
© Boomerang Create
Kan Spotify fraude stoppen en geld eerlijker onder artiesten verdelen?
Spotify bestaat deze maand tien jaar. Het Zweedse bedrijf nam het voortouw in de streaming-revolutie die de platenindustrie redde. Maar de manier waarop het geld verdeeld wordt, benadeelt sommige genres, maakt het moeilijk acts te steunen en beloont clickfraude.
Sten Govers houdt van obscure metal. Hij luistert veel naar Acrania, Enterprise Earth en Walking Dead On Broadway, een deathmetalband en twee deathcorebands (er is een verschil). Hun muziek streamt hij op Spotify. Je zou kunnen denken dat het geld dat Govers betaalt voor zijn Spotify-abonnement bij die bands belandt.
Dat is niet hoe streamingdiensten werken.
Govers betaalt maandelijks 9,99 euro (inclusief btw) voor zijn Spotify-abonnement. 30 procent van de inkomsten houdt Spotify zelf. Op zich is dat niet onredelijk: in het eerste kwartaal van 2018 maakte het Zweedse bedrijf nog 41 miljoen euro verlies, ze zullen hun percentage nodig hebben. Maar waar gaat de resterende 5,78 euro naartoe? Vooral naar de populairste acts op Spotify. Lil Pump, Lil Peep, Lil’ Kleine, eigenlijk om het even welke Lil die maand de meeste streams vergaart.
Andere grote streamingdiensten als Apple Music, Amazon Music en YouTube verdelen volgens min of meer dezelfde methodiek. Dat roept vragen op. Waarom lopen de geldstromen zo? Welke problemen levert deze verdeling op? Welke alternatieven zijn er?
Zo werkt het
Wereldwijd telt Spotify 83 miljoen betalende abonnees. Daarnaast streamen 90 miljoen mensen gratis. Zij horen om de paar nummers advertenties, waarvoor de adverteerders Spotify betalen. In 2017 had het bedrijf een omzet van 4,1 miljard euro. Maar het maakte ondertussen 378 miljoen euro verlies.
Elke maand gooit Spotify alle inkomsten per land op één hoop. Stel, er komt in september in Nederland 1 miljoen euro ex btw binnen. Het bedrijf houdt 30 procent, dus er valt 700.000 te verdelen. Wie krijgt wat? Heel simpel: ieders aandeel is gebaseerd op hun percentage van alle luisterbeurten. Als Lil’ Kleine 1 miljoen keer is beluisterd en er waren in totaal 100 miljoen streams, dan gaat 1 procent van het geld naar Lil’ Kleine (en zijn label en muziekuitgever); 7.000 euro dus.
Dat is makkelijk rekenen. Maar dit verdeelmodel heeft ook nadelen. Het maakt het moeilijk je favoriete artiesten te steunen, het benadeelt genres met bovengemiddeld lange nummers, zoals als metal en klassieke muziek, en het maakt de streamingdienst gevoelig voor fraude.
Dat betekent dat Govers’ inleg grotendeels eindigt bij mensen waar hij niet naar luistert
Om met het meest voor de hand liggende probleem te beginnen: artiesten steunen op Spotify is ingewikkeld. Als Sten Govers bij een concert van Walking Dead On Broadway hun cd koopt, gaat de band met zijn geld naar huis. Maar wanneer hij hetzelfde album streamt gaat zijn geld naar iedereen die op Spotify wordt gestreamd, en vooral naar de populairste acts.
Dat wil niet gelijk zeggen dat meer obscure bands door dit model minder betaald krijgen. Minder luisteraars zal altijd minder geld betekenen. Maar het betekent wel dat Govers’ inleg grotendeels eindigt bij mensen waar hij niet naar luistert. Zijn favoriete acts ‘supporten’ is er niet echt bij. Behalve als hij heel veel streamt, waarover zo meer.
Spaanders
De bands waar Govers graag naar luistert, hebben nog een probleem: dat is de lengte van hun liedjes. Metalbands hebben gemiddeld langere nummers dan rappers en popsterren. En bij streaming geldt: lange nummers trekken aan het kortste eind. Alles wat telt is immers hoe vaak een lied beluisterd is. Dat hoeft niet van begin tot eind te zijn, op Spotify is 30 seconden genoeg. Hoe lang iemand vervolgens naar dat nummer luistert, is irrelevant.
