Exorbitante topsalarissen?

1 Connectie

Onderwerpen

Salarissen

Het blijkt (bijna) allemaal de schuld van de media. Dat concludeert onderzoeker Jordan Otten. Media-aandacht drijft salarissen omhoog.

 En weer hebben de media het gedaan: de exhibitionische zelfverrijking in de top van  zakelijk Nederland is te wijten aan de aandacht voor topsalarissen in bekende ondernemingen. Dat stelt Jordan Otten, universitair docent aan de faculteit bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeker bij ERIM, het onderzoeksinstituut van de Rotterdam School of Management. Hij deed onderzoek naar de relatie tussen topsalarissen en de aandacht in de media aan het verschijnsel.  

 
 
Hoe kan dat nou? De media hebben toch juist voor transparantie gezorgd in wat vroeger in rokerige achterafkamertjes werd beslist?
"Transparantie an sich zorgt niet voor matiging. Het heeft juist een denivellerend effect gehad. De media kijken niet zozeer naar de veelverdiener, maar vooral naar de bekendheid van de organisatie waar hij werkt. De Heinekens en Shells. Andere bedrijven gaan zich daaraan spiegelen. Zo zijn de topsalarissen bij kleinere bedrijven sterk gestegen." 
 
Maar bestuurders weten toch heel goed welk salaris marktconform is?
"Ja, maar wat doen ze met die wetenschap? Uit mijn onderzoek blijkt dat topmanagers en commissarissen zeer geïnteresseerd zijn in informatie over de salariëring in andere ondernemingen. Die wordt gebruikt bij het vaststellen van salarissen. Het drijft ze omhoog."
 
Heeft u dit onderzoek gedaan uit verontwaardiging?
"Nee, hoor. Wel vroeg ik me steeds af als er weer zo'n bozige krantenkop was over een 'disproportioneel hoge beloning' waarom dat zo was. Hoe stel je vast of een salaris nu buitensporig hoog is? Wie bepaalt dat? Maar die vraag wordt nooit beantwoord. Een relatief bescheiden salaris van vijf ton bij een klein bedrijf kan veel dispropotioneler zijn dan de miljoenen van bijvoorbeeld Jeroen van der Veer bij Shell."
 
Hoe stel je vast of een bestuurssalaris wél passend is?
"Dat is lastig. Je kunt verschillende criteria gebruiken, zoals creatie van aandeelhouderswaarde of toegevoegde waarde. Maar opmerkelijk genoeg blijkt er eigenlijk geen relatie te bestaan tussen de prestatie van een ondernemingen en de beloning van het bestuur. Omvang blijft de belangrijkste determinant voor de hoogte van het salaris."
 
Vindt u die media-aandacht voor louter bekende ondernemingen getuigen van oppervlakkigheid?
"Die vraag beantwoordt mijn onderzoek niet. De media-aandacht wordt getriggerd door bekendheid van het bedrijf. Dat is geen verwijt, maar een feit. De vraag is alleen of je daarop beleid kunt baseren. En zelfs of er überhaupt beleid nodig is, zoals politici en journalisten vaak roepen. Uit eerder onderzoek dat ik heb gedaan blijkt dat Nederland op dit gebied een middenmoter is."