Van Lanschot wil meer verdienen aan rijken

    Van Lanschot gaat alleen nog maar voor echt rijke klanten en neemt afscheid van familiebedrijven met minder dan 5 miljoen omzet.

    Het zijn een paar zinnen waar je als jarenlange relatie van private bank Van Lanschot misschien niet zo vrolijk van wordt: "Volgens onze informatie sluit uw profiel niet aan op onze zakelijke doelgroep. Met het oog op het beëindigen van de dienstverlening aan niet tot de doelgroep behorende relaties adviseren wij u om uw bankzaken buiten Van Lanschot onder te brengen". Met dit deel van zijn brief geeft Mark Buitenhuis, voorzitter directie Private & Business Banking Nederland van Van Lanschot bankiers, een deel van de zakelijke klanten van Van Lanschot te kennen dat ze niet langer bij de bank welkom zijn. De bank Van Lanschot heeft een strategische keuze gemaakt en heeft bepaald dat een nauwere focus op familiebedrijven met een omzet van minimaal 5 miljoen euro omzet wenselijk is. Dit blijkt uit een brief die de bank op 2 november aan deze klanten heeft verstuurd en die hieronder staat afgebeeld.   De brief van Buitenhuis (klik om te vergroten)

    ING wil wel

    Voor de groep van zakelijke klanten kunnen de gevolgen flink zijn. Niet alleen wordt een niet zelden langdurige relatie opgezegd, bij het vinden van een nieuwe bank moeten de rekening courant-faciliteiten en de kredieten opnieuw ter beoordeling worden voorgelegd. Iets dat in deze tijd met banken die bepaald niet scheutig zijn met het geven van kredieten niet eenvoudig is. Ook worden deze klanten gedwongen basale kosten te maken als het veranderen van het briefpapier, waarop de meeste bedrijven de gegevens van de huisbankier op hebben vermeld. Volgens Etienne te Brake, perswoordvoerder van Van Lanschot, sluit het expertiseniveau van de diensten van de bank beter aan bij grotere familiebedrijven. "Grotere bedrijven bieden complexere vraagstukken die wij relatief beter het hoofd kunnen bieden", aldus Te Brake. Over hoeveel klanten het precies gaat wil de bank niets zeggen. Of er klanten boos zijn geworden op het besluit van Van Lanschot kan hij ook niets zeggen. Te Brake benadrukt dat het stopzetten van de dienstverlening aan familiebedrijven met minder dan 5 miljoen euro omzet in "goed overleg" plaatsvindt. "Als klanten langer de tijd nodig hebben om een andere bank te vinden, dan geven we die". Bij ING stromen sinds een week de aanmeldingen van relaties van Van Lanschot binnen, zegt ING-woordvoerder Arjen Boukema. "Wij richten ons in tegenstelling tot Van Lanschot juist wel op dit type klanten en hebben extra relatiemanagers ingezet om deze groep van MKB'ers van dienst te zijn." [Update: ook bij ABN Amro is de brief bekend en komen de aanvragen van Van Lanschot-klanten binnen, aldus de woordvoerder van ABN Amro. Rabobank laat weten vanwege de decentrale coöperatieve structuur van de bank nog geen uitspraken te kunnen doen over de toestroom van aanvragen van klanten van Van Lanschot.]

    "Altijd welkom"

    Het besluit van de Bosche bank staat in schril contrast met de uitspraak van Floris Deckers die in 2007 na het opbreken van zijn vroegere werkgever nog tegen NRC Handelsblad zei dat "iedere ABN Amro klant" altijd welkom was. Dat bleek drie jaar later al niet meer het geval te zijn. Toen kondigde Van Lanschot aan om het aanbod van diensten aan minder gefortuneerde private klanten - met een vermogen tot 250 duizend euro - te beperken. "Kleine klanten kosten relatief veel aandacht", zei Deckers in 2010 bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de Bossche bank. Hij wilde zich gaan concentreren op klanten met minimaal 1 miljoen euro aan vermogen. Voormalig Van Lanschot bestuurder Peter Zwart vertelde FTM dat hij het "logisch" vindt dat Deckers minder gericht is op kleine klanten. "Aan kleinere klanten is minder te verdienen. Grote klanten geven volume, grotere marges."

    Hoezo crisis?

    Dat de private bank met zijn hoofdkantoor in Den Bosch meer wil verdienen op rijkste klanten beaamt Te Brake, maar hij benadrukt dat het de bank met name te doen is om de "betere focus op de doelgroep". Het vermogen van de doelgroep die de Bosche bank wenst te omarmen - de allerrijksten - blijkt uit te dijen (en dat is ook nodig, gezien de tegenvallende resultaten). Althans, volgens eigen onderzoek van Van Lanschot is het vermogen van Nederlandse miljonairs sinds 2007 gestegen en is één op de honderd Nederlandse huishoudens inmiddels miljonair. De resultaten werden een paar dagen voor het briefje van Buitenhuis - op 30 oktober - gepubliceerd. Mogelijk dat het schrijven van die brief Buitenhuis nog enige moeite kostte. Bij zijn aanstelling bij Van Lanschot was het Buitenhuis vooral te doen om de "grote mate van betrokkenheid en sterke klantgevoel" die hij bij Van Lanschot voelde. "Dat was beduidend meer dan bij andere partijen waar ik mijn licht heb opgestoken." M.m.v. Krijn Schramade Het nieuwsbericht van dit artikel stond op 14 november in het Algemeen Dagblad

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Eric Smit

    Gevolgd door 2061 leden

    Mede-oprichter van FTM. Als voormalig professioneel squasher gewend om klappen te incasseren en uit te delen.

    Volg Eric Smit
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren