Vergeet Facebook, Twitter is de toekomst

    Nog even en Facebook is over de top, net zoals dat MySpace overkwam. De social media-multinational verliest de slag om de mobiele markt van Twitter, die steeds 'cooler' wordt gevonden en lucratiever opereert.

    Hallo sociaal media-gebruiker: ietwat vermoeid geraakt van Facebook maar steeds meer verslingerd aan Twitter? Techconsultant en Forbes-commentator Eric Jackson kijkt hier niet van gek op. Sterker nog, op de site van het Amerikaanse zakenblad Forbes betoogt hij dat Facebook zijn beste tijd heeft gehad en die van sociaal media-concurrent Twitter nog moet beginnen.

     

    Social mediaconcern Twitter is van meet af aan groot geworden in de schaduw van gigant Facebook, stelt Jackson. De beursgenoteerde multinational van Mark Zuckerberg is nu $ 60 miljard waard. Financiële analisten schatten de waarde van Twitter op $ 8,4 miljard.

     

    De afgelopen twaalf maanden waren de opbrengsten van Facebook goed voor $ 4,33 miljard. Die score was lager dan Yahoo heeft gerealiseerd in dezelfde periode. Marktvorsers van eMarketer verwachten voor dit jaar dat de mobiel-gerelateerde opbrengsten van Twitter in de buurt van $ 130 miljoen komen.

     

    Twitter nu al 'groter' dan Facebook
    Vanuit het perspectief van marktaandelen en verwachte opbrengsten heeft Twitter minimaal nog vier te jaar gaan om Facebook te achterhalen. En toch is Twitter in een aantal opzichten al 'groter' dan Facebook.

     

    Ten eerste zijn de mobiele inkomsten bijna het dubbele van die van Facebook, ook al beweent het sociaal mediaconcern van Zuckerberg gemiddeld zeven keer zo veel gebruikers te hebben. Volgens eMarkers zal Twitter in 2012 de mobiele opbrengsten uit advertentie-inkomsten zien stijgen naar $ 130 miljoen, terwijl Facebook blijft op dit front steken bij $70 miljoen.
     

    En dat doet er wel degelijk toe want een wereld zonder mobieltjes is ondenkbaar. Daar gebeurt het en daar willen adverteerders graag deel van uit maken

     

    Facebook mag dan ter verdediging aanvoeren dat het zeven keer zo veel gebruikers heeft als Twitter maar dat zegt niet zoveel volgens. De echte vraag moet zijn: Stel dat Facebook gelijk heeft op dit punt, waarom is Twitter er dan in geslaagd om Facebook met bijna het dubbele te overtroeven met mobiele inkomsten ?

     

    Tech consultant en Forbes-commentator Eric Jackson

     

    Juiste DNA voor mobiele markt
    Het antwoord hierop is eenvoudig volgens Forbes: Facebook zag ooit het licht om uit te groeien tot een groot websitebedrijf maar nu moet het concern zich razendsnel transformeren aan een wereld die steeds meer mobieler worden. De juiste DNA voor de mobiele markt heeft Facebook niet in huis.

     

    Twitter is daarentegen begonnen als mobiel internetbedrijf of dat nu komt door dom geluk of door geniaal inzicht. Dankzij de limiet van 140 tekens per boodschap, heeft Twitter nooit operationele problemen gehad. De mobiele variant van Facebook heeft in het verleden daarentegen meerdere kuren vertoond.

     

    Bovendien blijken te weinig mobiele Facebook-gebruikers trek te hebben om te surfen naar advertentie-pagina's. En dus gaan adverteerders naar internetpodia waar consumenten op hun voorwaarden met hen kunnen communiceren.

     

    Twitter meer 'hot' dan Facebook
    Maar ook op een ander cruciaal punt scoort Twitter beter dan Facebook. Anno 2012 is Twitter meer hot dan Facebook, betoogt Jackson.

     

    Hoe dat zo? Vergelijk Facebook maar eens met andere internetgiganten in de afgelopen jaren. Yahoo mag dan meer omzet maken dan Facebook, in mei van dit jaar oordeelden financiële analisten dat het concern van Zuckerberg in potentie vijf keer zo veel waard is dan Yahoo. En bijna iedereen onderschreef deze visie dat Facebook meer hot is dan Yahoo.

