Hyves: kat in de zak van TMG

    TMG pronkt met de overname van Hyves. Maar critici speculeren gretig over de teloorgang van de sociale netwerksite. "Het wordt een kinderspeelplaats."

    De Telegraaf Media Groep (TMG) koopt een concept dat ten dode is opgeschreven, want het einde van Hyves is nabij. Althans, in zijn huidige vorm. Volgens Tribal Internet Marketing betekent de film ‘The Social Network’ de definitieve doorbraak van Facebook in Nederland. “Eind 2011 is Facebook de grootste algemene sociale netwerksite,” voorspelt Mark van de Laak van Tribal. “Ik hoop dat TMG daar rekening mee heeft gehouden.”


    Van de Laak is niet de enige die er zo over denkt. Jaap Stronks, social media-deskundige en mede-oprichter van communicatiebureau Johnny Wonder: “Op langere termijn is het onwaarschijnlijk dat er twee grotere sociale platforms naast elkaar bestaan. Weinig mensen zijn actief op beide. De sites bestaan bij gratie van het feit dat iedereen er op zit. In mijn omgeving zit bijna iedereen op Facebook, en niet op Hyves.”

    Ook Richard van Hooijdonk, directeur van MarketingMonday, spreekt zijn vrienden vooral op het internationaal gerichte platform. “Ik doe niets met Hyves, het wordt een kinderspeelplaats. Bepaalde doelgroepen zijn dol op dingen als ‘Pimp my Profile’. Facebook moet daar niet aan denken.”

    Elke dag 3000 nieuwe ‘vrienden’


    Er gingen de laatste tijd al geruchten dat Hyves zijn hoogtepunt voorbij is en daarom zou het bedrijf zo snel mogelijk worden verkocht. Wouter Glaser, woordvoerder van Hyves, zegt die negatieve teneur niet terug te zien in de statistieken. “Natuurlijk zien we dat andere netwerken zoals Facebook en Twitter in Nederland groter worden,” zegt Glaser. “Maar ondertussen groeien wij gewoon door. Er komen elke dag nog netto drieduizend leden bij.”

    TMG-woordvoerder Hans Elekan laat weten dat Hyves zich op een breed publiek blijft richten. “Hyves heeft negen miljoen leden. Dat betekent per definitie een vrij algemeen profiel. Hyves blijft Hyves, want het concept is zeer succesvol.”

    Omdat Hyves zich in tegenstelling tot Facebook richt op de lokale, Nederlandse markt denkt TMG dat er wel degelijk markt is voor twee sociale netwerken. Glaser: “We spelen in op de trend dat sociale netwerken steeds meer onderdeel worden van het dagelijks leven.” Hyves doet dat door samenwerking aan te gaan met lokale initiatieven en TV programma’s, sportbonden en festivals. Gebruikers kunnen via Hyves betalen, televisie kijken en sinds kort ook telefoneren.

    Maar de drie experts zijn eenduidig: Hyves moet specialiseren om te overleven. De sociale platforms moeten zich ten opzichte van elkaar positioneren, zegt Stronks, zoals LinkedIn zich richt op de zakelijke markt en Twitter de communicatie een duidelijk ander karakter geeft. Alleen dan kunnen beide sites succesvol zijn. “Hyves en Facebook lijken nu te veel op elkaar.”

    Hyves kan zich bijvoorbeeld richten op scholieren, vindt Van de Laak. Of op de Telegraaflezer, meent Van Hooijdonk, want een hoop Hyvers lezen al de Telegraaf. Beide partijen hebben er volgens hem een goede deal aan. “Het is logisch dat Hyves aan TMG wordt gekoppeld. Hyves verlengt zijn levenscyclus, en TMG vergroot haar bereik.”
     

    'Te veel betaald'

     

    TMG zegt te kijken welke van haar bestaande activiteiten toegevoegde waarde kunnen bieden voor de gebruikers van Hyves, bijvoorbeeld op het gebied van gaming. Volgens Stronks heeft TMG de netwerksite dan ook niet gekocht om de groeipotentie. “Hyves biedt een platform voor andere activiteiten. Het is een extra grote vijver waarin de vissen van TMG kunnen worden uitgezet.”

    Van Hooijdonk voorziet bijvoorbeeld dat een Hyves-lidmaatschap wordt gekoppeld aan een proefabonnement van de Telegraaf. En TMG kwam onlangs met een aantal pilots voor lokale initiatieven, waarbij een actieve community nieuws aanlevert. Ook daarin kan Hyves een rol spelen, door middel van crowdsourcing.

    Voordat het zich verder gaat ontwikkelen, moet het sociale netwerk wel zijn businessmodel aanscherpen. Nu betalen nog de gebruikers en de adverteerders. Volgens Van Hooijdonk moet Hyves kiezen aan wie het bedrijf geld wil verdienen, en wat het hen gaat bieden.

    Van de Laak ziet dat zijn klanten steeds vaker kiezen voor reclame op Facebook, en niet alleen vanwege het serieuzere profiel van de gebruikers. “Dat advertentiemodel is veel interessanter. Hyves werkt met betaling per vertoning, bij Facebook reken je af per klik. Bedrijven kunnen zelf een campagne aanmaken en bepalen aan wie ze die laten zien.”

    Maar uiteindelijk is het voor de adverteerders vooral van belang waar de gebruikers zitten. De verwachte leegloop van Hyves belooft dus niet veel goeds voor TMG. Een fout die volgens Van de Laak goed past binnen het rijtje van Speurders en Jaap.nl, die niet opkunnen tegen grote concurrenten Marktplaats en Funda. “Ik denk dat TMG te veel heeft betaald.”

     

    Auteur: Chantal Groothengel

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 264 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren