voor iedereen met gezond verstand is langzaamaan wel duidelijk dat Rusland de Amerikaanse presidentsverkiezingen naar zijn hand heeft gezet. Met een internationaal 'spel' dat langdurig is voorbereid en alles te maken heeft met informatie-oorlogsvoering en illegale geldstromen langs belastingparadijzen.
ZONDER DE SAMENWERKENDE INLICHTINGENDIENSTEN van meerdere NAVO-landen, zouden we nu denken dat Donald Trump LEGAAL tot president was gekozen — en dat het dus heel gewoon is om te denken en te handelen. zoals hij en zijn companen plegen te doen.
MAAR DANKZIJ DE SAMENWERKENDE INLICHTINGENDIENSTEN van meerdere NAVO-landen (en het nog grotendeel functionerende justitie-apparaat in de VS) zal Donald Trump binnen afzienbare tijd worden afgezet en worden vervangen door een legaal gekozen president.
Dat zal een gigantische verandering ten goede in de politieke atmosfeer teweeg brengen.
Zo vreemd als het lijkt, onze democratie heeft 'sectie stiekem' nog steeds keihard nodig.
(Maar we mogen ze daarbij kritisch op hun vingers – laten - kijken!)
Lodewijk 6
Akshaya de GrootSorry, ik kan verder geen commentaar geven op uw schrijven, zonder in ad hominems te vervallen. Daarom laat ik het even bij de link.
Jan-Marten Spit 9
LodewijkDe toenemende absurditeit van een panikerende elite is slechts een symptoom. Romeinse keizers werden steeds gestoorder, wij hebben nu Trump.
"THE FATE OF EMPIRES" door Sir John Glubb.
http://people.uncw.edu/kozloffm/glubb.pdf
Ludovica Van Oirschot 15
Jan-Marten SpitZoals hij het verwoordde: kiest u voor de miljarden (klanten van Unilever) of voor de miljardairs?
Het moet niet gekker worden. De topman van een van de grootste westerse bedrijven die het kennelijk nodig vindt stelling te nemen tegen zijn aandeelhouders.
Het is niet alleen in Rusland dat de miljardairs de macht hebben.
Jan-Marten Spit 9
Ludovica Van OirschotHet was dan ook sarcasme, zoals ook blijkt uit de tweede alinea, en de link die ik meegaf. Lees het maar eens.
Ludovica Van Oirschot 15
Jan-Marten SpitJan-Marten Spit 9
Ludovica Van OirschotLodewijk 6
Jan-Marten SpitMaar dat is in de vs toch exact dezelfde situatie? En In Nederland, Europa, alle landen in de invloedssfeer van de vs? Ik zie het verschil niet. Het is over de hele wereld hetzelfde.
"Romeinse keizers werden steeds gestoorder, wij hebben nu Trump."
Ik vind dat een valse vergelijking. Trump is de enige, die probeert de "deep state" aan te pakken. (drain the swamp). Maar hij moet opboksen tegen de -vele- veiligheidsdiensten, die zich in hun invloedssfeer bevinden.
Hij gedraagt zich als een onbehouwen hork, maar ik sta achter die intenties van hem. Ik denk steeds: "De tijd zal het leren, wie gelijk krijgt."
Maak van deze post maar een favoriet, over 2 of 3 jaar spreek ik je weer en zal je eraan herinneren, als de wereld zoals we die nu kennen nog bestaat.
Jan-Marten Spit 9
Lodewijkhet was dan ook sarcasme :)
"Trump is de enige, die probeert de "deep state" aan te pakken."
Dat zal de reden zijn waarom hij de belastingen voor zijn achterban verhoogde, en de belastingen voor de door hem verfoeide mede-miljardairs verlaagde. Zijn zijn woorden doorslaggevender bewijs voor intentie dan zijn daden? Neen.
De enige reden dat Trump overhoop ligt met de 'deep state' is omdat hij bijvoorbeeld niet afziet van het sluiten van deals met doorgewinterde criminelen uit het voormalig oostblok - zelfs nog tijdens zijn presidentscampagne. De deep state heeft geen principiële problemen met criminelen, maar wel een probleem met verraders.
"Maak van deze post maar een favoriet, over 2 of 3 jaar spreek ik je weer"
En op basis van welk criterium gaat dan precies wat geconcludeerd worden? Zullen we de welvaartsverdeling in de VS nemen? De koopkracht van de middenklasse? De bevoegdheden van de geheime diensten?
