
Heen en weer met het vliegtuig naar Zuid-Frankrijk is net zo duur als een retourtje Terschelling. Hoe kan dat? Lees meer
Uit ons onderzoek blijkt dat de luchtvaart ondersteund wordt met talloze subsidiestromen vanuit gemeenten, provincies, ministeries en de Europese Unie. 'Mainport' Schiphol krijgt talloze fiscale en economische voordeeltjes, waar vooral buitenlandse passagiers van profiteren. De economische meerwaarde hiervan lijkt beperkt.
Ondertussen explodeert de vraag naar vliegreizen, omdat vliegtickets door al die voordeeltjes aan de luchtvaartindustrie spotgoedkoop zijn. Dit heeft gevolgen voor het klimaat: terwijl andere sectoren minder CO2 gaan uitstoten, stijgt de CO2-uitstoot in de luchtvaart. En natuurlijk stijgt ook de uitstoot van fijnstof en zitten omwonenden in de herrie.
Megaclaim gloort in slepend arbeidsgeschil bij de KLM
Cold case: hoe een topman van de KLM de staat een poot uitdraaide
Explosieve toename van CO2-uitstoot door luxevluchten, Greenpeace wil verbod
Veel meer privévluchten dan voor corona, vooral naar Europese vakantiebestemmingen
Drukte op Schiphol levert onveilige situaties op
Wanneer vertelt Schiphol dat Nederland deze zomer niet op vakantie kan?
Geen plan, toch een besluit: Maastricht Aachen Airport blijft open
Kabinet zet dure traditie voort: de KLM redden zonder achterliggend plan
Gore grond en dubieuze belangen, Limburgse politici vellen oordeel over vliegveld Maastricht
De KLM misleidt haar klanten over CO2-compensatie
Reizigers op luchthaven Schiphol. Luchthaven Schiphol heeft een aantal luchtvaartmaatschappijen gevraagd vluchten te annuleren. Door een tekort aan beveiligingspersoneel neemt het aantal wachtende reizigers toe. © ANP, Ramon van Flymen
Drukte op Schiphol levert onveilige situaties op
Vliegen is nog altijd een van de veiligste manieren om jezelf te vervoeren. Frappant is alleen dat wachten op je vliegtuig steeds onveiliger wordt.
Enkele weken geleden namen de Nederlandse Spoorwegen een opmerkelijk besluit. In de namiddag en avond van zaterdag 3 september stopten er op station Bijlmer-Arena geen treinen. Niet omdat het personeel staakte, maar omdat het simpelweg té druk was.
Die zaterdag speelde Ajax in een uitverkochte Amsterdam Arena (50.000 bezoekers) tegen Cambuur Leeuwarden. Een deur verderop stond de populaire band Kensington in een uitverkocht Ziggo Dome (16.000 bezoekers). Weer iets verderop stond de Nederlandse zangeres Yade Lauren in AFAS Live (6.000 bezoekers).
Experts die de grote stromen mensen op de Arena Boulevard in goede banen moeten leiden noemen gelijktijdige evenementen in het voetbalstadion en de poppodia een ‘triple’. Het is een enorme logistieke operatie, die iedere bezoeker aan den lijve ondervindt. Vooral station Bijlmer-Arena, waar maximaal 4.000 mensen tegelijk veilig binnen kunnen zijn, barst dan uit zijn voegen.
De NS besloot helemaal geen treinen te laten stoppen. Vervelend, maar in ieder geval veilig
Een triple noopt tot onorthodoxe maatregelen. Reizigers mogen niet zomaar het station in, maar moeten buiten wachten, waar medewerkers van de NS, ProRail en GVB ze in verschillende rijen voorsorteren. Een ingang voor treinverkeer naar het noorden, een andere voor treinverkeer naar het zuiden en een derde voor metroreizigers. Treinpassagiers worden per trein verdeeld en mogen pas naar binnen vlak voordat die het station komt inrijden. Anders hinderen ze elkaar bij het in- en uitstappen en bestaat zelfs het gevaar dat mensen in de verdrukking komen of van de perrons worden geduwd.
