Topman TMG zou met cijfers goochelen

Topman van Telegraaf Media Groep (TMG) Herman van Campenhout zou volgens Ab Trik, voormalig directeur van TMG-dochter Sky Radio, de cijfers over 2011 bewust slechter voorgesteld hebben dan ze in werkelijkheid zijn.

NRC Handelsblad meldt vanmiddag dat Trik de cijfermanipulatie aan de raad van bestuur van TMG eerder heeft gemeld. De in januari ontslagen bestuurder meent dat het vandaag gepubliceerde verlies van het mediaconcern van ruim 37 miljoen euro niet nodig was geweest als de resultaten van radiodochter Sky Radio Group niet waren gemanipuleerd.

 

Trik schreef in zijn brief over topman Van Campenhout:

“Hij heeft herhaaldelijk aangedrongen op ‘financial engineering’ waarbij de kosten zo veel mogelijk in 2011 gerealiseerd moesten worden zodat we in 2012 weer groei kunnen laten zien.

Van Campenhout heeft mij meermalen gevraagd om bepaalde investeringen die voor dit jaar gepland zijn al in 2011 te boeken. Dit heeft het exploitatieresultaat behoorlijk beïnvloed waardoor een scheef beeld is ontstaan van de werkelijke performance van ons radiobedrijf.”

Afwaardering
TMG maakte vanochtend zijn cijfers bekend. Het heeft Sky Radio, aangekocht in 2006, voor 44 miljoen afgewaardeerd. Het huidige meerderheidsbelang van 85 procent stond in 2010 voor ruim 97 miljoen op de balans. Zonder de afboeking op Sky Radio zou TMG vorig jaar nog een nipte winst hebben gemaakt.

Volgens Trik is het “niet aannemelijk” om met een afwaardering op Sky Radio te komen, gelet op de “uitstekende groei van de luistercijfers” en de “enorme vermindering” van de licentierechten op de FM-frequenties.

Van Campenhout wilde het conflict met Trip vanochtend niet bevestigen. “We zijn in goed overleg uit elkaar gegaan”, is alles wat hij erover zei. Maar Trip zegt dat de brief onderdeel is geworden van de onderhandelingen over zijn vertrekregeling.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 331 leden