De stier van de Jupiler League briest niet meer

3 Connecties

Relaties

Patrick Brand jupiler league

Werkvelden

Voetbal
0 Bijdragen

De recente faillissementen van AGOVV en SC Veendam geven aan dat Jupiler League bepaald geen bull market meer is. De Eerste Divisie van het betaalde voetbal staat nog meer te wachten.

'De Eerste Divisie moet op de schop', zei Jelle Beuker, operationeel directeur van de Jupiler League op maandag 1 april tegen de NOS.
Dat het geen 1 april-grap is blijkt met name uit de recente faillissementen van de voetbalclubs AGOVV en SC Veendam. Ook andere clubs uit de Eerste Divisie bevinden zich in de nodige financiële problemen en de kans dat die op korte termijn worden opgelost, is klein. De KNVB maakt zich zorgen.
Wat er precies ten goede gaat veranderen zei Beuker niet. Hij gaf aan dat het waarschijnlijk is dat er een nieuwe regeling komt voor promotie en degradatie. Dat de nood hoog is, blijkt uit zijn wanhopig klinkende woorden: 'De Jupiler League blijft bestaan, alleen de vorm zal iets anders, misschien iets moderner zijn.'
De aankondiging van Beuker staat in schril contrast met die van de hoogste baas van de Coöperatie Eerste Divisie (CED) Patrick Brand die op 12 maart in Metro de toekomst van de Jupiler League nog als 'rooskleurig' omschreef.
Het is opvallend dat Beuker het woord voerde en niet Brand zelf. Volgens een goed ingevoerde bron van Follow the Money is dat niet toevallig en zal Brand op zeer korte termijn zijn baan als directeur er aan geven/worden ontslagen. Brand zegt desgevraagd dat dit niet zijn voornemen is en dat hij ook niet zal worden ontslagen: 'Ik blijf. Ik ga door met wat ik al bijna vijf jaar doe'.

'Het grote werk'

Voormalig biermarketeer Brand was in 2006 degene die de toenmalige voorzitter van de CED - Frans Derks - overtuigde om Jupiler als hoofdsponsor te nemen. Brand werkte toen nog voor het Belgische brouwerijconcern Inbev, de eigenaar van Jupiler, het merk met de stier. Twee jaar later ging hij die sponsoring persoonlijk handen en voeten geven door toen hij directeur werd van de CED.
 'Op weg naar de top' was de 'bullish' klinkende slogan die het imago van de Eerste Divisie onder zijn leiding moest verbeteren. Brand: 'We profileren ons nu als talentendivisie waar spelers worden klaargestoomd voor het grote werk.'
Brand kreeg bij zijn aanstelling vier opdrachten mee: het werven van fondsen en gelden, het bouwen aan de professionalisering en meer (media)aandacht voor de eerste divisie. Aan de tweede doelstelling is met het aantrekken van accountantskantoor BDO vorm gegeven. Het aantrekken van nieuwe fondsen en meer media-aandacht voor de Jupiler League zijn hem niet gelukt.
Brand had het tij niet mee. Anderhalve maand na zijn aanstelling viel Lehman Brothers om, het begin van de kredietcrisis en veel economische rampspoed die zijn uitwerking op het betaalde voetbal niet miste.
Het jaarverslag van seizoen 2011/2012, dat op 13 december werd gepubliceerd gaf enige hoop met minder negatief bedrijfsresultaat van 27,3 procent in vergelijking tot het seizoen 2010/2011 (zie pagina 3). Toeschouwersaantallen stegen met 7,3 procent, waardoor de wedstrijdbaten met 9,9 procent noordwaarts trokken. De netto omzet bij de gemiddelde club steeg met 6,8 procent, maar de totale bedrijfslasten stegen licht mee. Al met al een vrij positief resultaat. Maar dat was het vorige seizoen. Dit seizoen lopen de zaken anders.

Dodelijke verhuizing?

Eind januari werd bekend dat in totaal vier clubs in de Jupiler League onder verscherpt toezicht van de KNVB zijn komen te staan, een verdubbeling. Op zijn minst zorgelijk. De faillissementen van AGOVV en SC Veendam - het derde en de vierde faillissement sinds 2010 - maken het beslist niet beter. Maar het grote drama, waarvan de verwoestende impact nog zichtbaar moet worden, schuilt in iets anders: de erosie van de media-aandacht. Het belangrijkste artikel dat de Eerste Divisie en de daarin uitkomende clubs aan hun (potentiële) sponsors kunnen tonen - televisie coverage - is sinds het begin van dit seizoen hevig aan het afbladderen. Werd voorheen de Jupiler League na het voetbalpraatprogramma VI getoond, onder druk van het concurrerende biermerk Amstel - sponsor van VI - werden de uitzendingen naar de zaterdagavond verbannen. Brand dacht dat het publiek mee zou verhuizen naar de zaterdag, maar de kijkcijfers ontwikkelden zich dramatisch (zie hier de cijfers van afgelopen zaterdag).
Daarmee is de aantrekkingskracht van de Eerste Divisie voor sponsors in nogal sterke mate afgenomen. De CED zal de Jupiler League op zijn minst 'op de schop' moeten nemen, wil het seizoen 2012/2013 niet als het begin van de ondergang van de Eerste Divisie de geschiedenis in gaan. Met of zonder Patrick Brand.