Op zaterdag 3 september werd tegelijk met de triple ook nog de Grand Prix van Zandvoort verreden. Dit maakte de logistieke klus onmogelijk. De treinen die station Bijlmer-Arena zouden aandoen, zouden al grotendeels vol zitten met Formule 1-fans. Voetbalsupporters zouden de trein niet in kunnen, chaos dreigde. Daarom besloot de NS om dan maar helemaal geen treinen in het Arena-gebied te laten stoppen. Vervelend voor de concertgangers en voetbalsupporters, maar in ieder geval veilig.
Schiphol en de zeven golven
Maar dit artikel gaat niet over de NS, het gaat over Schiphol. Met meer dan 71 miljoen reizigers in 2019 (het laatst jaar voor corona) is hier vaker sprake van topdrukte. Het is zelfs integraal onderdeel van het bedrijfsmodel: Schiphol wil een hub zijn, een luchthaven waar reizigers uit heel de wereld naartoe vliegen om er over te stappen op een vlucht naar hun eindbestemming. Om hen zoveel mogelijk overstapmogelijkheden te bieden worden de vluchten niet uitgesmeerd over de dag, maar georganiseerd in zogenaamde ‘golven’: zevenmaal per dag komen er zoveel mogelijk vliegtuigen aan en vertrekken er weer. Dat zijn de piekmomenten waarop het op de luchthaven het drukst is en grote stromen reizigers samenkomen.
Op het grondpersoneel dat deze grote aantallen reizigers moet begeleiden is jarenlang bezuinigd. Om Schiphol concurrerend te houden, kreeg de directie van de politiek de opdracht mee om de goedkoopste luchthaven van Europa te zijn. Dat lukte, mede door het flexibiliseren en uitkleden van de arbeidsvoorwaarden van het grondpersoneel. Vanwege de steeds grotere werkdruk gooiden grondmedewerkers regelmatig het bijltje erbij neer, wat onder meer in 2015, 2016, 2017 en 2018 al leidde tot problemen.
‘Ik zag iemand flauwvallen, verderop brak een ruzie uit. Het was krankzinnig’
Die problemen vallen echter in het niet bij de chaos waarvan sinds het voorjaar van 2022 sprake is. Tijdens de coronacrisis zijn veel bagagesjouwers, platformmedewerkers en beveiligers vertrokken, omdat ze elders in de economie emplooi vonden. Nu vliegtuigpassagiers weer terugkeren – nog niet eens in de grote aantallen waarvan voor de coronacrisis sprake was – loopt de logistieke opgave op Schiphol helemaal vast.
Chaos is het gevolg. Mensen staan uren in de rij, waarna ze hun vlucht alsnog missen. Reiziger Julia Steenwegen schrok begin september van wat ze zag: ‘Ik zag iemand flauwvallen, verderop brak een ruzie uit. De rij is eindeloos, overal staat bagage. Ik kwam langs een vrouw die stond te huilen omdat ze haar vlucht gemist had. We hebben samen gezocht naar een plek, iemand die haar zou kunnen vertellen wat ze nu moest doen. We konden niemand vinden. Op een gegeven moment moesten we een deur door en een trap op. Er ontstond geduw en getrek. Een beveiliger, een meisje van een jaar of twintig, stond te beven als een rietje, terwijl ze de mensen in bedwang probeerde te houden. Het was krankzinnig.’
De woordvoerder van Schiphol herkent de problemen: ‘Inderdaad hebben we gezien dat er soms mensen zijn flauwgevallen. Dat is natuurlijk zeer vervelend. Er zijn de afgelopen periode extra BHV'ers (bedrijfshulpverleners, red.) ingezet om snel te kunnen handelen bij onwelwordingen in het vertrekproces.’
Brandveiligheid
Dat Schiphol tegen de grenzen van zijn capaciteit aanloopt, mag nauwelijks een verrassing heten. In 2019 deed masterstudent Sanne Boot (thans werkzaam bij Schiphol) scriptie-onderzoek naar de drukte op de luchthaven. Daaruit blijkt dat de hoeveelheid mensen in de vertrekhal regelmatig uitkomt boven het maximale aantal dat volgens de brandveiligheidsstandaard is toegestaan.