Een genre dat hieronder bij uitstek lijdt is klassieke muziek. ‘Klassieke muziekwerken zijn gemiddeld drie keer zo lang als popnummers, waardoor ze uiteindelijk drie keer zo weinig royalties krijgen.’ Dat zegt Thomas Steffens, directeur van Primephonic, een nieuwe streamingdienst voor klassieke muziek. Steffens is econoom en heeft een aparte carrière. Hij heeft gewerkt als consultant in e-commerce en als bestuurslid bij Landschapsbeheer Nederland. Hij richtte Primephonic mede op om klassieke muziek in het streamingtijdperk te helpen. ‘Primephonic verdeelt wel op basis van hoe lang abonnees een lied beluisteren.’
Volgens Steffens is het klassieke muziek vindenüberhaupt ingewikkeld op Spotify. Want Spotify is ingesteld op popmuziek. Daar hoef je alleen de artiest en songtitel (en soms het album) te weten. Als je zoekt naar Diamonds van Rihanna, krijg je Diamonds van Rihanna. Maar van Mozarts zeventiende pianoconcerto zijn tientallen opnames. Veel klassieke werken bestaan ook nog uit drie delen. Daar is Spotify’s algoritme niet op toegerust.
Volgens Steffens weet Spotify dat het klassieke muziek benadeelt, maar heeft het bedrijf andere prioriteiten. De race om wereldwijde streamingdominantie is nog niet gelopen. Apple Music groeit snel, YouTube heeft recent een nieuwe muziekdienst gelanceerd en ook Amazon dingt naar het goud. Bedrijven als Facebook en Google bewezen al dat zilver en brons in de techwereld nauwelijks bestaan. Logisch dat Spotify’s focus ligt op groei. Ook de grote platenmaatschappijen, de leveranciers van het gros van de populaire muziek op Spotify, willen dat streaming snel groeit. Zo blijft hun omzet stijgen. Steffens: ‘Ze weten: waar gehakt wordt vallen spaanders. Maar voor hen gaat het hakken de goede kant op.’
Clickfraude?
Maar één gevolg van Spotify’s verdeelmodel kan onmogelijk goed zijn voor de bottom line.
Laten we nog een laatste keer stilstaan bij de favoriete bands van Sten Govers. We weten dat Govers’ geld aan het einde van de maand op de grote hoop gaat. Als hij maar een paar keer naar Walking Dead On Broadway luistert, eindigt zijn abonnementsgeld bij Lil Pump en co. Maar we weten ook dat royalties afhangen van het aantal streams. Dus als Govers heel vaak naar de band luistert kan dat nog weleens wat opleveren.
Meer dan duizend ‘abonnees’ waren continu naar de nummers aan het luisteren
De waarde van een Spotify-stream wisselt, maar met 0,004 euro zit je er niet ver naast. Als Govers wil dat Walking Dead On Broadway 5,78 euro krijgt (zijn inleg na Spotify’s percentage) moet hij de band 1.445 keer streamen. Dat betekent dagen non-stop streamen. Maar: 30 seconden luisteren telt al als een stream. Als je telkens na een halve minuut het nummer opnieuw start, ben je in twaalf uur klaar. Wat als je dat kan automatiseren? En ook nog meerdere accounts hebt? En je dan je eigen muziek streamt?
In Bulgarije had iemand dezelfde gedachte.
In september 2017 merkte Spotify iets verdachts op. Twee afspeellijsten op de dienst, Soulful Music en Music From The Heart, werden vanuit het niets razend populair. De playlisten stonden respectievelijk op nummer 11 en 22 op de ranglijst in de Verenigde Staten. Opmerkelijk, want de muziek was volstrekt onbekend. De meeste nummers duurden amper langer dan 30 seconden. Wat bleek? Meer dan duizend ‘abonnees’ waren continu naar de nummers aan het luisteren. Beide lijstjes kwamen van een adres in Bulgarije.