De vijand van je vijand is niet perse je vriend. Die electorale denkfout is de essentie van het succes van zijn campagne. Trump haalt waarschijnlijk het einde van dit jaar niet, en dat is maar goed ook.
Lodewijk 6
Jan-Marten SpitAh, dat had ik deze keer gemist.
[Verwijderd]
Akshaya de GrootJan-Marten Spit 9
Akshaya de GrootIk vind je veronderstelling dat het weren van Russische invloed in de Amerikaanse politiek toont dat de geheime diensten democratische waarden huldigen, logisch zwak.
Als de NSA ook beïnvloeding en omkoping door bijvoorbeeld interne fossiele macht langs dezelfde democratische maatstaf zou leggen, dan wordt het een ander verhaal. Maar dat is niet het geval.
Bovendien stelde de universiteit van Harvard enkele jaren geleden al vast dat de invloed van Amerikaanse kiezers op Amerikaanse politiek afgerond nul is. Wat de vraag opwerpt in hoeverre de VS een democratie is, en wat de inlichtendiensten aldaar precies verdedigen.
Ik zou goed naar president Eisenhower luisteren. Dat was een president (en tevens allied commander in chief in de 2e wereldoorlog) uit een ander amerika dan hij vreesde dat het zou worden - en die vrees bleek terecht.
https://www.youtube.com/watch?v=Gg-jvHynP9Y
Marla Singer 7
Akshaya de GrootWat u gezond verstand noem, noem ik politiek gekleurd wensdenken.
Het is dan ook aan te raden om uw nieuwsgaring wat breder te trekken want over dit onderwerp is behoorlijk veel nieuws te vinden buiten de kijkcijfer verzinsels van de MSM.
Pieter Ahsmann 5
Marla SingerLodewijk 6
Pieter Ahsmann"Zélfs de NOS berichtte er ooit over:"
van Pieter Ahsmann, 01-03-2017, 20:01
https://www.ftm.nl/artikelen/sleepwet-ik-weet-wat-ik-ga-stemmen?share=1#reactie55294 zegt mij genoeg.
Zelfs Eric Smit is niet vrij: hij is afhankelijk van onze centjes. Ik heb ook al eens meningen op dit forum gezien, dat zelfs FTM fungeert als controlled opposition. Ik ben zelfs van mening, dat áls FTM een vinger op een zeer gevoelige plek gaat leggen, dat hij zich wel eerst heel goed gaat bedenken, of hij niet die -recent- vermoorde journalist uit Slowakije achterna gaat. En nog iets eerder die journaliste op Malta. Die hadden ook hot nieuws, maar moesten het met de dood bekopen.
De problemen die hier worden aangekaart, zijn klein bier vergeleken met de échte belangen die er spelen. En een mensenleven is in de ogen van die figuren geen stuiver waard. De lijst voorbeelden is eindeloos.
wijz.: was niet Hongarije maar Slowakije.
Lodewijk 6
Pieter Ahsmannhttp://achterdesamenleving.nl/10-grote-leugens-van-de-mainstream-media/
http://www.novini.nl/omgekochte-journalisten/
(Udo Ulfkotte is inmiddels overleden, hartinfarct)
http://www.novini.nl/ontslagen-journalist-luidt-noodklok-over-selectieve-verslaggeving-cnn/
http://www.zaplog.nl/zaplog/article/europese_propaganda_bestaat_dankzij_omgekochte_journalisten
http://irmaschiffers2014.wordpress.com/2014/09/30/journalist-onthult-we-worden-omgekocht/
http://politiek.thepostonline.nl/column/onafhankelijke-journalistiek-betaald-door-de-aivd/
http://www.visionair.nl/politiek-en-maatschappij/nederland/update-gebrek-aan-onafhankelijke-nieuwsmedia/
https://goudportal.nl/insider/wat-is-de-rol-van-de-mainstream-media
http://www.gewoon-nieuws.nl/2014/10/journalisten-worden-opgeleid-om-te-liegen-en-te-bedriegen/
http://www.globalresearch.ca/editor-of-major-german-newspaper-says-he-planted-stories-for-the-cia/5429324
http://www.ninefornews.nl/bepaalt-de-overheid-het-nieuws-de-knusse-relatie-tussen-journalisten-en-hoge-ambtenaren/
http://www.novini.nl/tendentieuze-journalistiek-is-normaal-in-nederland/
http://www.stopfake.org/nl/home-2/
Pieter Ahsmann 5
Akshaya de GrootNooit gedacht dat ik fan zou kunnen worden van iemand in de amerikaanse politieke systeem maar een aanrader voor iedereen; even goochelen op Trey Gowdy. Een man met een overstijgend begrip van het belang van wetten, die voor iedereen gelijk moeten zijn en op iedereen op gelijke manier van toepassing moeten zijn.