‘Het aantal reizigers dat Schiphol wil vervoeren groeit veel sneller dan de voorzieningen kunnen worden aangepast’
Een deskundige die goed bekend is met de situatie op Schiphol, legt uit hoe dat komt: ‘Het aantal reizigers dat Schiphol wil vervoeren groeit veel sneller dan dat de brandveiligheidsvoorzieningen kunnen worden aangepast. Op piekmomenten zit Schiphol regelmatig aan de maximale capaciteit, er is nauwelijks extra ruimte in het brandveiligheidssysteem om extra groei te accommoderen. Ze doen wat ze kunnen, bijvoorbeeld door in te zetten op snelle blussing en snelle detectie van brand, waardoor er meer tijd is om het pand te ontruimen. Maar er zit een grens aan wat je kunt doen. Het brandveilig houden van de gebouwen loopt telkens achter de groei van het aantal passagiers aan.’
Bij de topdrukte van de afgelopen maanden vraagt het veilig houden van de gebouwen veel van het personeel, geeft Schiphol aan: ‘Juist nu [zijn] extra mensen ingezet om op vluchtwegen te letten en – indien zich een calamiteit voordoet – in te grijpen. Er is permanente controle of vluchtwegen vrij zijn. Dat alles in combinatie met en ondersteund door de permanente realtime monitoring en crowd-observation.’
Winkeltjes
De maximale capaciteit wordt beperkt door de winkeltjes en kiosken op de luchthaven. Eerder liet Follow the Money al zien dat het bedrijfsmodel van Schiphol hierop draait: het vliegveld verdient helemaal niet aan het organiseren van starts en landingen van vliegtuigen, het verdient aan nevenactiviteiten zoals de verhuur van winkellocaties. Daarom zijn de kopjes koffie er zo duur: van elke euro die reizigers op de luchthaven aan horeca en retail uitgeven, krijgt Schiphol een deel.
Sinds 2017 is het zelfs een wettelijke verplichting: vanuit de commerciële activiteiten van Schiphol, zoals het uitgeven van concessies aan winkeltjes om kopjes koffie te verkopen, moet sindsdien een geldstroom lopen naar de luchtvaartactiviteiten. De winkeltjes met de dure kopjes koffie zijn zo de basis onder het bedrijfsmodel van Schiphol.
De winkeltjes zorgen volgens experts echter ook voor een kleinere veilige capaciteit, omdat er minder vluchtroutes overblijven.
Een hele lange rij
De hoeveelheid reizigers die je veilig kunt afhandelen wordt niet alleen beïnvloed door de maximale capaciteit van de gebouwen. Ook de doorstroom is belangrijk. Op station Bijlmer-Arena mogen slechts 4000 mensen tegelijk binnen zijn, maar omdat de NS, GVB en Prorail de reizigers buiten al voorsorteren is de doorstroom hoog en lukt het om relatief vlot tienduizenden reizigers af te handelen.
Schiphol organiseert de drukte anders. De luchthaven vraagt zijn passagiers om niet eerder dan 4 uur voor vertrek naar de luchthaven te komen. ‘Hier wordt op gecontroleerd,’ zegt een woordvoerder. Reizigers binnen en buiten het Schengengebied staan volgens de woordvoerder in verschillende rijen, maar verder is het uitsplitsen van reizigers naar bestemming nauwelijks mogelijk: iedereen moet immers door dezelfde security. Dat belemmert de doorstroom. Schiphol probeert ‘reizigers met een zeer korte tijd tot het vertrek van de vlucht zo veel als mogelijk uit de rij te halen,’ toch gebeurt het regelmatig dat mensen vanwege de drukte hun vlucht missen. Hierdoor stijgen lege stoelen op, met extra klimaatschade tot gevolg.
Objectieve en subjectieve veiligheid
Voldoende vluchtroutes, de maximale brandveilige capaciteit en de doorstroom: het zijn elementen van wat Jeroen van de Heuvel de ‘objectieve veiligheid’ noemt. Van den Heuvel werkt bij de NS en was in september verantwoordelijk voor het sluiten van station Bijlmer-Arena. Binnenkort promoveert hij aan de universiteit van Delft op crowd management op perrons. ‘Objectieve veiligheid kan je doorgaans vrij exact vaststellen door te kijken naar zaken als het aantal nooduitgangen, hoe lang het duurt voordat mensen die kunnen bereiken en hoeveel mensen er per minuut door de deur kunnen. De objectieve veiligheid kun je vergroten door meer of beter getrainde beveiligers of beter cameratoezicht.’
