Open brief aan nieuwe Philips-topman

1 Connectie

Organisaties

Philips

Topman-in-spe Frans van Houten moet nu de beloofde groei waarmaken, vindt TechBusiness. En een nieuwe slogan verzinnen...

Redacteur Rob van Leeuwen van TechBusiness richt een open brief aan Frans van Houten, de old hand van Philips die op 1 april Gerard Kleisterlee gaat opvolgen.  De nieuwe ceo staat meteen voor een paar uitdagingen en zal de komende maanden zijn handtekening op het elektronicaconcern willen zetten. Kleisterlee, die zijn trucje bij Vodafone mag uitproberen, heeft Philips getransformeerd tot  een wellness-concern, ondersteund door het marketing-dogma Sense & Simplicity. Maar die pay off heeft zijn langste tijd gehad. Het is tijd voor iets nieuws.

Philips was ooit een van de grootste tv-producenten ter wereld, maar gaf enkele jaren geleden de Amerikaanse markt op. De televisie-tak van Philips heet het nu opnieuw moeilijk door de zware prijsconcurrentie en, het moet maar eens worden gezegd, een gebrek aan innovatie en inspiratie op dat gebied. De laatste keer dat Kleisterlee in januari de jaarcijfers presenteerde stelde hij, tezamen met zijn CFO  Pierre-Jean Sivignon, analisten nogal teleur.

Nieuwe slogan
Met welke slogan zal Van Houten het concern naar zijn hand willen zetten? vaagt van Leeuwen zich af. En hoe zit het nou met die groei die alsmaar wordt beloofd? Hoe komt het dat Philips nog altijd zo gevoelig is voor conjuncturele invloeden, zelfs Lighting en Healthcare? En valt er op strategisch gebied nog wel iets neer te zetten? Afgezien dan het kiezen voor de gemakkelijke weg, het door analisten gepropageerde afstoten van de televisie-tak. Of doorbreken met een Apple-achtig innovatief product, zoals ooit met de cassette.


Philips is met een waarde van $8,7 miljard nog steeds Nederlands waardevolste merk.  Met name in opkomende economieën staat het voor Europese finesse en straalt het een gevoel van luxe en kwaliteit uit. Maar het potentieel van een ontluikende consumentenmarkt vraagt om uithoudingsvermogen en een pioniersmentaliteit. En dat is iets wat kortademige aandeelhouders tegenwoordig niet meer zo waarderen.

"Zal het dan nu écht gaan gebeuren? ­Geachte meneer Van Houten, u mag een bedrijf gaan leiden dat al meer dan 10 jaar hardop zegt dat organische groei er nu echt aankomt, maar daar in al die ­jaren nauwelijks enig bewijs van heeft kunnen tonen. Tja, bedenk daar maar eens een passende slogan bij. Heel veel sterkte gewenst in ieder geval. U zult het nodig hebben."