Iemand had 1.200 (veelal) Amerikaanse Spotify-abonnementen opgezet. Dat kost 12.000 dollar, maar kan flink meer opleveren. Nieuwssite Music Business Worldwide schatte de opbrengst voor de fraudeurs op ruim een miljoen dollar. Het was niet echt roof. Alle abonnementen werden netjes betaald. Het was evenmin een uniek verhaal. Muzieksite 3voor12 schreef al een jaar geleden over diverse bots en bedrijven (zoals Streamify, Streampot en Mass Media Plus) die streams leveren aan iedere muzikant die bereid is te betalen.
Maar er is een oplossing voor dit probleem: verander het verdeelmodel.
Eerlijk verdelen
Buitenlandse muziekmedia schrijven er al langer over. Het alternatief dat zij voorstellen is simpel. Neem het geld dat een Spotify-abonnee betaalt, en verdeel dat over de artiesten waar die daadwerkelijk naar luistert. Als Sten Govers luistert naar Acrania, Enterprise Earth en Walking Dead On Broadway, laat zijn geld dan naar hen gaan, niet naar popsterren waar hij niets mee heeft. Verdelen per abonnee dus.
Een Finse studie uit 2018 concludeert dat kleine artiesten bij dit alternatieve model zouden winnen. Onderzoek door de Franse streamingdienst Deezer sluit hierbij aan. In 2017 zei Deezers ceo, Hans-Holger Albrecht: ‘Wij hebben een berekening gedaan en [verdelen per abonnee] is beter voor middelgrote artiesten, kleine artiesten en opkomend talent.’ (Een Deense studie uit 2014 komt weliswaar tot de omgekeerde conclusie, maar volgens Spotify’s eigen Director of Economics is die studie achterhaald.)
Een extra voordeel: clickfraude, zoals die in Bulgarije plaatsvond, zou niet winstgevend meer zijn
Mark Mulligan, analist bij onderzoeksbureau MIDiA, waarschuwt voor overhaaste conclusies. Hij volgt de muziekindustrie al meer dan vijftien jaar, en zijn Music Industry Blogwordt vaak door muziekmedia geraadpleegd. Wat vindt hij van het alternatieve verdeelmodel?
Verdelen per abonnee is volgens Mulligan geen garantie dat de underdogs meer geld krijgen. ‘Een indieband heeft waarschijnlijk fanatieke muziekliefhebbers als fans. Luisteraars die een breed assortiment aan bands luisteren, waardoor hun geld over al die bands zou worden verdeeld. Terwijl fans van een popster als Taylor Swift misschien vooral naar Taylor Swift luisteren, zodat zij dan al hun geld krijgt.’
Wel vindt Mulligan verdelen per abonnee een eerlijkermodel. ‘Het is gebaseerd op een directe relatie tussen de artiest en het luistergedrag van de fan,’ schrijft hij op zijn blog. ‘Er zijn misschien onbedoelde gevolgen, maar als je eerlijkheid en gelijkheid wil, kun je niet selectief zijn over welke eerlijkheid en gelijkheid je wilt.’
Een extra voordeel: clickfraude, zoals die in Bulgarije plaatsvond, zou niet winstgevend meer zijn. Ga maar na: die Spotify-accounts die non-stop aan het streamen waren, kosten allemaal geld. Spotify houdt 30 procent van dat geld. De daders zouden per definitie verlies lijden.
Ongetwijfeld zijn sommige acts bereid geld toe te leggen om hun luistercijfers kunstmatig op te krikken. Dat is precies als ouderwetse payola, waar labels een radio-dj betalen om hun singles te draaien. Maar het zou legitieme artiesten geen geld meer kosten.
Wat zegt Spotify?
Ik vroeg Spotify of het bedrijf iets voor deze oplossing voelt. Een woordvoerder antwoordde: ‘Wij hebben geen data gezien die aangeven dat dit model zou leiden tot een andere verdeling van inkomsten tussen artiesten.’ Op het argument dat verdelen per abonnee clickfraude zou ontmoedigen, ging de woordvoerder niet in. Ook negeert hij het Finse onderzoek dat een waardeverschuiving van grote naar kleine artiesten voorspelt.
