Van Lanschot wil van lood goud maken

2 Connecties

Onderwerpen

Financiële sector

Organisaties

Van Lanschot
8 Reacties

CEO Karl Guha wil meer klanten, betere dienstverlening en meer kapitaal. Hoe? Met minder medewerkers en minder producten en diensten.

Van Lanschot CEO Karl Guha heeft zijn strategische plannen ontvouwd. Hij zet de deur wagenwijd open voor alle private banking klanten, ook de eerder weggestuurde minder vermogende klanten. De bank wil Private Banking klanten betere dienstverlening bieden. De klanten met in totaal vijf miljard aan moeilijke bedrijfskredieten wil Van Lanschot kwijt. Doel: het verbeteren van de kapitaalspositie. Van Lanschot gaat ook flink in de kosten snijden. Van 409 miljoen euro in 2012 naar 340 miljoen euro in 2017. Hiertoe ontslaat de bank nog eens 250 medewerkers, wat 20 miljoen euro kost. En de bank vermindert het aantal producten en diensten.
Guha ziet volop mogelijkheden voor groei van haar kernactiviteiten. ‘Private banking, asset management en merchant banking zijn de gebieden waarin wij excelleren en waarin wij ons onderscheiden met persoonlijke aandacht, kennis en ervaring’, licht de CEO van Van Lanschot zijn keuze toe. ‘We gaan ons private banking aanbod voor klanten in Nederland, België en Zwitserland verbeteren en uitbreiden met meer online dienstverlening’.

'State-of-the-Art'

Hiermee pakt Guha het hoofdpijndossier op dat hij van zijn voorganger Floris Deckers erfde. De bank heeft nu nog een zwaar verouderd ICT-systeem, maar toch ziet Guha ‘State-of-the-Art online dienstverlening voor vermogensbeheer, beleggingsadvies en sparen’ in het verschiet. Inderdaad, 'State-of-the-Art'. Waar Guha het geld voor een dergelijke omvangrijke investering - experts zeggen minimaal 200 miljoen euro - vandaan haalt, maakte hij niet duidelijk.
Iedereen die rijk dreigt te worden, is welkom bij Van Lanschot. ‘We openen de deuren voor starters op de vermogensmarkt’, vertelt Guha. De bank verwelkomt dus de eerder weggestuurde klanten met een vermogen onder de 250 duizend euro. Dit geldt echter niet voor de familiebedrijven die met een omzet lager dan 5 miljoen euro. In November 2012 kregen zij in een brief te lezen dat zij naar een andere bank op zoek moesten, zo onthulde FTM in het AD. Voor deze groep klanten lijken de deuren van de kantoorvilla's definitief gesloten.
‘Eerst waren de kleine klanten nog te duur en werden zij deur gewezen’, vertelt Jasper Jansen van de Vereniging van Effectenbezitters tegen FTM. ‘Komen ze wel terug?’ vraagt Jansen zich hardop af. ‘Daar zaten ook mensen tussen met een flink vermogen, maar die door de dalende beurs door de ondergrens zakten. En daarom moesten vertrekken bij de bank’.
 
Karl - 'Alchemist' - Guha ontvouwt zijn plannen voor Van Lanschot

Afscheid van moeilijke bedrijfskredieten

Guha legt de focus op ‘wealth management’. Naast het aantrekken van spaargelden en te beheren vermogen wil Guha afscheid nemen van bijna vijf miljard aan bedrijfskredieten, veelal commercieel vastgoed. Een logische keuze van Guha, want hiermee kan hij de  kapitaalspositie van de bank verbeteren. Het is niet alleen logisch, maar ook noodzakelijk. ‘We hebben bij SNS kunnen zien hoe het fout kan gaan met dat soort kredieten’, licht Jansen van de VEB toe. ‘Daar greep minister van financiën Dijsselbloem nog in, omdat SNS een systeembank is. Van Lanschot is dat niet. Als het daar fout gaat, is de spaarder de dupe’.
Maar welke bank neemt die kredieten ter waarde van bijna 5 miljard euro over? ‘Daar komen ze nooit van af’, vertelt een ingewijde. ‘Dat is grotendeels vastgoed en die wil iedere bank kwijt’. De oud-bankier bij Van Lanschot wijst naar SNS die een vergelijkbare portefeuille in de ramsj heeft. ‘Die raken ze niet kwijt en daar bieden ze een discount van acht procent. Reken maar door’. Op de portefeuille van Van Lanschot van bijna 5 miljard komt dat neer op 400 miljoen euro. ‘Afschrijven kan ook, maar dat is mogelijk nog duurder’.

