Terugroepactie BMW versus rentederivaten

    Columnist Frank Wijn trekt een parallel tussen een bankmedewerker die een MKB-er een renteswap verkoopt en een malafide autoverkoper die een klant een ondeugdelijke BMW aansmeert.

    Henk koopt al vijftien jaar lang dezelfde BMW bij zijn lokale, vertrouwde BMW-dealer. Zodra zijn BMW 530 drie jaar oud is, ruilt hij deze in voor een nieuwe. Maar vorig jaar voor het laatst. De nieuwe brochure was net uit en gretig bestelde hij deze BMW 530. Een BMW 530 heeft onder de motorkap een 3000 cc motor. In de brochure staat natuurlijk dat het een 3000 cc motor is en ook de verkoper vertelt vol trots over de nieuwe 3000 cc motor in deze auto. Na lang wachten krijgt Henk te horen dat zijn auto bij de dealer klaar staat. De vertrouwde verkoper geeft Henk nog een kop koffie en een bos bloemen voor zijn vrouw. Henk tekent de papieren, stapt snel in en rijdt met opgeheven hoofd de zon tegemoet. Het voelt nét iets anders dan verwacht, maar vooruit. Het zal de nieuwigheid wel zijn. Na een week vraagt zijn buurman, ook een BMW-fan, voorzichtig of hij ook eens een paar kilometers mag cruisen. Na vijf minuten komt hij alweer terug.

    Schokkende conclusie

    ‘Henk. Je mist motorvermogen in deze bak,’ is zijn eerste reactie. Als techneut kijkt hij direct onder de motorkap en komt tot de schokkende conclusie dat er geen 3000 cc, maar een 2000 cc onder de motorkap zit. Waarom is dat? Omdat de fabrikant er dan meer aan verdient. Dus de fabrikant plaatst er bewust een 2000 cc motor in, maar zegt in de brochure gewoon dat het toch een 3000 cc motor is? Ja. En de verkoper bevestigt dat het een 3000 cc motor is? Ja. Maar dat is het duidelijk niet? Nee. Dus Henk rijdt helemaal over de zeik met zijn nieuwe bolide dwars door de schuifpui van de showroom naar binnen en trekt de verkoper over de balie.
    'Ja, maar Henk, dan had je zélf maar onder de motorkap moeten kijken voor je wegreed'
    De verkoper sputtert nog tegen: “Ja, maar Henk, dan had je zélf maar onder de motorkap moeten kijken voor je wegreed. Of had een monteur meegebracht.” Henk reageert: ‘Wie doet dat nou? Ik heb dat de laatste vier keer nog nooit gedaan. En jij vertelde mij over de 3000 cc en ook de brochure was duidelijk!’ Buiten staan Tros Radar en de Consumentenbond luid te applaudisseren. Onder toezicht van de camera wordt deze fabrikant gedwongen alle exemplaren terug te roepen en op kosten van BMW worden de motoren vervangen voor de toegezegde 3000 cc motoren.

    Renteswap

    Ondernemers die een vastrentende lening vroegen aan hun vertrouwde bankier, kregen een variabel rentende lening met een renteswap verkocht. Ook de brochure gaf aan dat dat hetzelfde was. En de verkoper van de bank beaamde dat richting de klant. Nu blijkt dat dat niet zo is, verweren banken zich door te stellen dat ‘klanten daar zelf voor getekend hebben’ en dat klanten zelf ‘de brochure goed hadden moeten lezen’ of ‘eerst een eigen adviseur hadden moeten raadplegen.’ Er volgde geen terugroepactie zoals in het Verenigd Koninkrijk. En hun gedwongen herstelactie in 2014 dan? Daarin sluiten ze direct 50 procent van de swap-klanten uit en daarna gaan ze slechts aan de slag met een tweetal categorieën. En de brochures anno 2014 zijn nog steeds niet in orde! Je kunt in Nederland beter een bank zijn dan een autofabrikant. Beter een consument dan een ondernemer. En beter een BMW kopen dan een renteswap.
      Frank Wijn is oprichter van Wijn Bancair Advies en werkte 18 jaar bij diverse financiële instellingen. Zijn motto: maak klanten minstens zo slim als de bankier, liefst slimmer. En maak bankzaken transparanter, liefst goedkoper! Volg Frank ook op Twitter.com/frankwijn1.  

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Frank Wijn

    Frank Wijn (bouwjaar 1963) heeft van 1990 tot 2008 bij diverse (groot)banken in Nederland gewerkt. In zijn functies van accou...

    Volg Frank Wijn
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren