Van Lanschot huilt uit bij AFM

    Van Lanschot trekt bij de AFM aan de bel over een ING-campagne terwijl het eerder de eigen klanten de deur uitzette en naar de Oranje bank toe joeg.

    Van Lanschot Bankiers is niet blij met de advertenties van ING waarin rendementscijfers worden vergeleken, zo bleek afgelopen vrijdag. De bozige Bossche bank heeft haar juridische staf een klacht laten formuleren en deze op de deurmat van de toezichthouder AFM laten ploffen. 'Er is selectief gebruikgemaakt van gegevens. We zijn van mening dat ING de consument niet correct en onvolledig informeert', zo tekende Fondsnieuws op vrijdag 21 december op uit de mond van een woordvoerder van Van Lanschot. In de Telegraaf en NRC stonden eerder paginagrote advertenties met vergelijkingen van de rendementen van neutrale beleggingsprofielen van ING, ABN Amro MeesPierson en Van Lanschot. ING deed het met 50 procent rendement duidelijk beter dan de twee concurrenten, die op 38 procent uitkwamen.
    Geen weglokcampagnes nodig FTM schreef eerder over de achterliggende cijfers van de opvallende reclame van ING. Hieruit bleek dat spelen met cijfers, beleggingsprofielen en jaartallen verschillende resultaten oplevert. Ook het selecteren van de twee concurrenten geeft een vertekend beeld. Bovendien zijn in het onderliggende onderzoek van Beleggers Belangen niet alle vermogensbeheerders meegenomen, waardoor er geen compleet beeld te geven is. Zo ontbreekt grote concurrent Rabobank.
    Waarom vergelijkt ING haar resultaten dan juist met die van ABN Amro en Van Lanschot? ING liet Fondsnieuws weten dat het private banking klanten wil weglokken bij de twee concurrenten.
    Het wonderlijke is echter dat ING helemaal geen weglokcampagnes op hoeft te zetten om de klanten van Van Lanschot binnen de deuren te krijgen. In november onthulde FTM dat Van Lanschot familiebedrijven met een omzet minder dan 5 miljoen euro niet meer binnen de muren van de (nog) talrijke kantoorvilla's wenst te ontvangen. Bij ING stroomden vanaf dat moment de aanmeldingen van relaties van Van Lanschot binnen, zei ING-woordvoerder Arjen Boukema tegen FTM. 'Wij richten ons in tegenstelling tot Van Lanschot juist wel op dit type klanten en hebben extra relatiemanagers ingezet om deze groep van MKB'ers van dienst te zijn.'
    Conclusie: Van Lanschot zit te huilen en ING heeft grotendeels voor niets een prijzige en licht misleidende campagne opgezet. De AFM kan zich de moeite van een onderzoek besparen.
     
    Lees ook:
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 231 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren