Succes verkoop BOL.com verdampt snel

    Investeringsmaatschappij Cyrte boekte maandag een succes met de verkoop van BOL.com. Dinsdag is een aanzienlijk deel van de winst alweer verdwenen. Met dank aan TomTom.

    Maandag kon op de Flevolaan in Naarden even de vlag worden uitgehangen. Het aldaar gevestigde investeringsbedrijf Cyrte had zijn belang in internetwarenhuis BOL.com op zeer voordelige wijze aan supermarktconcern Ahold weten te verkopen. Cyrte was samen met NPM Capital - de investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen - voor 90 procent eigenaar van BOL.com. De overige tien procent was in handen van het management dat sinds 2000 onder leiding staat van de van oorsprong Duitse Daniel Ropers. Hij maakte van het verlieslatende bedrijf een doorslaand succes. Ahold had er 350 miljoen euro voor over, net iets minder dan de jaaromzet van 2011.

    Hoeveel Cyrte, ooit de investeringsmaatschappij van John de Mol, en NPM er aan verdienen, is niet bekend. De overnamesom werd in 2009 niet bekend gemaakt. BOL.com maakte toen nog 267 miljoen euro omzet. Uitgaande van de prijs die Ahold betaalde - 1 maal de winst - hebben de aandeelhouders er 83 miljoen aan verdiend. Ik rond het bedrag af op 100 miljoen. Daarvan mogen Cyrte en NPM 90 miljoen verdelen.

    TomTom de weg kwijt
    Doet Cyrte - dat onder leiding staat van Frank Botman - het op alle terreinen zo lekker? Nee. Zo heeft de investeerder een belang van 8 procent in TomTom - producent van navigatie-apparatuur - waarvan dinsdag de ronduit gruwelijke kwartaalcijfers werden gepubliceerd. TomTom boekte 31 procent minder omzet (van 516 miljoen euro naar 357 miljoen euro). De netto winst kachelde in het laatste kwartaal van het vorige jaar met 77 procent achteruit, van 52 miljoen euro naar 12 miljoen. De koers van het aandeel kreeg een enorme klap en stond dinsdagmiddag ruim 16 procent lager.
    Daarmee verdampte 156 miljoen euro aan beurswaarde. Daarvan is 12,5 miljoen euro voor rekening van Cyrte.

    Was TomTom een intelligente investering van Botman? Zijn geloof in nieuwe technologieën wist hij in elk geval in veel mooie woorden te vatten:

    "Thoughout history, the reallocation of disposable income or in other words, a shift in the way people spend their time, money and energy, has proven to be the root of significant, structural changes in value-creation. These socio-economic changes are caused by the application of newly introduced general purpose technologies (GPTs). (...) To summarize: The application of new technological innovations leads to structural changes in the daily lives of people. This social innovation process is in out opinion the basis for true value creation."

    (met dank aan 925)

    Op het besluit om in TomTom te stappen viel in 2009 echter al het nodige op af te dingen. Het was toen al meer dan duidelijk dat het bedrijf wel eens grote problemen kon gaan krijgen met de internetreus Google dat ook met een navigatiedienst op de markt kwam. Gratis.

    Sinds het instappen van Cyrte in juni 2009 daalde de koers van TomTom met meer dan 50 procent. Gek? Nee, niet helemaal.

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 2237 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren