Taxi Electric, duurzaam ondernemen op de taximarkt [Interview]

Taxi Electric bestormt de taximarkt met elektrische auto’s en 50-plussers achter het stuurwiel. Follow The Money spreekt met oprichter Ruud Zandvliet. ‘We proberen aan te tonen dat het zelfs op een vervuilende markt mogelijk is om duurzaam te ondernemen.’

Vijf elektrische Nissan Leafs. Daarmee begon in 2011 het taxi-avontuur van Edvard Hendriksen en Ruud Zandvliet. Het wagenpark van Taxi Electric is inmiddels uitgebreid tot 33 volledig elektrische auto’s en biedt taxiservices naar locaties in heel Nederland. Het is de eerste volledig elektrische taxiservice van Europa en koestert de ambitie om over vijf jaar in alle grote Europese steden zijn groen-witte taxi’s rond te zien rijden. Het taxibedrijf is een voorbeeld van een ‘social enterprise’, een bedrijf dat hun maatschappelijke doelstelling boven de winstdoelstelling plaatst. Het was eind oktober reden voor de maatschappelijk investeerder Social Impact Ventures NL om een eerste investering te doen in Taxi Electric. ‘Taxi Electric is een schoolvoorbeeld van een sociale onderneming die impact op zowel ‘planet’ als ‘people’ realiseert. Wij steunen ze graag om zo groot mogelijk te worden,’ zegt Astrid de Reuver, Managing Partner bij Social Impact Ventures NL. De duurzame ondernemers Zandvliet en Hendriksen werven hun personeel zoveel mogelijk onder vijftigplussers, waardoor ze in de afgelopen jaren al tientallen langdurig werklozen aan een baan hebben geholpen. Bij het in Amsterdam gevestigde Taxi Electric zijn inmiddels ‘een kleine 80 man’ in dienst. De opkomst van een duurzame speler in de taximarkt is niet onopgemerkt gebleven. Onlangs won Taxi Electric nog de Duurzaam MKB Award Amstelland en ze kregen een vermelding in de Duurzame 100 van dagblad Trouw. Ruud Zandvliet geeft inzage in Taxi Electric, het bedrijf dat hij in 2011 oprichtte met Edvard Hendriksen.