Naast die objectieve veiligheid staat volgens Van den Heuvel de ‘subjectieve’ veiligheidsbeleving. ‘Je kunt alles wel met camera's in de gaten houden, maar dat betekent niet dat de reiziger zich ook veiliger voelt.’ Mensen voelen zich bijvoorbeeld meer op hun gemak als ze weten waar ze aan toe zijn. ‘Als je bijtijds vertelt dat ze even moeten wachten, maar dat ze dadelijk naar binnen kunnen en hun trein gewoon gaan halen, doet dat wonderen voor de beleving,’ legt hij uit. ‘En je moet eerlijk zijn. Als mensen na een concert niet meer op de gebruikelijke manier thuis kunnen komen, moet je ze dat zo snel mogelijk laten weten. Dan kunnen ze op zoek naar een alternatief.’
De subjectieve veiligheidsbeleving beïnvloedt de objectieve veiligheid. Op festivals wordt doorgaans ingezet op een barcapaciteit die mensen binnen zes minuten van een drankje kan voorzien. Moeten de mensen langer wachten, dan neemt namelijk de kans op incidenten toe. Volgens Van den Heuvel stijgt bij een triple rond Bijlmer-Arena, zonder goede informatievoorziening, al na een wachttijd van 20 minuten onrust.
Op Schiphol staan de mensen de afgelopen weken wel urenlang in de rij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er met regelmaat berichten naar buiten komen over incidenten, ruzies en vechtpartijtjes. Hierdoor komt ook de objectieve veiligheid van reizigers in het geding, ook van nietsvermoedende mensen die toevallig in de buurt staan.
Schiphol: ‘In april, mei, begin juni en begin september zagen we op de drukke momenten een toename van agressie van passagiers. Agressie is echter echt uitzondering. De verantwoordelijkheid voor het handhaven van de openbare orde ligt op Schiphol bij de Koninklijke Marechaussee (KMar), maar als Schiphol voelen we ons ook verantwoordelijk. Met passenger assistants en terminal authority proberen we vroegtijdig in te grijpen en agressie te dempen. Door communicatie vooraf, communicatie op de vloer (...), informatieverstrekking omtrent wachttijden en het uitdelen van water en stroopwafels bereiden we de reizigers voor op de start van hun reis op Schiphol.’
Het gedrag van lang wachtende reizigers is volgens vakbond FNV een reden voor beveiligers om op te stappen. Dit zou Schiphol in een negatieve spiraal brengen: een tekort aan beveiligers resulteert in een lage doorstroom, waardoor reizigers langer moeten wachten en de kans op incidenten toeneemt, waardoor de werkdruk voor beveiligers weer stijgt. Schiphol ontkent echter dat het gedrag van reizigers een reden is voor beveiligers om op te stappen: ‘Wij hebben geen indicaties dat de invloed van het gedrag van reizigers hierin een belangrijke factor is.’
‘Een klein incident kan leiden tot een niet-beheersbare situatie’
De luchthaven meent dan ook dat de veiligheid van de reiziger niet in het geding is. ‘We hebben goede controle over de passagiersstromen en de veiligheid van de reizigers. We hebben een veiligheidsbeheersysteem waarmee we risico’s tijdig [...] elimineren of mitigeren. Door dit veiligheidsbeheersysteem kunnen we de veiligheid van wachtende mensen garanderen. ’
Experts menen echter dat, hoewel het vliegtuig nog altijd één van de veiligste transportmiddelen is, in de rij staan voor het vliegtuig juist onveiliger wordt: ‘Een klein incident kan leiden tot een niet-beheersbare situatie. De vraag is of de luchthavenorganisatie wel voldoende is voorbereid op calamiteiten.’
33 Bijdragen
Co Stuifbergen 5
Dat is een recept voor ongelukken.
Bij een cursus bedrijfshulpverlening is mij verteld dat mensen niet weg willen als een alarm afgaat, maar pas als ze rook zien.
Daarmee gaat kostbare tijd verloren.
En dit betrof mensen die, in de tijd van de baas, buiten en luchtje mogen scheppen als er brandalarm is.
Mensen die al 2 uur in de rij staan, en bang zijn om hun vlucht te missen, krijg je nog minder snel naar buiten. Een sneller branddetectie-systeem helpt dan niet.
