Verkoop huis vergt vooral creativiteit

8 Connecties

In deze stroeve woningmarkt is verkopen van je huis tegen een acceptabele prijs verdomd lastig. Maar een onorthodoxe en creatieve aanpak loont, betoogt Simone Kamberg-de Jong.

Staat uw huis te koop of overweegt u uw huis te koop te zetten? Neem uw lot in eigen hand. Want andere tijden vragen om een andere aanpak.

 

Een Chinese oude wijsheid zegt: 'Begin eenvoudig, het wordt vanzelf ingewikkeld!'

 

Dus waar te beginnen? Durf u te onderscheiden.

 

Een goed voorbeeld trof ik onlangs aan in een krant. Ook de Deense woningmarkt kampt met moeilijkheden. Om de verkoop van een huis te stimuleren plaatste een makelaar een wel heel erg objectieve advertentie waarin een hopeloze, ellendige woning werd aangeboden die er vervallen uitzag. Deze woning werd nog erger omschreven dan de staat waarin het zich werkelijk bevond. Opmerkelijk genoeg pakte deze onorthodoxe presentatie goed uit en verkocht de eigenaar zijn woning binnen mum van tijd.

Voor huiseigenaren is een dergelijke advertentie natuurlijk wel even slikken, maar succes telt. Het maakt niet uit voor welke marketingstrategie je kiest als je er maar één kiest.

 

Do not overprice

Zo, die hobbel is nu genomen.

Nadat u emotioneel afstand heeft genomen van uw huis en u uw huis ziet als een product dat u zo goed en zo snel mogelijk wilt verkopen zal het optimaal klaar om te verkopen moeten worden gemaakt.

Loop door uw huis heen en noteer alle actie- en verbeterpunten. Breng zelf in kaart _ of laat door mij in kaart brengen _ wie uw concurrenten zijn en waarom.

 

Na deze analyse weet u op welke punten u met uw huis kunt scoren. Vervolgens bepaalt u zelf de verkoopprijs. Let op: Do not overprice. Zorg dat uw prijs net iets lager ligt dan die van uw concurrenten. U kunt beter uw verlies beperken dan uw verlies laten oplopen. Hou er rekening mee dat u als verkoper nu misschien een lagere verkoopprijs moet accepteren maar dat u bij aankoop van uw nieuwe huis ook minder hoeft te betalen.

 

Heeft u voor de begeleiding van de verkoop van uw huis een makelaar ingeschakeld of gaat u een makelaar inschakelen? Maak een afspraak en zie dat als uw salespitch. Met andere woorden praat niet alleen over het tarief maar leg de makelaar uit wat de unique selling points van uw huis zijn.

 

Helaas zijn de huidige feiten met betrekking tot de huizenverkoop in Nederland niet bepaald rooskleurig te noemen. Meten is weten, dus dook ik in de door NVM gepubliceerde cijfers alsmede in de cijfers van het CBS en het Kadaster over de verkoop van bestaande woningen over de afgelopen periode.

 

Eerste kwartaal 2012 slechtste sinds kredietcrisis

Zet u zich maar even schrap: uit de door NVM gepubliceerde cijfers van het eerste kwartaal van 2012 blijkt dat dit het slechtste kwartaal sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 is. 

 

Het aantal transacties is met maar liefst 15,6 procent afgenomen in vergelijking met het vierde kwartaal van 2011. Er zijn in deze periode door bemiddeling van NVM-makelaars slechts 18.549 huizen van eigenaar verwisseld. Transacties die zijn gedaan zonder tussenkomst van een NVM-makelaar en eventuele niet gemelde transacties van een NVM-makelaar zijn hier buiten beschouwing gelaten.

 

Als we de cijfers van het eerste kwartaal van 2012 dan ook nog vergelijken met het eerste kwartaal van 2011 komen we tot het volgende inzicht: In 2011 was de gemiddelde verkoopprijs in het eerste kwartaal 227.000 euro tegenover een gemiddelde verkoopprijs van 216.756 euro in het eerste kwartaal van 2012. Ofwel een daling van bijna 5 procent.

 

Het aantal gedane transacties in het eerste kwartaal van 2011 was 21.536. Momenteel is er dus in vergelijking met een jaar geleden sprake van een behoorlijke daling als het gaat om het aantal gedane transacties van rond 14 procent.

Tja, van deze feiten wordt u als huiseigenaar bepaald niet vrolijk.

 

Wees slimmer dan uw concurrenten

Maar om als verkoper in de huidige markt succesvol te zijn is het goed om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen. Doe hier dus uw voordeel mee en wees slimmer dan uw concurrenten.
 

Om u als huiseigenaar uit te dagen om te komen tot een creatieve marktbenadering hierbij een recent succesverhaal waarbij we een huis van mijn cliënt in de lokale krant aanboden. Kosten voor een dergelijke advertentie waren 125 euro. In deze advertentie stond dat het huis op een bepaalde dag bij openbare verkoop werd verkocht en dat de minimumprijs 130 duizend euro bedroeg.

 

Tegelijkertijd bood de makelaar dit pand op Funda aan als vrijwillige verkoop bij inschrijving met uiteraard dezelfde minimumprijs. Vele mensen kwamen hier op af. Doordat vele mensen het huis kwamen bezichtigen, werd iedereen hebberig. Deze aanpak sorteerde meer dan genoeg effect. Het huis werd maar liefst 20 procent boven de minimumprijs verkocht.

 

Kortom, ga creatief met de verkoop van uw huis om en u zult zien dat succes dichter bij is dan u had verwacht.



( Simone Kamberg-de Jong lanceert deze maand haar eerste boek. Dit belangwekkende oeuvre van Simone Kamberg-de Jong draagt de volgende titel: “Elk huis van te koop naar verkocht”)

Simone Kamberg-de Jong
Simone Kamberg-de Jong werd na een succesvolle carrière als vermogensbeheerder _ onder andere bij Effectenbank Stroeve _  ein...
Gevolgd door 1 leden