taksie Foto: Ruud Zandvliet (r) en Edvard Hendriksen

  Wat is jullie achtergrond? ‘Edvard ik zijn oude studievrienden. We ontmoetten elkaar tijdens onze studie economie en daarna gingen we ieder onze eigen weg. Edvard belandde in de telecomsector, ik in de financiële sector. Ik werkte bij een private equity fonds. Het fonds waar ik werkte deed geen dingen verkeerd, maar ik heb de sector natuurlijk wel goed leren kennen.’ Vanwaar de overstap van puur commercieel naar een social enterprise? ‘Wij hebben niet plotseling besloten het roer drastisch om te gooien. Maatschappelijk ondernemen, waar zoveel mogelijk mensen profijt van hebben, interesseerde ons altijd al. Tijdens onze studie economie is ons geleerd dat het goed is voor iedereen als we allemaal ons eigen belang nastreven. Dat is natuurlijk erg naïef. Het leidt er toe dat we ondanks onze rijkdom steeds egoïstischer worden, dat de ongelijkheid groeit en we onze leefomgeving in sneltreinvaart kapot maken. We zagen twee mogelijkheden om daar iets aan te doen: op een kistje gaan staan om dit groeiende probleem onder de aandacht te brengen óf een voorbeeld stellen. We hebben het laatste gedaan.’ Wat is de reden dat u gekozen hebt voor de taxibranche? ‘Met een taxiservice kunnen we het goede voorbeeld geven, de taximarkt is één van de meest vervuilende sectoren in onze samenleving. We proberen aan te tonen dat het zelfs op een milieuonvriendelijke markt mogelijk is om duurzaam te ondernemen. We merken dat dit respect afdwingt en mensen aan het denken zet: zo kan het dus ook. Duurzaamheid is inmiddels een belangrijk onderdeel in onze maatschappij en het staat in verbinding met vrijwel alle sectoren. Het besef groeit dat we aan de rand van de afgrond staan. Als we niet drastisch veranderen en gaan verduurzamen dan maken we de wereld kapot.’ Waarom kiest u in het personeelsbeleid voor werkloze vijftigplussers? ‘Het is tegenwoordig enorm moeilijk om op die leeftijd nog nieuw werk te vinden. Dit ten onrechte, want deze mensen zijn vaak heel geschikt. Andere bedrijven zouden dit ook moeten doen. Als iedereen dit zou doen, zou de wereld een stuk leuker zijn.’ Hoe gaat Taxi Electric de concurrentie aan met andere taxibedrijven aan? ‘Wij zijn de vriendelijkste taxiservice van Amsterdam. We concurreren niet op prijs, maar op service en duurzaamheid. Dit stelt ons in staat om een hogere bezettingsgraad te realiseren en de extra kosten van het maatschappelijke ondernemen terug te verdienen. Duurzaamheid is de reden dat we bij nieuwe klanten aan tafel komen en een kans krijgen. De goede service van onze vriendelijke vijftigers zorgt ervoor dat we mogen blijven. We hebben nu een enorm betrokken klantengroep.’ En wat is het verschil taxidienst Uber? ‘Uber is een innovatief bedrijf en wat ze doen is goed voor de taximarkt. Natuurlijk zijn het concurrenten, maar Taxi Electric en Uber zijn niet te vergelijken. Wij zitten beide aan tegenovergestelde kanten van het spectrum. Waar wij hopen dat iedereen profijt van onze service heeft, gaat het bij Uber om winst. Onze operatie is nu winstgevend, maar we investeren nog elke dag meer dan we verdienen.’ Wat is uw bijdrage als over een paar jaar alle taxiservices in elektrische auto’s rijden? ‘Dat zou fantastisch zijn. Ons hoofddoel is om de taximarkt te verduurzamen. Wij hopen nu het goede voorbeeld te geven en andere taxiservices te bewegen om hetzelfde te doen. Als de taximarkt over een aantal jaar volledig elektrisch is, zijn wij geslaagd in onze opzet.’ Onlangs heeft Social Impact Ventures geïnvesteerd in uw bedrijf, wat brengt de toekomst? ‘Op de korte termijn hopen we zoveel mogelijk te groeien in de Randstad. De investering van Social Impact Ventures maakt dit mogelijk. Hierdoor kunnen we meer taxi’s laten rijden in Amsterdam en omstreken. Daarnaast hopen we onze service over vijf jaar in alle grote steden van Europa aan te kunnen bieden. Op deze manier willen we onze visie uitdragen en andere taxibedrijven aanzetten om hetzelfde te doen. Op de lange termijn willen we graag andere taxiservices helpen om ook in elektrische auto’s te gaan rijden en bij te dragen aan duurzaamheid. Daarom heeft Social Impact Ventures in ons geïnvesteerd. Wij willen de vervuilende taxibedrijven verbeteren en uiteindelijk een formule bedenken om de gehele taximarkt te verduurzamen. Dit willen we doen door nauw betrokken te zijn bij de verschillende services en hen te helpen in het proces.' In het wagenpark heeft u ook tien elektrische sportwagens van het merk Tesla opgenomen. Wat is daar de meerwaarde van? ‘Het draagt bij aan duurzaamheid, terwijl de klant het gevoel heeft dat hij in een sportwagen zit. De Tesla Model S maakt onze duurzame service compleet. De prijs? Voor ritten binnen Amsterdam geldt een minimumtarief van 25 euro en verder rijdt de Model S alle ritten gewoon tegen metertarief. De auto heeft een actieradius van 500 kilometer dus lange afstanden zijn geen probleem.’

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Daaf Borren