(Misschien moeten in de vertrekhal dan rookgeneratoren actief worden, om mensen op tijd weg te krijgen...)
John Janssen 4
Co StuifbergenCo Stuifbergen 5
John JanssenRoland Horvath 7
Dan stelt zich de vraag of het mogelijk is dat meer mensen hun verlof in eigen land doorbrengen: Heeft NL nog die capaciteit. Of is ook dat in rook opgegaan door neoliberale bezuinigingen. Een keer gebeurt er een calamiteit.
Is het denkbaar de verlof periodes van de NL ingezetenen -nog meer- te spreiden.
Het reizen per vliegtuig zo goedkoop mogelijk maken is onverantwoord, dat is er om vragen. Zoals ook Ryan Air toe te laten in het Europese luchtruim om wille van de 19e eeuwse sociale verhoudingen.
Een positief punt is het besef dat niet alleen objectieve veiligheid nodig is, maar ook subjectieve veiligheid, uitermate belangrijk. Oftewel 'een goe gedacht is 't al'.
Co Stuifbergen 5
Als de eerste golf rond 6 uur is, en de laatste om middernacht is, zit er gemiddeld 3 uur tussen twee golven.
Is de bedoeling dat iedereen in 3 uur overgestapt is?
En zou de overstaptijd veel toenemen als de vluchten meer gespreid worden?
Eline Gumbert 4
Co StuifbergenVincent Huijbers 9
Opvallend is het verdienmodel: kopjes koffie verkopen om vliegtuigen te kunnen laten vliegen. Die vreemde afhankelijkheid (of loskoppeling?) lijkt oorzaak en gevolg maar ook de verantwoordelijkheid (voor bijvoorbeeld de veiligheid, afhandeling bagage, etc.) diffuus te maken.
Wat kom je doen op een vliegveld en wie zijn daar voor nodig om dat mogelijk te maken zou mogelijk de vraag en tegelijk het antwoord moeten zijn. Het is wonderlijk dat we door ketenafhankelijkheden te creëren de kerntaak uit het oog verliezen. Al kun je betogen dat door de lange wachttijden de koffiecorner zijn noodzakelijke rol vervult.
Co Stuifbergen 5
Vincent HuijbersZoiets gebeurt niet alleen op Schiphol: er zijn ook restaurants waar het eten goedkoop is , en de winst op de drankjes gemaakt wordt.
Maar het blijft natuurlijk raar dat de winst moet komen van koffie en souvenirs, waarvan de verkoop misschien niet recht evenredig is met het aantal passagiers.
Overigens dacht ik dat de verhuur van kantoorruimte e.d. ook een belangrijke inkomstenbron van Schiphol is.
Vincent Huijbers 9
Co Stuifbergenvan kantoorruimte/hotels ed.) worden een voorwaarde voor het verdienmodel. Wat ik bijzonder vind is dat de kernfunctie vliegveld problematisch en secundair lijkt geworden.
Ronald Boekhoorn
Meneer Joosten, wat ziet u (of een van uw collega's) als mogelijke oplossing?
Ties Joosten 5
Ronald BoekhoornDe consument moet simpelweg minder kilometers afleggen. Door bv een bestemming te kiezen die wel bereikbaar is met de trein. We zitten middenin een klimaatcatastrofe, dat vraagt om consumenten die daarnaar handelen.
Schiphol moet scherp afschalen, opdat enkel de vluchten overblijven waarvoor echt geen alternatief bestaat maar die in een moderne samenleving niettemin nodig blijven.
De politiek moet herkennen dat de maatschappelijke problemen van 2022 niet die van 1982 zijn. Een zo groot mogelijk Schiphol is geen antwoord op problemen die we momenteel hebben rond stikstof, woningen, klimaat, en arbeidsmarkt. Het vergroot die problemen juist.
De vakbonden op Schiphol zouden zich moeten afvragen waar in de samenleving de mensen voor wie ze opkomen de meeste waarde kunnen creëren. Is dat met het zo snel mogelijk faciliteren van de overstap van een Finse reiziger op weg naar New York, of kan in de zorg, defensie, bouw, energietransitie of landbouw een waardevoller bestaan worden opgebouwd? De vakbonden zouden veel meer aandacht moeten hebben voor het begeleiden van werknemers naar een zo waardevol mogelijke plek in de samenleving.