Overigens, waarom denkt u dat de volgens amerikaanse regels democratisch verkozen president afgezet zal worden?
Lodewijk 6
Dat is de framing, die wordt toegepast, waardoor de brengers van de boodschap als onbetrouwbaar overkomen. Anders doe je zoiets niet.
Daarbij komt, dat -nagenoeg- bij alle aanslagen de plegers al lang en breed in beeld waren, maar dat het er dan op wordt gegooid, dat de diensten de berichten hadden genegeerd, geen coördinatie tussen de diensten, enz.
Ik heb vroeger goed opgelet bij geschiedenis en al zou ik déze regering vertrouwen (wat ik per se niet doe), dan nog weet ik niet, wat de volgende doet. Dit heeft gevolgen voor generaties na mij, en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
De containers met (staats)geheimen puilen al aan alle kanten uit en we weten niet, wat er allemaal in de achterkamertjes wordt gerommeld, behalve, dat de corruptie er van alle kanten afspat.
Daarbij komt, dat als je even over de grens kijkt (FBI, NSA, CIA), dat die instellingen hun bevoegdheden al op schandalige wijze hebben misbruikt. Ik heb niet de illusie, dat de nederlandse diensten zich hier niet schuldig aan zullen maken. Daarbij neem ik waar, dat de -kuch- 'controleurs' allen behept zijn met tunnel-visie en meer begaan zijn met hun baantje, dan met veiligheid. Zelfs nu al is Nederland kampioen aftappen.
https://www.security.nl/search?origin=frontpage&keywords=aftappen
Mijn stem is in ieder geval tegen en ik zal mij met alle mij ten dienste staande -technische- middelen verzetten, om die wetgeving te frustreren. In het uiterste geval haal ik de rj45 stekker eruit en ga postduiven houden, dan besteed ik mijn tijd nuttiger, dan hier -en elders- de toetsenbord-ridder uit te hangen.
[Verwijderd]
LodewijkMaartenH 10
Een voor mij bijkomende reden om heel sterk voor referenda te zijn is dat dit wetgevers ook meer gaat dwingen om met goede wetten te komen, namelijk die uit te leggen en te verdedigen zijn.
Wat ons "misschien wel laatste referendum" betreft, ik hoop dat voor- én tegenstanders van de WIV door een hoge opkomst laten zien het niet eens te zijn met de afschaffing van het raadgevend referendum. Trouwens ook de mensen die het wat de WIV betreft niet weten, kunnen met een blanco stem vóór het referendum stemmen.
Rick Smets
1. Het integraal schenden van de privacy van het volk heeft gevolgen voor het geluksgevoel. Dit is een veel onderzocht aspect en heeft al effect wanneer een persoon "denkt" te worden gadegeslagen. Deze nieuwe mogelijkheden voor de overheid zorgen duidelijk bij veel mensen voor dit gevoel.
2. Het aantal slachtoffers van terrorisme is nihil in nederland. Eigenlijk bestaat het helemaal niet. De kans dat je jezelf doodt is 277 keer hoger. De vraag is of deze maatregelen zullen werken om dat ene incident te voorkomen. Niemand zal het ooit weten. Misschien is het beter om terrorisme te voorkomen. Praten schijnt te helpen. En luisteren. (ipv afluisteren) Wellicht nog goedkoper ook.
3. Hoe veilig is al die data in handen van de overheid. Data wordt aangelegd aangemaakt om nooit meer te verdwijnen. Denk aan WOII, Snowden en alle dataleaks.
Eigenlijk bizar om daarmee in te stemmen.
Ludovica Van Oirschot 15
Rick SmetsIk zeg: keukentrapjes zijn overal. En zij maken meer slachtoffers in Nederland dan IS.
Ik ben benieuwd wanneer onze regering de keukentrapjes gaat verbieden, of tenminste ernstig aan banden leggen?