     

    MySpace
    In 2006 oordeelden analisten dat MySpace veel meer hot is dan Facebook. Maar dat oordeel moest snel worden bijgesteld. Toen Yahoo tevergeefs poogde poging om Facebook voor 1 miljard euro in te lijven, werd het bedrijf van Zuckerberg uitgeroepen tot de meest waardevolle en aantrekkelijke sociale netwerksite ter wereld. Sindsdien is Facebook als kool gegroeid, terwijl het gebruik van MySpace in gestaag tempo is afgenomen.

     

    Daarmee doelt Jackson vooral op de forse daling van het aantal gebruikers van Myspace sinds september 2008. Behoorde MySpace vijf jaar geleden tot de vier meest bezochte sites ter wereld, een jaar later is het Amerikaanse sociale netwerkpodium gezakt naar een veertiende stek op deze lijst.

     

    Gaat MySpace de Titanic achterna?

     

     

    Dertig procent minder Facebook-bezoekers
    Het afgelopen kwartaal lijkt Facebook nu ook zijn MySpace-moment te ondergaan, stelt commentator Jackson in Forbes. Een interne bron had hem ingefluisterd dat het paginabezoek van Facebook met dertig procent is gedaald in augustus in vergelijking met de dezelfde periode in 2011. 

     

    Daarnaast stelt Jackson dat steeds meer gebruikers voor news updates Facebook inruilen voor Twitter. Een ander nadeel dat er aan Facebook kleeft is de 'sociale component' in zijn ogen. Zijn facebook-pagina is vooral een verzamelplaats van collega's en vrienden, waarvan de meesten voor het laatst in het echt zijn gesignaleerd tijdens zijn middelbare schoolperiode. En de opgetekende updates van deze laatste groep - zoals hun weekendbelevenissen - kunnen Jackson eigenlijk gestolen worden.

     

    Daarentegen heeft Twitter een 'interesse-component', stelt Jackson. Gebruikers van Twitter geven veel meer informatie prijs over zichzelf door hun keuze van de te volgen andere Twitteraars en hun keuze voor de topics die ze volgen en becommentariëren. Deze gegevens zijn uiteindelijk een schat aan informatie waard voor adverteerders, oordeelt Jackson.

     

     

    Twitter vs Facebook: wordt Twitter sterker en  Facebook zwakker?

     

     

    Interesse-component waardevoller dan sociale component
    Zakelijk gezien is deze interesse-component waardevoller dan de sociale component. Anders gezegd: Twitter heeft hiermee een machtiger wapen in handen dan Facebook volgens Jackson.

     

    Nick Bilton, tech blogger van The New York Times, moet het roerend eens zijn met zijn Forbes-collega. Een recente tweet van Bilton liegt er in elk geval niet om: 'People start out addicted to Facebook, and then become fatigued', On Twitter, they start out fatigued, and then become addicted.'


    Breekpunt populariteit Facebook nabij
    Mochten we met zijn allen steeds meer geneigd zijn om Twitter cooler te vinden dan Facebook en hieraan onze online gewoontes gaan aanpassen, dan is het breekpunt van de grote populariteit van Facebook nabij, zo voorspelt Jackson. Om er aan toe te voegen dat we dit binnen zes tot twaalf maanden kunnen we dat met zekerheid kunnen vaststellen.

     

    Maar het instinct van Jackson zegt hem al meer dan genoeg. Wat hem betreft is Facebook allang gepasseerd door Twitter als het gaat om de 'cool factor'. Een sociale website die eenmaal aan de cool factor moet inboeten, is gezien zo leert de internetgeschiedenis. Want als de klad komt in de cool factor, dan gebeurt dat ook met gebruik, opbrengsten en uiteindelijk winst. Internetconcerns MySpace en Flickr weten hier per slot van rekening alles van.



    (L)
     

    Deel dit artikel, je vrienden lezen het dan gratis

    Over de auteur

    Redactie

    Gevolgd door 232 leden

    Volg Redactie
    Verbeteringen of aanvullingen?   Stuur een tip
    Annuleren