Maar Spotify mailde ook een onderzoek uit juli 2018 uitgevoerd door haar eigen Director of Economics, Will Page. Daarin noemt Page een paar mogelijke nadelen van verdelen per abonnee:
-
Niet iedere abonnee luistert evenveel muziek. Wat als de ene abonnee de hele maand maar één nummer luistert, terwijl de andere duizenden nummers van verschillende artiesten luistert? Dan is een enkele stream in het ene geval 7 euro waard, en in het andere geval een fractie van een cent.
-
‘Zelfs als 99,6 procent van de artiesten een groter stuk van de taart krijgt [zoals de Finse studie stelt, RK], kan de taart zelf krimpen, in zoverre dat er significante kosten komen kijken bij het invoeren van een verdeling per abonnee.’
-
Topartiesten trekken veel luisteraars naar een streamingdienst. Als een dienst overstapt naar verdelen per model, zouden de topartiesten het platform kunnen verlaten [omdat ze er financieel op achteruitgaan, RK], ‘gevolgd door een exodus van abonnees.’
Wat klopt ervan?
Voor zijn eerste argument vindt Page steun bij Thomas Steffens van Primephonic: ‘Ik vind het moeilijk te verdedigen dat iemand die één uur per dag naar muziek luistert net zoveel invloed op de royalty-uitbetaling zou moeten hebben als iemand die vier uur per dag luistert.’
Maar de andere twee argumenten vallen niet te verifiëren. Niemand weet wat de kosten van verdelen per abonnee precies zouden zijn. En verlaten de populairste artiesten de streamingdienst echt zodra de rest iets meer van de buit krijgt?
Het verhaal van Page toont wel dat Spotify actief nadenkt over zijn verdeelmodel. Zijn analyse ‘is vooral bedoeld om debat te stimuleren’, schrijft hij. ‘Naarmate mededingingsrecht, contractrecht en IT evolueren en zich aanpassen aan deze rap veranderende markt, moeten onze kosten-batenanalyses opnieuw worden geformuleerd.’
De vraag is wat er aan de markt zou moeten veranderen om Spotify op andere gedachten te brengen. De argumenten van Page veranderen niets aan de problemen die dit artikel blootlegt. Hij noemt ze niet eens.
De volgende keer dat Sten Govers inlogt op Spotify moet hij, tussen de deathmetal en de deathcore door, misschien eens bladeren naar Spotify’s Top 50-playlist. Hoort hij ook eens waar zijn geld naartoe gaat.
19 Bijdragen
Justin ter Bogt 2
Rufus Kain 1
Justin ter BogtHeb je bijvoorbeeld wel Paypal? In dat geval kan ik Bandcamp.com aanraden. Misschien ken je het al, het is een website waar artiesten zelf muziek uploaden en zelf aangeven of het wat kost en zoja hoeveel.
Fysieke albums zijn natuurlijk ook een effectieve manier om acts te supporten.
En als je graag online wil en ook geen Paypal hebt: het verdeelmodel van downloaddiensten als iTunes sluit volgens mij beter aan op artiesten ondersteunen dan dat van streamingdiensten. Je betaalt immers per download.
't Haasje 5
Rufus Kain 1
't HaasjePeter Urbanus 5
Leuk trouwens ook dat deze journalist hier schrijft. Hij doet ook veel voor De Correspondent op muziekgebied.
Rufus Kain 1
Peter UrbanusEdwin Res 1
Daarbij is er toch ook nog een andere oplossing denkbaar voor het uitbetalen (naast het opsplitsen per user), simpelweg betalen per seconde luistertijd in plaats van de 30 seconden rule.
Neemt niet weg dat fraude simpelweg opgelost moet worden, maar dat lijkt ook relatief eenvoudig op te lossen en via algoritmes op te sporen.