'Rompbank met vermogensbeheerder'

De beoogde groei in kernactiviteiten wil Guha behalen met minder medewerkers en minder producten en diensten. Onder de noemer van 'vereenvoudiging' zet Guha in op een efficiëntere en effectievere bank. Hoe gaat dit Van Lanschot eruit zien? ‘Het lijkt erop dat de bankdiensten gestandaardiseerd gaan worden, zoals voorheen bij de Postbank. Vermogensbeheerder Kempen & Co wordt met haar uitgebreidere functies vastgeknoopt aan deze rompbank’.
Minder medewerkers en minder producten staan op gespannen voet met meer private banking klanten. Jansen van de VEB stelt dat juist in deze business de klanten centraal dienen te staan. Hij vraagt zich af hoe dat met minder medewerkers kan. 'De bankier moet de olie en benzine ruiken', vertelde een oud-bestuurslid eerder aan FTM.
‘Voor advies hoef je niet meer te bellen’, zo verwacht een oud-bankier bij Van Lanschot. ‘Bij Van Lanschot verdwijnen in totaal 600 van de 1800 medewerkers. Zo raakt de cliënt zijn vaste aanspreekpunt kwijt en ervaart dat als minder service. Dan blijft die cliënt toch niet?’
Een goed lopend ICT-systeem zou het schrappen van medewerkers kunnen opvangen. Maar daar kan Van Lanschot vooralsnog alleen over dromen. 'Het online systeem van Van Lanschot is gewoon te traag. Daardoor mis je nieuwe klanten en lopen huidige klanten weg', stellen verschillende betrokkenen. Guha's voorganger Floris Deckers kreeg bij zijn aanstelling in 2004 de opdracht om de ICT te vernieuwen, maar faalde jammerlijk. Volgens een ingewijde was dit de grootste fout van Deckers: 'Door de afwezige automatisering is er minder zicht op winst, en door de afwezige winst kan er ook geen nieuwe investering gedaan worden, omdat de hogere kapitaaleisen voor banken een omvangrijke investering van naar schatting 200 miljoen euro nu niet toelaten'. Het Financieele Dagblad bejubelt de aanpak van Guha op het gebied van moeilijke kredieten en selectie aan de poort, maar ziet het grootste pijnpunt van Guha over het hoofd. Het verouderde ICT-systeem.

Bye bye Private Bank?

Ook het lagere aantal producten en diensten zullen zich gaan wreken, zegt de oud-bankier. ‘De uitgeklede bankdiensten, zoals minder hypotheek- en spaarvormen, maken dat de rijke(re) cliënten die voor maatoplossingen komen niet meer bij Van Lanschot terecht kunnen. Het is zo geen private bank meer’, vindt de oud-bankier bij Van Lanschot. ‘De rijke cliënt zal daarom weglopen en gaat naar ABN Amro Mees Pierson’.
Er wordt al langer gespeculeerd over de toekomst van Van Lanschot. Gaat Van Lanschot het redden? De aandeelhouders reageren positief op de plannen van de innemende Guha. Na een jarenlange koersdaling, schoot de koers vandaag omhoog. ‘Blijkbaar zien de aandeelhouders dat dit kan werken,’ vertelt Jansen van de VEB. ‘Ze kijken naar de mogelijke winst en de kostenbesparingen zijn een deel van dat verhaal’.
Tom Muller van Theodoor Gillissen vertelde de collega’s van RTL-Z dat het de goede kant op gaat met het bedrijfsmodel van Van Lanschot. Hij voegde daar wel aan toe dat hij dit ziet voor de middellange termijn, dus tot vijf jaar. Heel lang lijkt Van Lanschot niet zelfstandig te blijven. Muller verwacht interesse van andere partijen, zoals aandeelhouder Rabobank.
‘De koerssprong zal tijdelijk zijn’, denkt de oud-bankier bij Van Lanschot. ‘Het verhaal lijkt op de desperate sergeant die met zijn sabel in de hand zijn troepen aanvoerend de loopgraaf uitspringt en luid roept: “de dood of de gladiolen”.

Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

Over de auteur

Krijn Schramade

Gevolgd door 287 leden

Krijn Schramade (1980) krijgt een jaar na de val van Lehman Brothers (2008) de tegenwoordigheid van geest om zijn veilige lev...