Marla Singer 7
Ludovica Van OirschotGevolgen dat keukentrapjes 2x zo duur worden en mensen andere dingen gaan gebruiken waar je nog veel sneller van af kukelt. Nog meer ongelukken en een overheid die haar handen daar vanaf kan trekken.
MaartenH 10
Ludovica Van OirschotPieter Ahsmann 5
MaartenHPieter Ahsmann 5
Met de mogelijke invoering van deze wet (hoewel ik er vrijwel zeker van ben dat alles v.w.b.t. de invoering ervan al een tijdje praktijk is) zou de balans nog verder laten doorslaan naar onze(!) overheid. Een overheid overigens die volgens Edward Snowden erg onderdanig is aan de wensen van Amerikaanse diensten. Een overheid die verantwoording voor eigen handelen als het haar beter uitkomt uit de weg gaat.
Zélfs de NOS berichtte er ooit over: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2014570-snowden-aivd-en-mivd-zijn-ondergeschikt-aan-de-vs.html
En dus een overheid die horige is aan het amerikaanse imperialisme én de daarbij horende minachting voor de eigenaars van de democratie waarvan beweerd wordt dat we er deel van uitmaken; het volk. Ooit beschreven als mandaat van het volk.
In het huidige Europa hebben we er eeuwen over gedaan, ten koste van miljoenen mensenlevens, een gezonde verhouding te verwezenlijken tussen bevolking en leiders. Ons huidige rechtssysteem is daar een uitvloeisel van. Deze wet en het functioneren van de controlemechanismen daarop zijn vele stappen achteruit.
Ik nodig iedereen van harte uit een bezoek te brengen aan het fantastisch mooie Gent en je te verbazen over het Gravensteen, de burcht die midden in de stad werd gebouwd om de toenmalige bovenbazen te beschermen tegen de vijand....... het eigen volk.
Ludovica Van Oirschot 15
Ik las: "deze overheid wil de burger graag afluisteren, maar wil tegelijkertijd niet luisteren naar diezelfde burger".
Ik weet niet meer van wie deze uitspraak was maar ik vind het een treffende verwoording van deze merkwaardige samenloop van omstandigheden.
MaartenH 10
Ludovica Van OirschotReferenden in den Niederlanden - «Mark Rutte will einen solchen Gesichtsverlust nie mehr erleben»
https://www.srf.ch/news/international/referenden-in-den-niederlanden-mark-rutte-will-einen-solchen-gesichtsverlust-nie-mehr-erleben
j.a. karman 5
MaartenHNederlanders missen dat maar heb goed geleerd om het vooral met een ander oneens te zijn. De basisvoorwaarde om te discussiëren voor meningsvorming ontbreekt.
MaartenH 10
j.a. karmanRoland Horvath 7
MaartenHHet volk heeft het niet begrepen. Of: Het adviserend referendum creëert misverstanden.
In een democratie is het onmogelijk dat een politicus het volk, zijn opdrachtgevers, zo beledigt.
MaartenH 10
Roland HorvathEen referendum maakt dat wat de media schrijven kritischer wordt gelezen. Met de toegenomen informatiebeschikbaarheid leidt dat er toe, dat het risico van blootstelling van leugens en verdraaiingen, dus reputatieschade, hoger wordt.
Er zijn eigenlijk maar twee partijen tegen het referendum: politici met gevestigde belangen en bedrijven/lobbyisten die gebruik maken van politici om hun belangen te dienen. Om met het laatste te beginnen, een referendum maakt lobbywerk minder voorspelbaar en moeilijker. En ten tweede legt een referendum het werk van politici onder een vergrootglas, met alle risico's van dien. Logisch dat men zich met hand en tand tegen het referendum verzet.
Teije
MaartenHj.a. karman 5
Roland Horvathj.a. karman 5
MaartenHBij de tegenstanders vliegt het alle kanten op en wat niet in het straatje past wordt weggezet als onwaar.
Bij de voorstanders belanghebbenden zien we dat niet alles vrijgegeven kan worden.
Blijft er veel hangen in "het zou kunnen dat" .
MaartenH 10
j.a. karmanj.a. karman 5
MaartenHOok lachen met ov op stations. Hoor je iemand zeggen dat het zo fout is dat ze je kunnen zien. Even rondkijken er hangen alleen op dat station al meer dan 100 camera's.