Daarbij is ook voor een deel juist de muziekindustrie simpelweg veranderd met betrekking tot inkomsten. Deze online platformen zijn voor een groot deel marketing instrumenten geworden om concerten uit te verkopen (en daar mogelijk nog extra upsell mogelijkheden van t-shirts, platen etcetera). Nog nooit is de hele wereld zo makkelijk plotseling je potentiële publiek geworden als opkomende act.
Justin ter Bogt 2
Edwin Res"Spotify (en de andere platformen) zorgen eindelijk weer voor een groeiende muziek industrie dus dat lijkt mij goed."
Dat lijkt mij juist een 'join or die' situatie en helpt nieuwe muziekanten/bands niet in hun bereik omdat ze altijd zulke platforms op moeten zoeken of zich bij een label aan moeten sluiten voor 'bereik'. Al is het aansluiten bij een label nog steeds een betere optie als ik het zo lees.
EDIT: dus Quotation Marks zijn voldoende. Weer wat geleerd!
Rufus Kain 1
Edwin ResSpotify's grote aandeel in de redding van de platenindustrie staat buiten kijf en noem ik daarom ook in de intro. (Voor de liefhebber: hier is 40 jaar muziekomzet in beeld: http://www.visualcapitalist.com/music-industry-sales.) Door die leidende rol is Spotify nu heel bepalend voor de verdienmodellen van online muziek. Juist omdat het voor artiesten en songwriters wereldwijd zo'n belangrijk bedrijf is, vind ik het waardevol kritisch onder de motorkap te kijken.
Het alternatief van betalen per seconde luistertijd valt zeker wat voor te zeggen. Vooral dat het lange nummers niet benadeelt. Daarom is het de basis van de klassieke streamingdienst Primephonic.
Of Spotify alle fraude ooit op kan sporen weet ik niet. Ze doen hun best uiteraard, maar diensten die clicks verkopen spelen soms slim in op Spotify's criteria van (on)betrouwbare streams. Kun je het uitbannen? Ik ben oprecht benieuwd.
Tot slot het punt dat Spotify marketing is. Aan de ene kant klopt dit volkomen. Aan de andere kant was het altijd al het argument van iedereen die niet veel wil betalen voor muziek. Het potentiële publiek is inderdaad enorm, maar dat creëert ook een illusie van een gelijk speelveld. Terwijl Spotify's curatie, voor een belangrijk deel ingegeven door de grote platenlabels, plus de sneeuwbaleffecten van zijn algoritmes, zorgen dat zoals vanouds het gros van dat potentiële publiek geleid wordt naar grote namen.
Kortom, ik vind dat je gelijk hebt, maar...
Marla Singer 7
Rufus KainWaarom zou een muzikant dezer dagen überhaupt nog met een label in zee gaan en het leeuwendeel van de opbrengsten afstaan aan een organisatie die nauwelijks tot niets voor je doet? Die kunnen alles zelf en als het moet delegeren aan personeel.
Je kan met crowdsourcing het nodig geld voor opnames verzorgen en krijgt daarbij een nog meer nauwere band met je liefhebbende publiek. Er zijn tegenwoordig al bands die hun opnames secu optredens streamen.
Het industry 4.0 model oftwel dat de fabrikanten aan de consumenten zelf direct gaan verkopen is ook hier van toepassing. Die hele middenlaag van parasieten is helemaal niet meer nodig. Die kan vervangen worden door een service industrie die ontdaan is van alle arrogantie en pretenties waarbij de muziek als kunstvorm weer centraal staat.
Rufus Kain 1
Marla SingerHet weglaten van de middle man lijkt inderdaad een logische stap. De directe band tussen maker en consument die jij voorstelt is dan ook precies wat experts tien jaar geleden voorspelden.
Maar tot nu toe is het niet bepaald uitgekomen. Zeker, er zijn allerlei mogelijkheden die er vroeger niet waren, en er zijn artiesten aan te wijzen die zonder enige tussenkomst van de oude industrie van hun muziek leven. Toch wordt een groot deel van de aandacht online gegrepen door een kleine groep, die vaak deals hebben met middle men vanwege hun netwerk en marketingkracht.