Just a few thoughts :-)
Jan Ooms 10
Ties JoostenCo Stuifbergen 5
Ties Joosten(Of betaalbare huisvesting. Of kleinere klassen. Enzovoorts).
Eline Gumbert 4
Co StuifbergenJohn Janssen 4
Relaas van een HVK'er die dat even bij de koffietafel aangaf.
We mogen wel concluderen dat de huidige situatie noopt tot uiterst snelle reactie, nl het aantal vluchten per dag drastisch omlaag. Dat bereik je niet met het 'afschalen' van 30/40 vluchten (de spreekwoordelijk druppel)!
Kabinet gaat Remkes erop zetten, die na verloop zal adviseren om of het aantal vluchten drastisch terug te brengen, of meer mensen aan te nemen, of om toch maar Lelystad te openen om Schiphol te ontzien.
Co Stuifbergen 5
John JanssenJohn Janssen 4
Co StuifbergenJolande Colder 1
Belangrijker is dat de bestuurders van Schiphol zich zouden moeten bedenken waarom zij mensen uit de hele wereld perse hier in ons kikkerlandje willen laten overstappen. Omdat de coffecorners dan veel koffie verkopen? Omdat de duty-free winkels dan goede zaken doen? Omdat Schiphol dan 'zo belangrijk' is?
Van welke reden dan ook, geen enkele keuze wordt de Nederlander beter van. Nederland zit met luchtvervuiling, geluidsoverlast, stikstofoverschot, wacht-ellende, gemiste vluchten en ergernis.
Wat is er mis met een luchthaven die past bij de grootte van ons land en bij de belangrijkheid van diezelfde stip op de aardbol?
Roland Horvath 7
Jolande ColderVluchten naar het zuiden van Spanje: Die afstand wordt door sommige per auto afgelegd.
En duty-free/ belasting vrije winkels in de luchthavens is vandaag de dag ook een absurditeit.
Daarvoor bestaat er geen noodzaak.
Die regelingen moeten in EU verband of wereldwijd genomen worden.
Wat kan men daarvan verwachten.
John Janssen 4
Jolande Coldermarcel 7
Jolande ColderMarion Goedhart
Harmen Bos
Co Stuifbergen 5
Harmen BosIk zou het niet gebrekkig onderhoud noemen, want volgens mij had niemand verwacht dat zo'n pin zo'n korte levensduur kon hebben.
Het tekortschietende toezicht betrof, voor zover ik weet, vooral de lading.
Die is niet door de douane gecontroleerd.
hans van rheenen 7
Alles is dus op de winst voor de KLM uitgericht. Doordat de KLM zelf helemaal geen winst kan maken, worden kantoorgebouwen, winkeltjes, het koffiedrinken en wereldwijd de overstappers misbruikt om de aandeelhouders tevreden te kunnen stellen. Waarom worden deze niet aanbevolen om over te stappen op de beurs?
Nu er overal in de Randstad een tekort aan personeel is, kan het sterk reduceren van het ongezonde en ziekmakende bedrijf Schiphol, vooral als nutteloze overstapplaats, toch dé oplossing zijn om het gebrek aan personeel met Schipholmensen te bedienen, de krimp te gebruiken voor bouwgrond van nog meer rendabele kantoorgebouwen ... en bewoners in de wijde omgeving weer rustig te kunnen slapen 's nachts.
Co Stuifbergen 5
hans van rheenenKLM profiteert wel van de goedkope landingsrechten op Schiphol.
hans van rheenen 7
Co StuifbergenOnze Overheid is hier belanghebbende en faciliteert met ons belastinggeld de ziekteverspreiders en milieu-vernielers die Schiphol gebruiken als overstapstation waar inmiddels geen personeel meer wil werken behalve de duurste piloten van de wereld ...
John Janssen 4
hans van rheenenRemkens had het in zijn presentatie vandaag over "een onbetrouwbare overheid"!
John Janssen 4
hans van rheenenhans van rheenen 7
John JanssenKrijg nu al dagelijks 415 vliegtuigen over me heen .... waar aandeelhouders geen enkele last vaan hebben.
Jaap Molenaar
Lin de Wolf
Esther Van der Hei 1