'Van Lanschot verliest Floris Deckers'

2 Connecties

Onderwerpen

Financiële sector

Organisaties

Van Lanschot
3 Reacties

Met een groot interview neemt Van Lanschot-topman Floris Deckers in Het Financieele Dagblad afscheid. Kritische vragen over zijn prestaties ontbraken.

Vandaag is al weer de laatste werkdag van Floris Deckers als bestuursvoorzitter van Van Lanschot Bankiers. Na negen jaar neemt hij afscheid van de Bossche bank. Van het Financieele Dagblad krijgt Deckers een mooi afscheidsinterview in de zaterdageditie van 29 december. Het groot uitgemeten verhaal typeert de periode Deckers, zoals dat vaker in de media kwam. Veel van hetzelfde dus. Waarom laat het FD het na om de 10 miljoen euro vraag te stellen?
Twee pagina’s vol, een ‘spread’, besteedt het FD aan het interview met Deckers. De Blaricumse bestuursvoorzitter van Van Lanschot Bankiers kwam vaker in de media. Ook nu komt hij sympathiek over, als een man met zelfkennis. Verder etaleert Deckers zijn kennis van bankzaken en toont hij zijn analytisch en oplossend denkvermogen. Hij weet wat er speelt in de sector, weet waar de problemen zitten en beschikt over de visie om deze op te lossen. Ook mag hij zijn ‘klant centraal’ verhaal wederom te berde brengen: “De klant centraal stellen is ons bestaansrecht”. Hier zit een wijs en sympathiek man. De tijd zat hem niet mee. Zonde dat hij Van Lanschot en het bankiersvak verlaat.

Het zit niet mee

Deckers vertrekt als teleurgesteld man. Teleurgesteld dat hij geen afscheid neemt op zijn hoogtepunt. Teleurgesteld in de tweede economische dip die hij niet zag aankomen, want anders had hij al in 2008 actie ondernomen. Dat moet hij nu aan zijn opvolger overlaten. Hij is teleurgesteld in de systeembanken, die nu geen verantwoordelijkheid nemen. 
De scheidend voorzitter van Van Lanschot is ook teleurgesteld in de rol die staatssteun aan andere banken speelt: “Het is paradoxaal dat banken die geen steun nodig hadden, zoals Rabo en wij, nu last hebben van de maatregelen die zijn genomen om banken niet weer te hoeven steunen met belastinggeld. En dat nota bene banken met staatshulp extra worden vertrouwd door het publiek. Je wordt niet beloond voor goed rentmeesterschap”. Hij is teleurgesteld in het gebrek aan vertrouwen in bankiers. “Terwijl we harder werken dan ooit”.

Zelfreflectie Deckers ontbreekt

Maar is Deckers niet teleurgesteld in zichzelf? De bestuursvoorzitter die in negen jaar tijd meer dan 10 miljoen ‘verdient’? De man die teleurgesteld is in het gebrek aan vertrouwen en dit regelmatig in de media aankaart (waaronder hier), lijkt zelf ook debet aan dat gebrek. Neem de Code Banken. Met Deckers in het bestuur kwam de Nederlandse Vereniging van Banken met deze code om een weg naar meer vertrouwen in te slaan. Één van de middelen was het verlagen van de maximale bonus van 200 procent naar 100 procent.
Maar wat gebeurt er bij Van Lanschot? Ter compensatie van de Code Banken ziet Deckers op eigen verzoek zijn vaste salaris verhoogd worden, van 500 duizend euro in 2009 naar 650 duizend euro in 2010. Deckers slaat niet af naar de weg van vertrouwen die door zijn eigen gremium wordt aangelegd.
Het interview in het FD refereert aan zijn mea culpa brief in NRC, waarin hij zijn excuses namens de sector aanbiedt. “Ik had graag gezien dat er bankiers meer publiekelijk hadden gezegd dat ze het met me eens waren. Het is moeilijk te bewijzen dat het vertrouwen dan groter zou zijn geweest. Maar minder, dat in geen geval”.
Een breder gedragen excuus had niet misstaan, maar tegelijkertijd vertelt hij in de betreffende brief tussen neus en lippen door dat hem en Van Lanschot geen enkele blaam treft. Met dit mea culpa toont hij zich Brutus. Hij steekt de spreekwoordelijke dolk in de rug van zijn sectorgenoten. Tegelijkertijd veegt hij zijn eigen straatje schoon. De brief werd in de bankwereld overigens positief ontvangen. Wat een sympathieke man die Deckers.

Holle frasen Deckers

Vertrouwen de klanten van Van Lanschot Deckers nog wel? De man die de klant als het bestaansrecht van zijn bank ziet, legt in de media de rode loper uit voor klanten, maar komt hier een paar keer op terug. In 2007 zei hij nog dat alle klanten van het wankele ABN Amro welkom waren. Altijd. Maar in 2010 kondigt Van Lanschot aan om het aanbod van diensten aan klanten met een vermogen tot 250 duizend euro te beperken. In 2012 gaat Van Lanschot een stap verder. Alle klanten met een omzet lager dan vijf miljoen krijgen in een brief te lezen dat zij misbaar zijn, zo onthult FTM in november 2012 in het AD.
Floris Deckers verdient in negen jaar meer dan 10 miljoen euro, maar wat heeft hij bereikt? Het FD stelt de 10 miljoen euro vraag niet.
krijn@ftm.nl

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Krijn Schramade

Gevolgd door 287 leden

Krijn Schramade (1980) krijgt een jaar na de val van Lehman Brothers (2008) de tegenwoordigheid van geest om zijn veilige lev...