
De verontwaardiging over de afluisterpraktijken van de Amerikaanse geheime diensten geeft de Europese ICT-industrie een duw in de rug. 'Drop Dropbox!'
Wie mag zich binnenkort de Marketeer of the Year noemen?
Edward Snowden.
Het is een grapje dat in de Europese ICT-industrie op dit moment graag wordt verteld. De verontwaardiging en de zorgen over de afluisterpraktijken van de Amerikaanse geheime diensten bezorgen Amerikaanse ICT-bedrijven kopzorgen. Maar voor hun Europese concurrenten komt de onrust als een geschenk uit de hemel.
Voor Europese concurrenten komt de onrust over de NSA als een geschenk uit de hemelDe onthullingen van klokkenluider Snowden hebben veel mensen aan het denken gezet. Ook al heb je niets te verbergen, het idee dat er continu informatie en telefoongesprekken worden afgetapt of gemonitort is onbehagelijk en verontrustend. Voor ondernemingen speelt er nog een factor mee: bedrijfsspionage. Wie zegt dat de bedrijfskritische gegevens die ergens in een Amerikaanse cloud écht veilig zijn? Hoe zit het met de eigendom van de data? Wat zeggen de kleine letters in de contracten met Dropbox of Amazon nu eigenlijk precies? Wat als er data tussenzit die ons onbedoeld in een kwaad daglicht stelt? Zijn we dan alles kwijt?
Noorse cloud
De zorgen zijn niet nieuw, maar wel steeds urgenter naarmate meer ondernemingen en burgers gebruik maken van cloud-diensten. En dat is het geval. Dat kunnen online software diensten zijn, zoals online boekhouden en email, maar ook opslag van de alsmaar groeiende berg data die we produceren. De cloud is niet alleen handig voor backups; de softwarediensten zijn goedkoop, betrouwbaar en altijd up-to-date. Bekende aanbieders van dergelijke clouddiensten zijn Dropbox, Google, Amazon en ook Microsoft met zijn Skydrive-dienst. Amerikaanse bedrijven liepen in de ontwikkeling voorop en hebben daarom wereldwijd een flink marktaandeel weten te bemachtigen. Zo is er is bijna geen onderneming die niet op een of andere manier een Google-app gebruikt, bestanden deelt via Dropbox of gegevens opslaat op een server van Microsoft. Maar Europese bedrijven halen de achterstand in en maken daarbij gewiekst gebruik van het gevoel van onbehagen. Het Nederlandse Cloud Provider, een zusterbedrijf van XXL Hosting, is er een van. 'Kies Cloud Drive! Het Europese alternatief voor Dropbox. Je bedrijfsdata wordt opgeslagen bij onze Noorse vrienden van Jottacloud,' luidt de boodschap op de actiesite dropdropbox.nl van Cloud Provider. De 'vrienden' van het Noorse bedrijf Jottacloud bieden sinds enkele jaren een dienst aan die lijkt op Dropbox. Het aantal gebruikers, waaronder ook Amerikaanse, is explosief gegroeid sinds de Snowden-onthullingen. Het zijn er nu zo'n half miljoen. 'Norway's Jottacloud offers data sheltered from US snooping,' schreef de Amerikaanse IT-site ZDNet in een review van het product. De aantrekkingskracht van Jottacloud was in de kop goed samengevat. Cloud Provider maakt gebruik van het Noorse datacenter van Jottacloud en stemt de dienstverlening af op lokale gebruikers. Het is de enige vertegenwoordiger van Jottacloud op de Nederlandse markt. 'Met Cloud Drive kun je eenvoudig bestanden opslaan, delen en backuppen in een Europese cloud voor meer veiligheid en privacy,' luidt de pay off op de site. 'Europa' staat ineens voor veiligheid en privacy. Marketing tool 'Wij spelen bewust in op de angst en zorgen die op die moment bij bedrijven leven,' zegt Edwin Kruis, managing director van Cloud Provider. 'Ik begrijp die zorgen heel goed. In de Noorse wet is de privacy toch beter gegarandeerd. Noorwegen hoort ook niet bij de EU. Daar komt bij dat Europese ondernemingen die hun data opslaan bij Amerikaanse bedrijven in feite de Europese wetgeving op het gebied van privacy overtreden. Ook al wordt het niet gehandhaafd, feit is dat de Amerikaanse regels in strijd met de Europese. Data opslaan bij een Amerikaans bedrijf is eigenlijk illegaal.''WIJ SPELEN IN OP DE ANGST EN ZORGEN DIE BIJ BEDRIJVEN LEVEN'Het effect van de Cloud Provider-campagne voor het product Cloud Drive is onverwacht groot. 'We hebben er 500 euro in gestoken en daarvoor binnen enkele dagen 500 nieuwe klanten gekregen. De meeste zijn nu nog freemium, maar we hopen er uiteindelijk enkele honderden nieuwe betalende klanten aan over te houden. Als ze eenmaal onze clouddiensten gebruiken, willen we ze ook andere diensten aanbieden. In die zin is dat product voor ons ook marketing.'
2 Bijdragen
Guest
Nokia had daar een grote rol in kunnen spelen maar heeft zich helaas aan Microsoft uitgeleverd. Misschien zou Vodafone zoiets kunnen doen en daar een mooie business aan overhouden nu dat bedrijf geen zaken meer doet in de VS.
gonnie