‘Spyker heeft niets meer’

5 Connecties

De liquiditeitspositie van Spyker blijft zorgbarend. Er hangt een toegewezen claim van 2,3 miljoen euro boven het Nederlandse sportwagenmerk, maar Spyker zegt nu dat ze niet kúnnen betalen. Hoe ziet het mogelijke zwaard van Damocles eruit?

De kopzorgen voor Spyker houden aan. De Nederlandse sportwagenfabrikant moest eerder dit jaar op last van een Letse rechter 2,3 miljoen euro betalen aan de Letse bank Latvijas Krajbanka (LKB), maar Spyker weigert dat vooralsnog te betalen. Een woordvoerder van de Letse bank laat Follow The Money weten dat de financiële situatie bij Spyker ambigue is. ‘Representatives of Spyker said that they have nothing, but at the same time they selling bonds,’ aldus de woordvoerder, die naar de twee exotische obligaties verwijst waar Spyker-ceo Victor Muller onlangs mee op de proppen kwam om de (il)liquiditeit van Spyker met 24 miljoen euro te verhogen. In welke getalen daarop wordt ingeschreven, is onbekend. De Spyker-woordvoerder (Sander van Dijk) wil niet ingaan op de status quo van de Venator Bonds evenals de claim van 2,3 miljoen van LKB. ‘Ik geef geen enkel commentaar op het gebied van corporate communicatie. Het heeft geen enkele zin om daar in de media op in te gaan,’ aldus de woordvoerder die zelfs zijn eigen achternaam bij herhaling niet wilde prijsgeven.

Zwakke kapitaalpositie

De liquiditeitspositie van Spyker roept vragen op na het 1e halfjaarverslag 2013. Daarin werd een verlies gerapporteerd van 5,2 miljoen euro (omzet: 682 duizend euro) en de zwakke liquiditeitspositie werd benadrukt: ‘Liquidity risk is currently by far the most prominent risk for the Group and nearly all of management’s time was accordingly (and still is) devoted to ensuring the viability and continuity of the Group.’ De problemen komen op een ongelegen moment, want via de beurs kan er geen kapitaal meer opgehaald worden vanwege Spykers delisting. En Spykers voorheen gulle Russische suikeroom Vladimir Antonov is  (inmiddels in Litouwen) verwikkeld in een fraudezaak waarin hij een rechterhand verdacht worden van het wegsluizen van bijna 500 miljoen euro uit de Snoras bank.

Kern van het conflict

De Letse claim van 2,3 miljoen is indirect gerelateerd aan Antonov. Het vloeit voort uit het faillissement van de in het Engelse plaatsje Whitley gevestigde Coventry Prototype Panels (CPP). Deze onafhankelijke autobouwer, die onder meer de koetsen van Spyker-wagens verzorgde, was voor de helft in handen van Vladimir Antonov. Maar Antonovs gerechtelijke val sleepte in 2011 zowel CPP als de Snoras bank en dochteronderneming Latvijas Krajbanka met zich mee. Faillissement of niet, Spyker was daarvoor, in 2010, voor 2,3 miljoen euro aan verplichtingen aangegaan met betrekking tot nieuwe machines voor de productie van Spykers beoogde cashcow, de Spyker C8 Aileron. De bewindvoerders van LKB, KPMG Baltics, wilden dat Spyker zich hield van de afgesloten financial leasecontracten. Maar op pagina 18 in het halfjaarverslag schemert door dat Spyker stelt dat ze nooit eigenaar zijn geworden van de machines die zouden worden geleverd door het begin 2012 gefailleerde CPP. Spyker-CFO Arjen Dikken bevestigde dat onlangs ook in De Telegraaf: ‘De machines zijn nooit geleverd en het Engelse bedrijf waar we gingen bouwen is failliet.’
It’s very interesting that they don’t want to pay back money but at the same time they says that company has great future
De vraag is in hoeverre Spyker daar een valide argument inbrengt, want bij financial lease ligt normaliter het economisch eigendom (van de machines) bij de lessee Spyker. Oftewel, Spyker zou dan moeten blijven voldoen aan de financiële verplichtingen jegens LKB óndanks dat CPP de machines niet meer kan (af)bouwen vanwege het faillissement. De rechter in Letland heeft LKB in het gelijk gesteld, maar volgens de LKB-woordvoerder wordt er aan de onderhandelingstafel nog een oplossing gezocht. ‘It’s not so easy but we hope to agree with them and get money back. It’s very interesting that they don’t want to pay back money but at the same time they says that company has great future.’ Beslagleggingen zijn volgens hem nog niet aan de orde. ‘We got a positive decision from the court, but we still want to deal with Spyker because we are not interested in interrupting the work of Spyker.’
Dennis Mijnheer
Dennis Mijnheer
Ontspoorde bedrijfskundige die alles wil weten van mannen en vrouwen met witte boorden. Tags: fraude, witwassen, omkoping.
Gevolgd door 1823 leden
Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
Annuleren