Summly-app bedreiging voor uitgevers?

2 Connecties

Onderwerpen

Uitgevers Summly
1 Bijdragen

De 17-jarige Nick D’Aloisio ontwikkelde een app om lange nieuwsberichten bondig samen te vatten. Yahoo koopt nu voor 30 miljoen dollar zijn bedrijf. Moeten uitgevers zich zorgen maken?

Yahoo koopt voor 30 miljoen dollar de Summly-app van de 17-jarige Nick D’Aloisio uit Engeland. Als basisschoolleerling ontwikkelde Nick in 2011 Trimit, een app om lange nieuwsberichten in kleine, hapklare brokken te verdelen. Het werd een redelijk succes en een venture capitalist investeerde 300 duizend dollar in zijn bedrijf. Daarmee stapte hij vervolgens naar het Stanford Research Institute om het algoritme te verbeteren waarmee de teksten worden samengevat.

Algoritme

In november 2012 werd de geoptimaliseerde app gelanceerd onder de naam Summly. Het ontwikkelde algoritme werd ingezet om lange nieuwsberichten automatisch te bundelen, en samen te vatten tot een paar korte, efficiënte zinnen die de gezochte informatie weergeven.

Summly speelt in op de steeds grotere vraag naar korte, snelle nieuwsberichten die zonder te scrollen op het scherm van een tablet of smartphone gelezen kunnen worden. Indien gewenst wordt er een langere samenvatting geproduceerd of er kan worden doorgeklikt op de originele tekst.

De geautomatiseerde samenvattingen van Summly blijken verrassend nauwkeurig te zijn. Onderzoek van Massachusetts Institute of Technology (MIT) toont zelfs aan dat Summly betere samenvattingen oplevert dan een academische uittreksel.

75 miljoen samenvattingen gelezen

De behoefte aan korte, bondige nieuwsberichten slaat ook bij het publiek aan, want zijn app werd in 2012 verkozen tot Apple’s Best App. Na de lancering eind 2012 werd Summly 750 duizend keer gedownload en werden er meer dan 75 miljoen samenvattingen gelezen.

Het succes bleef niet onopgemerkt. Zo sloot hij een deal met Rupert Murdoch, die wilde dat via Summly de artikelen achter de betaalmuur van News Corp gratis worden samengevat voor abonnees. De aanstaande overname door Yahoo! zorgt voor een nieuwe stap in de wereld van geaggregeerde nieuwsconsumptie.

D’Aloisio benadrukt in The Telegraph dat uitgevers niet hoeven te vrezen voor zijn app. 'Nieuws-aggregators kannibaliseren het bereik van uitgevers, maar dat doen wij niet. Als iemand het hele artikel wil lezen, dan wordt er doorgelinkt naar het hele artikel op de site van een uitgever.'

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 567 leden