MaartenH 10
j.a. karmanMalende?
j.a. karman 5
MaartenHVrolijk wordt het Syri verhaal (ambtelijke controles eigen interne data/ publieke data) gekoppeld aan de WIV (veiligheidsdienst) met de invallen door de politie als zijnde criminele zaken.
Sinds wanneer zijn dat soort instanties één geheel?
Zelfs de belastingdienst mag de foto's van de klpd niet gebruiken, wel mogen ze eigen foto's maken. Als de ICOV / FIOD met jou aan de slag gaat is dat niet wegens een sleepnet als willen die alles weten met een gegronde achtergrond.
MaartenH 10
j.a. karmanj.a. karman 5
MaartenHHet is de moderne tijd om anderen met een niet gewenste mening persoonlijk te gaan willen afbranden. Dat heeft niets met internet te maken wel met de persoonlijke EQ.
Je toont er tevens mee aan dat "het volk" niet voldoende rijp is voor goed gebruik van de nieuwe mogelijkheden.
MaartenH 10
j.a. karmanj.a. karman 5
MaartenHMijn opmerkingen hebben rechtstreeks verband daarmee.
Wat ik zie gebeuren is dat met het noemen van de wiv als sleepnet de meeste "als dan" verzinsels er bij gehaald worden.
Het sleepnet zou gebruikt worden door de politie en uitkeringsambtenaren. Waar de minister minder macht en de twee aparte controlerende instanties meer macht krijgen wordt dat niet eens herkend.
Tip:Doe de vragen eens.
MaartenH 10
j.a. karmanj.a. karman 5
MaartenHIk las: "deze overheid wil de burger graag afluisteren, maar wil tegelijkertijd niet luisteren naar diezelfde burger".
Ik weet niet meer van wie deze uitspraak was maar ik vind het een treffende verwoording van deze merkwaardige samenloop van omstandigheden.""
Lees het nu eens terug met het artikel. Als je het niet wilt snappen is het duidelijk dat je enkel op een persoonlijke aanvaal uit bent.
MaartenH 10
j.a. karmanMarla Singer 7
Ludovica Van OirschotZelfs als de grote meerderheid tegen stemt dan zie ik minister Ollongren met een stalen gezicht alsnog de WIV doorzetten met een smoes dat de burgers de vraag niet goed genoeg begrepen hebben.
Pieter Ahsmann 5
Sorry FTM, maar dit lijkt niet op kritische journalistiek.
Jan-Marten Spit 9
Pieter AhsmannPieter Ahsmann 5
Jan-Marten SpitJan Smid 8
U zegt eigenlijk dat de geheime diensten waken over de democratische rechtsorde en de nationale veiligheid. Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. Zelfs in landen met een democratische rechtsorde zoals de VS en Israël hebben veiligheidsdiensten zich in bepaalde gevallen gekeerd tégen de democratische rechtsorde. Kortom, de taken van de veiligheidsdiensten moeten wel afgebakend zijn.
Pieter Ahsmann 5
Jan SmidHenk Bakker 6
Pieter Ahsmann 5
Henk BakkerWillem Barrel
Ferdi Scholten 5
Een wet die ruimte bied voor verschillende uitleg, of essentiële zaken niet keihard vastlegt is in mijn optiek ondeugdelijk. Ongeacht of ik het eens ben met de instanties die onder deze wet vallen.
Het lijkt er in mijn optiek op dat de tekst met opzet is geschreven om met zo veel mogelijk omslachtige en overbodige tekst te verhullen dat de wet geen duidelijk kader bied voor adequate controle van de werkzaamheden en bevoegdheden van de beschreven organisaties.
We moeten onze overheid blijkbaar maar vertrouwen, helaas blijkt keer op keer dat de overheid in veel gevallen een onbetrouwbare instantie is. Of het nu megaschikkingen met justitie zijn in achterkamertjes (recht op gelijke behandeling), klinkklare leugens (Rutte (oa. over Griekenland), Zijlstra(over Rusland)) of schenden van de grondwet (o.a. recht op onaantastbaarheid van het lichaam door de nieuwe wet Orgaandonatie).
Kortom, deze wet is in mijn ogen niet goed opgesteld en moet daarom afgekeurd worden. Kom met een heldere eenduidige wetstekst die door een leek begrepen kan worden en wellicht kan ik er dan mee instemmen.