Ervaring leert ook: naarmate de oude muziekbedrijven grip verliezen, worden nieuwe spelers machtiger. Er zijn al veel luisteraars die geen moeite meer willen nemen iets te luisteren als het niet op YouTube of Spotify staat.
Jan Ooms 10
Het zal ingewikkeld blijven om een eerlijke verdeling toe te kunnen passen. Max. bedrag per artiest of song? Maar wat gebeurt er dan met het overige geld van de abonnee wanneer diegene 'niet genoeg geluisterd' heeft? Dat resterende bedrag weer op de grote hoop gooien verandert niets aan het huidige systeem.
Voor extra kosten ben ik niet zo bang. Een berekening met wat iemand, hoe vaak heeft beluisterd gedeeld door zijn/haar abonnementsgeld lijkt me nou niet echt een enorme uitdaging.
Luuk van der Sterren 10
Jan OomsJustin ter Bogt 2
Luuk van der SterrenEerlijk gezegd houd ikzelf niet zo van streamen: je bent afhankelijk van internet verbinding ('extra'/verborgen kostenpost boven op je stream abonnement) en ik wil kunnen luisteren waar en wanneer ik wil, dus ook als ik geen internet/wifi heb. Daarnaast ben ik alleen met specifieke artiesten een echte audiofiel, zoals Eskadet (electronic chill) die veelvuldig gebruik maakt van, uh, hoe omschrijf je zoiets? 'Knisper scherpe' geluiden. Bij andere artiesten hoor ik niet zoveel verschil tussen MP3 en andere geluidsindelingen die eventuele extra kosten zouden verantwoorden.
Rufus Kain 1
Justin ter BogtJan Ooms 10
Luuk van der SterrenIedereen mag daar het zijne van vinden, maar voor mij valt dit nog steeds in de categorie ‘belabberde’ kwaliteit.
Dat je bij Deezer in flac- formaat kunt streamen is mooi en wist ik niet, maar het prijskaartje zal veel mensen hiervan weerhouden, lijkt me.
Chris Eikelboom 4
Ik zou zelf ook niet weten wat het beste of eerlijkste betalingsvorm is voor het beluisteren van muziek. Maar Spotify is wel redelijk beperkt kwa opties omdat zij volledig beheer hierover hebben.
Een 'eerlijke' en goede methode is erg lastig te bepalen. Als de auteur de prijs mag bepalen. Dan kan hij een acceptabele prijs vragen maar ook de hoofdprijs. Hierdoor zouden alleen mensen met 'genoeg' geld bereid zijn om te betalen en een hoop gewoon geen toegang krijgen. De auteur heeft dan een gelijk een monopolie over zijn eigen content.
Een standaard prijs zal niet voldoende zijn voor populaire artiesten omdat ze anders miljoenen mislopen.
Dit probleem zie je ook op andere gebieden zoals de sportwereld. Voetballers met super contracten en hardlopers/volleyballers die net rond kunnen komen. Is dit eerlijk??...
Ignaz Wanders 3
Ook met vinyl of CDs is het niet eerlijk, want je betaalt die een keer en kan die zo vaak luisteren als je wilt. Daar betaal je dus ook niet per keer luisteren.
Het meest eerlijke zou een ‘pay as you go’ model zijn. Je betaalt dan per tijdseenheid luisteren, en dat geldt gaat dan ook effectief naar de rechthebbenden. Je weet alleeen op voorhand niet wat het je gaat kosten, dus da’s ook weer niet aantrekkelijk voor de consument.
Bij Apple Music kun je je eigen muziek eerst uploaden. Die mag je dan onbeperkt en gratis streamen. Geen abo voor nodig. (Weet niet zeker of dat nog steeds zo is.) Komt overeen met het model van vroeger waar je een fysieke geluidsdrager kocht.
Iedereen kan de modellen combineren naar gelang zijn eigen wens, maar in geen enkel model is het 100% OK voor iedereen.
Belangrijk is wel de transparantie en dat maakt dit artikel wel duidelijk. Dat is nodig om als consument de juiste keuzes te kunnen maken.
En er is ook altijd nog gewoon de radio!
Rufus Kain 1
Ignaz Wanders