Ultieme reanimatiepoging voor Alfa Romeo

2 Connecties

Onderwerpen

Alfa Romeo Verkopen
0 Bijdragen

Fiat-CEO Sergio Marchionne ontvouwt zijn masterplan om het merk Alfa Romeo te reanimeren. Zijn doelstelling: binnen 3 jaar de verkopen meer dan verdrievoudigen.

De CEO van Fiat, Sergio Marchionne, ziet onder zijn hoede het merk Alfa Romeo snel afglijden richting afgrond. Hij wil daarom het merk herpositioneren door duurdere Alfa’s te gaan produceren met daaraan gekoppeld de doelstelling om de verkopen binnen nu en 2016 te verdrievoudigen. Het is een vrij ambitieus plan, aangezien Alfa Romeo al jaren verlies draait en de Europese autoverkopen zich op het laagste niveau sinds 1995 bevinden. In de maand januari werden er bijna 10 procent minder auto’s verkocht in de EU dan een jaar daarvoor.

Rasoptimist
Rasoptimist Marchionne wil bovendien de nieuwe Alfa’s gaan bouwen in Italië, een land waar de productiekosten veel hoger liggen dan in de VS, Azië en Oost-Europa. Aan de andere kant, als hij de productie verschuift naar het buitenland dan zullen duizenden arbeiders op straat moeten worden gezet. De reanimatie van Alfa heeft een prijskaartje van 1 miljard euro waarmee vijf nieuwe modellen ontwikkeld worden en de twee bestaande modellen een update krijgen. Een van de nieuwe modellen is de 4C sportwagen die op de autobeurs van Genève haar opwachting zal maken. De 4C heeft een verwacht prijskaartje van 60 duizend euro en moet de concurrentie aangaan met de Porsche Cayman en Porsche Boxster.

 

Foto: Sergio Marchionne krijgt een peptalk van Silvio



Road to nowhere?
De nieuwe modellen moeten de jaarlijkse verkopen in 2016 naar 300 duizend stuks brengen. Marchionne heeft daarmee nog een lange weg te gaan, want in 2012 werden er nog geen 100 duizend stuks verkocht en gedurende de hoogtijdagen van Alfa, in 2000, bedroegen de jaarlijkse verkopen 200 duizend stuks. Kortom, hij moet flink gas geven.


Barclays Capital is skeptisch. “Het is niet de eerste keer dat we op de hoogte worden gesteld van ambitieuze verkoopdoelstellingen rondom Alfa. In eerste instantie was het doel zelfs om 400 duizend stuks in 2014 te halen, terwijl 70 duizend meer in de lijn der verwachtingen ligt,” aldus de reactie van de zakenbank over Marchionne’s plannen.


De Volkwagen Group ligt bij monde van CEO Ferdinand Piech, inmiddels op de loer om Alfa in te lijven in hun portfolio, maar Marchionne weigert zich over te geven aan de Duitsers. De visionair ziet mogelijkheden om in de toekomst de productie op te schroeven naar 800 duizend stuks.
 

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Redactie

Gevolgd door 423 leden