Somalische piraten vermoorden Amerikaans echtpaar

    Roep om hardere maatregelen tegen piraterij in de de Rode Zee. Terwijl de economische kosten oplopen, waarschuwt verzekeraar tegen wapenwedloop.

    De ernst van piraterij in de Golf van Aden is op lugubere wijze duidelijk geworden na de moord op een zeilend echtpaar. Dinsdag 22 februari werden aan boord van het gekaapte Amerikaanse zeilschip SV Quest de lijken aangetroffen van eigenaren Jane en Scott Adams en een echtpaar dat als gast meevoer. Het nieuws zorgt voor veel opzien in de Amerikaanse media. (Bv uitgebreid portret in The New York Times.)

     
    De site van het Amerikaanse echtpaar Adams is een stille getuige van het drama wat zich heeft afgespeeld.  De Adams waren zeer ervaren zeilers en volgens het vaarplan op de site waren ze op weg naar Kreta, via het Suez-kanaal. Einddoel van de reis was Londen, dat na de zomer zou worden aangedaan. 
     
    Enkele dagen geleden werd de Quest gekaapt en daarop gevolgd door een Amerikaans marineschip. Volgens de marine zouden er schoten zijn gehoord waarop de mariniers het schip overvielen. Daarbij zouden twee piraten zijn gedood en werden de lichamen van de twee echtparen aangetroffen.
     
     
    Bijbels
    Hoewel het echtpaar christelijk was en op zijn reizen ook bijbels uitdeelde (volgens sommige bronnen zou hun reis ook een soort evangelisatie missie zijn) zou dat gegeven bij de in religieus opzicht gematigde piraten in het noorden van Somalië niet zo'n probleem zijn. In het Puntland zouden de piraten meer geïnteresseerd zijn in drank en drugs dan dogma's. 
     
    Enkele jaren geleden werd in dit gebied een Brits zeilend echtpaar gekidnapt. Zij werden na 388 dagen vrijgelaten. De vrees bestond dat de Amerikanen aan land zouden worden gebracht, waardoor het vooruitzicht op een snelle vrijlating nog langer op zich zou laten wachten. 
     
    De moord vestigt op wrange wijze opnieuw de aandacht voor het probleem waarop westelijke landen tot nu toe opmerkelijk lauw op hebben gereageerd. 
     
    Onlangs pleitte de verlader-organisatie EVO er nog voor om de moederschepen van piraten harder aan te pakken. Sommige rederijen huren zelf al gewapende huurlingen in, voor soms $6000 per dag. Volgens verzekeraar Munich Re dreigt er op dit moment een wapenwedloop te ontstaan, met steeds ernstiger gevolgen. 
     
    Economische schade
    De economische kosten van piraterij lopen hoog op. Het kost de wereldhandel nu jaarlijks een bedrag van tussen de $7 en $12 miljard, hoewel de Amerikanen denken dat de schade nog hoger  is. De zeeroute langs de Golf van Aden zou tegenwoordig vaker worden gemeden door de Somalische piraterij. Hogere verzekeringskosten worden doorberekend en jagen de inflatie verder op. Tot nu toe staan westerse landen vrij machteloos tegenover het verschijnsel. Het verschil tussen onschuldige vissers en bloeddorstige piraten is niet altijd duidelijk. 
     
    Reders oefenen druk uit op de Nederlandse regering om de schepen te laten beschermen door mariniers. Tot nu toe heeft dat verzoek weinig succes.
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Arne van der Wal

    Gevolgd door 598 leden

    Mede-oprichter van FTM. Is gek op digitale technologie, maar koestert analoge techniek. Beoefent wing chun kungfu.

    Volg Arne van der Wal
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren